Színes Vasárnap, 1996. október (3. évfolyam, 40-43. szám)

1996-10-06 / 40. szám

1996. október 6. ' „Tokaj szőlővesszein...” Nincs Cy (Tolna']' márkaneve a nektárnak Tokaj-Hegyalja a tokaji aszú, a tokaji szamorodni, a tokaji fur­mint és a tokaji hárslevelű hazá­ja, tehát az itt készült borok földrajzi megjelölése, a tokaji nem egy bejegyzett márkanévé - tudtuk meg Szőke Jánostól, az Országos Borminősítő Intézet igazgatóhelyettesétől. Ha vi­szont a tokaji márkanév lenne, az azt jelentené, hogy a szaba­dalom tulajdonosa, a bejelentés napjától számított 20 évig, kizá­rólagos jogosultságot szerezne a védett termék használatára, s ez a továbbiakban csak akkor ma­radhatna fenn, ha a tulajdonos évente befizetné a fenntartási díjat. A tokaji bor esetében vi­szont csak a címke védelmére került sor (ez az úgynevezett mintaoltalom), tehát csupán a termék külső formájára vonat­kozik. Igaz, ennek jelentős előnye, hogy olcsóbb, hiszen nem kell fenntartási díjat fizetni, viszont a produktum más külsővel könnyen leutánozható, így lehet a tokaji névből tokaj vagy akár más is, a hamisítók fantáziája kimeríthetetlennek tűnik. Munkájukat megkönnyí­ti az is, hogy az egykori Tokaj- Hegyaljai Állami Gazdaság he­lyén ma nyolc új cég működik, mindegyikük foglalkozik palac­kozással és értékesítéssel egy­aránt. Ez viszont nyolcféle bort, nyolcféle címkét jelent. A lassan áttekinthetetlenné váló helyzet feloldására jött létre a Márka­védők Egyesülete, amely szerve­zet arra törekszik, hogy megne­hezítse, mi több, lehetetlenné tegye a hamis úton járók mun­káját. Kosics Angela, az egyesület al­­elnöke szerint az a legfontosabb, hogy a Btk. bűncselekménynek minősítse akár egyetlen termék márkahamisítását is, ugyanis a ma is érvényes rendelkezések értelmében csak egymillió forint érték fölött számít bünte­tendőnek valamely márka ha­misítása, különben csupán gaz­dasági szabálysértésről van szó. A feketekereskedelem, ami a hazai kiskereskedelmi forgalom 30 százalékát teszi ki, már csak­nem 200 milliárd forint kiesést okoz évente az államháztartás­nak. Az 1970-ben hozott és az­óta többször módosított bortör­vény még mindig Európa legszi­gorúbb szabályzója, ám a hami­sítókra kiszabható legmagasabb büntetés mértéke így sem ha­ladja meg a húszezer forintot. Új fejlemény a termékvédelem és a minőségbiztosítás ügyében a hegyközségek, illetve a hegybí­rók megjelenése. A hegyközségi szervezetekről szóló, 1995. már­cius elsejétől hatályben levő tör­vény értelmében maguk a hegy­községek vállalnak termékeik számára származás- és eredet­­védelmet. A minőségi boroknak a borvidékről kell származniuk, és a palackokon fel kell tüntetni a palackozás helyét és idejét is. Ezzel ellenőrizhetőbbé válik, ha valaki más vidékről hoz alap­anyagot, amit a szabályzat szi­gorúan tilt. A hegybíró hatáskö­rébe tartozik továbbá a bünteté­sek foganatosítása is, s ez akár a szőlő kivágását is jelentheti. Nem jutottak viszont dűlőre a magyar márkavédők azokkal a szlovákiai termelőkkel, akik, mondván a tokaj-hegyaljai bor­vidék nemcsak a magyar hatá­rig terjed, a szlovák részen is termesztenek tokajit. Tudni kell, hogy a minőségibor-termesztés északi határa tulajdonképpen a magyar határ - mondják a szak­értők, mert az ettől északabbra fekvő területeken már nem lesz igazán jó a bor. A KGST fennál­lása idején ezért Magyarország inkább felvásárolta a szlovákok termését, hogy az a piacon meg­jelenve ne csorbítsa a tokaji hír­nevét. Manapság a dolog pont fordítva működik: élelmes szlo­vák kereskedők közvetlenül a termelőktől vásárolják meg a mustot, majd hazaszállítva érté­kesítik azt. Az, hogy a márkane­vek ennyire le vannak zülleszt­­ve, abból fakad, hogy az egykori állami szeszipari vállalatok ugyanazokat a termékeket gyár­tották az ország különböző pontjain - mondják a Márka­védők Egyesületében. Az eredet védelme tehát nemcsak azért fontos, mert a különböző nem­zetközi egyezmények is egyre in­kább erre köteleznek bennün­ket, hanem saját érdekünk is, hogy a magyar termékeknek is legyen hasonló védelmük külföl­dön.­ ­ V Kiss Csaba Megyei jogú városok a gázrészvényekről Elmúlt már a január Az önkormányzati szférának legalább 14 százalékos része­sedés kellene a GDP-ből, szem­ben a tervezett 13 százalékkal - állították a Megyei Jogú Vá­rosok Szövetsége közgyűlésé­nek résztvevői a Kecskeméten rendezett kétnapos ülésen. A szövetség nem fogadja el azokat a kormánynyilatkoza­tokat, amelyek az önkormány­zatokat teszik felelőssé a köz­­alkalmazottak 19,5 százalékos béremelésének még nem ma­radéktalan teljesítéséért. Ál­láspontjuk szerint az önkor­mányzatok a forráshiányért nem felelősek, és a jövőben sem zárkóznak el közalkalma­­zottaik saját forrásból történő bérfejlesztése elől. Ennek azonban az a feltétele, hogy megszűnjön az a gyakorlat, mely szerint minél többet ad­nak saját keretből egy évben, annál kevesebbet kapnak a költségvetési bérfejlesztésre a következő évben. A közgyűlésen terítékre került az energiarészvények ügye is. A szövetség képviselői elfogadha­tatlannak tartják, hogy bár az önkormányzatok még a múlt év­ben megegyeztek a gázrészvé­nyek felosztásáról, a törvényben meghatározott időponthoz, vagyis január végéhez képest napjainkig nem történt meg a gázrészvények kiadása. O­ LITIKAI KULISSZATITKOK • POLITIKAI KULISSZATITKOK I _________________________________________________________ . • . • .■■■■.........:...;.f ;___________________________i__i___.........................— ----a----1 Bizonytalan menedék A Színes Vasárnap értesülése szerint negyedéven belül valószínűleg megszűnik Magyarországon az ideig­lenes menedék intézménye. A véres délszláv háborúnak ugyanis már több mint egy esztendeje vége, és ezt a jogi kategóriát kifejezetten a hábo­rú földönfutóvá vált áldozatai számá­ra hozták létre. Azoknak tehát, akik valamilyen oknál fogva nem tudnak visszatérni szülőföldjükre, az egykori Jugoszlávia utódállamainak valame­lyikébe, más jogcímre lesz szükségük az itt-tartózkodáshoz. A jugoszláv háború áldozatai közül hetvenötezer töltött hosszabb-rövi­­debb időt Magyarországon, nagy ré­szük innen Németországba, a Bene­lux államokba vagy más nyugat­európai országba került. Jelenleg a hazánkban élő menedékesek száma hatezer, ebből nem egészen ezeröt­­százan élnek táborban, a többiek magánszálláson. A Magyar Menekültügyi Hatóságok számára külön gondot okoz, hogy sok nyugat-európai országba került menedékes hazánkon mint tranzitor­szágon keresztül kíván visszatérni szülőföldjére. Ám nem bizonyos, hogy minden esetben be is fogadják őket, így könnyen megtörténhet, hogy a Nyugat-Európából hazaindu­lók végül Magyarországon ragadnak: ezt a gondot kívánják hatékonyan és egyben a lehetőség szerint humanis­ta módon megoldani a hatóságok. Előre látható: nem lesz egyszerű. A hiéna órája Előzetes letartóztatásban van egy élelmes kecskeméti elektroműsze­rész, aki a taxióracég megbízásából és az adóhatósággal szerződéses vi­szonyban állva forgalmazott és javí­tott taxiórákat. Lehetősége volt arra is, hogy ezeket bármikor hitelesítő plombával lássa el. Élt is ezzel a le­hetőséggel: mint a helybeli rend­őrhatóság széles körű vizsgálata megállapította, harminchat olyan ta­xisofőr közül, akik egy bizonyos gyártmányú taxiórával dolgoztak, huszonhatan e műszerész segítségé­vel úgy változtatták meg a berende­zés működtető szoftverét, úgy mani­pulálták az úgynevezett fekete do­bozt, hogy az adatok egy része nem került adóköteles jövedelemként re­gisztrálásra. A taxiórát gyártó cég vezetői termékük jó hírnevét féltik, és arra hivatkoznak, hogy ők már csaknem három esztendeje feljelen­tést tettek ismeretlen tettes ellen szoftverhamisítás miatt, ámde a Bu­dapesti Rendőr-főkapitányság nyo­mozása nem járt eredménnyel. Értesülésünk szerint a Kiss Ernő ezredes vezetése alatt álló KBI-ben is többek meggyőződése, hogy ország­szerte néhány korrupt szakember segítségével manipulálják a taxiórá­kat azok, akiket a köznyelv hiénák­nak nevez. Ilyen módon százmilliók­kal csapják be az államot, és való­színűleg hasonló összeggel károsít­ják meg az utasokat is. Megjöttek az oroszok Egyik laptársunk szombati számában egy balatoni ingatlanközvetítő, bizo­nyos B.-né tapasztalatairól számol be. ....Orosz nő érdeklődött nála - férfival az oldalán - arany fogsorát villogtatva, láncait rázva. Kimondottan jól beszélt németül, s panziót keresett. - Mégis mennyit szánnak rá? - kér­dezte az ingatlanközvetítő. - Az magát ne érdekelje! - csattant fel a hölgy - itt és itt legyen, és úgy nyolc­tíz szobás. - Harmincmillió forint. - Oké - válaszolta a hölgy gondolko­zás nélkül, és B.-né szerint már pakol­ta is volna ki a dollár- és ötezres kötege­­ket." A laptársunkban közreadott kis törté­net tökéletesen hihető, és több hasonló sztorit saját tapasztalatunkból is lete­hetnénk mellé. A Rózsadomb lejtőjén, a legdrágább villáiról nevezetes „ügyvéd­sor" ötszáz méteres körzetében tíz orosz személy vásárolt az elmúlt másfél évben villát. A Svábhegyen, a miniszterelnöki rezidenciától számított egy kilométeres körben hét vagy nyolc orosz és ukrán személy szerepel az új ház- és villatulaj­­donosok között. Ezek közül némelyik villában tökéletesebb a biztonsági be­rendezés, mint a miniszterelnöki rezi­dencián. A Budapesten külföldiek nevé­re regisztrált hatszázas Mercedesek tu­lajdonosai között több az orosz, mint a német. Sok jel mutat arra, hogy az az orosz-ukrán pénzemberekből álló réteg, amely a nagyobb biztonság érdekében változatosabbá akarja tenni befekteté­seit, vagyona egy részét ingatlanban vagy bankbetét, illetve vegyes vállalati, banki folyószámla formájában Magyar­­országon tartja. A földrajzi közelség csak egy a tényezők közül, amelyek alapján döntenek. Egy belügyi forrás nemrégiben azt mondotta lapunknak, hogy ma több orosz van Magyarorszá­gon, mint az egykori szovjet fegyveres erők kivonásának utolsó etapja előtt. Forró áru Amikor az egyik fővárosi discóban nem­régiben kora hajnali razziát tartottak, a rendőrök a helyiségben több mint egy ki­ló drogot gyűjtöttek össze. Ennyi forró árutól akartak sebtében szabadulni a fia­talkorú vendégek, más szóval milliókat kellett összesöpörni a padlóról. Különböző hazai felmérések teljesen érthető módon nagyon eltérő adatokat közölnek a magyar fiatalok drog­­függőségéről, de a tendencia egyér­telmű. Van olyan kimutatás, amely sze­rint a tizenöt éves iskolások 10-20 szá­zaléka már kóstolta a „narkót". A szak­emberek többsége 30-50 ezerre teszi a drogfüggő fiatalok számát, és a legpusz­títóbb kábítószer, a heroin rabjainak lé­lekszámát négyezerre taksálják. Külö­nösen veszélyes tendenciának tűnik az, hogy a „kezdő fogyasztók" évről évre fia­talabbak. A rendőrség tervei között sze­repel, hogy - Nagy-Britannia és az Egye­sült Államok mintájára - jó pedagógiai érzékű rendőröket küldjenek ki az isko­lákba, hogy személyes élményanyaguk­kal erősítsék a kábítószer-ellenes felvi­lágosító munkát. Egyelőre azonban még nincs nagyon sok erre a célra alkalmas, felkészült rendőr. Kakukktojás Az autótolvajoknak akaratlanul nagy szí­vességet tett az, aki a magyar ábécében nem igazán honos Q betűnek a rend­számtáblára történő felvételét engedé­lyezte. Nyelvünkben a Q kakukktojás. A magyar ember ugyanis, mivel általában nem használja, nem is ismeri fel a Q betűt, amelyet az O betűtől csak egy mi­­nifarkinca különböztet meg. Ráadásul e farkinca a rendszámtáblán hangyányi. A rendőrök cserbenhagyó vagy lopott ko­csikat üldözve sorra-rendre találkoznak azzal, hogy nagy apparátus üldöz egy ko­csit, melynek rendszámában O betű sze­repel, de kiderül, hogy a keresett betű valójában Q lenne... Úgy hallottuk, a kö­vetkező rendszámmodell belépésekor „ej­tik" a zavart okozó betűt. .. MAGYARORSZÁG X Mit végeztek a parlamenti különbizottságok?, $x­ Bombák és lufik Bár az úgynevezett Tocsik-ügyben a miniszterelnök vizsgá­latot kezdeményezett s a vizsgálat az érintettek felelősségre vonásával járt, az ellenzéki pártok mégis szükségesnek tart­ják - a koalíciós pártok pedig szükség esetén támogatják­­ egy újabb parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is. Termé­szetesen nem ez lesz az első különbizottság, amely valamely ügy vizsgálatára áll fel. Annak jártunk utána, mostanáig mit végeztek a többiek... Az elmúlt két év alatt - a 68/1995-ös határozatban" lévőn kívül - az Országgyűlés összesen négy, bizottságon­ként négy-négy kormányzati, illetve ellenzéki képviselőből álló ideiglenes bizottság felállí­tás­áról­ön­tott. "Nert megy ilyet a­­bizottság személyeket is beidé­zett már maga elé, hogy előbbre lásson. Az elkövetkező hetekben két bizottság várha­tóan be is fejezi a munkát. Emlékezetes 1995 tavasza, amikor bombaként robbant, majd luftballonként pukkant szét a Budapest Bank 12 milli­árd forintos tőkeemelésének híre. Akkor Szabó Iván (volt MDF, ma MDNP) javaslatára létrejött a tőkeemelés ügyét vizsgáló bizottság, amelynek fi­­deszes elnöke, Kósa Lajos még a bizottság idén tavasszal be­következett megszűnése előtt lemondott - helyét Ungár Klára (SZDSZ) vette át -, majd a tes­tület ezután nem sokkal jobb­létre szenderült. A vizsgálat egyébként - emlékezik vissza Matyi László, a bizottság volt szabad demokrata tagja - a tőkeemelést törvényesnek ta­lálta, és megállapította, hogy a műveletnek költségvetési kiha­tása nem volt. A tőkeemeléssel kapcsolatban „feltárt" számvi­teli hibákat pedig máig is so­kan vitatják. A tőkeemelést vizsgáló bi­zottság létrehozására mintegy kormányzati válaszként ala­kult egy másik, az adós- és bankkonszolidációt már átfo­góan vizsgáló bizottság. Ennek elnöke Varga Mihály (Fidesz- MPP). A bizottság megalakulá­sa óta kéthetente (legközelebb jövő szerdán) ülésezik. „1991- től 1995. június 30-ig vizsgáló­dunk” - emlékeztet Varga Mi­hály. Egyébként megállapítot­ták, ebben az időszakban az állam kötvények formájában 385 milliárd forintot fordított bankkonszolidációra. Varga fájlalja, hogy ennek az összeg­nek a kamatait­­csak idén 95 milliárd forintot) húsz évig a költségvetés állja, vagyis az adófizetők. A bizottság jelenleg az 1993-94 közötti időszakkal foglalkozik, a korábbi két éven már túl vannak. ,A vizsgálat 1997 elejére le is zárulhat" - véli Varga. Erre a derűlátásra az is okot adhat, hogy a bizott­ságban komolyabb vélemény­­különbség eddig csak azon volt, mikor hallgassák meg a miniszterelnököt is arról az időközben felmerült kérdésről, hogy néhány nagy bank ve­zetője kapott-e tőle valamilyen segítséget. Végül abban ma­radtak: azután hallgatják meg, miután tervezett menetrend­jük végére érnek. Az Egészségbiztosítási Ön­­kormányzat és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) gazdálkodását vizsgáló ad hoc bizottság dr. Kis Gyula (MDF) kezdeményezésére jött létre 1995 decemberében - de ülésezni (ők is 1-2 hetente ta­lálkoznak) csak februárban kezdtek. A bizottság tagjai „né­masági fogadalmat" tettek: amíg dolgoznak, nem nyilat­koznak. Kis Gyulával azért szót lehet érteni. A csendet az­zal indokolja, hogy hat részte­rületet vizsgálnak, és egy kö­zös állásfoglalás előtt nem cél­szerű nyilatkozni. De biztat: 2-3 hét múlva már a T. Ház elé kerülhet a bizottság jelentése - amely „nagy durranás lesz" illetve egy hozzá kapcsolódó határozati javaslat. Előbb azonban éppen ezekről kellene konszenzusra jutni - hangsú­lyozza Kis, mert szeretné, ha az ügyekről minden frakció ki­alakítaná a maga álláspontját. A bizottság munkáját segítő szakértőkre nem vonatkozik a titoktartás. Markos András szociológus például emlékeztet rá, hogy az otthoni ápolással kapcsolatban az OEP is indí­tott egy vizsgálatot. Kiderült, hogy az otthoni ápolásra szánt 145 millió forintból 107 milliót úgy osztottak ki, hogy abból 90 milliót három cég kapott, to­vábbi nyolc cégnek így csak a maradék 17 millió jutott - ami a bizottság szerint antidemok­ratikus. Markos kritizálta azt az OEP-döntést is, amely nyo­mán a napokban az egészség­­biztosítási pénztár a MÁV-val és több céggel, hazai bankkal együtt egy 18-22 milliárdos alaptőkéjű távközlési szolgál­tatócéget hoz létre, amelybe a „belépő" 100 millió. A szakértő szerint a MÁV-nak inkább ren­deznie kéne az OEP felé fenn­álló tartozásait. A legnagyobb lufi talán akkor pukkan el, ha a tavaly decem­berben alakult, munkához szintén csak februárban látott magyar-orosz olajszállítások és az orosz államadósság haszno­sítása során felmerült összefér­hetetlenségek, valamint a poli­tikai döntéshozók és a gazda­sági élet résztvevőinek esetle­ges összefonódását vizsgáló (a továbbiakban: olajügyi) bizott­ság is befejezi a munkát. A tes­tület havonta háromszor ülése­zik - nem érzelemmentesen. (A közelmúltban kivált szabad de­mokrata Szalay Gábor helyére a szintén SZDSZ-es Mádai Pé­ter került.) E heti ülésüket jövő héten lehet, hogy kettő is köve­ti. Demeter Ervin (MDF), a bi­zottság elnöke elmondta: előterjesztésük már készen van, de mielőtt előrukkolnának vele, azoknak is meg kell is­merniük az anyagot, akiket a jegyzőkönyv érint. Az öt feje­zetből álló jegyzőkönyv csak­nem fele egyébként már végső formában van, elképzelhető te­hát, hogy október végére-no­­vember elejére ők is befejezik a munkát. Az ideiglenes vizsgálóbizott­ságok léte esély arra, hogy ki­derüljenek a visszásságok. Ám ez eredmények... Ezek a bizott­ságok - néha úgy tűnik - leg­inkább a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad el­ve alapján működnek. Vagy nincs is káposzta? T.L.L. szi________ SZÍNES VASÁRNAP 5

Next