Színház, 1976 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1976-01-01 / 1. szám

mat, hanem egy kitűnő ötlet jóvoltából biztos helyre vannak zárva, ahol nyugod­tan dolgozhatnak, és még jól is érzik ma­gukat. Talán majd tudományos munkás­ságuk kárpótol erkölcsi tévelygéseikért. Ismerünk néhány haladó politikust, igaz forradalmárt, lánglelkű költőt, balett­táncost, zenevirtuózt, festőt, művészt - akik életművüket és nem magánéletüket hagyták ránk, s akiknek nem a szerelmi moráljukat szoktuk firtatni, hanem esz­méiket vagy alkotásaikat tesszük kötele­ző középiskolai tananyaggá. A dolog persze bonyolultabb. Miköz­ben azon töprengünk, hogy talán üdvös lenne a társadalomra nézve, ha szaporíta­nánk a szexuálisan rokkant tudós fők ré­szére fönntartott - a darabbelihez hason­latos - munkaterápiás menhelyek számát, Illyés Gyulával együtt jeges iróniával ítéljük el nyomorék emberségüket. Még inkább: szánjuk őket, amiért félemberek, hiszen fogalmuk sincs a valódi társas kapcsolatról, két ember szövetségéről, a szerelemről. Az egész emberekről - akik sokkal többen vannak náluk. Közülük való a darab két központi alakja: Orbán és Erika. Ők egymást el­vesztve sodródtak bele az érzelmi szegé­nyek falanszterébe, egy megromlott há­zasságot hagyva maguk mögött. Válsá­guk, úgy tetszik, magából a házasság in­tézményének válságából fakad. Illyés így beszélt erről egy interjúban, a darab meg­jelenése idején: „Az emberek nem terem­tődnek monogámnak, hűségesnek. Még a nagymamák sem. Kell valamit kapniuk, aminek a kedvéért lenyesegetik a maguk vadhajtásait. . .” Ez a nagyon szép, nagyon igaz gondo­lat korunk fölszabadult emberének drá­máját rejti magában. Azét az emberét, aki megtanulta anyagi érdek és előítélet nél­kül fölépíteni társas kapcsolatait, és aki éppen a megváltozott, szocialista társa­dalomban kapta meg a lehetőséget, hogy az elidegenedett társas kapcsolatokat humanizálja. A házasságot is. Megküzd­­ve az ösztönök és kísértések visszahúzó erejével. Megküzdve a „környezeti árta­lommal”, a szexuális divatok változásával és csábításával - s legfőképpen saját poli­­gám természetével. Az Orfeusz a felvilágban drámai alapraj­za korunk egyik legizgalmasabb konflik­tusának megragadására alkalmas. Orbán és Erika szeretik egymást. Drámájuk épp oly köznapi, mint amilyen tipikus. Orbán poligám, Erika monogám. Orbán sokszor megcsalta Erikát, ezért Erika elhagyta, és az „együttességben” próbálja újrakezdeni életét váltott, érze­lemmentes szeretőkkel. Orbán utána­megy, hogy - mint Orfeusz Euridikét - visszahozza a félemberek alvilágából. (Közben azért Don Juan-i lénye is vonz­za a „bármikor bárkivel” paradicsomába.) Pokolra szállás ez mindkettőjüknek. Eri­ka úgy érzi, hogy kigyógyult Orbánból, és ezt azzal bizonyítja, hogy mind jobban beilleszkedik a dehumanizált erkölcsi rendbe. Orbán kétségbeesve nézi, és hogy a „gyógyulása” teljes legyen, vala­mi furcsa, mazochista kéjjel, fogadásból belöki Kázmér ágyába is. Kapcsolatuk eme mélypontján rádöbbennek, hogy egymáshoz tartoznak, és a másikba ka­paszkodva, újrakezdve talán még a fel­színre evickélhetnek, és kimenthetik sze­relmüket. Az ösztönök hatalmát és legyőzését legutóbb Peter Brook ábrázolta gyönyö­rűen a Szentivánéji álom Titánia-Oberon­­kapcsolatában. Nála Titánia szexuális ka­landját a szamárrá változtatott Zubollyal Oberon a szerelem nevében irányította, és az ösztön mocsarába rántott kedvesét saját maga hozta föl megtisztultan, érzé­kenyebben a szépségre és a szerelemre. Illyésnek nincs szüksége az állati erotika szimbólumaira ahhoz, hogy az egymást keresők, egymásért küzdeni tudók talál­kozását ihletetten ábrázolja. Az egymás­ra találás jelenetét olvasva nem tudtam másra gondolni, mint arra, hogy a pokol­ A Főnök (Kézdy György) és Kázmér (Holl István) „pisztolypárbaja" (Murányi Zsófia felvétele)

Next