Színház, 1982 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

valóságunkban, lenn a nézőtéren. Az elhallgatás, az utalás, a célzás sajnos súlyos mulasztása a műnek, olyan gyenge pont, amely elvezet az egész mű hiteles­ségének kérdéséhez. Ugyanis nem tudom, hogy a mai ma­gyar antiszemitizmus mily mértékű, a társadalmi nyilvánosság hiányos mivolta miatt mindössze saját tapasztalataimra lehetnék utalva, ezek viszont, minthogy nem reprezentatívak, nem is publikusak. E tekintetben nálunk a hallgatás eleddig szinte kötelező volt. Ez egy feltétlenül pozitív dolgot mindenképpen eredmé­nyezett: az antiszemitizmus nyíltan nem kaphat teret, nem juthat nyilvánosság­hoz. De jól tudjuk - erre mutat Illyés darabjának a ténye -, hogy mindezzel nem töröltük el az antiszemitizmust. Az elfojtás nem szül kultúrát, jelen esetben semmi esetre sem. Viszont az, hogy „erről” nem beszélünk, nemegyszer már­­már a viktoriánus illemet meghazudtoló­­an, vitathatatlanul torzulásokhoz veze­tett. A társadalmi feszültségek e tekintet­ben, ha nem a legnagyobb nyilvánosság, úgy az interperszonalitás szintjén, de érezhetőek. Amilyen beláthatóak a hall­gatás politikájának előnyei rövid távon, éppoly kellemetlenek lehetnek következ­ményei hosszú távon. Nem írhatnak az antiszemitizmus létező tényéről az anti­szemiták, de nem szólalhatnak meg a kérdés tárgyilagos elemzői sem. A kérdés nincs: mindez ahhoz vezetett, hogy az elmúlt évtizedekben írott, felülmúlha­tatlan tisztességű elemzések egyike, Szá­raz György munkája is gyakorlatilag le­zárult 1945-tel. Morális kötelességünk így fogalmazni: nem tudhatjuk, a kérdés komoly-e vagy sem. Nem állíthatja sen­ki, hogy a mai antiszemitizmus ilyen és ilyen mértékű, a mindennapi tapasztala­tok, akárkiéi is legyenek, e tekintetben soha nem relevánsak. III. Végső soron mi az az alapgondolat, me­lyek azok a belátható tévedések, amelyek Illyés művét jellemzik, s amelyeknek kö­vetkeztében elkerülhetetlenné váltak az arányeltolódások, a szerkezeti gyengesé­gek? Hogyan jött létre az a történet, amelynek formája és végkicsengése egy­aránt, ha groteszken is, de sorstragédia ? Mindaz, amiről ez a történet beszél, való­ban társadalmunk legnagyobb nyilvá­nosságát is foglalkoztató kérdés. Azon­ban ahogyan a történet alakul, a fordulatok lezajlanak, az nincsen összhangban sem minőségében, sem hitelességében a fel­vetett problémával. A sorstragédia for­dulatai kínosan kimódoltak, leplezetlenül művi jellegűek, mindezt azonban nem Illyés drámaírói gyengeségének, esetleges figyelmetlenségének kell betudnunk, ha­nem a sorstragédia, a feltétlenül akart műfaj alapvető tisztázatlanságának, fogal­mi többértelműségeinek, ellentmondásai következményének. Illyés sorstragédiát írt, a darabban nyíltan el is hangzik Gá­bor és Oidipusz analógiája. Bizonyos értelemben modernet, hisz ha tragikus végbe fúlót is, ám groteszket. Az anya végső tette inkább kínos, inkább arány­talanságában lehetne megrázó, mintsem önértékének súlyánál fogva felemelő vagy épp katartikus. A dráma hőse az igazság nyomába ered, Illyés szerint sorsát tárja fel. Meg­tudja az igazságot, és ezért buknia kell, az igazság útja egyben az áldozaté is. Alapvető a darab címe, a sors választá­sáról van szó. Ám látnunk kell, hogy a kérdés ez: milyen igazságot keres a hős, milyen sorsot hív ki, ha van, miben álljon tragikus vétsége? Tudjuk, hogy a sorstragédia mélyén szinte minden esetben jellem és sors egy­sége, megbonthatatlansága, kikezdhe­­tetlensége áll, s ez jelenti egyben minden individualitás alapját is. (Kinek-kinek az ethosza a daimon, tanítja Hérakleitosz, és ez mindenfajta dráma lehetőségének alapja is.) Oidipusz: megölt egy idegent (apját), házasságot kötött egy asszony­nyal (anyjával). Az ő sorsa kikerülhetet­len volt, és ha nem is tudta, hogy mit tesz, mindezt megcselekedte, ölt, és át­lépte az egyik legősibb tabu határát. Bű­ne és tette személyében egy. Akaratlanul cselekedett, és mindennek súlya vissza­­háramlik reá. Elégedjünk meg ennyivel: a klasszikus sorstragédiában a vétség tett formájában jelentkezik, a cselekvés a személy megnyilvánulásának formája, így van ez akkor is, ha a cselekvés épp a titok őrzése, mint például Kierkegaard­­nál. Illyés hőse ebben az értelemben: Kim­ Gábor (Sztankay István) és az Anya (Tolnay Klári) Illyés Gyula drámájában Bencze Ilona, Koltai János, Piros Ildikó a Sorsválasztókban

Next