Színházi Élet, 1925. május 10–16. (15. évfolyam, 19. szám)

1925-05-10 / 19. szám

4 S­Z­Í­N­HÁZI É­L­E­T Visegrád—Tabán—Óbudai kiskorcsma, há­rom olyan állomása az operett cselekvényé­nek, amely minden vérbeli pesti ember előtt csak szimpa­tikus lehet. Ki ne utazott vona már babájával Visegrádra szerelmet ünne­pelni és ha valaki még nem tette volna meg, ajánlom, üljön fel a legközelebbi napos va­sárnapok egyikén egy kiránduló hajóra és eszébe ne jusson visszatérni este előtt. Este pedig üljön babájával a hajó orrába és egy forró kis kezet simogatva nézze a hömpölygő habokat. Ifjuságomnak egyik május estéjén igy jegyeztem el én is magamat az örök egy lilával, no de ez nem tartozik ide,, marad­­junk az operettnél , respeklive Bodor Péter (Kompóthy Gyula) író urnát, aki felesége, a temperamentumos, szép Magda elől (Lázár Mária) Visegrádra menekült, hogy beleessék egy másik szerelembe, amit özvegy Havra­nekné Klári leánya áll szívébe. Ez persze nem megy ilyen simán, mint ahogy itt elmondom. Mindenekelőtt Magda asszony, aki polgári foglalkozására nézve színésznő, szintén válást akar s ezért folyton olyan jeleneteket provo­kál udvarlójával, Hahóthy gróffal, amelyek minden más körülmények között válást okoznának. Ámde Hahóthy gróf félti becses életét, amelyre — úgymond — szüksége van a pártnak, mire Magda kénytelenségből a bol­dogtalan férj nyakába veti magát. A Havra neki családdal is megismerkedünk még ebben felvonásban, akik közül elsősorban a bűbá­jos Klárika érdemel említést, már csak azért is, mert hiszen ezt a szerepet rég látott, ked­ves ismerősünk Ilosvay Rózsi játsza. Havra­nek Klári Dán zeneszerzőbe szerelmes, aki viszont egy hipermodern lélek és legkedve­sebb hangszere az autótülök, meg a villamos­csengő. Ha triviális akarnék lenni, azt mond­hatnám, hogy a zeneszerzés terén nem is egy Kodály, hanem egy Kétkodály. Mi sem természetesebb, hogy a második felvonásban, már megindul egy egészséges átcsoportosu­lási folyamat, amely a Bodor Klári, Dán­­ Magda kvartetthez vezet s ez a harmadik fel­vonás végén törvényes formák között is el­intézést nyer. * Addig persze sok minden történik s a né­zőnek alkalma van megismerkedni Johnnal (Makláry Zoltán) a legvidámabb operettfigu­rák egyikével, aki mint urasági inas kezdi és mint állomásfőnök végzi. Igaz, hogy a város­ligeti barlangvasútnál kap állomást, de bi­zonyos, hogy ez is szép karrier egy urasági inas életében. És megismerkedünk még Tóth úrral, a dalárdisták karnagyával (Bánóczy), nemkülönben a derék dalárdával, mely vö­rös fonalként húzódik végig az egész dara­bon. Csupa vidám és kedves ismerős ez, a pincértől a kenyereslányig és mind azt a célt szolgálja, hogy egy estén át kellemesen el­mulassunk. Erre aztán kiválóan alkalmasak. Ezért jobb lesz, ha talán név­ szerint emlé­k­ezü­ek m­eg a szereplő színészekről. K­óspay Rózsi, drága, kedves, mint a gyöngyvirág, amelyet május elsején viszünk a kedvesünk­nek ; Lázár Mária bódilóan szép és tempera­mentumos, Kompóthy elegáns, vidám­t bon­vivant, Makláry olyan brillitás, hogy ha nem ő kapta volna a Rákosi-díjat­, a díjat utólag kellene megkapnia, s többiek is mind Bérczy Ernő, Sugár Károly, Bacsányi Paula, Bá­nóczy s akiket itt felsorolni helyszűke miatt nem lehet, egyenként kedvvel, szeretettel, te­hetséggel álltak a jó ügy szolgálatába. Kü­lön meg kell emlékezni frajna karmesterről, aki frissen és lendületesen vezette a zenei részt. A rendezés Bérczy Ernő lelkismeretes munkáját dicséri. * Az énekszámok ? Farkas Imre: Akinek ez nem elég garancia, menjen el holnap a ze­nés kávéházakba és figyelje meg, mit ját­szanak legújabban a pesti cigányok és mely számokat kisér énekszóval a közönség. ---•Az­gyek mert-hiv a képviselői h­á­z': -- -LÁZÁR MÁRIA és SUGÁR Henaisance Szinház: ,,Májusi muzsika" (Sh­elisky-fiúk lel­­.) —-«MNMMMMto» BARRETTE felsőrangu ez a Barbette •S produkciója kész talány És Tarján Vili úgy örül, hogy Azt sem tudja, fiú vagy lány. Vadnai László.

Next