Színházi Élet, 1915. november 21–28. (4. évfolyam, 12. szám)

1915-11-21 / 12. szám

IV­. évfolyam. 1915. november 21-től november 28-ig. 12. szám. Előfizetési árak : levelezőlap-melléklettel Budapest és vidékre Egész évre 10.— kor. Félévre 5.50 • Negyedévre 3.— « SZÍNHÁZI ÉLET Hirdetések díj­szabás szerint. A szerkesztésért felelős: INCZE SÁNDOR távollétében KORDA SÁNDOR. Egyes szám­ára : Budapesten 24 fillér. Vidéken és a Máv. pályaudvarain 30 fill. ILLUSZTRÁLT SZÍNHÁZI MŰVÉSZETI ÉS MOZI HETILAP MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL az összes budapesti színházak egész heti szinlapjával. Szerkesztőség és kiadóhivatal : Erzsébet­ körút 22. Telefon 34—97. Utazás a „Madonna rózsája" körül. A Nemzeti­ szinház újdonságának, a Madonna rózsájának a szinlapján van egy érdekesség. A cím alatt tudniillik ez áll : „Irta: Hevesi Sándor. Rendező: Hevesi Szá­ador."­­..1­­indenki természetesnek találhatja, hogy Tóth Imre, aki az újdonságokat a rajidgzők gondjaiba adja, ennek az újdon­ságnak a rendezési munkáját éppen Hevesi Sándorra bízta. És Hevesi kétségtelenül­­ szinte örömmel vállalta a megbízatást, mondván : A darabot a legnagyobb örömmel ám, mert különösen szeretném, ha nó lenne. Véletlenül jól ismerem a da­­rtot, foglalkoztam a korral is, amelyben játszik és alaposan áttanulmányoztam min­d­ent, ami a renaissancebeli emberek ru­háira, bútoraira, apróságaira, társadalmi is szokásaira megtaníthatott. Nem csoda, hogy a Madonna rózsájá­nak a színpadi megjelenése külön nagy sikert aratott. Her Sándor még az Opera­ház főrendezője volt, mikor ezt a drámát megírta, aligha fordult meg tehát a fejében, hogy a darabot ő fogja rendezni is. De hogy a darabot megírhassa, ahhoz ala­posan meg kellett tanulnia a renaissance minden külsőségét is a kor belső lelke mellett. Hosszú és szorgalmas búvárko­dások után ült neki ahhoz az instrukció­hoz, amellyel darabja kéziratában utasítást adott az egyelőre ismeretlen rendezőnek a díszletek és ruhák legapróbb részleteire, vonatkozólag. Az instrukciót pontosan megadta, aztán benyújtotta a darabot a Nemzetihez, ahol nyomban el is fogadták. Közben Hevesi Sándor megvált az Operától és visszament a Nemzeti­ szín­házhoz. És egyszer csak kitűzték a Madonna rózsáját. A darab rendezését ő­rá bízták , és Hevesi örömmel csodálkozhatott, mikor a kezébe adták a saját darabja saját kéz­iratát, hogy a sors útjai valóban kiszámít­hatatlanok. A kéziratban benne volt a bútorokra és ruhákra vonatkozó szigorú utasítások, amelyekről most kiderült, hogy saját magának írta őket. Mivel pedig Hevesi ismert józan és nyugodt ember, aki igen jól tud magának parancsolni, nyilvánvaló, hogy szót fogadni is igen jól tud saját magának. Így történt, hogy azokat az instrukciókat, amelyeket Hevesi Sándor iró a rendezőnek adott, Hevesi Sándor az iró iránt való különös figyelemmel hajtotta végre. Az iró pedig alaposan beletanulta magát a renaissanceba, a rendező tehát igen kitűnő és gazdag írói instrukcióknak tett eleget. Annyi bizonyos, hogy a Madonna ró­zsája című darab külső megjelenésében páratlanul színes, festői és élvezetes. A díszlet gyönyörű, a ruhák csodaszép sely­mei és brokátjai a legpompásabb renais­sance-képek gazdagságával hatnak. Márkus Emilia mintha csak egy Lionardo-festmény keretei közül lépne ki, Kürti József a con­dottiere jelmezében csupa gőgös pompa és gazdagság, Beregiről pedig a nézőtéren ülő legényembereknek az jut eszükbe, hogy ilyen káprázatos teremben és ilyen érdekes ruhában ugyancsak meg lehet egy szép szőke asszonyt hódítani. Hevesi Sándornak van egy pompás házasságközvetítési vígjátéka: az Adolf. Abba is kitűnő instrukciókat irt bele. Még nem tudni, hol játsszák először a darabot. De ha — mondjuk — Reinhardt mutatja be, akkor Hevesi egy szép napon arra fog felébredni, hogy rendező Reinhardtnál és a nagy Max neki osztotta ki rendezni — az Adolf instrukcióit.

Next