Szocialista Vasútért, 1952. január-június (44. évfolyam, 1-8. szám)

1952-01-02 / 1. szám

A KÖZLEKEDÉS- ÉS PO­STA­ÜGYI MINISZTÉRIUM ÉS A VASUTAS SZAKSZERVEZET LAPJA, Arp: 20 fill. 1952 JANUÁR 2. XLIV. ÉVFOLYAM, I. SZÁM. Szilárd munkafegyelemmel a harmadik tervév sikeréért Írta: Gáspár Sándor főtitkár felemelt ötéves tervünk második­­ évének végéhez értünk. Most, 1952 küszöbén, az új esztendő első napján megkezdjük a felemelt terv har­madik esztendejét. ha most visszapillantunk az elmúlt esztendőre és nagy vonalakban meg­nézzük, hogyan dolgoztunk a terv tel­jesítéséért, általánosságban megálla­píthatjuk, hogy számos hiányosság el­lenére a tavalyinál jobb eredményt tudtunk felmutatni. A Tervosztály de­cember 29-én rendelkezésünkre bocsá­tott előzetes statisztikai becslési adatai szerint az Államvasutak 1951. évi ter­vét globálisan teljesítette. Részleteiben az áruszállítást 95—96, személyszállí­tási tervét 105—106 százalékra, beru­házási tervét pedig 100 százalékra teljesítette. A vasutas dolgozók öntudatos ré­sze lelkes és fegyelmezett munkával, a percek kihasználásával törekedett arra, hogy az évi tervet teljesítse és túlteljesítse. A Landler Művek, az Északi Járműjavító CV, a MÁV Pá­­lyaépítő- és Felújító ÖV és egész sor vasúti üzem már jóval az év vége előtt befejezte tervét. A részletei­ben való tervteljesítés lendületes mun­kát, áldozatkészséget és a cél ismere­tét követelte meg. Dolgozóink aktív és eredményes munkáját erőteljesen fokozta pártunk és kormányaink meg­becsülése, és szerető gondoskodása, amely a vasutasnap rendszeresítésé­ben a fizetésrendezésben, a jegyrend­szer eltörlésében és az ír- és bérren­dezésben nyilvánult meg. Ugyancsak hatalmas lendületet adott a terv teljesítésének és túltelje­sítésének, az őszi forgalmi verseny eredményes befejezésének Sztálin elv­társ 72. születésnapjának méltó mó­don való megünneplésére elindított sztálini műszak is. Vasutasaink ra­gaszkodásukat és hálájukat bizonyí­tották a nagy Sztálin iránt a sztálini műszak rendkívüli eredményességével és egyben jelentős lökést adtak telje­sítményükkel a terv határidő előtti teljesítésének. Azok a kiváló dolgo­zók, akik fegyelmezett munkájukkal kitűnő eredményeikkel segítették a terv befejezését, különösen a sztálini műszakban még előbbi teljesítményük­nél is magasabb százalékot értek el. Sok új káder került felszínre, és nem egy régi sztahanovistát elhagytak lán­goló lelkesedésükkel az élretörő új versenyzők. H­asábokon keresztül sorolhat­*­­ nánk fel „Az őszi verseny leg­jobb dolgozója" címért folyó küzde­lem élenjáróit, a sztálini műszak hő­seit, legjobb üzemeink dolgozóit, akik példát mutattak az évi terv teljesíté­séért és túlteljesítéséért folytatott harcban. Így ért el például Nyitrai Dezső intéző, Miskolc állomás rendel­kező forgalmi szolgálattevője kima­gasló teljesítményt: a tehervonatok ■erbmelését 114, a személyvonatok me­netrendszerinti indítását 110, a teher­­vonatokét 95, a 24 órás vonatforgalmi tervet 65, a „négyes kapcsolt"-moz­­galom tervét 108 százalékra teljesí­tette. N­agy itt van Sebők István vo­­natvezető és brigádja Nagykanizsáról. Az általa továbbított tehervonat uta­zási sebességét nemenkint és vonal­­szakaszonkint 143, a tehervonatok me­netrendszerinti közlekedését 110 szá­zalékra teljesítette. Kovács Mihály sztahanovista mozdonyvezető, Ratku János és Makai András fűtők— a deb­receni fűtőházban. A napi kilométer­­teljesítmény célkitűzésüket 98 száza­lékkal túlszárnyalták, 10 százalékos szénmegtakarítást értek el. A moz­dony javítása az őszi forgalom tar­tama alatt 1213 forint, 73 vonatot to­vábbítottak túlsúlyosan és 20.485 ki­lométert tettek meg a „mosástól-mo­­sosi­g"-m­ozgalomban. A pályaépítők és a műhelyi, keres­kedelmi szolgálat dolgozói sem marad­tak el ebben a nemes versengésben. Szolnoki István kétszeres sztahano­vista kubikos 407 százalékos teljesít­ményt ért el, ugyanakkor pedig bri­gádja 280 százalékot teljesített. A Landler Művekben Poesz István esz­tergályos 604 százalékos teljesít­mény­­éyel maga mögött hagyta a kitűnő Vilmányi Tibort, aki ugyan így sem maradt szégyenben, mert már 1954. évi tervén dolgozik. A jó eredmény mellett azonban nem hunyhatunk szemet az ellenséget segítő megnyilvánulások felett." Az elmúlt esztendőnek kétségte­­* lenül legdöntőbb hiányossága a munkafegyelem területén jelentke­zik. Rákosi elvtárs az MDP Központi Vezetősége 1951 november 30-i ülésén mondott beszámolójában hangsúlyoz­ta, ami ránk a vasutasokra is vonat­kozik: „A munkafegyelem lazasága je­lenleg egyik legnagyobb fékünk. Mi­nél hamarább teremtünk e téren ren­det, annál erőteljesebb lesz további fejlődésünk.” Rákosi elvtárs tanításának különö­sen nagy jelentősége van a vasút te­rületén. A munkafegyelem súlyos hiá­nyosságai komolyan veszélyeztetik a téli szállítási feladatok elvégzését, s ezen, valam­int a baleseteken keresztül feszített tervünk harmadik évének tel­jesítését. A munkafegyelem megsértése a leg­­különféleképpen hátráltatja a vasút előtt álló feladatok elvégzését, a ko­csiforduló leszorítását. Pedig a mun­kafegyelem megszilárdításáért kor­mányzatunk másfél évvel ezelőtt ren­deletet adott ki. A Munkatörvény­­könyv is a munkafegyelem megszilárdí­tását segíti elő, azonban sem szakszer­vezetünk, sem a szakvonal nem alkal­mazta és foganatosította az abban foglaltakat megfelelően. Nagy a munkaerővándorlás a vas­útnál, a 14—15 százalékot is eléri. Nem kezeltük súlypontként az üzemek­ből önkényesen eltávozott dolgozók felelősségrevonását és az üzembe való visszarendelését. A munkafegyelem lazítását leg­** több esetben az utazószolgála­tot teljesítő dolgozóknál látjuk. Az el­lenség itt fejti ki leginkább aknamun­káját. A miskolci fűtőháznál például az elmúlt héten huszonhét, a személy­­pályaudvaron tizennyolc ilyen dol­gozó maradt el igazolatlanul. Vagy itt van például Nagy Lajos, a szerencsi fűtőház dolgozójának esete: megtagadta a szolgálatot. Az öntudatlan dolgozót társai ítélték el a társadalmi­­bírósági eljárás során. A Veszprém-külső fűtőháznál pedig Szép János mozdonyvezető három napja nem jelentkezett szolgálatté­­telre, mert felettese megrovásban ré­szesítette korábbi mulasztásokért. A munkafegyelem megsértésével függnek össze a vonatkésések is. Az elmúlt napokban 80- 120 perces ké­séssel közlekedett számos távolsági személy- és gyorsvonat. Átlagosan négymillió munkást szál­lítottunk havonta az üzemekbe. Ugyan­ezen idő alatt a munkásvonatok átla­gos késése összesen megközelítette a 80 órát. A szocializmust építő üzemek dolgozói az elmúlt napokban felhívás­sal fordultak vasutasainkhoz a vonat­késések csökkentése érdekében. A MAVAG dolgozói közül több mint 5000 jár vonattal. Az em­­últ hónap egyet­len napját mérlegelve — amint írják közel 400 munkaórakiesésük volt vonatkésés miatt a termelésből. Ezek a késések nemcsak a terv tejesítését akadályozzák, de szorosan hozzájárul­nak harcunk gyengítéséhez. Nem két­séges ugyanis, hogy a vonatkésések okozta munkaórakiesések akadályozzák több mozdony, kocsi s egyéb szocia­lista alkotások létrehozását. A munkafegyelem lazasága a szo­cializmus építésében résztvevő dol­gozók testi épségét is veszélyezteti. Nem egy esetben üzemek, gyárak, vál­lalatok dolgozói sérülnek meg a fele­lőtlen, gondatlan, a munkafegyelmet semmibevevő szolgái átérin­ük­. Ezek a tények, akár tudatosan vagy nem tudatosan fordulnak elő,­­ az ellenség ügyét szolgája. A néhány példa, amelyet felsorol­tunk, megvilágítja minden vas­utas dolgozó előtt, hogy kíméletlen szigorúsággal oda kell hatni, hogy a fegyelmezetlen munkának egyszer s mindenkorra véget vessünk. Még az eddiginél is jobban arra kell töre­kedni a pártszervezeteinknek és üzemi bizottságainknak, aktíváinknak, hogy olyan szellemet alakítsunk ki a vasu­tasok között, „amely elítéli, megbé­­lyegzi a fegyelmezetlenséget, amely­ben a fegyelem megsértése, igazolat­­lan kimaradás, selejtgyártás, szégyen és gyalázat” — mint azt Rákosi elv­­társ mondotta. A legjobb példa erre Dombóvár orr­­tudatos dolgozóinak kezdeményezése. Itt a dolgozók ököl­beszorított kézzel követelték Máté Jenő mozdonyvezető megbüntetését, mert négyezerforintos kárt okozott azzal, hogy egy 424-es mozdony szerkocsiját összetörte. Itt történt meg, hogy Horváth elvtársat, aki egyébként a szóbanforgó moz­donnyal járt, a többi dolgozónak le kellett fogni, mert elkeseredésében kalapáccsal támadt a nép vagyonát rongáló mozdonyvezetőre. A jövőben még jobban élnünk kell a társadalmi bíróság összehívásának jogával. Ennek is kemény fegyvernek kell lenni kezünkben a fegyelmezetlen­­kedők ellen — a munkafegyelem meg­szilárdításáért. A kemény kéz politikáját kell alkal­maznunk, mert a munkafegyelem meg­sértői, dolgozó népünk ellenségei. A notórius logókat az öntudatos dolgo­zók közösítik ki üzemeinkből, szolgá­­­ati helyeinkről. A fegyelmezetlenkedő­­ket szakszervezeti vonalon is fegyel­mezzük; a szakszervezetnek nem szankcióval, hanem elsősorban neve­léssel kell a fegyelmet megszilárdítani. Azokkal szemben — mondotta Rákosi elvtárs , akiknél a fi­gyelmeztetés, a meggyőzés, a fegyel­mezett munkások példamutatása nem használ, természetesen keményebb esz­közöket fogunk igénybe venni, különö­sen, mert olyanok is akadnak közöttük, akiknél fel kell tételeznünk, hogy fe­­ gyelmezetlenségük tudatosan szocia­lista építésünk ellen irányul. Ezeket a rendszabályokat, mint arról nap-nap után meggyőződhetünk, maguk a fe­gyelmezett dolgozók követelik tőlünk. Az új esztendőben végre meg kell találni vasutas dolgozóinknak azokat az eszközöket és módokat, amelyek — a pártszervezetek és üzemi bizottsá­gok politikai felvilágosító munkája segítségével — elvezetik őket a szo­cialista fegyelemhez, az öntudatos vas­­fegyelemhez. Enélkül szocialista vasu­tat megteremteni, a szocializmus épí­tését meggyorsítani, a békét hatható­san megvédeni nem lehet. Ezért két­szeres felelőssége minden vasutasnak, hogy szilárd munkafegyelmet tartson. Kötelessége, hogy dolgozótársait erre intse, őrködjön a munkafegyelem be­tartása felett, mert a szilárd fegyelem a jó munka, a felemelkedés alapja. Elszántan harcoljunk tehát a munka­­fegyelem ellenségei, alkotómunkánk aláaknázás ellen és mutassuk meg, hogy mi vasutasok ■ követjük nagy pártunkat, szeretett Rákosi elvtársun­­ka­t a szocializmus felé vezető úton, a felemelkedés útján a terv teljesíté­séért, a békéért. A minisztertanács vándorzászlajáért folyó verseny állása Az 1951. évi december hó 30-i ki­értékelés szerint első helyezett: a MAVAUT Autóbuszközlekedési Vál­lalat; második helyezett: Budapest Ferencváros állomás. Az állomás a kocsi tartózkodási tervét 114 száza­lékra, az egy kocsira eső mozdítási egységidő tervét 104 százalékra, a tehervonatok terhelésére vonatkozó tervét 106 százalékra teljesítette; harmadik helyezett: a Posta távbe­szélő alközpont IIV; negyedik helye­zett: a MÁV Szolnoki se­tőház. A fűtőház mozdonykilométer tervét 108,3 százalékkal, szénmegtakarí­tási tervét 123,6 százalékra teljesí­tette. A vasúton belül kialakult sorrend: 1. Budapest Ferencváros állomás; 2. Szolnoki fűtőház; 3. A Szombat­­helyi Járműjavító IV. Elmaradt a versenyben: Flajdahadház állomás. A sztálini műszak kiemelkedő eredményei Dolgozóink nagy többsége magáévá tette Rákosi elvtárs 1951 november 30 án, a Központi Vezetőségi ülésen mondott beszámolóját és lendületes munkát fejtett ki az évi terv teljesí­tése és túlteljesítése érdekében. Sztálin elvtárs 72. születésnapjának tiszteleté­re önként tett vállalásaikkal is har­coltak dolgozóink a terv megvalósítá­sáért, az elmaradások behozásáért, a A vállalások segítik A forgalom dolgozói a kocsitartóz­kodási idő csökkentésére törekedtek, szem előtt tartva a gőztartási norma teljesítését. Gurítóállomásainkon a le­gurított kocsik számának növeléséért harcoltak, a vontatási szolgálatnál a szénmegtakarításért küzdöttek, míg a pályafenntartási viszonylatban a las­sújelek idő előtti megszüntetésén fá­radoztak. A Landler Atüvekben az öntöde dol­gozói vállalták, hogy a műszak alatt rekorderedményt érnek el, hogy el­láthassák anyaggal a társműhelye­ket. A sztálini műszak december 17-én reggel kezdődött. Dolgozóink hangu­lata csaknem mindenütt lelkes volt. Nem egy helyen a műszakok ünnep­ jelleget öltöttek. Sztálinváros térségé­ben például a dolgozók zárt rendben, zászlókkal, mozgalmi dalokat énekel­ve vonultak munkahelyükre, majd szálláshelyükre. Kimagasló eredmé­­­­nyeket értek el a terv túlteljesítéséért. Ezzel is kifeje­zésre juttatták szeretetüket felszabadí­tónk, a világ dolgozóinak szeretett és belcs vezére, Sztálin elvtárs iránt. Dolgozóink, ismerve a vasút előtt álló döntő feladatokat, ezeket a vállaláso­kat a december 21-én bezáródó őszi forgalom sikeres végrehajtására, s a téli forgalomra való felkészülésre épí­tették, a terv teljesítését Szolnoki István kétszeres szta­­hanovista kubikos 407 százalékos teljesítményt ért el, míg brigádja 280 százalékos átlaggal került élre. A Sztálini műszak sok ú­j kádert ho­zott felszínre. Napról napra kimagasló eredmények születtek, melyek előbbre­mélték tervünk teljesítését, illetve túl­teljesítését. Különösen a műszak ne­gyedik napján születtek komoly ered­mények és nem egy régebbi sztaha­­novistánkat hagyták el a lelkesen él­­retörő versenyzők. A Landler Művekben Poesz Ist­ván esztergályos 601 százalékos teljesítménnyel szorította­ maga­­mögé Vilmányi Tibort, az üzem eddigi legjobb esztergályosát. Ezen a napon az üzem átlaga elérte a 136,2 százalékot, s így a Landler­­Művek a járműjavítók versenyében első helyezést kapott. Hasonló kimagasló eredményeket értek el vasutas dolgozóink a terme­lés más ágaiban is. Tatabánya dol­gozói erejüket megfeszítve dolgoztak, hogy a bányászok által termelt sze­net gyorsan elszállítsák. A műszak alatt ünnepélyes keretek között indí­tották útnak az 5000. irányvonatot és 40 irányvonalat indítottak a sztálini műszak alatt. A Hídműhely dolgozói a Somos­kőújfalui felüljárót készítették el. Mo­sonmagyaróvár dolgozói az eddigi 15 —17 órás kocsirakodási időt 4 és fél órára­­csökkentették. A ceglédi 12-es pályamesteri szakasz december 26-án befejezte évi tervét. A sztálini műszak tapasztalatai alapján megállapíthatjuk, hogy dol­gozóink lendületesen, lelkiismeretesen készültek Sztálin elvtárs születésnap­jának megünneplésére. A műszaki ve­zetés általában komoly segítséget nyújtott az eredmények eléréséhez Szervezeteink a kultúrmunka igénybe­vételével lelkesítették dolgozóinkat, azonban figyelmen kívül hagyták a­­döntő, tényezőket, mint például: a bal­eset elleni küzdelem fokozását, amely­nek elhanyagolása miatt több baleset történt. A műszak megmutatta, hogy még sok javítanivalónk van a szolgá­lati ágak együttműködésének meg­javítása terén. Ugyanakkor a sztálini műszak bebizonyította, hogy üzemeink­ben számos rejtett tartalék van és dolgozóinkban hatalmas lendület rej­tőzik, melynek segítségével meg tud­juk gyorsítani hazánkban a szocializ­mus építését. Előre a munkafegyelem megszilárdításával nagy pártunk vezetése alatt új termelési sikerekért, ötéves tervünk döntő esztendeje célkitűzéseinek maradéktalan megvalósításáért! Ehhez, eredményeiben gazdag boldog újévet, jó munkát kívánunk a vasút dolgozóinak!

Next