Színes Vasárnap, 1997. február (4. évfolyam, 5-8. szám)

1997-02-02 / 5. szám

4 színes vasárnap Kisebb parlament, igazságosabb választójogi törvény Amiben mindenki egyetért: legyen olcsóbb a kampány Folytatás az első oldalról Toller László, az MSZP-frakció helyettes vezetője érdeklődé­sünkre elmondta: nem tud ró­la, hogy az SZDSZ a tárgyalá­sok megújítását kezdeményez­te volna. Aláhúzta ugyanak­kor, hogy a kormányprogram valóban azt tartalmazza: a képviselők létszámát csökken­teni kell. Hozzátette azonban: a törvény esetleges módosítá­sa mindenképp koalíciós egyeztetést igényel. A Fidesz a tavaly májusban megszakadt tárgyalásokon azt képviselte, hogy arányosabb legyen a hazai választási szisztéma, tehát ne fordulhas­son elő, hogy egy párt 33 szá­zaléknyi szavazattal 54 száza­lékos többségre tehessen szert a törvényhozásban - mondta érdeklődésünkre Trombitás Zoltán országgyűlési képvise­lő, aki a tárgyalásokon a Fi­desz színeiben vett részt. Trombitás azt is szorgalmazta, hogy a parlament jelenlegi lét­száma legalább 20 százalékkal csökkenjen, s maximalizálják a választási törvényben a kampányköltségeket is. Trom­bitás Zoltán szerint meg kell változtatni a választókerületek határait is, amelyeket még a Németh-kormány határozott meg egy 1989-es rendeletével. Vannak ugyanis olyan körze­tek, ahol 30 ezer választó jut egy képviselőre, s olyan is akad, ahol hetvenezren vá­lasztanak egy honatyát. Pokol Béla alkotmányjogász, a Független Kisgazdapárt elnö­ki főtanácsadója a választáso­kig hátralévő időt túl kevésnek tartja ahhoz, hogy a választó­­jogi törvényt alapjaiban meg­változtassák. Azzal azonban ő is egyetért, hogy valamilyen formában maximalizálják a kampányra fordítható pénz nagyságát. Pokol Béla aláhúz­ta: talán az egyetlen kérdés, amelyben az FKGP és az MSZP a hétpárti egyeztetéseken egyetértett, az az, hogy nem kell arányosabbá tenni a vá­lasztási rendszert. Lengyelor­szágban ugyanis a korábbi arányos választási rendszer azt jelentette: előfordult, hogy tizenhárom párt jutott be az ottani törvényhozásba. Balsai István, az MDF-kor­­mány igazságügyi minisztere sem tartja kivitelezhetőnek a választójogi törvény lényeges módosítását. Ugyan szerinte is óriási aránytalanságok van­nak a választókörzetek felosz­tásában, ám hétpárti kon­szenzus esetén sem szabadna a választások előtt alig több mint egy évvel megváltoztatni a körzethatárokat. Azt azon­ban üdvözölné Balsai, ha a kampányra fordítható összeg nagyságát szabályozná a tör­vény. Rubovszky György, a Keresz­ténydemokrata Néppárt képvi­selője kevésnek tartja a hátra­lévő időt arra, hogy a választá­si törvényen változtassanak. Kónya Imre, a Magyar Demok­rata Néppárt képviselője lát esélyt arra, hogy a pártok megállapodhatnak egy eljárás­jogi kódex szövegében, amely egységesítené a választási jog­szabályokat. Azonban, mivel a választójogi törvény módosítá­sában eddig sem mutatkozott tartalmi egyetértés, a politikus kérdésesnek tartja a változta­tás lehetőségét. Bogád Zoltán ! MAGYARORSZÁG ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------­Veér marad a mentálhigiéné vezére Folytatás az első oldalról - Munkája során többször saját minisztériumával is konfrontáló­dott. Nem gondolja, hogy a tárcá­nál folyó mostani átszervezések kiváló alkalomat adnak az ön háttérbe szorítására? - Nem hiszem, hogy el akarná­nak távolítani. Kitűnő a kapcso­latom Kökény Mihállyal, minisz­teri kinevezésekor még közvetlen tanácsadó testületébe is megin­vitált. Megbeszéléseink folyamán egyértelművé tette, hogy számít rám a mentálhigiénés mozgalom vezetésében, de jelezte azt is: szükség van a lelki egészségügy némi átalakítására. Ezzel egyéb­ként én is egyetértek. - Hogyan képzelik az átalaku­lást? - A mozgalom és a programiro­da közalapítvánnyá alakulna, így a mentálhigiénés mozgalom ki­kerülne a népjóléti tárca közvet­len irányítása alól a kormány fel­ügyelete alá. Ezzel egy jobban át­tekinthető pénzügyi rendszer jönne létre. Hozzájuthatnánk más pénzügyi forrásokhoz is, például részesülhetnénk a kör­nyezet-egészségügy vagy a mun­kanélküliek számára félretett pénzekből is. Nem történhetne meg az (ami a mentálhigiénés mozgalommal többször előfor­dult), hogy pénzügyi zavar esetén tőlünk vonnak el pénzt a máshol keletkezett hiányok pótlására.­­ Kinevezésekor legfontosabb célnak a lelki és a szenvedélybe­tegségek visszaszorítását tartot­ta. Akkoriban többször kifejtette: mindent meg kell tenni az alko­hol- és drogfogyasztás, valamint a dohányzás visszaszorítása ér­dekében. El kell érni hogy a lelki­egészségtan tantárgy legyen az általános iskolákban és az egye­temeken. Szükség van mentálhi­giénés irodák felállítására, ahol szakemberek várják a rászorul­takat. Sikerült-e megvalósítani el­képzeléseiket az elmúlt két év so­rán? - Nagyrészt igen. Kiépült az ország mentálhigiéniés hálózata, megalakult hét regionális és öt megyei iroda. Húsz településén folyamatosan készítik fel preven­ciós munkára a szakembereket, sőt a szegedi tanárképző fősko­­lán már graduálisan is folyik mentálhigiénés képzés. Gyakor­ta szerveznek konferenciáikat és egészségügyi heteket is. Dolgoz­hatnánk persze hatékonyabban is, de ehhez nagyobb anyagi tá­mogatásra lenne szükségünk. Az általam koordinált program tavaly és az idén is egyaránt 200 milliót kapott a költségvetésből. A mentálhigiéné éves költségve­tése sem több kétmilliárd forint­nál. Ebbe viszont már a különfé­le adományoktól kezdve az ön­­kormányzatoktól kapott támoga­tásig minden beletartozik. Költ­ségeink emellett jelentősek: fizet­jük a munkatársak bérét, szer­vezzük megelőző akcióinkat, fenntartjuk a programirodákat. - Mennyire vált népmozgalom­má a lelki egészségvédelem? Ko­rábban felhívta a figyelmet, csak ilyen formában lehet igazán ha­tásos a megelőzés. - Ma már az ország minden megyéjében jelen vagyunk. A statisztikák szerint minden má­sodik ember tud rólunk, ami ilyen rövid idő után nem kis eredmény. Nyáron elkezdtük a mentálhigiénés ifjúsági táborok szervezését is. Sátoraljaújhelyen például több százan vettek részt a nyári pogromban. Az ott jelen lévő fiatalok ma már mentálhigié­nés ifjúsági szervezet létrehozá­sát tervezik. \ f'Kirády Attila Veér: Kiépült az ország mentálhigiénés hálózata I_______ -Lv.u ___________ Új teherautó vagy pótkocsi vásárlásakor: • rendkívül kedvező tartós bérleti konstrukciók • új AVIA tehergépkocsi már 660 000 Ft befizetésével elvihető (3,51 hasznos terhelhetőség, 16 raklap méretű plató) Cím: Ajka-Bakonygyepes, Fő u. 122/B. Tel.: 06-30-467-490, 06-88-312-985 Mennyit ér egy börtönben töltött nap? Kinek pár száz, kinek pár ezer Folytatás az első oldalról - Először is más a szabálysér­tés, és más a bűncselekmény - mondja dr. Bárándy György. - A szabálysértésért rendszerint pénzbírság jár, amit - ha nem fizetnek meg - át lehet változ­tatni elzárásra. Más kategória a pénzbüntetés. Ezt a bíróság főbüntetésként és mellékbün­tetésként is megítélheti. Az előbbit szabadságvesztés he­lyett szabhatják ki, a kisebb bűncselekmények esetében pe­dig a büntetés lehet szabad­ságvesztés, közérdekű munka vagy pénzbüntetés. De az eny­hítő szakasz alkalmazásával súlyosabb bűncselekmények­nél is elképzelhető a pénzfő­büntetés. Például, ha az elkö­vető idős, büntetlen előéletű és példamutató életvitelű. A pénz­­büntetést a törvény szerint úgy kell kiszabni - magyarázza az ügyvéd -, hogy meg kell állapí­tani a pénzbüntetés napi téte­lét. Tehát a bíró megszabja, hogy a tettes hány napot érde­mel, és az elkövető vagyoni, jö­vedelmi viszonyaihoz és életvi­teléhez mérten meghatározza a napi tételnek megfelelő össze­get. A legrövidebb kiszabható időtartam tíz nap, a leg­hosszabb pedig háromszázhat­van nap, tehát csaknem egy év. A napi tétel összege legalább ötven forint, illetve legfeljebb tízezer forint lehet. A legkisebb effajta pénzbüntetés tehát öt­száz, a legnagyobb pedig há­rommillió-hatszázezer forint. Az, hogy hány napot szab ki a bíróság, attól függ, milyen sú­lyos a bűncselekmény, az pe­dig, hogy mekkora az összeg, az elkövető vagyonától, jövedel­métől és életvitelétől függ. Ez még érthető a laikus szá­mára is, az elgondolkodtató aránytalanságok inkább azok­ban a helyzetekben vannak, amikor a bíróság mellékbünte­tésként kötelezi a vétkest fize­tésre. A törvény szerint ugyan­is - mondja Bárándy doktor akit határozott időtartamú szabadságvesztésre ítélnek, és megfelelő keresete, vagyona van, arra pénzmellékbüntetést lehet, illetve kell kiszabni. Ha viszont a tettes vagyoni ha­szonszerzés céljából követte el a bűncselekményt - tehát lo­pott, rabolt, sikkasztott, csalt -, akkor kötelező a pénzmel­lékbüntetés. Ha ezt nem fizeti ki, akkor ezt szabadságvesz­tésre kell átváltoztatni. Itt nincs napi tétel, a legalacso­nyabb összeg ötezer, a legma­gasabb pedig kétmillió. A bíró például dönthet úgy, hogy a tí­zezer forintos pénzbüntetést napi ezerforintos tételekre vál­toztatja, de a másfél millió megfizetését például akár napi tizenötezer forintjával is „meg­számíthatja”. Természetesen előfordulhat - nyugtázza dr. Bárándy -, hogy egy szabálysértés elköve­tője, ha a tízezer forintos sza­bálysértési bírságot nem fizeti be, esetleg több napot tölt a fog­házban, mint az, aki pénzbün­tetésképpen néhány százezer forintot egyenlít ki, napi tízezer forintjával. ' wn OO’ J OI-4 IV/UUUllLV/L^O. 1 ICC L Illőül 11Z,V_L1 . ^ I 11011031 UaSZllU Nánási László ASM 1QQ7 ff»hmnr 9.. 1997. február 2. Balsai nyomán: Vastaghig válogat^ „jyA-jv'V Gatter a legkapósabb ^ A sajtóban viszonylag nagy visszhangot váltott ki, hogy Vas­tagh Pál igazságügyi miniszter Gatter Lászlót, a Pest Megyei Bíróság még hivatalban lévő elnökét bízta meg egy évre a Fő­városi Bíróság vezetésével - annak ellenére, hogy Gatter a másodjára kiírt pályázat nyomán a szavazáskor 432 tagú összbírói értekezleten a legkevesebbet, mindössze 86 voksot kapott. Az ügy kapcsán nem árt emlékeztetni rá: Gattert 1992-­­ ben 138 kollégája közül csupán 28 találta alkalmasnak a Pest­­ Megyei Bíróság elnöki tisztére, Balsai mégis kinevezte. Annak ellenére, hogy öt éve 98 bíró nyilatkozott úgy: alkalmatlan a­­ feladatra. Gatter azóta bizonyított, s pályája fölfelé ível... Az idei szóban forgó pályázat újbóli kiírására azért volt szük­ség, mert az első pályázat nyo­mán a bírák a Fővárosi Bíróság 68 éves jelenlegi elnökét, Sza­bó Sándort részesítették több mint ötvenszázalékos szavazati előnyben. Szabó után akkor Gatter került a második helyre, de­­ miután a miniszter a je­lenlegi elnököt életkorára te­kintettel nem nevezte ki és is­mét pályáztatott, a Pest Megyei Bíróság még hivatalban lévő el­nöke már csak a legkevesebb voksot kapta. Vastagh ezután bízta meg Gattert. Ehhez egyébként joga volt, még indokolnia sem kell, miért nem vette figyelembe az érte­kezleten jelen lévő bírák több­ségének álláspontját. Ezeknek a jogoknak persze előzményeik is vannak. A bíróságokról szóló törvény 1990-es módosítása óta a megyei bíróságok elnökeit az igazságügyi miniszter öt évre nevezi ki (korábban határozat­lan időre szólt a megbízatásuk). A jelenlegi gyakorlat szerint a döntés előtt a pályázók alkal­masságáról a főváros, illetve a megye területén dolgozó bírák előzetesen állást foglalnak, és megyei összbírói értekezletü­kön javaslatot tesznek a kine­vezésre. Ha nincs alkalmas pá­lyázó vagy a miniszter a bírák javaslatát nem fogadja el, új pályázatot kell kiírni. Amennyi­ben a megismételt pályázat eredménytelen, a miniszter az elnöki állást legfeljebb egy évre szóló megbízással tölti be. A rendszert először Balsai István igazságügyi miniszter al­kalmazta 1992-ben, amikor is valamennyi megyei bíróság élé­re új elnök került. Akkor a ki­nevezés kilenc esetben nem a bírák többségének egyetértésé­vel történt, s ez szakmai, sőt politikai vihart is kavart. A kü­lönböző bírói és jogászszerveze­tek, továbbá a Fidesz és az SZDSZ azzal támadták Balsait, hogy a kinevezések kapcsán törvényt sértett. Az Alkotmány­­bíróság a hozzá intézett indít­ványokra 1993-ban állapította meg, hogy a miniszter nem vé­tett a jogszabályok ellen, ugyanis azok nem rendelkeztek egyértelműen a szóban forgó esetekbeli teendőkről. A testü­let ugyanakkor kimondta: a mi­niszter csak azok közül nevez­het ki bírósági vezetőt, akiket a bírák többsége támogat, a bírói testület által alkalmasnak ta­lált pályázókat azonban nem köteles kinevezni és döntését indokolni. Az állásfoglalást nem foglalták törvénybe, meg­hozatala óta azonban irányadó. Az 1992-ben kinevezett 21 elnök közül két megyei bírósá­gi elnök személye időközben változott (Bács-Kiskun és Fejér megye). Ezekben a megyékben most nem kell pályáztatni, hi­szen a megbízatások még so­káig érvényesek. A többi me­gyei elnöknek és a Fővárosi Bí­róság elnökének megbízatása viszont 1997. február 28., illet­ve (Hajdú-Bihar és Csongrád megye, valamint a Pesti Köz­ponti Kerületi Bíróság eseté­ben) március 31. napjával le­jár. Az állásokra a pályáztatás és a kinevezés túlnyomórészt már megtörtént. A csupán megbízott Gatter mellett az öt évre eddig kinevezett 15 elnök közül 12 korábban is elnök volt, új elnök a Békés, a Bara­nya és a Hajdú-Bihar Megyei Bíróság élére került. Az 1992 óta tisztségben lévő Baranya megyei elnök, Fekete Bálint egyébként nem is pályázott, a Hajdú-Bihar megyei elnök pe­dig visszavonta pályázatát. Hátravan még a Komárom- Esztergom Megyei Bíróság is­mételt pályáztatása, mert a többséget szerző jelenlegi elnö­köt a miniszter ott sem nevezte ki. Ugyancsak elnökre vár még a Pest Megyei Bíróság (Gatter itt is pályázott, de nem érte el az 50 százalék plusz egy szava­zatot), valamint a Pesti Köz­ponti Kerületi Bíróság, ahol várhatóan hamarosan sor ke­rül az új pályázati kiírásokra, illetve a bírói értekezletre. Vastagh tehát eddig mind­össze kétszer, a Fővárosi és a Komárom-Esztergom Megyei bíróságok elnökei kapcsán élt azzal a már alkotmányosnak ítélt miniszteri joggal, hogy a bírák véleményét figyelembe nem véve nevezzen ki bírósági elnököt. A jelek szerint ő is vá­logat, de ha a még függőben lé­vő három bíróságnál is ezt ten­né, sőt - ha a két üresedés mi­att már korábban betöltött me­gyei állás esetében is -, a gya­korlatilag még lehetséges öt, il­letve az elméletileg lehetséges hét esettel még mindig elma­radna Balsaitól, aki kilencszer járt el így. 1 . Tóth László Levente

Next