Színes Vasárnap, 1996. szeptember (3. évfolyam, 35-39. szám)

1996-09-01 / 35. szám

1996. szeptember 1. Még nem született a püspökihez hasonló rendszerkritika Az egyház munkájáról külön elemzés készül Püspökkari körlevél még nem volt olyan kelendő, mint a most augusztus 20-i: a plébá­niákra kiküldött 25 ezer pél­dány napok alatt elfogyott, s a múlt héten újabb tízezret ren­deltek belőle. A Magyar Katoli­kus Püspöki Kar (MKPK) a hí­vekhez és minden jóakaratú emberhez címzett üzenetének sajtófogadtatása is csak a pá­palátogatáséhoz hasonlítható. Ez siker - értékeli a helyzetet Lukács László, az MKPK tö­megkommunikációs irodájá­nak igazgatója. Csalódást az sem okozott, hogy a körlevél kiadása után két héttel még csak az MDF, a KDNP és az MDNP „üdvözölte"’ az írást. Az igazgató ugyanis még ennyire sem számított. Úgy gondolta, hosszabb idő kell a reagálásokhoz. A körle­velet egyébként postázták va­lamennyi közjogi méltóságnak, a parlamenti képviselőknek, a kormány tagjainak és a párt­­vezetőknek is. Az iroda azon­ban várja minden körlevélolva­só észrevételeit, javaslatatait, s gyűjtik a sajtóban megjelent publikációkat is. Annak esélyét, hogy világi körökből is sok hozzászólás ér­kezzen, jelentősen növeli, hogy csütörtökön a körlevél teljes szövegét közölte a liberális ér­telmiség lapjaként elkönyvelt Magyar Hírlap. Emellett azon­ban nyílt találkozókat is szer­vez a kommunikációs iroda a következő hónapokban a Kos­suth Klubban. Folytatás mindezeken túl is várható. A körlevél szerint összehangolt és következetes programot kellene kidolgoznia a kormányzatnak, az önkor­mányzatoknak, a civilszerve­zeteknek, a munkavállalók és­­adók érdekképviseleteinek, hogy megakadályozzák az el­szegényedést és a jogtalan va­gyonszerzést. Hasonló céllal helyi szintű programok kidol­gozását is szorgalmazza az MKPK, s összefogást sürget a hívek, a papok, illetve az egy­házközségek és egyházi kö­zösségek, valamint minden jóakaratú ember közt. Lukács László szerint az e megállapo­dásokkal kapcsolatos egyházi tervezetek már készülnek, s hamarosan publikálják is ezeket. Persze az egyházi léptékkel mért „hamarosan" éveket is je­lenthet. A körlevél is csupán a rendszerváltás után hat évvel született meg - jóllehet egyet­len új megállapítást sem tar­talmaz. Ezt Lukács is elismeri. Azonban mint mondja, az MKPK-éhoz hasonló, egybefo­gott ,,rendszerkritika'' még nem készült. Azt, hogy ez a munka csak mostanra születhetett meg, Tomka Miklós, a körlevél elké­szítésében részt vevő szocioló­gus azzal magyarázza, hogy az egyház mély válságban volt, egyszerűen nem voltak szak­értők, akik kidolgozhatták vol­na a szöveget. „Ha úgy tetszik, ennyi idő kellett ahhoz, hogy kiépüljön a kapcsolat az egy­házi hierarchia­­ és az előző rendszerben tőle teljesen kü­lön létező szakértők közt." A 20-án megjelent szöveg több, mint kétéves szakértői munka eredménye. Hogy pon­tosan kiknek a véleményét kérte ki a püspöki kollégium a tervezetekről, nem tudni, a névsor ugyanis bizalmas. Tomka Miklóstól azonban megtudtuk, tudásuk és tisz­tességük, nem pedig vallásuk vagy világnézetük alapján vá­logattak a szakértők közt. Azt sem tudni, ellenezte-e a püspökök közül valaki a körle­vél sugallta politikaváltást. Az MKPK ülésein elhangzottak ugyanis titoknak minősülnek. Lukács és Tomka is hangsú­lyozta azonban, hogy a körle­vélből nem „húztak ki" érdemi részt a püspökök, kisebb vál­toztatásokkal hagyták jóvá az alapszöveget. Mindez azért lenne érdekes, mert a kommentárokból úgy tűnik, a külvilág fordulatot sejt az MKPK politikájában. Ezt támasztja alá az is, hogy a szöveg kidolgozását nem kizá­rólag teológusokra és katoli­kus szakértőkre bízták. Kérdés azonban, mekkora erő van egy radikális váltást sürgető moz­galom mögött? Egyfelől tény, hogy az elmúlt hat évben változás zajlott az egyház szociális tevékenységé­ben: ma már közel 400 kari­­tász működik, amelyeknek tagjai önként dolgoznak a he­lyi szociális problémák megol­dásán, a feszültségek enyhíté­sén. Ez a jelenség új, más, mint a hagyományos plébá­niai, egyházközségi vagy a szerzetesi rendszer. Másfelől azonban az egyházi vezetők megnyilvánulásaiban kevesebb volt a szociális elem, s inkább a volt egyházi vagyon visszaadása, az iskolák és a hitoktatás körüli harcok kap­csán hallatták hangjukat. A körlevél viszont nem ezek­re épít, hanem négy fejezetre osztva értékeli az új Magyaror­szág társadalmát: a szociális és egészségügyi viszonyokat, a gazdasági élet jelenségeit, az állam és politika, illetve a kul­túra helyzetét. Összességében borús képet fest, s egy politikai és érdekcsoportokon, vallási közösségeken átívelő kiegye­zést sürget a szegénység meg­állítása érdekében. A körlevél azonban nem szól az egyház elmúlt hat évéről. Lukács szerint azért, mert a dokumentum célja a társadalom, s nem az egyház helyzetének elemzése volt. Utóbbi egy másik tanulmány témája. Mint mondta, az MKPK másfél éve készíttetett felmérést arról, hogyan érté­keli a lakosság az egyház sze­repét. Végleges eredmény azonban még nincs. Hogy a körlevél egyfajta vál­tást jelez, azt a kommuniká­ciós igazgató is elismeri: éppen azért adta ki a püspöki kar, hogy ezt sürgesse. S hozzáte­szi, az egyház maga is részt akar venni a civilszféra építé­sében. Hogy ez milyen ered­ménnyel jár, közéleti szerepét tekintve új pozíciót talál-e az egyház - ez a következő évek­ben derül ki. darnyi MAGYARORSZÁG SZÍNES VASÁRNAP 5 Várják a pápát Öt nap múlva érkezik másod­szor Magyarországra II. János Pál pápa. Ismeretes, hogy 7-én 10 órakor a Győri Ipari Park­ban misézik majd, ezután még Győrben találkozik a Magyar Katolikus Püspöki Kar tagjai­val, valamint a miniszterelnök­kel. A megelőző napot és éjsza­kát a katolikus egyházfő a fel­újított, ezerszáz éves Pannon­halmi Apátságban tölti. Itt ta­lálkozik Göncz Árpád köztár­sasági elnökkel is. A községi futballpályára ér­kező II. János Pál jól ismert pápamobiljával - szokása sze­rint áldást osztva - hajt át a fa­lun a főapátságra, ahová a hí­vek már nem követhetik. Otta­ni programjai kivétel nélkül zártkörűek lesznek. Képünkön a közös szerzetesi ebédlő látható, ahol a pápa együtt vacsorázik a testvérek­kel, valamint az a terem, ahol II. János Pál a köztársasági el­nökkel találkozik majd. Utób­biból nyílik a pápa hálószobá­ja, melynek csak az ajtaját örö­kíthette meg fotósunk, Rieb Attila. t­l POLITIKAI KULISSZATITKOK • POLITIKAI KULISSZATITKOKT­ Energiaár-hullámok A tévéhíradóban hangzott el, miután csütörtökön Suchman Tamás találko­zott, a legnagyobb energiacégek, a kül­földi befektetők képviselőivel, hogy a privatizációs miniszter húsz perccel a tanácskozás befejezése előtt távo­zott... Valójában, mint megtudtuk, a miniszter közvetlenül a tanácskozás befejezése után hagyta el a megbeszé­lés színhelyét - egy következő tár­gyalásra indult -, míg beszélgetőpart­nerei még egy darabig ott maradtak kötetlen beszélgetésre. Ám a Such­man időelőttinek vélt távozásáról szó­ló történet önálló életre kelt és szere­pet játszott azokban a spekulációk­ban, amely szerint a megbeszélés „eredménytelen" volt. Valójában azonban ezen a tárgyalá­son senki sem készült eredményre, mivel ez kizárólag technikai jellegű előkészítést szolgált. Jelenleg a kabi­net célja az - tudta meg munkatár­sunk a Miniszterelnöki Hivatalban hogy a kormány megalapozott, kor­rekt, a lakosság számára is elfogadha­tó, a külföldi befektetőket illetve az energetikai cégek érdekeit is kielégítő döntést hozzon az árak ügyében. Kari Imre kormánybiztos most egy kis munkacsoport segítségével sommázza az érdekeltek véleményét, tárgyal a külföldi befektetőkkel, a Magyar Energia Hivatal, az IKM és az ÁPV Rt. szakértőivel, a villamosenergia- és a gázszolgáltatók képviselőivel, vala­mint a MOL és a Magyar Villamos Művek vezetőivel. Szeptember máso­dik felében ennek eredményeképpen új közbülső egyeztetés várható a pri­vatizációs miniszter és a befektetők között: itt már előreláthatóan je­lentősen közeledni fognak az állás­pontok. Nyugalom a betéteseknél Olyan nagy vihart kavart az Állami Számvevőszék bankkonszolidációs je­lentése, hogy Kovács Árpád ÁSZ igaz­gató külön nyilatkozatban szögezte le: nem a mostani bankokról és nem je­lenlegi vezetőikről szólt jelentésük. Kovács szerint az izgalmakat főként az váltotta ki, hogy korábban csupán a gazdasági válsággal indokolták a konszolidáció szükségességét. Ám az ÁSZ jelen vizsgálódása kimutatta, hogy a megvizsgált két bank, a Ma­gyar Hitel Bank és a Konzumbank több munkatársának 1989-1990-es hitelezési gyakorlata is súlyosan el­marasztalható volt, amiért voltakép­pen felelősségre kellett volna vonni a hiteleket folyósítókat. A Konzumbank a lakossági szolgál­tatások terén igen aktív, meglehető­sen széles fiókhálózattal rendelkező kis bank, amelynek vezetése kíváncsi volt, vajon megingathatja-e a betéte­sek bizalmát a bankjukat említő ÁSZ- jelentés. Végtére a betétes nem tud­hatja, hogy az ÁSZ-jelentésben foglal­tak nem a mostani bankra, és nem a jelenlegi banki emberekre vonatkoz­nak. Nem tudhatják azt sem, hogy a rossz hitelekért felelős fiókvezetőket már régóta eltávolították, némelyikük ellen rendőri eljárás is folyt. A Konzumbanknál végrehajtott „vil­lámszondázás" eredménye ezek után az optimista várakozásokat igazolta: volt ugyan néhány betétes, aki aggó­dott, de az ÁSZ-jelentés közzétételét követő hétköznapon a fiókok normális életüket élték, és a betétek körülbelül olyan nagyságrenddel gyarapodtak, mint más normális hétköznapokon. Immár eltekintve a Konzumbanktól: az ÁSZ-jelentéssel kapcsolatban a Legfőbb Ügyészség óvatosan szkepti­kus magatartást tanúsított, amit a körülmények nagyon is érthetővé tesznek. Ott az ÁSZ-vizsgálat jelentését augusztus 12-én kapták meg azzal a kéréssel, hogy büntetőjogilag értékel­jék annak megállapításait. A Legfőbb Ügyészség augusztus 23-án levélben értesítette az ÁSZ-t, hogy hosszabb időt vesz igénybe a jelentés áttanul­mányozása, ám emellett a bűncselek­mény alapos gyanújáról csak akkor lehet érdemi döntést hozni, ha isme­rik a jelentés alapját képező doku­mentumokat. Az ÁSZ elnöke az ügyészségnek ezt a tájékoztatását tu­domásul vette, majd augusztus 28-án ugyanezt a jelentést - kiegészítések, tehát a kért dokumentumok melléke­lése nélkül - újból elküldte a Legfőbb Ügyészségnek. A Legfőbb Ügyészség ezt büntetőeljárás kezdeményezésé­nek tekintette, így hát büntetőfeljelen­tésként továbbítja az Országos Rend­őr-főkapitánysághoz. Persze nagyon logikusan ki lehet számolni, ha a Legfőbb Ügyészségnek az volt az állás­pontja, hogy a bűncselekmény alapos gyanújáról csak dokumentumok alap­ján lehet dönteni, akkor a jogállamiság szellemében az ORFK sem helyezke­d­­het­ más álláspontra. ^ \ V\ Szeptember 1.? Szeptember 1-jétől kellene elkezdenie működését az új bűnüldöző szervnek, a Központi Bűnüldözési Igazgatóság­nak. Az elhúzódó politikai kompro­misszumkeresés a két koalíciós part­ner között azonban túlontúl időigé­nyes volt. Igaz, a hétvégére már Kiss Ernő ezredes személyében megtalál­ták a szervezet vezetőjét, ám nincs még székház és hiányzik az az adatfel­dolgozó rendszer, amely nélkül nincs eredményes munka. Érthető tehát, hogy Kuncze Gábor belügyminiszter biztosította Kiss ezredest, egy év tü­relmi időt kap és csak azután fogják értékelni, milyen eredményeket értek el vezetése alatt a gazdasági bűnözés visszaszorításában. Mindenesetre szeptember 1-jétől Kiss Ernő - akit értesülésünk szerint rövidesen tábornokká léptetnek elő - a rendőri hierarchiában Pintér Sándor országos rendőrfőkapitány után talán a legfontosabb személy lesz. Hozzátar­tozik az eddigi ORFK gazdaságvédelmi főosztálya, amelynek a pesti Király ut­cában van a székháza, valamint a Tonhauser László ezredes vezette Szervezett Bűnözés Elleni Szolgálat, amelynek vidéki „fiókhálózata" is van. A szervezeti egységekhez olyan fontos alosztályok tartoznak, mint az, amely a pénzmosással és az, amelyik a nem­zetközi kábítószer-kereskedelemmel foglalkozik. Kiss ezredes háromszáz fős szervezetének önálló vizsgálati osztálya is lesz, ily módon egységes irányítás alá kerül a nyomozati és a vizsgálati munka. Közben nem kell irigyelni Ignácz Ist­ván ezredest, a Borsod-Abaúj-Zemp­­lén megyei Rendőr-főkapitányság ed­digi bűnügyi helyettesét sem, aki az ORFK bűnügyi főigazgatójának széké­be kerül. Ha igaz, hogy a KBI munka­társai kiemelt fizetést fognak kapni, akkor könnyen meglehet, hogy a bűnüldözők legjobbjai odaorientálód­nak majd. Közben a „hagyományos bűnüldözőkre" várnak majd a szapo­rodó autólopási, lakásbetörési ügyek, amelyeknek eredménytelen nyomozá­sai kiváltképpen irritálják a lakossá­got. Ignácz ezredesnek nem lesz köny­­nyű eredményt felmutatnia. Csillapodó alkotmányvita Az előző parlamenti ülésszak végének egyik meglepetése volt az MSZP meg­osztottsága az alkotmányügyi szava­zásban. Úgy tűnik, a szocialisták az­óta az alkotmányozással összefüggő legtöbb kérdésben egyetértésre jutot­tak. Ennek megfelelően az MSZP há­rom elemből álló javaslatot tesz az őszi ülésszakon. Be kívánja emelni a szövegbe az állam szociális elkötele­zettségére és ehhez kapcsolódóan az érdekegyeztetés szükségességére vo­natkozó utalást. Az érdekegyeztetés lényege, hogy az állam a társadalmi béke megőrzésén fáradozik és ezért tart fenn olyan egyeztető fórumokat, amelyek a társadalmi konfliktusokat hivatottak megoldani. Egy további új elem a fizetett szabadsághoz való jog. Egy kérdés maradt, a külföldön élő magyarok választójogának ügye, amelyben továbbra sincs egyetértés a szocialisták soraiban. Némelyek úgy vélik, hogy olyan gesztusról van szó, amelyet érdemes és szükséges meg­tenni, és amely emellett a választások eredményét nem befolyásolja. Mások szerint az, aki nem adófizető polgár, aligha jogosult arra, hogy szavazzon. Elképzelhető, hogy a belső vita felol­dására reprezentatív közvélemény­kutatást tartanak.

Next