Szocialista Vasútért, 1952. július-december (44. évfolyam, 9-25. szám)

1952-07-01 / 9. szám

2 lősség és nagy feladat vár a szakszer­vezetre, azokra az elvtársakra, akik a vasutas dolgozók bizalmából bekerül­nek a szakszervezet új vezetőségébe. Beszédében foglalkozott a szakszer­vezeti területi bizottságok és az egyes vasútigazgatóságok politikai osztályai­nak a kapcsolatával. Bejelentette, hogy pártunk határozata értelmében munkánk eredményesebbé tétele érde­kében a legszorosabb kapcsolatot kell kiépíteni és a vasutas pártszervezetek figyelmét és munkáját arra fogja irá­nyítani a Vasútpolitikai Főosztály, hogy az új szakszervezeti vezetőségek­nek messzemenő segítséget nyújtsanak, bízzák meg őket komoly feladatokkal, támogassák ezek elvégzésében és el­lenőrizzék a feladatok végrehajtását. E kapcsolatnak a pártszerv és a szak­­szervezet közötti kapcsolat elvének szi­gorú betartásával kell érvényesülnie — mondotta. Bognár elvtárs hálával emlékezett meg felszólalásában arról a nagysze­rű segítségről is, amelyet a hős szov­jet vasutasoktól kapunk. Végül hang­súlyozta, hogy az őszi csúcsforgalom­ban az „ötszázas" mozgalom során oly mértékben használjuk fel a szov­jet tapasztalatokat, hogy az biztosítsa nagy nemzeti feladatunk, az őszi csúcs­­forgalom feladatainak maradéktalan elvégzését. Csanádi elvtárs a szakszervezettel való együttműködésről Csanádi György elvtárs, az Állam­vasutak vezérigazgatója hozzászólá­sában hosszasan ismertette azokat a feladatokat, melyeket a szakszervezet­nek és a szakszolgálatnak együttesen kell megol­daniuk. Beszédében hangsúlyozta, hogy a­ szakszervezetnek gondot kell fordítani a vasutas dolgozó tömegek nevelésére és ezen a téren elért eredményeit fokoznia kell. A legdöntőbb: a politikai, s a szak­mai nevelés, valamit a fegyelem megerősítése a vasút területén. Enélkül — mondotta — nincs szocia­lista vasút és­ enélkül semilyen fel­adatot nem tudunk megoldani. A szakmai vezetés és a szakszer­vezet együttműködésével foglalkozva, megjegyezte, hogy a dolgozók fegyel­mének megerősítése végett, a dolgo­zók jó szolgálatának elősegítésére a szakszervezetnek és a szakmai vezetésnek együtt kell működniük a dolgozók szociális körülményei­nek megjavításáért, mert ezen a vonalon még mindig sok hiányosság van. Beszédében foglalkozott az „öt­­százas"-mozgalom kérdésével, az őszi forgalomra való felkészülés fel­adataival és kiemelte, hogy az egyre növekvő feladatok még inkább szük­ségessé teszik a párt mutatta úton szakszervezetünk és szakszolgálatunk legteljesebb együttműködését. Megválasztják a szakszervezet új központi vezetőségét és elnökségét Számos értékes hozzászólás hang­zott el a vita során. Balázs József elvtárs, a Debreceni Fűtőház küldötte például elmondotta, hogy a munka folyamatosságában zavarok jelent­keznek, mert az újjáépítés alatt álló ■fűtőház süllyesztői és az többi munka­helyek nincsenek elég közel egymás­hoz. A főtitkár beszámolójában hiá­nyolta, hogy keveset foglalkozott a debreceni terület munkájával, pedig — amint mondotta — a debreceniek is szívügyüknek tekintik és következete­sen harcolnak szocialista hazánk fel­építéséért. Mátyus Mária, Miskolc személy­­pályaudvar küldötte, a kultúrnevelés kérdésével foglalkozva bírálatot gya­korolt a miskolciak hiányos kultúr­­m­unkája felett. Megjegyezte, hogy a kultúrbrigádok csak kampányszerűen működtek, nem tárták fel a hibákat és nem segítették az élen haladókat. Pozsgai Kálmán elvtárs, Pécs-te­­rület küldöttje a szakszervezet mun­kájának megjavítása céljából java­solta, hogy a szakszervezeti vezetőség teremtse meg a munkaverseny, nyil­vánosságának biztosításához szüksé­ges feltételeket, és hogy a központ, valamint a területi bizottság az eddi­ginél nagyobb gondot fordítson a dol­gozók érdekvédelmére. Végül java­solta, hogy a szakszervezeti központ erősítse meg az instruktori hálózatot, a területi bizottságok pedig a vonal­felelősök hálózatát vizsgálják felül, hogy ezzel megjavítsák a munkát. Sebestyén János, a szolnoki dolgo­zók küldötte hangsúlyozta, hogy nem foglalkozunk kellőképpen a sztahano­vistákkal és nem vonjuk be őket a műszaki továbbképzésbe. Esze Lajos, a szegedi terület kül­dötte az eredményeket ismertette, majd elmondotta, hogy a központi vezetőség nézze meg azt a kérdést, hogy a szakszervezet legyen a mun­­kaverseny igazi gazdája és ne hagy­ja, hogy a versenymozgalom egyes helyeken átcsússzon a szakszolgálat versenyfelelősei kezébe. A Szovjet­uniótól átvett új sztahanovista mód­szereket még szélesebb körben kell terjesztenie a szakszervezet központ­­jának. Többet kell foglalkozni az ifjú­sággal és a női dolgozókkal és az új központi vezetőség tekintse feladatá­nak a munkafegyelem megszilárdítá­sát és harcoljon a tervek teljesítésé­ért, távolítsa el az olyan szakszer­vezeti funkcionáriusokat, akik védik a munkafegyelem megsértőit. Tóth III. János, Kossuth-díjas, sztahanovista főmozdonyvezető fel­szólalásában hangsúlyozta, hogy az „ötszázai"-mozgalom elterjesztését, az őszi csúcsforgalomra való felkészülést és annak végrehajtását a kommunis­táknak és minden vasutas dolgozónak harci feladatnak kell tekinteni. Bírálta a szakszervezet vezetését, hogy nem népszerűsíti kellőképpen az „ötszá­zas"­ mozgalmat. Bank Rozália a Pécs-területi vas­utasok küldötte megállapította, hogy a területen a társadalombiztosítási ta­nács, bár kezében volt az az eszköz, amellyel harcolni tudott volna­ a munkafegyelem lazítói ellen, mégsem tette meg. Ezért a területi bizottságot hibáztatja. Hangoztatta, hogy a követ­kező hetekben választásra kerülő tár­sadalombiztosítási tanácsokkal úgy fogják megerősíteni az üzemi bizott­ságokat, hogy a munkafegyelem terén döntő javulást érjenek el. Kiss József, a budapesti terület küldötte az „ötszázas”­mozgalommal kapcsolatban javasolta, hogy a moz­donyfordulók teljesítési százalékát kísérjék figyelemmel, hogy ennek birtokában azonnal meg tudják álla­pítani az illető vonalon közlekedő mozdony teljesítményét. özv. Kovács Pálné, Kaposvár állo­más küldötte elmondotta, hogy a kül­döttközgyűlésnek hiányosságát abban látja, hogy bár nagyon sok jó és ko­moly bírálat hangzott el, kevés volt az önbírálat és nagyon kevés volt a javaslat a hiányosságok kiküszöbölé­sére. Több önbírálatot és több javas­latot kellett volna felvetni központi vezetőségünk felé — mondotta. Hi­báztatta az üzemi bizottságokat, hogy a bizalmiakat nem nevelik eléggé, nem tanítják őket, hogy a munkaversenyek szervezését jobban el tudják látni. Az üzemi bizottságok nem harcolnak következetesen a szabadságolási ütem­terv betartásáért a szakvonali veze­tőkkel. Hiányolták, hogy az éberség kérdésével a közgyűlés aránylag ke­veset foglalkozott, pedig a szakszer­vezet részéről sok mulasztás van ezen a téren. Az üzemi bizottságok na­gyobb része elhanyagolja az ébersé­get. Javasolta, hogy az új központi vezetőség többet foglalkozzon a ki­sebb üzemi bizottságokkal és bizto­sítsák részükre a feladatok elvégzésé­hez szükséges feltételeket. Javasolta továbbá, hogy az új vezetőség hoz­zon határozatot arra, hogy többet tö­rődik az ÜB-k helyes és konkrét ja­vaslataival, ezeket a javaslatokat tárgyalja az Elnökség, melynek el­bírálását tudassák az üzemi bizott­sággal. Számos hozzászóló után, Gáspár Sándor elvtárs válaszolt a hozzá­szólásokra. Utána Elek Tivadar elv­társ, a központi ellenőrző bizottság elnöke tette meg az EB jelentését, amelyet a küldöttközgyűlés egyhangú­lag elfogadott. A hozzászólások között felolvasták a dolgozók tetszésnyilvánítása közben több szakszervezet és sok vasúti üzem dolgozóinak harcos üdvözlő táviratát. Ezután került sor az új központi vezetőség megválasztására, majd a határozati javaslat módosítására tett Rácz Kálmán elvtárs javaslatot. A módosított határozati javaslatot a közgyűlés egyhangúan határozattá emelte. A határozati javaslat elfoga­dása után lelkeshangú táviratban fogadták meg a küldöttek népünk szeretett vezérének, Rákosi elvtárs­nak, hogy jó munkával, a párt és a haza iránti hűséggel sikeresen diadal­ra viszik legközelebbi nagy feladatun­kat, az őszi csúcsforgalom ügyét. Pánti Béla elvtárs, elnök zárósza­vával ért véget a Vasutasok Szak­­szervezetének küldöttközgyűlése, majd a kongresszus után összeült új köz­ponti vezetőség megválasztotta a szakszervezet új elnökségét. Az el­nökség tagjai: Bognár Imre; Csanádi György; Fábián Istvánné; Feleki Pál; Gáspár Sándor; Gróf József; Huszár III. József; Máté Sándor; Mészáros Mátyás; Parti József; Petróvári László; Szabó Erzsébet és Tusa Lajos elv­társak. Póttagjai: Bán István; Krekó Ferenc; Papp János elvtársak. Az elnökség tagjai ezután megvá­lasztották soraik közül a szakszerve­zet elnökét és két titkárát. A válasz­tás eredményeként: Gáspár Sándor elvtársat elnökké, Feleki Pál elv­társat első titkárrá, Gróf József elv­társat második titkárrá választották. SZOCIALISTA VASÜTERT mammtam ...............m A második negyedévi terv teljesíté­sének utolsó szakasza, a harmadik ne­gyedév feladatainak megvalósítása egybeesik az őszi csúcsforgalomra való felkészüléssel. Különösen fontos mun­­kát végeznek ezen a területen a jármű­javítók dolgozói, akik harcban állnak négyezer kocsi megjavításáért. A Landler Művek Kocsiosztályán a javítóvágányokon sok-sok hibás és roncskocsi vár javításra. A dolgozók jó munkája révén szinte futószalag­szerűen kerülnek ki az üzemből. A bri­gádok terven felüli vállalásokkal se­gítik az őszi forgalom előkészületeit és ezt a harcukat­ összekötik a koreai nép harcával, a dolgozók által kezdeményezett tíznapos koreai műszak jó elvégzé­sével, mert tudják, hogy ez békeharcunkat segíti, amely szervesen összefügg a koreai nép megsegítésével, harcának győzelmes befejezésével. Nagy nemzeti feladatunk végrehaj­tásában döntő szerepe van a Szovjet­unió által részünkre nyugatról vissza­szerzett négyezer teherkocsinak — mondja Ladányi József elvtárs, szta­hanovista szekrénylakatos. Azonban azt is meg­ kell mondanunk, hogy ezek a kocsik komoly javítási munkát igé­nyelnek. Állapotuk hűen tükrözi a nyu­gati „paradicsomi” állapotokat. Vala­mennyi kocsi főjavításra szorul. Üze­münk és a brigádok terven felüli vál­lalásai alkotmányunk ünnepére és ezen belül a vasutasnapi felajánlások, biztosíték arra, hogy valamennyi ko­csit határidő előtt bocsátjuk a forga­lom rendelkezésére. A brigád öt főjavításos kocsi mun­kálatait végzi szorgalmasan. Ahhoz azonban, hogy az osztály a javítások ütemét meg tudják gyorsítani, a műszaki vezetőknek több gondot kell fordítani a terv egyenletes végrehajtá­sára. Közel tíz napig belső munkanél­küliség volt, a munka elvégzéséhez hiányzott a szükséges anyag és gátolta az üzem egyenletes termelését. A helytelen szervezésből eredő mulasz­tásokat, a hónap hátralévő részében nagyszámú túlóra felhasználásával igyekeznek a hibákat pótolni, de ez a javítási költséget nagymértékben meg­drágítja és a tervben is eltolódást okoz. Ezen a téren még van mit ja­­vítaniok a műszaki vezetőknek. jezzék. Perge Lajos cserejavító laka­tos például 124 százalékos átlagtelje­sítményét 130 százalékra növeli, Bódi Károly szekrénylakatos két kocsi, Holló Mihály pedig három kocsi fő­vizsgájának elkészítését vállalta ter­ven felül és egyre többen csatlakoznak hozzájuk. 27 teherkocsi terven felül Az Északi Járműjavító IV kocsiosz­tályának dolgozói is jó munkájuk eredménye nyomán ezideig már a havi futójavításos előirányzatukat 27 teherkocsival túlteljesítették és a kocsik javításának átlagidejét 8—10 órával csökkentették. Amikor arról beszélünk, hogy mennyi­re fontos munkát végeznek ebben az időszakban, a­z aratás idején, a felké­szülésre való időszakban a kocsik ja­vításánál, Réthelyi Gyula bognár így vélekedik: — Minden kis repedés nagy kárt okoz és ha ezeket összegeznénk, mil­liós kárt okoznánk rossz munkánkkal népgazdaságunknak. De tudjuk azt is, hogy minőségi munkával egyben jövő­­évi kenyerünket is biztosítjuk. Az öm­lesztett áru szállítását csak jó kocsik­kal lehet biztosítani, ezért különösen nagy gondot fordítok r­á, s arra törek­szem, hogy 130 százalékos teljesítmén­­nyem­et tovább növeljem. Haluszka János szekrénylakatosnak­­ is ez a véleménye. 125 százalékos tel­jesítményét terven felüli vállalásuk út­ján fejleszti tovább. Ő is az anyagel­osztás rossz szervezését panaszolja. — Huszár elvtárs, az anyagosunk, két hétig is bíztat bennünket — mondja Haluszka elvtárs. —­ De újabb hetek múlnak el anyag nélkül. Nincs félcolos állványcsavarunk, a 60 miliméteres facsavar helyett 70-eset kell használ­nunk. Persze ez többletmunkát okoz és rongálja az anyagot. Szinte szokottá vált, hogyha 50 miliméteres vas­­huzalszeget kérünk, 80-asat kapunk, de ha 80-ast kérünk, akkor csak 40-est tudnak adni. A Szolnoki Járműjavító TV-ből Cseh Zoltán elvtárs, lapunk levelezője megírta, hogy a kocsiosztály eredmé­nyesen készül az őszi forgalomra. A lendület azt bizonyítja, hogy túl akar­ják szárnyalni a­ tervet és úgy dol­goznak, hogy az augusztus 20-i válla­lásainkat 10 nappal előbb, már augusztus 10-e, a vasutasnapra befe­ 1952 JÚLIUS Hogyan segítsük a kocsiosztály dolgozóit A havi terv bevezetése alapos segít­séget jelent a Landler Művek kocsi­osztályán, a tervért vívott harcban. Hiba az, hogy a járműjavítók kocsi­­osztályaiban nem fordítanak gondot a tervek felbontására. Az Üzemgazda­sági Osztálynak úgy látszik közönyös, hogy a dolgozókat érdeklik azok a fel­adatok, melyeket végre kell hajtaniuk. Az osztály tervét csak késve bontják fel brigádtervekre. Csakis közös mun­kával, a dolgozókkal való szoros együttműködéssel tudják az őszi for­galmat megfelelő számú kocsival el­látni. Mi itt a tündő? A szakszervezet üzemi bizottságait, bizalmiak és bri­gádvezetők harcoljanak következetesen azért, hogy a havi tervet lehetőleg öt nappal előbb felbontva adják át a bri­gádoknak. Küzdjenek azért, hogy az ehhez szükséges anyagot az illetékes szerv időre biztosítsa. Ezzel felszámolják a tervszerűtl­enséget, a kapkodást és a termelési egyenetlenséget. Az anyag­raktárak dolgozói tekintsék harci fel­adatuknak, hogy a dolgozók részére a szükséges anyagokat, alkatrészeket időben biztosítsák. Kérjék a párt- és szakszervezeti szervek segítségét, ha a felsőbb szerv nem tud anyagot biz­tosítani, de különösen harcoljanak a bürokrácia ellen, amire Kristóf elvtárs is felhívta a vasutasok figyelmét szak­­szervezetünk III. kongresszusán. Ez­zel nagymértékben megszüntetjük a tervszerűtlen munkát és a túlórázta­tást. A műszaki értelmiség, a műveze­tők, mint a termelés közvetlen pa­rancsnokai segítsenek és harcot járnak azért, hogy a kocsiosztály dolgozói tudják vállalásaikat teljesíteni, hogy a vasutasnapra befejezzék augusztus 20-i felajánlásaikat és ezáltal négy­ezer kocsit juttassanak a szállítás ér­hálózatába. A rákosállomási baleset megérteti dolgozóinkkal, hogy a munkafegyelem megszilárdítása valamennyi vasutas dolgozó központi kérdése A Szolgálati Szabályzat, az utasítá­sok és rend­eletek betartása minden vasutas dolgozó számára törvény. A becsületes, a hazáját, a vasutat szerető dolgozóink felháborodásuknak, megvetésüknek és gyűlöletüknek adtak kifejezést a rákosállomási baleset A vasutas dolgozók gyűlöletét feje­zik ki azok a levelek is, amelyek szer­kesztőségünkbe érkeznek. Suhajda Endre elvtárs, sztaha­novista főraktárnok írja többek között: „Milliós értékeket tesz tönkre, dol­gozó emberek életét oltják ki a bal­esetek. Emberi tragédiák százait szüti, s ökölbe szorul a kezünk, ha ilyesmi­ről hallunk. Az ellenség dolgozik a vasúton is és mi ezt tétlenül akarjuk tovább nézni? Szó sem lehet róla. Kí­méletlenül fel kell lépni minden laza­ság, felelőtlenség ellen. Szólni kell az ellenségnek a nődol­gozók ellen indított támadásáról. Ná­lunk a pénztári, távirdai és kereske­delmi szolgálatinál kiváló eredménye­ket érnek el nődolgozóink, de ugyan­az a helyzet a forgalmi szolgálat te­rén is. Mégis azt híresztelték, hogy a rákosállomási balesetet nődolgozó okozta. Ezt mi, vasutas férfidolgozók visszautasítjuk és az imperialista ügy­nökök támadására azzal válaszolunk, hogy még nagyobb lelkiismeretesség­gel tanítjuk nődolgozóinkat, hogy a szakismereteket elsajátítsák és még nagyobb felvilágosító munkát folyta­tunk azért, hogy a vasutasok soraiban megbújt reakciós elemeket megsemmi­sítsük és vasutunk jó hírét öregbít­sük. B. Varga András, Rákos állomás ÜB-elnöke így ír: „Az állomásunkon történt szo­morú kimenetelű balesetünkért az üzemi bizottság tagjai se felelősek. Nem voltunk éberek, nem lepleztük le az ellenséget és nem ellenőriztük a szolgálati vezetők munkáját. A baleset intő példa és szomorú iskola számunkra. Arra tanít elsősorban, hogy az üzemi bizottságnak gyöke­resen meg kell változtatni a munka módszerét. Tanuljanak a többi állomások is a mi esetünkből. Legfontosabb, hogy a munkafegyelmet megszilárdítsuk Az ellenséget figyelnünk kell és előidéző­, az ellenséggel cimboráló gyilkosokkal szemben, akik cseleke­detükkel vasutas munkástár­saik életét, s más üzemek , dolgozóinak építő­­munkánkban annyira hasznos életét semmisítették meg, még mielőtt kárt okoznának, mielőtt az imperialisták malmára hajtanák a vizet, le kell leplezni, meg kell semmisíteni őket Az üzemi bizottságnak az eddigi­nél sokkal szorosabbra kell fűznie kapcsolatát a pártszervezettel. A szakszervezeti funkcionáriusoknak még jobban magukévá kell tenniük pártunk és a SZOT határozatait. Kí­méletlen harcot kell folytatnunk a klerikális reakció és a kétlaki dol­gozók ellen, mert Rákos állomáson ezen a téren is van még javítani való. Ezeket figyelembe véve, be akar­juk bizonyítani, hogy hasznos tag­jai vagyunk népi demokráciánknak, rendíthetetlenül ragaszkodunk nagy pártunkhoz és szeretett Rákosi elv­társunkhoz. Az őszi csúcsforgalom­­ra való felkészüléssel, az őszi csúcs­forgalmi feladatok maradéktalan végrehajtásával akarjuk bebizonyí­tani, hogy nem azonosítjuk magun­­kat a balesetet előidéző felelőtlen, az ellenség befolyása alatt álló két gyilkossal." Gerzson Pálné, Rákos állomás dol­­gozója, elmondta levelében, hogy az állomás dolgozóinak legnagyobb része kétlaki életeit élő, akik csak a saját egyéni dolgaikkal törődnek. Az ilyen ember — írja —, mint Vasvári Rezső, aki Gömbös-katona­ volt, aljas mun­káját hosszú ideig Blattomban végezte, de intő példa számunkra, a becsületes dolgozók egésze számára­, hogy még jobban vegyük fel a harcot a vasutas zubbony alatt megbúvó, kétlaki életet élő ellenség ellen. Minket, nőket is, be akarta­k mocskolni, hogy egyik nőtár­sunk idézte elő a balesetet. Mi azon­ban a még fegyelmezettebb munkával adjuk meg erre a szükséges választ. Lassú János, külsős forgalmi szol­gálattevő arról ír, hogy az állomás területén hiányzik a politikai felvilá­gosító munka, a dolgozókkal nem fog­lalkoznak, a népnevelők nem működ­nek, de hiányos a szakszervezeti bi­zalmiak munkája is. Ez egyik oka annak, hogy a dolgozok egy része nem érzi munkája jelentőségét és felelőssé­gét. Éppen ezért brigádot alakítottak, hogy állandó jellegűvé tegyék a ne­velőmunkát és ezt összekötik a vas­­utasnapi fogadalom teljesítésével, az őszi forgalomra való jó felkészüléssel. A vasutas dolgozók megértették a rákosállomási balesetből is, hogy sa­ját legközvetlenebb érdeke minden vasutas dolgozónak a fegyelmezett szolgálat ellátásáért folytatott harc. Ahogy a Rákos állomás baleset áldo­zatainak közel fele vasutas volt, vagy a legutóbbi nagykőrösi baleset vala­mennyi sérültje és egy halálos áldo­zata vasutas volt, a további bűnös fegyelmezetlenségből eredő balesetek áldozatai ismét vasutasok lehetnek. Minden becsületes vasutas dolgozó első tanulságként azt vonja le, hogy a szolgálatot utasításszerűen ellátni árny­nyit jelent, mint egymás életét óvni. Nem azonosítjuk magunkat a balesetet előidéző gyilkosokkal A vonatszemélyzet politikai nevelése (A Vasútpolitikai Főosztály kiadása) Közeljövőben megjelenik a Vasútpo­­litikai Főosztály kiadásában­ „A vonat­személyzet nevelése" című szovjet bro­súra. E brosúra távolsági személyvo­natok vonatkísérőiről szól, azt mutatja meg, hogyan szervezték meg a szovjet vasúti pártszervezetek a vonatbrigádok között az eleven pártéletet, hogyan oldották meg a vonatkísérőszemélyzet mozgalmi életbe, munkaversenybe való bevonását. Az utazószemélyzet politikai nevelése a vasúti pártszervezetek egyik legne­hezebb feladata. E munka sikeres el­végzéséhez nyújt nagy segítséget a most megjelenő brosúra, mely mód­szertani támogatásban részesíti párt­­szervezeteinket, hogyan lehet megol­dani bonyolult körülmények között is az utazószemélyzet aktivizálását, pártélet­be való bevonását. A brosúra jelentőségét aláhúzza az a körülmény is, hogy részletesen fog­lalkozik a pártcsoportok munkájával. A mi pártunk is nagy gondot fordít arra, hogy a pártcsoportokat megerő­sítse. Ennek a feladatnak elvégzéséhez hasznos támogatást nyújt a brosúrában közölt sok helyes módszer, melynek alapos tanulmányozása és a tanultak felhasználása hozzájárult pártszerve­zeteink munkája megjavításához.

Next