Színház, 1970 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1970-01-01 / 1. szám

2. Az ilyen „szerepcserével” való próbálkozás mellett a színházra váró másik veszélyt „szerepfelejtésnek” nevez­ném. Az előbbit a funkciók összemosódása hozza, az utób­bit a funkció tudatának hiánya. Ilyenkor a színház mint in­tézmény lazul fel. Gépiesen kezd „üzemelni”, elveszíti hi­vatásérzetét, egész tevékenységének célját. Művészei lemon­danak ambícióikról, alkotófantáziájuk elszegényedik. Za­var, kényelmesség, pozícióféltés az ismertetőjele az ilyen „szerepfelejtési” folyamatnak. A színház akkor kerül ilyen helyzetbe, mikor a társadalom életében nem határozódik meg pontosan feladata, és a művészek nem látják művészi munkájuk lényegét, értelmetlennek érzik a küzdelmet cél­jaikért, vagyis rosszul ítélik meg koruk és közönségük igé­nyeit, nem érzik át a „mit nyerhetünk vagy mit veszíthe­tünk a színházzal” kérdés alternatíváit. A jövő színházára leselkedő igazi veszély nem az ideig­­óráig tartó érdeklődéshiány, nem az átmeneti pangás vagy akár nézőszám csökkenés. A valóságos veszély az, hogy szinte észrevétlenül­­ megőrizve a „színházcsinálás” külső formáit — a színház átcseréli funkcióját. Feloldódik a sza­bad idő értelmes-szórakoztató eltöltését biztosító - és ön­magukban szükséges - szolgáltató egységek között. Egy lesz a sok hely közül, ahol az ember időt tölthet. Vagyis: ily módon feladja saját erkölcsét, művészetét, öntudatát. Ennek is van hagyománya a színház évezredes történetében, hiszen Thália gyermeke „vásott kölyök”. A polgári színház a múltban a nyugati színházi élet sok mai áramlata mu­tatja, milyenné lesz, amikor hajlékait a rutinnak, csillogás­nak, ügyeskedésnek adja át. De ne titkoljuk, hogy ma a szerepcsere és a szerepfelej­tés lehetőségei a mi színházi életünk alternatívái között is ott vannak. Ne kutassuk ezúttal, hogy mi volt előbb, hogy a céltévesztés hozta-e magával az alkotószervezet meglazu­­lását, vagy a színházi organizáció fellazulása helyezte át a célokat egy devalvált terepre ... A magyar színház életé­ben még így is van annyi eredmény, erő, tehetség, amelyből a lehetőségek megvalósításához szükséges struktúra megte­remthető. Milyen legyen a színházépületek telepítése, megoszlása, férőhelye? 1. Budapest fejlődése más nagyvárosok életszerkezeté­hez hasonló változásokat hoz majd. A változások máris megkezdődtek. A modern nagyvárosnak már nem egyetlen centruma van, hanem egy fő centruma. A távolságok növe­kedésével, a városon belüli közlekedés lassulásával kialakul a fő centrumot körülvevő „több városcentrum”, mindegyik a maga önálló szolgáltatási rendszerével. A­­ város fő központjától esetleg félszáz kilométeres távolságban levő­­ lakótelepek is saját szolgáltatási egységgel rendelkeznek az iskoláktól a mosodákig, az éttermektől a mozikig. Nálunk a színháztelepítés ezzel szemben a város régi központjában történt és történik. Lényegében egy belső ke­­rületnyi körzetben helyezkednek el az épületek. A század első évtizedeinek színházépítési szisztémája volt ez, egy régi rendszer, egy letűnt réteg érdeklődési körét szolgálta. Ezért a színházak helyi elosztása elfeledett világot őriz. A centrumtól távol lakó dolgozók többsége az új távolságok adta közlekedési nehézségek miatt, a négy-öt órai munka­befejezést számítva, alig lehet képes arra, hogy elérje az esti hétórás előadáskezdést. 2. A másik folyamat a közönségdifferenciálódás. A mai színházi nézőhelyek 75%-a ezer vagy ezernél nagyobb be­fogadóképességű színházépületekben van. Ez megint csak a polgári színháztelepítés módszere volt, amely nem szá­molt a különböző rétegek ízlésével, hiszen lényegében egyetlen rétegnek játszott, egyetlen réteget szolgált ki. Ez a színházépítési rendszer nem ismerte a különböző kultú­rák, a különböző informáltság és érdeklődés jelenlétét. Másrészt - mint már utaltunk rá - az életszerkezet válto­zásával a közönség differenciáltsága a jövőben még a mai­hoz képest is változik majd. Egy olyan színházépületi struk­túra, amely ezer vagy ezren felüli nagyszínházakon alapul, ezt a differenciálódó igényt nem elégítheti ki. A jövő színházépületei elosztásának megtervezése ezért együtt kell járjon nemcsak a telepítési hely okos megválasz­tásával, hanem az új helyzetet a kisebb nézőférőhellyel is szolgáló színházak létesítésével. 3. 1945-ig a fővárosban 18 színház működött, 11485 nézőhellyel. A statisztikai adatok szerint ma 18 színház működik 10 157 nézőhellyel. A lakosság növekedése 25 év alatt mintegy 70%-os volt, a színházi férőhelyek csökke­nése, majdnem 10%-os. A következő évek további lakos­ságnövekedést hoznak. Szerény igénnyel tervezve ehhez a 10%-os elmaradás behozása és 10%-os színházi férőhely­növekedés szükséges. Ez kb. 2000 nézőhely. (A számada­tokból kitűnik, hogy minimális programot ajánlunk.) Ez a szerény elhatározás akkor válhat jelentőssé, ha ös­­­szekapcsolódik a növekedő város ma színházilag még „fe­hér foltjainak” beépítésével, és ha figyelemmel a közön­ségdifferenciálódásra 300-500-as férőhelyű színházakat lé­tesítünk. A kettős igény kielégítésének összehangolása így, hosszabb távon mintegy öt új színház létesítését jelenti. Ez már korszerűen rendezheti át a modern szocialista nagyvá­ros színházi térképét. Bizonyos, hogy színházat kell kapnia Buda központjának. Színházat kell kapnia Kőbányának, esetleg a mai IX. kerület lakóira is figyelemmel. Ezenkívül színházat kell létesíteni a két legnagyobb épülő lakótelep­centrum környékén, a peremvidéken, esetleg a Lágymányo­son és Zuglóban. Budapest színházi struktúrája 23 színház­zal kb. 13 000 nézőhellyel ilyen módon korszerűen megvál­tozik majd. Kirajzolhatjuk - a telepítési térképen túl - a színházak szellemi struktúrájának a társadalmi fejlődését jól szolgáló arányait is. Ezzel az elképzeléssel mintegy 55%-ra csökken a nagy színházak nézőszáma, ezek a színházak a klassziku­sok modern előadásainak, a nemzeti hagyományok korszerű ápolásának, a népszínházi koncepció megformálásainak, va­lamint a klasszikus és középfajú zenés műfajoknak az ott­honaivá válnának. 45%-ot tennének ki az intimebb, a kö­zönségükkel szinte párbeszédszerű kapcsolatot tartó többi színházak. És éppen a sokszínűség, a néződifferenciálódás érdekében a Nemzeti Színházon és az Operaházon kívül nem látszik fontosnak kamaraszínházak fenntartása. Ezzel is három új épület szabadul fel (Madách Kamara, Pesti, Kis Színpad). Hogy az épületek száma és méretei mennyire meghatározhatják az egész színházi struktúrát, a profilt, programot, versenyt, azt mutatja, hogy ily módon nem is túl nagy változással a mai tucatnyi társulat helyett mint­egy húsz együttes szolgálhatná nagy feladatát. (Önálló problémakör a vidéki színházak helyzete. Önálló tervet is kíván. A legfontosabb az, hogy hivatását magasabb szín-

Next