Szocialista Vasútért, 1954. január-június (46. évfolyam, 1-26. szám)
1954-01-03 / 1. szám
2 Négyen az ország legjobbjai közül állomáson Rákosrendező állomás az ország egyik legnagyobb rendezőpályaudvara. Minden napszakban, akár éjjel, akár nappal szüntelenül érkeznek és indulnak a hosszú, áruval megrakott szerelvények. Aki először jár Rákosrendezőn, könnyen eltévedhet a sok-sok vágány látszólag kusza útvesztőjében. Az itt dolgozó vasutasok azonban nagyon jól kiismerik magukat portájukon. Mindegyikük úgy ismeri az állomást, a vágányok fekvését, a sejtviszonyokat , mint a tenyerét. Az őszi forgalom során hatalmas feladatokat oldottak meg győzelmesen Rákosrendező vasutasai. Mert, az őszi forgalom végén számvetést végeztek. Az eredmény: négyen az ország legjobbjai lettek. Legyőzték a nehézségeket Gergely József állomásvezető az őszi forgalomban elért eredmények alapján az ország legjobb állomásfőnöke lett. 1952 óta dolgozik Gergely elvtárs Rákosrendezőn. Amikor odakerült, első dolga az volt, hogy a gurítódomb dolgozóinak segítsen, növelje eredményeiket. Azóta a gurítódomb teljesítménye napi 400—500 kocsi legurításával növekedett. A jó eredmények egyik előfeltétele, hogy szoros kapcsolat fűzze a szakvezetést a pártvezetéshez. Ennek a jó kapcsolatnak egyik iskolapéldája Rákosrendező állomás. A ködös, fagyos téli éjszakákon a pártvezetőség és a szakvonalvezetés tagjait mindig ott lehet találni a gurítadombon, mindig ott vannak, ahol nehézségek vannak vagy ahol munkagyőzelmet ünnepelnek. Rájöttek arra, hogy egyik legfőbb hiba az, hogy nincsen folytonosság a gurításnál. Az induló vonatok — mivel keresztkijárás van — komolyan zavarták a gurítódomb munkáját. Az állomásvezető sokáig gondolkodott, amíg rájött a megoldásra: amikor például a D. 3. csoporton a vonat kijár, olyan elegyet kell gurítani, ami nem arra a csoportra gurul. A D.-ről kijáró vonatokat a fogadóvágányokra irányította, hogy azok ne zavarják a gurítást. Mindezek eredményeként fokozatosan nőtt a gurítódomb teljesítménye. A rákosrendezői vasutasok felismerték, hogy a gurítói irányvágányok helyzete rossz, mert a kocsik a kitérők után megálltak. Fokozatos esést kell biztosítani a gurítódomb vágányának. Elvégezték a munkát, átalakították a gurítódomb lefutóját, azóta ezzel sincs baj. Aki törődik munkatársai problémáival Gergely József állomás, önök jól tudja, hogy nem lehet jó szakvonali munkát végezni, ha csak mereven a napi szakvonali feladatokra irányítjuk fgyelmünket. Szeretni kell a dolgozókat, törődni kell velük és mindjárt jobban, vidámabban me£y a munka. Ezért az állomásvezető rendszeresen beszélget beosztottjaival. Törődik velük, segít családi problémáik megoldásában. Az egyszerű napi gondokat is megosztja Gergely József beosztottjaival. Nemrégen személyesen eljárt, hogy egyik fékező súlyosan beteg feleségét mihamarabb felvegyék a kórházba. Más alkalommal a rákospalotai tanácshoz fordult Virág Tivadar állomási dolgozó lakásügyében. Perédi Pál állomásvezetőhelyettes szintén országos első lett. Ő végzi az adminisztratív munkát, gondosan, lelkesen csinálja a szolgálati beosztásokat. Ügyel arra, hogy a szolgálati beosztások megfeleljenek a dolgozóiknak. Szabó Pál, térfőnök az őszi forgalmi versenyben szintén első lett. Mint térfőnök, ő a gurítódomb parancsnoka. Nevéhez sok-sok munkagyőzeem fűződik, amelyeket az őszi forgalom legforróbb napjaiban értek el Rákosrendező vasutasai. Link József, a legjobb átmenesztő ez országban. Ö ellenőrzi a késett kocsik helyzetét. Ha késett kocsit talál, azonnal jelenti az állomásirányítónak. Ö az állomás élő lexikona, minden állomást ismer. Ahhoz, hogy Rákosrendező vasutasai győzelmesen helytálltak az őszi forgalom nehézségei idején, sok segítséget nyújtott Géczi Lajos, az ország legjobb oktatótisztje. Ő nevelte az embereket az utasítások betartására. Ennek eredménye az, hogy csaknem teljesen balesetmentes eredménnyel fejezték be az őszi forgalmat Rákosrendező vasutasai. ( Januárban és februárban a vasutasokra a legnagyobb nehézségek leküzdése vár, mert ilyenkor hatalmas hóviharok és fagyok vannak. Emlékezzünk csak vissza, amikor egyszer januárban több napig tartó ciklonszerű hóvihar 35 vasútvonalat kerített hatalmába. Emlékezzünk csak vissza, milyen hevességgel tombolt a hóvihar 1951 februárjában déli vasútvonalainkon, amikor a vonatokat betemette a hó. És a fagyok? Nálunk kevés olyan vonal van, ahol évente hatvan napon át ne mérnének 40 fok hideget, sőt még többet is. .A fagyok gyakran sűrű köddel párosulnak és hirtelen erős, csípős szél kerekedik. A mi telünket az is jellemzi, hogy az időjárásváltozás váratlanul következik be. Ez is szükségessé teszi, hogy állandóan készenlétben legyünk és bármely pillanatban ellen tudjunk állni a természet erőinek. Legyen akármilyen időjárás, a vasút működését és iramát folyamatosan fokozni kell. Holnap erős fagyok jöhetnek. Azért állandóan vizsgálni kell, felkészültünk-e a várható fagy és a vihar okozta akadályok leküzdésére. ..Nézz meg pontosan magad mindent, ami szükséges, segíts azoknak az elvtársaknak, akiknek tanácsra van szükségük és nincsenek megfelelő tapasztalataik.” Ez az első parancs, ami minden vasutasnak szól, akármilyen a beosztása. A jó mozdonyvezető soha nem nyugszik meg, ha az időjárás felmelegszik, hanem kihasználva a kedvező időt, alaposan felülvizsgálja mozdonyát, de úgy vizsgálja meg, hogy a legkisebb hiba és egyetlen alkatrész se kerülje el figyelmét. Különösen megvizsgálja a hidegre érzékeny alkatrészeket, mint a szivattyúkat, kenőpréseket, víz- és gőzvezetékek csöveit stb. Felülvizsgálja, vájjon jól vannak-e szigetelve, a mozdony és kazán működése biztosítva van-e a legnagyobb sebesség mellett is, stb. A mozdonyvezetők ezreinek gyakorlati tapasztalatai bizonyítják, hogy ha megfelelő technikával rendelkezel és szigorúan követed a szabályokat, utasításokat, seny ilyen időjárás nem lehet akadály. A távolkeleti vasútvonal bikini fűtőházában nemcsak az idősebb, de a fiatal mozdonyvezetők is a legerősebb fagyok ellenére változatlanul túlteljesítik feladataikat, magas sebesség tartása mellett. Csak ott, ahol nincsen kellő fegyelem, ahol a dolgozók igénytelenek saját magukkal és az elvtársaikkal szemben a munkával kapcsolatban, ahol nem gondoskodnak a káderek szakképzettségének növeléséről, ott fordulnak elő fekveraradások és egyéb hibák. A szamarkandi fűtőházban például a legkisebb időjárásromlásnál is bajok vannak. Esős időben Kljasev mozdonyvezető mozdonyán kerékmegcsúszások keletkeztek. Kljasev igénybe akarta venni a homokozót, de az nem működött, mert a csövek el voltak dugulva. Ugyanennek a fűtőháznak létszámába tartozó Sokurov mozdonyvezetőnek elszakadt a horogja, mert egy lejtszinttöréspontú szakaszon nem hozhatta működésbe a segédféket. Mindkét esetben a mozdonyvezetők hibájából komoly késések keletkeztek a vonatközlekedésben. És mindez azért, mert nem voltak kellően felkészülve. Télen ilyesmit nem szabad tűrni. A tél senkinek nem bocsát meg semmiféle mulasztást. Holnap köd lehet, hóvihar tombolhat. Ezért még ma mindent meg kell tenni, ami az állomás tolató munkáját és a vonat közlekedését megkönnyíti. El kell hárítani a hótorlaszok okozta akadályokat. Még ma felül kell vizsgálni a hóeltakarítógépek működését, a hővédőeszközök állapotát. Veszélyes ezeket a dolgokat az utolsó percre hagyni és arra számítani, hogy van még idő mindent elintézni akkor is, amikor a meteorológiai intézet figyelmeztet rá. A téli szállítás sikere nagy mértékben a gócponti állomások pontos működésétől függ. Ha biztosítani akarjuk az állomás teljesítményét, különösen a csatlakozó állomásokon kell pontosan alkalmazni a vonatok befogadási és átadási szabályait, és ennek legfontosabb feltétele, hogy szervezett, előrelátó munkával készüljünk fel a téli forgalom lebonyolítására. Hogyan lehetne például azt mondani, hogy a Rjózan—Uráli vagy a Bajkálon-túli vasútvonalakon komolyan készülnek a bekövetkező fagyokra és hóviharokra, mikor a csatlakozó állomások kocsikkal vannak eltorlaszolva. A vasút téli működése annál jobb és pontosabb, minél magasabbra emeljük az operatív és gazdasági vezetés színvonalát. Ugyanilyen fontos a fegyelem megerősítése a szolgálati ágak között. A feladat az, hogy szervezetten és céltudatosan használjuk fel az összes technikai eszközöket, egyetlen erőforrássá tömörítsük a dolgozókat, hogy mindenütt felfegyverkezve szálljanak síkra a hóviharok elleni harc sikeres leküzdéséért. Rendkívüli lendülettel kell hozzáfogni a politikai tömegneveléshez, mindenekelőtt a forgalomnál. A vontatásnál elsősorban a mozdonyvezetők és vonatbrigádok politikai nevelése a legdöntőbb. Ezekre a politikai osztályok és pártszervezetek fordítsanak nagy figyelmet. Most az új év elején állunk. Új esztendő vár ránk, új nagy és dicsőséges feladatokkal. Vasutasaink mindent elkövetnek, hogy bolsevik öntudattal és keménységgel küzdjék le a tél nehézségeit és úgy dolgozzanak, hogy népgazdaságunk megnövekedett szállítási igényeinek teljes egészében meg tudjanak felelni. A tél állandó készenlétet követel — A „Gudok" cikke — SZOCIALISTA VASÚTÉRT vasutasok szakszervezetének központi vezetősége a szakszervezeti tagságnak, aktíváknak és funkcionáriusoknak eredményes, boldog új évet kivár. A UacMaoUU BiUcUutcsäu December 27-én Salgótarjánban került sor a Harmadik Békekölcsön első sorsolására. Az Acélgyár gyönyörűen feldíszített kultúrtermében délután fél négykor kezdett forogni a kerék, melyből pirosnyakkendős úttörők húzták ki a szerencsés számokat. Ennél a sorsolásnál is számos vasutas dolgozóra mosolygott rá a szerencse. A boldog nyerők között több olyan vasutas elvtárs is van, aki nagyobb összeget nyert. Alexai István kalauz Budapest, XX., Kossuth utcai lakos 50.000 forint boldog tulajdonosa lett december 27-én. A Máv budapesti igazgatóságán dolgozó Molnár Mihály elvtársnak 25.000 forint nyereménynyel húzták ki a kövényét. Igen sokan nyertek az Északi Járműjavító TV-nál is, ahol több mint száz dolgozó került a boldog nyertesek közé. A kihúzott nyeremények összege 30—40.000 dszászosztásán sokezer vasutas kötvényét húzták ki forint között van. Közöttük 15 dolgozó nyert egyenként 500 forintot, 10 dolgozó 1000 forintot, egy pedig 5000 forintot. A Munka Vörös Zászló Érdemrendjével kitüntetett ferencvárosi vasúti gócpont dolgozói közül 29-en nyertek összesen több mint 25.000 forintot. Többek között Rácz János vonatkísérő 5000 forintot és Újlaki László vonakísérő 2000 forintot. A vidéki, vasutas dolgozók közül is többen nyertek nagyobb összegeket. Cegléden Szántó József jegyvizsgáló 10.000 forintnak lett boldog tuajdonosa, Borbéy István, a MÁV Budapesti Vasútépítő Vállalat rétszilasi kirendeltségének dolgozója szintén 10.000 forintot nyert. A községben lakó Kiss István pályafenntartási dolgozó kötvényét ugyancsak 10.000 forint nyereménnyel sorsolták ki. Rajtuk kívül még sokezer vasutats dolgozó nyert a Harmadik Békekölcsön első sorsolásán. Új nagyteljesítményű szovjet mozdony A voroszlovijrádi ,,Októberi Forradalom”mozdonygyárban megkezdték a nagyteljesítményű I—5—I mozdonyok sorozatgyártását. Képünkön az egyik új mozdony próbaútja előtt. India A Délindiai Vasutas Szakszervezet elnökének újévi üdvözlete a magyar vasutas dolgozókhoz Kalyana Sundaram, a délindiai Golden Rock-i Vasutas Szakszervezet elnöke, aki részt vett a Közlekedési, Kikötői és Halászati Dolgozók Szakszervezete Nemzetközi Szövetségének budapesti vezetőségi ülésén, hazatérőben a Szovjetunióban tett látogatást. Moszkvából küldötte el újévi üdvözletét Gábor József elvtársnak, a Hámán Kató-fűtőház üzemi bizottsága elnökének címezve. A levélben azonban minden magyar vasutas dolgozóhoz szól: „Kérem, fogadja üdvözleteimet az újévre és tolmácsolja jókívánságaimat a többi elvtársaknak is a fűtőházban. Hozzon az új esztendő új sikereket a magyar vasutas dolgozóknak az építés munkájában és békeharcukban Egyesült Államok Eisenhower intézkedése az előkészületben lévő vasutas-sztrájk elhárítására Eisenhower elnök rendkívüli meghatalmazásokkal felruházott háromtagú bizottságot alakított, egymillió amerikai vasutas előkészületben lévő sztrájkjának megakadályozására — jelenti az „MTI“. — A vasutasok tervbevett sztrájkja 150 amerikai vasútvonalat érintene. A háromtagú bizottság megalakítása azt jelenti, hogy az amerikai reakciós munkaügyi törvény értelmében a dolgozók 60 napon belül — tehát amíg a bizottság a vasutasok követeléseiről tárgyalásokat folytat — nem sztrájkolhatnak. Ú Újzéland Súlyos vasúti szerencsétlenség Újzélandban A londoni rádió és a „Reuter Iroda“ jelentése számolt be arról, hogy Újzélandban december 24-én súlyos vasúti szerencsétlenség történt. A Wellington és Auckland között közlekedő expresszvonat egy híd beomlása miatt a folyóba zuhant. Újzéland miniszterelnöke, Holland, a szerencsétlenség színhelyére utazott, ahol kijelentette: „Félő, hogy a szerencsétlenség halottainak száma 164 lesz.“ A jelentések szerint a 267 utas közül még csak 103-at találtak meg. A szerencsétlenségtől 20 kilométerre is találtak holttesteket, amelyeket odáig sodort a folyó. A vonat egyik kocsiját három kilométerre vitte el a víz. Blazsenov elvtárs újévi levele Mint ismeretes, Födi Sándor, a Hámán Kató-fűtőház sztahanovista mozdonyvezetője hosszabb ideje levelezést folytat V. Blazsenov elvtárssal, a kiváló, Sztálin-díjjal kitüntetett szovjet főmozdonyvezetővel, a Szovjetunió Legfelsőbb Szovjetjének küldöttével. Blazsenov elvtárs legutóbb küldött válaszlevelében többek között a következőket írja: „Nagy érdeklődéssel olvastam legutóbbi levelét. Szívből örvendek az ötéves terv teljesítésén dolgozó magyar vasutasok sikereinek. Az ön által elért figyelemreméltó munkasikerekről fűtőházunk egész kollektívájának beszéltem. Minden mozdonyvezető, segédmozdonyvezető és fűtő nagy megelégedéssel fogadta a mozdonyok kihasználása és a tüzelőanyagtakarékosság terén elért eredményeit. Kedves Elvtársak! Ebben az évben alkalmam volt Csehszlovákiában, a Német Demokratikus Köztársaságban és Finnországban időzni s mindenhol azt láttam, hogy a dolgozók békére vágynak és megkettőzött erővel küzdenek annak megszilárdításáért. A világ egyszerű dolgozói tudják, kinek az oldalán van az igazság, és ezért minden erejükkel erősítik a nagy Szovjetunió által vezetett béketábort. Jó érzés tudni, hogy a Magyar Népköztársaság szocializmust építő dolgozói vasutasai, szilárdan állnak a béke és a demokrácia táborában. A szovjet vasutasok elé a szovjet kormány és a Szovjetunió Kommunista Pártjának központi bizottsága új, felelősségteljes feladatokat tűzött. Arra vagyunk hivatva, hogy a közszükségleti cikkek és a mezőgazdasági áruk fennakadásmentes, gyors szállítását biztosítsuk. A mi csomópontunk kollektívája új termelési tartalékokat kutat, amelyek felhasználása biztosíthatja azt, hogy teljes mértékben teljesítsük szeretett kommunista pártunk és a szovjet kormány által kitűzött feladatokat. Kérem, adja át baráti üdvözletemet a magyar vasutas dolgozóknak és tolmácsolja jókívánságaimat, amelyekkel sok sikert kívánok az új tervévhez fűzőháza egész kollektívájának és minden magyar vasutas elvtársnak. Franciaország Francia vasutasok az indokínai béke helyreállításáért Herriot, a francia nemzetgyűlés elnöke Lyonban fogadott egy vasutas-küldöttséget, amely az indokínai háború befejezését sürgető petíciót nyújtotta át neki. Herriot a küldöttség kérdéseire válaszolva kijelentette: neki is az a véleménye, hogy Indokínában békét kell teremteni, Franciaország ismét súlyos katonai vereséget szenvedett és most már legfőbb ideje, hogy megkezdjék a tárgyalásokat. Herriot a továbbiakban kijelentette: egyetért a vasutas delegáció tagjainak azzal a véleményével, hogy az indokínai háborúra költött milliárdokat a dolgozók szociális követeléseinek kielégítésére kellene felhasználni. Herriot közölte a delegáció tagjaival, hogy e véleményüket tudomására hozza majd a kormánynak. 1954 január 3.