Színházi Élet, 1991 (2. évfolyam, 1-7. szám)

1991-01-08 / 1. szám

em olyan színpadi halálra gondo­lok itt, amilyet a színész produ­kál estéről esté­re a színpadon, a közönség épü­lésére és szó­rakoztatására, a­­mikor hosszú monológokat szavalva, vagy éppenséggel hörögve, görcsök­ben fetrengve, hatásos pózokba merevedve mutatja be az elmúlás repertoárját, hanem arra a másik­ra, a valódira, arra, amely például Moliére-t érte utol a képzelt beteg előadása közben a nyílt színpadon. - Micsoda hőstett! Micsoda önfeláldozás! - így sóhajt fel ilyen­kor a tájékozatlan „civil”, a néző. - Lám, halálos betegen is bejött még a színházba! Lám, a halál tor­kában is képes volt még bohóc­kodni és komédiázni! Ez aztán a kötelességtudat! Bulgakov Őfelsége komédiása című drámájában egyébként szín­padra is vitte ezt az eseményt. Színház a színházban. Roppant ha­tásos és többnyire sikert ígérő mű­fogás. Különben annak idején mi is bemutattuk a darabot a Vígszín­házban és csakugyan, jó sokáig, nagy sikerrel műsoron is tartottuk. Emlékszem, hogy az ominózus je­lenetben mekkora sóhajok, érzel­mes nyögések hallatszottak a nő­ DARVAS IVÁN A SZÍNPADI HALÁL 2 SZÍNHÁZI ÉLET­ zőtér felől, pedig itt aztán duplán is áttételesen, kétszeres fénytörés­ben tükröződött csak az eredeti esemény. Hisz jól tudták a nézők, hogy színházban vannak, ráadásul a színpadon egy másik, régesrég nem létező színház színpadát lát­hatták, úgyhogy a főszereplő nyílt színi halála nyilvánvalóan kétszere­sen is hazugságon, illúzión nyu­godhatott csupán. És mégis (illet­ve dehogy mégis, hanem éppen ezért) estére felhallatszott a szín­padra a nézőtér meghatott, érzel­gős hüppösége, zavart orrfúvása. Mert mindemellett határozottan ki merem jelenteni, semmi sem annyira illúzióromboló, semmi sem olyan zavaró a színházban, mint egy valódi rosszullét, valódi betegség, valódi baleset, vagy plá­ne, ne adj isten, egy valódi halál­eset látványa a színpadon. A ta­pasztalat azt bizonyítja, hogy a közönség együttérzése menten odavész, mihelyst valódi szenve­déssel konfrontálódik. Meghatott­sága azon nyomban kínos, feszen­gő zavarrá változik. És ez így is van rendjén. A valódi életveszély helye, a szó szerinti összeütközések he­lye, az „egy az egyben” felmuta­tott, hús-vér valóság helye semmi­képpen nem a színház, hanem az aréna, a cirkusz. A színház kitalált, megszerkesztett, konstruált, a nyers valóságtól olyannyira elru­gaszkodott, mindig valamelyest a föld felett lebegő, ha úgy tetszik, hazug világa nem viseli el a natu­rális valóságot. Ez az oka egyéb­ként annak, hogy például nemigen lehet behozni a színpadra se gye­reket, se állatot. Valahogy nem odavaló. (Ellentétben a filmmel, ahol igen gyakran, igen sikeresen szoktak élni ezzel a lehetőséggel.) Mert se a gyerekek, se az állatok nem tudnak úgy csinálni, mintha léteznének. Ők egyszerűen csak vannak. A színházban viszont min- N

Next