Színes Vasárnap, 1997. január (4. évfolyam, 1-4. szám)

1997-01-05 / 1. szám

4 SZÍNES VASÁRNAPMAGYARORSZÁG Félsivatagi klímával köszönt ránk az új évezred • Az aranysakét­­ és a bagolylepke Folytatás az első oldalról Az amerikai professzor elméle­tét arra alapozza, hogy az el­következő évtizedekben meg­duplázódik a földön a szén-di­­oxid-kibocsátás. Erősödik az üvegházhatás, így a nap ártal­mas ultraibolya sugarai könnyebben átjutnak a boly­gót védelmi rendszerként kö­rülölelő ózonrétegen, a földfel­színről visszaverődő sugarak­nak pedig csak jóval kisebb mennyisége tud eltávozni. Sú­lyosbítja a helyzetet, hogy már korántsem működik hatéko­nyan a „negatív visszacsato­lás” a nagy erdőségek pusztu­lása, sőt pusztítása miatt. A föld tüdejének számító trópusi erdőterület húsz év alatt ugyanis a felére csökkent. Magyarországon máris ész­lelhetjük e változások jeleit. A mezőgazdaságban például megjelentek olyan rovarfajok, amelyek eddig nem voltak je­len az országban. Ezzel együtt közönségessé váltak korábban ritka fajok. Az elmúlt években újból megjelent a bagolylepke, amely az ötvenes évek gyapot­termesztő programjának ide­jén tűnt fel nálunk. Ez a lep­kefaj eddig jellemzően a dél­európai országokban fordult elő. Felbukkantak mezőgazda­­sági kártevőnek számító pajzstetűválfajok is, amelyek korábban szintén nem éltek itt. Vadászok az elmúlt években már többször lőttek ki arany­sakált az ország más-más pontjain. Ez az emlős állat a Balkán-félsziget felől jutott el hozzánk. A laikus a téli hóna­pokban könnyen összetéveszt­heti a rókával, mivel annak té­li szürkés bundája hasonlít az aranysakáléhoz. A figyelme­sebb szemlélő azonban felfe­dezhet különbségeket, például az aranysakál teste, pofája zö­­mökebb, farka pedig a kutyáé­hoz hasonlítóan rövidebb. A rókához hasonlóan kotorékot készít, ellenben a farkasokra jellemzően csapatokban jár. E jószág felbukkant már a Dél- Dunántúlon és az északkeleti megyékben is, ami azt jelzi, hogy megfelelő élőhelyet talált nálunk. Egyelőre nem áll ter­mészeti védelem alatt - talán mert a környezetvédelmi szer­veket is meglepte váratlan megjelenése? A körülbelül kiszámítható tízéves nap-hold ciklus - amelyben az aszályosabb és csapadékosabb időszakok vál­takoznak - legutóbb igencsak hosszúra sikeredett. A majd ti­zenöt évig tartó szárazabb időjárás még abban is eltért a szokásostól, hogy a nagyon aszályos évek egymást követ­ték. Már áprilisra-májusra olyan csapadékszegény idő volt jel­lemző, mint máskor a legfor­róbb nyári hónapokra. A soro­zatos száraz évekért viszont egy mostanihoz hasonló csa­padékos év pedig nem jelent kárpótlást. Pont az ilyen szélsőségek gyakorisága okoz­hat leginkább gondot majd az elkövetkező évtizedekben. A nyolcvanas évek második felében a szokatlanul nagy szárazság miatt a talaj víztar­taléka jelentősen csökkent, a Duna-Tisza közén a talajvíz szintje ebben a periódusban átlagosan másfél-két méterrel zuhant, de voltak helyek, ahol a csökkenés elérte a hat mé­tert is. A vízhiányt igen nehe­zen viselték a homoki telepí­tett erdők, és emiatt az is előfordult, hogy tavak szintén eltűntek. A homoki gyepek közt pedig nagy számban meg­jelentek a korábban csak a kö­zéphegységek déli lejtőin előforduló kései perjék. Mindezek ismeretében kér­dés, hogy a természeti gazdál­kodásban érintett tárcák ho­gyan készülnek fel a változó klímára, milyen programmal tudnak előállni a gazdálkodás átalakítására. A kultúrnövé­nyek közül sem mindegyik lesz képes ugyanis elviselni a klímaváltozást. Ez pedig - ha nem történik meg idejében a váltás - boríthatja az egész mezőgazdasági szerkezetet, megbéníthatja a termelést, és így az egyik alapvető húzóága­zat roskadna össze. A Magyar Tudományos Aka­démia felállított egy munkabi­zottságot, amelynek az a fel­adata, hogy a szerkezetátala­kítás szakmai megoldásaira tegyen javaslatokat az érintett tárcáknak. A már kidolgozott vagy éppen kidolgozás alatt ál­ló ajánlások közt találjuk az erdősítési programban hasz­nálható, a változó klímához jobban alkalmazkodó fafajták telepítésére vonatkozó terveze­tet. Az akadémikusok javasol­ják továbbá az aszályra érzé­kenyebb kukorica részbeni ki­váltását más, „erősebb­ apró­maggal, például a maglucer­nával, amelynek a félsivatagos területeken van az őshazája. Kísérleti tangazdaságokban már jó ideje próbálkoznak a köles nagyságú takarmányci­rok (amely nem összetévesz­tendő a seprűcirokkal) ter­mesztésével, melynek mutatói igen jók: fehérjetartalma pél­dául magasabb, mint a kuko­ricáé. Az összegző tudományos ál­lásfoglalás szerint a nagy ki­terjedésű monokultúrák ke­vésbé tudnak alkalmazkodni a klímaváltozáshoz, mint a ki­sebb gazdaságok. További megállapítás, hogy a mezőgaz­dálkodásnak több lábon kell állnia, nem érdemes egy-két kultúrnövény termesztésére alapozni a földek kihasználá­sát. Az állattenyésztésnél nem kell új fajok megjelenésére számítani, ellenben a fajták kiválasztásánál már figyelem­be kell venni a várható új vi­szonyokat. Dr. Varga Zoltán, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem állattani tanszékének professzora sze­rint szívós, igénytelenebb le­gelőkkel is beérő állatokra van szükség. Az olcsó, hagyo­mányos legeltetéses állattar­tás térhódítására számítanak a hozzáértők azokon a helye­ken, ahol a növénytermesztés nem kifizetődő. A természetes viszonyok közti állattartást egyrészt a környezetvédelmi szempontok, másrészt a hús­minőség javulása, tisztulása is megkívánja. A nyugat-eu­rópai piacokon ugyanis nagy keletje van a biohúsnak, vi­szont az ottani normáknak nálunk egyelőre csak a horto­bágyi szürkemarha, valamint a Kiskunság marhaállomá­nyának egy része felel meg, jórészt a természetes legelte­tés miatt. Baka Zoltán Fűfélékkel, tüskés bokrok leveleivel táplálkozik a Dél-Afrika pusztáin élő vándorantilop, de a teljes szárazságot ő sem bírja. Amikor a táplálék mennyisége drámaian megcsappan, csordákba verődik össze, s „eleven gőzhengerként “ vonul át a síkságokon. Vajon mi lesz Európa állataival, ha a mi földrészünk is elsivatagosodik? (Fotó:archív) Bárhol kezdeményezhető sebességkorlátozás M5-ös: a demonstráció egyelőre elmarad Mint ismert, az M5-ös autópá­lya felavatásakor az 50-es út mentén lévő települések pol­gármesterei úgy tiltakoztak a sztráda általuk magasnak tar­tott díja miatt, hogy még az avatásra sem mentek el. Ma is úgy gondolják, hogy a ma­gas pályadíj miatt kevesen veszik igénybe a sztrádát, aminek következtében meg­nő a települések átmenő for­galma. Ugyanakkor egyelőre nem tervezik, hogy elbariká­­dozzák az utat, a demonstrá­ciót ugyanis a tiltakozás leg­utolsó eszközének tekintik... A települések első emberei nem elvi okokból tiltakoznak: csu­pán azt szeretnék valahogy el­érni, hogy területükön a forga­lom a régi maradjon. Barikád híján lehet, hogy hiába a kapá­­lódzás: a díj csökkentéséről ugyanis a koncessziós szer­ződés szerint csak a beruházó Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. dönthet. A társaságnál értesülésünk szerint egyelőre fel sem merült, hogy változtassanak a sze­mélyautóknál szükséges je­gyek 850 vagy a bérletkártyák 5000 forintos árán. Annak el­lenére, hogy az ügyben még a közlekedési miniszter is írt az AKA-nak egy levelet. A cégre azonban - ismét csak a kon­cessziós szerződés miatt - nem lehet nyomást gyakorolni: ki­zárólag anyagi kényszer hatá­sára érdeke csökkenteni az árat. Vagyis ha azt tapasztalja, hogy túl kevesen autóznak az autópályán. Ebben az esetben - mivel a beruházásnak vala­­­­miként meg kell térülnie - a sok kicsi sokra megy közmon­dás alapján dönthet úgy, hogy jobb a kisebb összeg többször, mint a nagyobb kevesebbszer. A társaság méri is szorgalma­san a forgalmat Budapest és Kecskemét között, de a próba­számlálást várhatóan csak a jövő hét végére fejezik be, mivel az ünnep szezonális forgalma még nem adna korrekt ered­ményeket. Egyelőre csak annyi tudható, hogy az M5-öst az ün­nepek alatt használók 70 szá­zaléka valutával fizetett. Az avatás óta az 50-es úton sem történt sok változás. Az út menti településeken kihelyez­ték ugyan azokat a polgármes­terek által szorgalmazott se­bességkorlátozó táblákat, ame­lyek éjszaka 40 km/órára csökkentik a forgalmat, ám a rendőrség nemigen ellenőrzi a korlátozás betartását sem a beígért traffipaxokkal, sem másként. Erre az utóbbi napok zord időjárása is magyarázat lehet, a kecskeméti rendőrka­pitány - dr. Szöllősi Gyula - szerint viszont az autópálya megnyitása óta a forgalom nem is növekedett annyira, hogy az indokolná az ellenőrzés szigorí­tását. Dr. Szöllősi ezzel ellentmond a lajosmizsei polgármesternek, aki szerint már az ünnepek alatt is érezhető volt, hogy több autó halad át Mizsén, mint ko­rábban. A sors iróniája, hogy az 50-es forgalmát éppen a kecskeméti kapitánysághoz tartozó lajosmizsei rendőrőrs állománya ellenőrzi - híven a korábbi gyakorlathoz. A közlekedési szakemberek elcsépelt véleménye szerint ugyanakkor a sebességet táblá­val csökkenteni elméleti dolog, lakott területen az 50 km/órás korlátozás ellenére sokan köz­lekednek 70 km/órával, a 40- es táblánál tehát „reális” lehet mondjuk 60 km/órás sebes­séggel számolni. „Rendőri el­lenőrzés nélkül értékét veszti a tábla, ha ezt tapasztaljuk, le fogjuk szereltetni őket” - ígéri egy minisztériumi illetékes az 50-es út menti korlátozó táb­lákra célozva. Amelyeket egyéb­ként maga a minisztérium he­lyeztetett ki. Ellentétben az ál­talános gyakorlattal, hiszen kö­zúti táblák állításáról ma vagy az önkormányzatok, vagy a közúti igazgatóságok jogutódja­ként 1996. június 1-je óta mű­ködő közútkezelő közhasznú társaságok döntenek. Magyarországon ugyanis há­romféle út létezik: az országos közúthálózatba tartoznak az autópályák, főutak, települése­ket összekötő utak. A második csoportot az önkormányzati, a harmadikat a magánutak (pl. erdészeti) alkotják. Az önkormányzati úthálóza­ton a forgalmi rend kialakítá­sáért (amelyhez a sebesség is hozzátartozik) értelemszerűen maguk az önkormányzatok a felelősek. Saját hatáskörük­ben csökkenthetik, de akár növelhetik is lakott területü­kön a tábla nélkül érvényes 50 km/órás megengedett legna­gyobb sebességet, helyezhet­nek ki ezt „felülbíráló” táblát. Az 50-es utat azonban­­ mint országos főközlekedési utat, beleértve a településeken át­haladó szakaszokat is - nem az önkormányzatok, hanem az illetékes közútkezelő társaság kezeli. Ami azt is jelenti, hogy a forgalmi rend kialakítása az 50-es teljes szakaszán a köz­úti igazgatóságra tartozik. Az önkormányzatoknak tehát a társaságtól kellett volna kér­niük a sebességcsökkentést. Ez a gesztus maradt el a tár­cának az ügybe való be­ékelődésével. A forgalmi rend kialakításá­hoz egyébként mind az önkor­mányzatoknak, mind a társa­ságoknak a vonatkozó szabá­lyokat tartalmazó 20/1984. sz. KM rendelet ad fogódzót. Amely alapján a fentihez ha­sonló esetben meg kell indo­kolni, miért kérik mondjuk a sebességcsökkentést. A társa­ságok csak akkor helyezik ki a táblát, ha az indokot alapos­nak találják. A polgármesterek a tárcánál a zajártalomra hi­vatkoztak... T. L. L. 1997. január 5. Privát zsarukon a A két világháború között, ha a magyar polgár kételkedett há­zastársa hűségében, új üzleti partnert választott, adósa tűnt el a színről, felkereste a jól prosperáló Pinkerton vagy Janza magándetektív-irodát, ahol tisztes díjazás ellenében, diszk­réten megoldották problémáját - idézi fel az „ipar” múltját Láposi Lőrinc,­a Magyar Detektív Szövetség elnöke. Magyar­­országon 1944-ig­d­olgozhattak a magánnyomozók, később már szóba sem jöhetett, hogy az egy párt egy rendőrségén kívül valaki kutakodjon. J’­ Láposi is rendőr volt, méghozzá a bűnügyi rendőrség táborno­ka. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy Magyarországon előbb­­utóbb engedélyezni kell a ma­gánnyomozói és vagyonvédelmi tevékenységet, ő már lobbyzott a törvényes lehetőség kimun­kálásáért. Érdekességként em­líti, hogy már 1990-ben dolgoz­tak a Belügyminisztériumban egy ilyen rendeleten, melynek „témagazdája" az a Kiss Ernő volt, aki ma a KBI igazgatója. Láposi elmondta, hogy ren­geteget kellett győzködni a bel­ügyi illetékeseket is arról, hogy piacgazdaságban a magántu­lajdon és a magánérdek védel­me nem az állam feladata, de jól képzett szakemberek ezzel a munkával jócskán hozzájárul­hatnak az állampolgárok biz­tonságérzetének növeléséhez. 1991-ben alapították meg a Magyar Detektív Szövetséget, melynek ma már 160 tagja van (irodák és magánszemélyek ve­gyesen). 1995-ben megszüle­tett végre a magánnyomozást engedélyező rendelet. Láposi­­éknak azonban maradtak kifo­gásaik, s emiatt a szövetségük az Alkotmánybírósághoz for­dult. Nehezményezik például, hogy a magánnyomozás és a vagyonvédelem csak kft. vagy rt. formában végezhető. Elfo­gadhatatlannak tartják azt is, hogy egy vagyonvédelemre ala­kult vállalkozás nem foglalkoz­hat mással. Az extábornok sze­több lábon áll, és azt nem is le­het rendelettel korlátozni. Úgy néz ki, hogy már dolgoznak a Belügyminisztériumban a ren­delet módosításán, mely ezeket a sérelmeket orvosolja. Egyébként - azt is elmeséli - ezen a piacon régen folyik munka. 1987-ben egy minisz­tertanácsi rendelet ugyan megtiltotta a magánnyomozói tevékenységet, de elfelejtette definiálni, mit is ért magán­­nyomozáson. Ezért a külön­böző ilyen munkákat vállaló irodák alibineveket választot­tak (pl. Tanácsadó, Befektetési információgyűjtő stb.), és ál­lampolgári jogon végezték az információgyűjtést. l Auiba­s Láposi: rövidlátó dolog a bérféltékenység .

Next