Színes Vasárnap, 1995. szeptember (2. évfolyam, 35-38. szám)

1995-09-03 / 35. szám

4 SZÍNES VASÁRNAP A közhit a 91-ben kibocsátott Demokratikus Chartát tartja a szociál­­liberális koalíciós lelki-szellemi előkészítőjének. Az egykori alá­íróktól azt kérdeztük, miként ítélik meg a mostani krízist. Szerintük miről szól, s látnak-e rá megoldást? Vámos­ Tibor­akadémikus Mély aggodalommal tölt el a jelenlegi koalíciós válság. Egy évvel ezelőtt a választóknak és nekünk, a Charta aláíróinak is az volt a reményünk, hogy a koalíció létrejöttével egy ki­egyensúlyozottan működő, a gazdasági problémákat megol­dani kívánó kormány alakul majd. Nem ez történt. Elkeserí­tő, hogy jelenleg a kormány­zásban részt vevők kisszerű pozícióharcot vívnak egymás­sal. Ha rövid időn belül nem józanodnak ki, súlyos gazda-­­­sági és politikai válság elé né­zünk. Az ellentéteket felszító­­ kormánybővítés pedig nem old meg semmit. Sokkal in­kább egy szerényebb, szerve­zettebb kormányzásra kellene ) törekedni. El vagyok keseredve. A Char­tában egy szociálliberális esz­méket valló kormány gondola­ta fogant meg. Ez az állam to­vatűnni látszik. S ezzel a jogál­lam megteremtésének lehető­sége is egyre távolabb kerül. Véleményem szerint a legfőbb gond az, hogy az MSZP még mindig egy ideológiailag tisz­­tátlan párt. Tagjai között egy­aránt megtalálhatók a bolse­visták, a kádáristák, s termé­szetesen a reformisták, így ne­héz egy liberális szellemű párt­tal együttműködnie. Pedig nincs más lehetőség a belpoliti­kai és a gazdasági válság elke­rülésére. Most a pártok bölcs emberein a sor. A konfliktus megoldása az ő kezükben van. Kardos G. Gy. író A Chartának megalakulásakor még nem volt konkrét napi­politikai jellege. Általános til­takozás volt az arrogáns, erő­szakos kormányzat ellen. Az új koalíciónak rögtön eleget kel­lett volna tennie a választók el­várásainak, néven nevezni az elmúlt négy év bűneit, ame­lyek azóta is súlyosan nehezí­tik a kibontakozást. Ezt - talán megbékélési szándékból - el­mulasztották, így az ellenzék magához térve szorongásaiból teljes erővel kezdte destruálni a jelenlegi kormánypolitikát. A koalíció - ami legalább jó szán­dékú, emberi hangvételű - be­­levész a felállított csapdákba. A felbomlás pedig balkáni álla­potokhoz vezetne. Veér András Dostrciuáter Koalíciópárti vagyok. De an­nak léte sem kilencvenegyben, sem ma nem a Chartán múlik. Az SZDSZ szerepe és felelőssé­ge is nagyon nagy most. Kér­dés, hogy a személyi konstellá­ció megéri-e a felbomlást, ugyanakkor, ha a párt enged, devalválja magát. A napokban benyújtott hétpontos javasla­tuk szerintem üzenet a komp­romisszumra. De az SZDSZ is és Horn Gyula is pontosan tudja, hogy az erősebbnek kell engednie. Ungváry­ Rudolf-----­gépészmérnök, író Amikor a koalíció megalakult, nagyra értékeltem az SZDSZ- nek azt a képességét, hogy az ország stabil kormányzása ér­dekében túl tudta tenni magát a múlton, s vállalta a politikai együttműködést a szocialisták­kal. A bizalom megelőlegezése volt ez azokkal szemben, akik valamiképpen örökösei voltak a totalitarizmus korszakának. Számomra erkölcsi válasz is volt ez arra az atavisztikus, az európai értelemben vett jobb­­oldalságtól távol álló, retrog­­rád politikai világra, mely az előző kormány számos támo­gatóját jellemezte. Most a mi­niszterelnök és környezetének ismétlődő sakkhúzásai után úgy érzem, hiba volt koalícióra lépni, mert az MSZP vezetésé­ben olyan emberek vannak, akik csak taktikailag tanultak a történelemből, miközben alig felejtettek valamit. Az SZDSZ minden jel szerint korpa közé keveredett, s a magyar politi­kai élet jóvátehetetlen veszte­sége lesz, ha erre rámegy. Ez a veszteség annyit jelent, hogy nem öt-tíz, hanem 20-30 évig is eltarthat még, hogy Magyaror­szág igazán európai állammá váljék a szó nyugat-európai és Bibó István-i értelmében. Vitányi Iván­ ­szociológus, szocialista képviselő Már a nagy chartás tüntetések eszmei vezérei és a résztvevők is nagyrészt szociális vagy li­berális gondolkodásúak vol­tak. Később ezekre az eszmék­re, illetve emberekre támasz­kodva alakult meg a Horn­­kabinet is. Jelen pillanatban nemzeti érdekünk az, hogy ez a kapcsolat továbbra is fenn­maradjon, s hogy kitöltve a kormányzati ciklust, a vezetés megoldja a ráháruló nehéz fel­adatokat. Azt szeretném, ha mindkét párt vezetői belátnák, erre csak akkor kerülhet sor, ha képesek a további együtt­működésre. " Sebők Sándor /orr plébános Én a koalíció felbomlásáért szurkolok. Ez a kormány ugyanis az elmúlt időszakban az ígérgetéseken kívül nem tett mást, mint hogy tönkretette azokat az eredményeket is, melyeket az Antall József ve­zette kabinet lassú, de biztos politizálásával elért. Szerintem tehát a régi irányvonalat kelle­ne követni a teljes csőd elkerü­lése érdekében. Nem kor­mánybővítésen, hanem a gaz­daságpolitika alapvető megre­formálásán kellene gondolkoz­ni. Én egyébként már kiléptem a Chartából, ugyanis mikor aláírtam az okmányt, a demok­ratikus eszmék s nem pedig a szociálliberális gondolatok mellett tettem le a voksom. Litván György­­történész Az SZDSZ-hez tartozom, ép­pen ezért ebben a kérdésben teljes mértékben osztom a párt vezetőinek, illetve az MSZP szociáldemokrata platformjá­nak az elképzelését. Csak ak­kor van esély bármiféle meg­egyezésre, ha a nagyobbik kor­­mányzó párt maradéktalanul tartja magát az eredeti koalíci­ós megállapodáshoz. Mind­emellett fontos lenne azt is tisz­tázni, hogy a miniszterelnök úr akar-e egyáltalán a szabad de­mokratákkal együttműködni. S bár úgy tűnik, a tárgyalások so­rán mostanra közeledtek vala­mit az álláspontok, néhány napja úgy látom, nem sok re­mény van a megegyezésre. Nagy Bandó András em­morista Anno nem egy szoci-szadesz koalíciót remélve írtam alá a D.C.-t, inkább hogy egy bete­ges (hajlamú) koalíció­­ stílu­sa­­ süllyedjen el. Hogy mégis az egész koalíció bukott, az törvényszerű: nem a szocik nyertek, ők vesztettek. Illetve vesztették el magukat. Ha úgy tetszik: nyertek egy választást a szociknak. Létrejött hát ez a koalíció, mely valóban szét­szakadhat. De legalább látha­tóan és bevallottan, nem pe­dig úgy, hogy szétszakadva maradnak együtt. Ez lehet minden koalíció sorsa. S ez minden ezután alakuló koalí­ció esélye. Látható: az ellenzé­ki koalíció is szétszakadt. És bár máma még nem hasad to­vább, a közös ló túrós háta már várja őket, melyen ülve ők is átesnek a másik oldalára. Véleményem szerint azonban ez a koalíció nem válik szét, arra ítéltettek, hogy együtt szenvedjék ki ezt a négy évet. És ez a magunk ítélete is. Ezt ítéltük magunknak a voksa­­inkkal. De ha az ellenzék haj­dani - és némelyek mai - stí­lusára gondolok, még mindig inkább a mai veréb, mint a holnapi túzok. Fodor Péter-Kirády Attila Osztöjkén Béla Író JeZiM Koalíciós krízis chartás szemmel Bár Horn Gyula feladta a mi­niszterelnök-helyettesi beosz­tással és hatalommal kistafíro­­zott gazdasági csúcsminiszter­ről szóló javaslatát, egy önálló gazdasági tárcát a Pénzügymi­nisztérium mellett azonban mindenképpen akar, és annak élén Nagy Sándort, az MSZOSZ elnökét látná szívesen. A felállí­tandó minisztérium - amelybe beolvadna az ipari tárca, mi­után a kereskedelmitől ismét különvált - feladata pedig a kormány közép- és hosszú távú gazdasági stratégiájának kidol­gozása lenne. Ez viszont egy „kettős gazdaságpolitikai cent­rum" ördögét festette a falra a szabad demokraták szemében. Ugyanakkor a gazdasági kabi­netben változatlanul Bokros La­jos pénzügyminiszter vinné a prímet, szólt az ígéret, így meg az a furcsa helyzet állna elő, hangzott az ellenérv, hogy a stratéga kvázi a taktikus beosz­tottja lenne. S a közép- és hosszú távú növekedési tervek rendre megbuknának a „napi" érdekeken, például a költségve­tés hiányának lefaragása céljá­ból hozott döntések következ­tében. Az adok-kapok közben újabb nevek és miniszteri, ál­lamtitkári posztok „jöttek-men­­tek", de inkább csak gyüszmé­­keltek, s eddig minden maradt a régiben. De miként működik a gazda­ságirányítás más országokban? S eredményesen másolható-e valamelyik „kistigris" vagy egy gazdasági nagyhatalom példá­ja, hogy kimásszunk a gödör­ből? - ezt kérdeztem Csáki György közgazdásztól, az MTA Világgazdasági Kutatóintézeté­nek igazgatóhelyettesétől. Sokszínű a paletta, mert ami­lyen variációk a minisztériu­mok és vezetőik primátusára itthon elhangzottak és vitát vál­tottak ki, arra mindre van mű­ködőképes példa a világban, magyarázta Csáki György. Gyakorlatilag három eshetőség van a gazdaságirányításra. Angliában a kincstár kancellár­ja „korlátlan úr" a gazdaság­ban. A brit pénzügyminisztéri­um a költségvetéssel szinte mindent szabályoz, sőt ott a jegybank is teljesen alá van ren­delve a PM-nek. E tekintetben viszont eltérő a helyzet Német­országban, ahol a jegybank tel­jesen független. Franciaország­ban a pénzügyi, az ipari, a ke­reskedelmi és a postai tárca egy „ötvözet". A 70-es évek, Giscard D'Estaing pénzügyminisztersé­ge óta működik így ez a kor­mányhivatal, s a tárcák egy­másutánisága egyfajta rangsort is jelent. Japánban pedig híre­sen központosított a gazdaság­­irányítás. A MITI a közép- és hosszú távú műszaki fejlesztési irányokat is megszabja, s a vég­rehajtásban a kutatóintézetek, az egyetemek, az iparágban ér­dekelt cégek is szorosan együtt­működnek egymással s a kor­mánnyal. Emiatt is tudnak élenjáró technikát dömpingá­ron értékesíteni. Vannak más országok, ahol viszont másként keverednek a tárcák, mint Fran­ciaországban. Ez önmagában nem dönt el semmit. Az sem számít igazából, hogy egy-egy minisztérium nagysága, az ott dolgozik létszáma mekkora. Angliában az ipari minisztéri­umnak 6000 alkalmazottja van, de ettől még a kincstár dirigál. Svédországban pedig a minisz­terelnökség, a külügy és a had­ügy kivételével az összes többi tárca elfér két épületben, egy­­egy félemeleten egy-egy mi­nisztérium. De ez is csak a jóléti állam takarékos gondolkodásá­ra vall, a lényeg másban rejlik. Abban, hogy mindenütt egy gazdasági centrum van. S telje­sen mindegy, hol van ez a köz­pont, tette hozzá Csáki György. Mindegy, ki vezeti a zenekart, az összhangzás érdekében az a fontos, hogy legyen karmester. Itthon folyamatos a vita a pri­vatizáció szükségességéről, mértékéről, irányítási szintjé­ről, arról, hogy kell-e az élére tárca nélküli miniszter, s ha igen, meddig stb. De az is állan­dó bírálat tárgya, hogy hogyan, mikor, kinek, mennyiért... És hogy hazai, netán részben dol­gozói tulajdonban maradjon-e a vagyon, vagy megvásárolhat­ják és milyen hányadban kül­földiek. Ugyanakkor a francia gazdaságban például ma is je­lentős az állami szektor, a táv­közlés és a komputerizáció tel­jesen, az autóipar javarészt álla­mi kézben van. Olaszországban viszont egész iparágakat ural­nak magántulajdonú mamutcé­gek. Követhetjük ezt vagy amazt a modellt, mondta Csáki György, de válasszunk ki végre egyet, s aztán már azon ipar­kodjunk, hogy eredményesen meg is honosítsuk. Az OTP si­keresen elkelt. A villamos­művek, a gáztröszt körül tolon­ganak az érdeklődők, az Anten­na Hungária privatizációjának hírére is számos potenciális ve­vő jelentkezett. Ha tehát az álla­mi cégek kiárusítása mellett döntünk, jelentette ki a közgaz­dász, akkor nem szabad, hogy megismétlődjön a Hungar­­Hotels-ügy. A magyar gazdaság moder­nizációjának lehetőségét 1918, a monarchiától való elszakadás óta keressük. A két világháború közötti kormányok nem értet­tek a gazdasághoz, s ami ennél is nagyobb baj volt, hogy a fel­lendülést folyamatosan revan­­sista politikával, a trianoni ha­tárokon kívül terjeszkedő haj­dani Magyarország természeti kincseivel, iparával stb. képzel­ték el. A 45 utáni koalíciós idő­szakban sem sikerült kialakíta­ni egységes gazdaságpolitikát. Aztán a tervutasításos rendszer a maga belső ellentmondásai­val és a KGST-vel, a vörös- és zöldbárókkal „fűszerezve" ugyancsak más irányba veze­tett. . A rendszerváltás után az Antall- és a Boross-kormányok­ sem voltak képesek rendbe rak­ni az ország gazdaságát. Noha ebben az időszakban négy mi­nisztériumból is dirigálták. Egyetlen gazdaságirányítási centrum kellene. Nem vagyok monetarista, jelentette ki Csáki György, de a jelen helyzetben talán hagyni kellene azt, amit Bokros csinál. Igen-igen ala­csony szinten, de stabilizálód­hatna az ország, ha a szakmi­nisztériumok is partnerek len­nének a restrikciós politika megvalósításában, így körülbe­lül 15 év múlva eljuthatnánk az 1989-es szintre. Ez a perspektíva persze so­kaknak nem túl csábító. Elméle­ti közgazdászként Csáki úr is azt mondja, hogy jobb, ha nem a PM a gazdaság centruma. De kell egy központ. A PM főnöke, a gazdasági tárca gazdája, a jegybank elnöke és az infra­struktúráért felelős miniszter együttműködése jeleníthetné meg ezt a gondolkodásmódot, menedzselhetné az egységes gazdaságirányítási rendszert. A koalíciónak ezért kellene egy­ben maradnia, hogy a ma még vitázó, de egyként jót akaró, bár másként gondolkodó felek eb­ben megegyezzenek, s a végre­hajtásra is együtt ügyeljenek. / Pór Vilmos 1 v­­ Mindegy, ki, de csak egy prímás kell [kjo^sua immUIOoIA va-L \y\^ V MAGYARORSZÁG v ^ ^ © t ^ o­f ^ 1995. szeptember 3. Adj, Bokros, katonát Bár még nem mondták ki a döntő szót az új, gazdasági minisztérium létrejöttében, de Nagy Sándor már mind­két érintett minisztérium­nál járt háztűznézőben. Ha a tervek valóra válnak, és egy új, gazdasági miniszté­rium jön létre, akkor annak először helyet kell keresni. Valószínűleg az egykori Mártírok útján, ma Margit körúton álló szocreál mi­nisztériumi épület lehet bá­zisa, ahol ipari miniszter­ként kezdte politikai pálya­futását előbb Bod Péter Ákos, majd Szabó Iván. Szakemberből is kétfélére lesz szüksége, egyrészt olyanra, aki ért a makrogaz­dasági folyamatokhoz, másrészt az ipar ismerőire. Egyes, meg nem erősített hírek szerint Bokros Lajos nem kíván szakembereket adni, holott az egykori gaz­dasági tervezéssel foglala­­toskodók közül sokan talál­hatók a József nádor téri épületben. Pénteken Nagy Sándor járt az ipari és kereskedelmi miniszternél, Dunai Imrénél is, a találkozón történtekről mindenki mélyen hallgat. Mint ismeretes, a miniszté­rium ebben a formában a választások után jött létre. Az ipari minisztérium is többlépcsős összevonás eredménye, hiszen annak idején minden ipari ágazat­ra jutott egy-egy minisztéri­um, és külön tárca irányí­totta a földművelésügyet és egy másik az élelmiszer­­ipart. A sorozatos összevo­nások után az ipari minisz­térium 1990-ben megkapta a belkereskedelmet is, még az egykori külkereskedelmi tárca helyén, és ugyanab­ban az épületben jött létre Kádár Béla vezetésével az NGKM. Négy évet élt ebben a for­májában a minisztérium, mert utána megszüntették. Pál László miniszter viszont elsősorban az iparra helyze­te a hangsúlyt, mondván, hogy az idegenforgalom és a kereskedelem másodla­gos ehhez képest. Távozá­sával a külkereskedelem ér­tője, Dunai Imre vette át az irányítást. Eközben viszont még mindig nem fejeződött be a két minisztérium összevonása, pontosabban a személyi kérdések egy ré­sze is függőben marad, ami nem csoda, hiszen a végki­elégítések egy-egy esetben meglehetősen tetemes sum­mát tesznek ki. Ugyanakkor teljes mér­tékben homály fedi azt a kérdést is, hogy ki fogja fi­nanszírozni az új miniszté­rium működését. Hiszen a kormány által elfogadott jö­vő évi költségvetési irányel­vekben ilyen nem szerepel. A büdzséjét tehát csak a másik két minisztérium ter­hére tudja a közös kasszá­ból kivenni. Az eddigi ta­pasztalatok szerint egy-egy minisztérium aligha kerül félmilliárd forintnál keve­sebbe, de ehhez még hozzá kell venni azokat az alapo­kat, elkülönített kasszákat, amelyekkel gazdálkodhat. Végül, de nem utolsósor­ban kérdéses még az állam­titkárok ügye is. Az új leen­dő minisztérium politikai, illetve közigazgatási állam­­titkári helyeiről még talál­gatások sincsenek. Ám a hét vége hírei alapján úgy tűnik, már nincs karnyúj­tásnyira sem az új miniszte­ri poszt és minisztérium lét­rehozása. L. M.

Next