Szocialista Nevelés, 1963. szeptember-1964. augusztus (9. évfolyam, 1-12. szám)

1964-06-01 / 10. szám - A magyarországi általános iskolák új tanterve

tanévben életbe lépett az általános is­kola új, szocialista tanterve. Az új tanterv készítését és bevezetését a társadalom fejlődése tette szükségessé. Az elmúlt években Magyarországon meg­történt a szocializmus alapjainak lera­kása, nagymértékben megnőtt a társa­dalom művelődési igénye, s szocialista társadalom teljes felépítése általánosan és szakmailag még jobban képzett ifjú­ság nevelését kívánja. Ezért a Magyar Népköztársaság Országgyűlése 1961-ben megalkotta az iskolareform-törvényt. Az iskolareform-törvény alapján új tanterv készült az általános iskolák számára. En­nek az új tantervnek és a hozzá tartozó új tankönyveknek a bevezetése kezdődött meg a­ mostani tanév elején. Úgy véljük, hogy a magyar általános iskola tantervének ismerete hasznos le­het a CsSzK pedagógusai számára is, és a tanterv pedagógiai­ és metodikai elgon­dolásai — főképpen újításai — hasznosak lehetnek tanterv-szerkesztőinknek, tan­könyvíróinknak, de a gyakorló pedagó­gusoknak is. A tanterv alapelvei A Magyar Népköztársaság oktatási rendszeréről szóló törvény kimondja: „A szocializmus építése sokoldalúan mű­velt embereket kíván, a jövő szocialista állampolgárai pedig joggal várnak az iskolától olyan nevelést, amelynek segít­. Az 1. osztályban „játék“ végével erejük és képességeik szerint részt vehetnek az alkotó munkában.“ A törvénynek ebben a megfogalmazá­sában a társadalomnak az iskolával szem­ben támasztott igénye (a szocializmus építése sokoldalúan művelt embereket kívánt, és az egyén igénye az iskolával szemben (az egyéni képességek kifej­lesztésének lehetővé tétele) fejeződik ki. Annak érdekében, hogy az általános is­kola a társadalmi és egyéni igényeket kielégítse, az új tanterv a következő alapelveket tűzi ki: a) az oktató-nevelő munkának az élet­tel, a gyakorlattal, a termeléssel való szoros kapcsolata; b) az alapismeretek korszerűsítése és magasabb szintre emelése; c) a tanulók túlterhelésének megszün­tetése a tananyag mennyiségének csökkentésével és a tanulók élet­kori sajátosságainak figyelembe­vételével; d) a szocialista világnézetnek és er­kölcsnek megfelelő nevelőmunka következetes érvényesítése. Ezek az elvek és feladatok megkíván­ták a tantárgyak többségében az eddigi tantervi koncepciók módosítását, a tan­anyag felülvizsgálását, a nevelési és az oktatási módszerek tökéletesítését, új tankönyvek és munkafüzetek kiadását. Az általános iskolák új óraterve a kö­vetkező: Óraterv az általános iskolák számára Olvasás írás Fogalmazás Heti óraszám: — — 3 2 Magyar nyelv és irodalom— — — — 6 5 5 5 Nyelvtan — helyesírás— Környezetismereti Orosz nyelv— Történelem— Földrajz— Gyakorlati foglalkozási Tantárgy 1. 2. 3. 4. oszt­­. á 1 . 6.7. 8. 105 4 4 — — — — 102 2 2 — — — — —­­— 2 2 — — — — 3 3 3 — — — 2 2 2 — — — — — — 3 3 3 — — — 2 2 2 — — — 2 2 2 2 Számtan — mértan 5 6­6 6 5 5 4 4 Fizika— — — — — 2 2 Kémia— — — — — — 2 Élővilág (biológia)— — — 2 2 2 1 2 2 2 2 2 Rajz —— 1 1 2 2 2 2 2 2­2 2 2­2 Testnevelés*2 2 2 2 2 2 2 2 — — — 1 1 1 1 20 24 26 27 29 30 31 31 Ének — zenei Osztályfőnöki óra— 2 2 2 2 2­2 306

Next