Színház, 1989 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám

BÉRCZES LÁSZLÓ Vezetőválság Beszélgetések színházrendezőkkel Súlyos krízisben van a magyar színház! Gazdasági helyzetének folyamatos romlása, belső morális tartásának megingása, társadalmi szerepének elbizonytalanodása lassan már-már a működését is veszélyezteti, s ha e jelenségek nem változnak meg, nemcsak konkrét intézmények, hanem a színház egészének fennmaradása is kérdé­sessé válik. Ennek a helyzetnek természetesen számos oka van: gazdasági, struktu­rális, irányítási, belső működési és művészi stb. Mindezen okok közül az egyik leglényegesebb a színházvezetésben beállt válság. Egyes színházak élén (Madách, Thália, Bábszínház, a legutóbbi hetekig Pécs) évtizedek óta, mások élén csupán majd’ egy évtizede (például Nem­zeti, Győr) nem történt változás, s ez - amint ezt a gyakorlat is mutatja - nem egészséges, nem fejlődőképes formáció. Más színházak viszont éppen krónikus vezetőhiánytól szenvednek. Az utóbbi két évben Békéscsabán, Debrecenben, Miskolcon, Pécsett, Szege­den, Szolnokon, Veszprémben és Zalaegerszegen volt igazgató- vagy főren­dezőváltozás. A legriasztóbb a mindenki által jól ismert kecskeméti hely­zet, amely a rövid idő alatt kierőszakolt többszöri és állandósult vezető­ségváltoztatás következtében csaknem végveszélybe sodorta a hajdan egyik legkitűnőbb vidéki teátrumunkat, s jövője ma sem megnyugtató. A vezetőségválság bonyolult és összetett problémájáról több oldalról megközelítve kívánunk foglalkozni. Bevezetőként mostani és következő számunkban olyan rendezőkkel - Csiszár Imrével, Kerényi Imrével, Paál Istvánnal, Székely Gáborral, illetve Ascher Tamással és Babarczy László­val - készített interjúkat közlünk, akik hosszabb-rövidebb ideig színház­­vezetők voltak vagy most is azok. Azt tudakoltuk tőlük, hogy miként érték­­elik meg a vezetésnek az adott kultúrpolitikai gyakorlatból adódó ellent­mondásait, látnak-e lehetőséget arra, hogy a jelenlegi vezetőválság megol­dódjon, s ha igen, hogyan. (Szerk.) A cinizmus ellen Csiszár Imre - Kilenc évig színházi vezető voltál Mis­kolcon. - Háromszor hároméves szerződé­sem volt. Eredetileg igazgató-főrendező­nek hívtak oda, de ezt illetékes helyen megvétózták, így fél év múltán egy helyi újságíró lett az igazgató, én pedig a művészeti vezető. - Ez a döntés számodra kedvezőtlen volt? - Még most, visszagondolva sem mondhatnám azt, hogy igen. Megszaba­dultam egy csomó adminisztrációs fel­adattól. Menedzser-igazgatóm volt, aki nem akart „művészkedni”, vagyis se szí­nész, se rendező nem akart lenni. Meg­maradt a munkájánál szinte a legutolsó pillanatig. Aztán, isten tudja, miért, meg­szállta az ihlet, és rendezett - de becsüle­tére legyen mondva, ezt nem a színházán belül oldotta meg. Azt mondhatom, kilenc éven át megfelelő kapcsolat, egység volt köztünk. Én végeztem a művészi kérdé­sekkel összefüggő munkát, az igazgató pedig írta a leveleket, járt az értekezle­tekre, a helyismerete - vagyis a párt- és állami apparátus ismerete - nagyon so­kat számított. - Miskolcról - az ottani konfliktusok­ról - sok mendemonda kering mostaná­ban. Iménti fogalmazásoddal viszont mintha arra utalnál, hogy egyszerűen lejárt a szerző­désed, és azt nem újítottad meg. - Pontosan. Az igaz, hogy már egy évvel korábban késztetést éreztem arra, hogy eljöjjek. - Sőt már az azt megelőző évben általad rendezett Cseresznyéskert is sugallta...­­ .. .a búcsúzás hangulatát. Ez így van. De aztán még jött egy nagy feladat, a Galilei élete, s ezt csak olyan színházban lehetett megcsinálni, ahol én voltam a „főnök”. Bizony vannak olyan darabok, amelyeket csak akkor rendezhet meg valaki, ha ő az adott színház vezetője. Erre példa a Galilei. Ezt anyagi, erkölcsi, munkapszichológiai feltételek hiánya miatt egyetlen beosztott rendező sem tudná Budapesten megcsinálni. Egy jó vidéki színházban esetleg el tudom kép­zelni, ahol szövetség, egymásra figyelő munkamegosztás van a rendezők között. - A Galilei rendezésének lehetősége arra példa tehát, miért akar egy rendező vezető, „főnök” lenni. - Azért akar főnök lenni, mert azzal van megverve, hogy van mondanivalója, azt a színházban akarja elmondani, és mit ad isten, a színházat komolyan is ve­szi. A legnagyobb gond az, hogy a szín­házaink élén állók többsége nem veszi komolyan a színházat, vagyis a saját mun­káját. A színházaknak nincs profiljuk, kon­cepciójuk. A vezetés csak külsőségekben nyivánul meg, az élető nyitatkozik, pénzt kap, a hivatala ajtajára ki van írva a beosztása. Hiányzik az a vezető, akinek a létezése, működése a legutolsó statiszta munkájára is hat. A komolytalanság szakmai cinizmusban nyilvánul meg. „Én már mindent tudok, nekem a szín­ház már nem tud újat mondani” - állítja vagy legalábbis gondolja az ilyen „beér­kezett” vezető.­­ Eszembe jut erről egy évad eleji sajtó­­tájékoztató, ahol az egyik budapesti szín­ház vezetője ismertette a műsortervet, és unott, fásult mosollyal közölte, hogy ő ebben az évben nem rendez. Hangvétele, magatartása mindvégig azt sugallta szá-

Next