Szocialista Vasútért, 1954. január-június (46. évfolyam, 1-26. szám)

1954-01-03 / 1. szám

2 Négyen az ország legjobbjai közül állomáson Rákosrendező állomás az or­szág­ egyik legnagyobb rendező­pályaudvara. Minden napszak­ban, akár éjjel, akár nappal szüntelenül érkeznek és indul­nak a hosszú, áruval megrakott szerelvények. Aki először jár Rákosrendezőn, könnyen elté­vedhet a sok-sok vágány látszó­lag kusza útvesztőjében. Az itt dolgozó vasutasok azonban na­gyon jól kiismerik magukat por­tájukon. Mindegyikük úgy is­meri az állomást, a vágányok fekvését, a sejtviszonyokat , mint a tenyerét. Az őszi­ forgalom során hatal­mas feladatokat oldottak meg győzelmesen Rákosrendező vas­utasai. Mert, az őszi forgalom végén számvetést végeztek. Az eredmény: négyen az ország legjobbjai lettek. Legyőzték a nehézségeket Gergely József állom­ásvezető az őszi forgalomban elért ered­mények alapján az ország leg­jobb állomásfőnöke lett. 1952 óta dolgozik Gergely elvtárs Rákosrendezőn. Amikor odake­­rült, első dolga az volt, hogy a gurítódomb dolgozóinak segít­sen, növelje eredményeiket. Az­óta a gurítódomb teljesítménye napi 400—500 kocsi legurításá­­val növekedett. A jó eredmények egyik előfeltétele, hogy szoros kapcsolat fűzze a szakvezetést a pártvezetéshez. Ennek a jó kapcsolatnak egyik iskolapéldája Rákosrendező állomás. A ködös, fagyos téli éjszakákon a párt­vezetőség és a szakvonal­­veze­tés tagjait mindig ott lehet ta­lálni a gurítadombon, mindig ott vannak, ahol nehézségek vannak vagy ahol munkagyő­zelmet ünnepelnek. Rájöttek arra, hogy egyik leg­főbb hiba az, hogy nincsen foly­tonosság a gurításnál. Az in­duló vonatok — mivel kereszt­kijárás van — komolyan zavar­ták a gurítódomb munkáját. Az állomásvezető sokáig gondolko­dott, amíg rájött a megoldásra: amikor például a D. 3. csoporton a vonat ki­jár, olyan elegyet kell gurítani, ami nem arra a cso­portra­ gurul. A D.­­-ről kijáró vonatokat a fogadóvágányokra irányította, hogy azok ne zavar­ják a gurítást. Mindezek ered­ményeként fokozatosan nőtt a gurítódomb teljesítménye. A rákosrendezői vasutasok felismerték, hogy a gurítói irányvágányok helyzete rossz, mert a kocsik a kitérők után megálltak. Fokozatos esést kell biztosítani a gurítódomb vágá­nyának. Elvégezték a munkát, átalakították a gurítódomb le­futóját, azóta ezzel sincs baj. Aki törődik munkatársai problémáival Gergely József állomás, önök jól tudja, hogy nem lehet jó szakvonali munkát végezni, ha csak mereven a napi szakvonali feladatokra irányítjuk f­gyel­­münket. Szeretni kell a dolgo­zókat, törődni kell velük és mindjárt jobban, vidámabban me£y a munka. Ezért az ál­lomásvezető rendszeresen be­szélget beosztottjaival. Törődik velük, segít családi problémáik megoldásában. Az egyszerű napi gondokat is megosztja Gergely József beosztottjaival. Nemrégen személyesen eljárt, hogy egyik fékező súlyosan be­teg feleségét mihamarabb fel­vegyék a kórházba. Más alka­lommal a rákospalotai tanács­hoz fordult Virág Tivadar állo­mási dolgozó lakásügyében. Perédi Pál állomásvezetőhe­­lyettes szintén országos első lett. Ő végzi az adminisztratív munkát, gondosan, lelkesen csi­nálja a szolgálati beosztásokat. Ügyel arra, hogy a szolgálati beosztások megfeleljenek a dol­gozóiknak. Szabó Pál, térfőnök az őszi forgalmi versenyben szintén első lett. Mint térfőnök, ő a gurító­domb parancsnoka. Nevéhez sok-sok munkagyőzeem fűző­dik, amelyeket az őszi forgalom legforróbb napjaiban értek el Rá­kosrendező vasutasai. Link József, a legjobb átme­­nesztő­ ez országban. Ö ellen­őrzi a késett kocsik helyzetét. Ha késett kocsit talál, azonnal jelenti az állomásirányítónak. Ö az állomás élő lexikona, minden állomást ismer. Ahhoz, hogy Rákosrendező vasutasai győzelmesen helytáll­tak az őszi forgalom nehézsé­gei idején, sok segítséget nyúj­tott Géczi Lajos, az ország leg­jobb oktatótisztje. Ő nevelte az embereket az utasítások betar­tására. Ennek eredménye az, hogy csaknem teljesen baleset­mentes eredménnyel fejezték be az őszi forgalmat Rákosren­dező vasutasai. ( Januárban és februárban a vasutasokra a legnagyobb ne­hézségek leküzdése vár, mert ilyenkor hatalmas hóviharok és fagyok vannak. Emlékezzünk csak vissza, amikor egyszer ja­nuárban több napig tartó ciklon­­szerű hóvihar 35 vasútvonalat kerített hatalmába. Emlékez­zünk csak vissza, milyen heves­séggel tombolt a hóvihar 1951 februárjában déli vasútvonalain­kon, amikor a vonatokat bete­mette a hó. És a fagyok? Nálunk kevés olyan vonal van, ahol évente hatvan napon át ne mér­nének 40 fok hideget, sőt még többet is. .A fagyok gyakran sűrű köddel párosulnak és hir­telen erős, csípős szél kerekedik. A mi telünket az is jellemzi, hogy az időjárásváltozás várat­lanul következik be. Ez is szük­ségessé teszi, hogy állandóan készenlétben legyünk és bár­mely pillanatban ellen tudjunk állni a természet erőinek. Legyen akármilyen időjárás, a vasút működését és iramát fo­lyamatosan fokozni kell. Holnap erős fagyok jöhetnek. Azért ál­landóan vizsgálni kell, felké­szültünk-e a várható fagy és a vihar okozta akadályok leküzdé­sére. ..Nézz meg pontosan ma­gad mindent, ami szükséges, se­gíts azoknak az elvtársaknak, akiknek tanácsra van szükségük és nincsenek megfelelő tapaszta­­lataik.” Ez az első parancs, ami minden vasutasnak szól, akár­milyen a beosztása. A jó moz­donyvezető soha nem nyugszik meg, ha az időjárás felmeleg­szik, hanem kihasználva a ked­vező időt, alaposan felülvizs­gálja mozdonyát, de úgy vizs­gálja meg, hogy a legkisebb hiba és egyetlen alkatrész se kerülje el figyelmét. Különösen megvizsgálja a hidegre érzé­keny alkatrészeket, mint a szi­vattyúkat, kenőpréseket, víz- és gőzvezetékek csöveit stb. Felül­vizsgálja, vájjon jól vannak-e szigetelve, a mozdony és kazán működése biztosítva van-e a legnagyobb sebesség mellett is, stb. A mozdonyvezetők ezreinek gyakorlati tapasztalatai bizo­nyítják, hogy ha megfelelő tech­nikával rendelkezel és szigorúan követed a szabályokat, utasítá­sokat, seny ilyen időjárás nem lehet akadály. A távolkeleti vasútvonal bi­kini fűtőházában nemcsak az idősebb, de a fiatal mozdonyve­zetők is a legerősebb fagyok el­lenére változatlanul túlteljesítik feladataikat, magas sebesség tartása mellett. Csak ott, ahol nincsen kellő fegyelem, ahol a dolgozók igénytelenek saját ma­gukkal és az elvtársaikkal szem­ben a munkával kapcsolatban, ahol nem gondoskodnak a káde­rek szakképzettségének növelé­séről, ott fordulnak elő fekve­­r­aradások és egyéb hibák. A szamarkandi fűtőházban például a legkisebb időjárás­romlásnál is bajok vannak. Esős időben Kljasev mozdonyvezető mozdonyán kerékmegcsúszások keletkeztek. Kljasev igénybe akarta venni a homokozót, de az nem működött, mert a csövek el voltak dugulva. Ugyanennek a fűtőháznak létszámába tartozó Sokurov mozdonyvezetőnek el­szakadt a horogja, mert egy lejt­­szinttöréspontú szakaszon nem hozhatta működésbe a segéd­féket. Mindkét esetben a moz­donyvezetők hibájából komoly késések keletkeztek a vonatköz­lekedésben. És mindez azért, mert nem voltak kellően felké­szülve. Télen ilyesmit nem sza­bad tűrni. A tél senkinek nem bocsát meg semmiféle mulasz­tást. Holnap köd lehet, hóvihar tombolhat. Ezért még ma min­dent meg kell tenni, ami az ál­lomás tolató munkáját és a vonat közlekedését megkönnyíti. El kell hárítani a hótorlaszok okoz­ta akadályokat. Még ma felül kell vizsgálni a hóeltakarító­­gépek működését, a hővédő­eszközök állapotát. Veszélyes ezeket a dolgokat az utolsó percre hagyni és arra számítani, hogy van még idő mindent el­intézni akkor is, amikor a me­teorológiai intézet figyelmeztet rá. A téli szállítás sikere nagy mértékben a gócponti állomások pontos működésétől függ. Ha biztosítani akarjuk az állomás teljesítményét, különösen a csat­lakozó állomásokon kell ponto­san alkalmazni a vonatok befo­gadási és átadási szabályait, és ennek legfontosabb feltétele, hogy szervezett, előrelátó mun­kával készüljünk fel a téli for­galom lebonyolítására. Hogyan lehetne például azt mondani, hogy a Rjózan—Uráli vagy a Bajkálon-túli vasútvo­nalakon komolyan készülnek a bekövetkező fagyokra és hóviha­rokra, mikor a csatlakozó állo­mások kocsikkal vannak eltorla­szolva. A vasút téli működése annál jobb és pontosabb, minél maga­sabbra emeljük az operatív és gazdasági vezetés színvonalát. Ugyanilyen fontos a fegyelem megerősítése a szolgálati ágak között. A feladat az, hogy szer­vezetten és céltudatosan hasz­náljuk fel az összes technikai eszközöket, egyetlen erőforrássá tömörítsük a dolgozókat, hogy mindenütt felfegyverkezve száll­­janak síkra a hóviharok elleni harc sikeres leküzdéséért. Rend­kívüli lendülettel kell hozzá­fogni a politikai tömegnevelés­hez, mindenekelőtt a forgalom­nál. A vontatásnál elsősorban a mozdonyvezetők és vonatbrigá­dok politikai nevelése a leg­döntőbb. Ezekre a politikai osz­tályok és pártszervezetek fordít­sanak nagy figyelmet. Most az új év elején állunk. Új esztendő vár ránk, új nagy és dicsőséges feladatokkal. Vas­utasaink mindent elkövetnek, hogy bolsevik öntudattal és ke­ménységgel küzdjék le a tél ne­hézségeit és úgy dolgozzanak, hogy népgazdaságunk megnöve­kedett szállítási igényeinek tel­jes egészében meg tudjanak fe­lelni. A tél állandó készenlétet követel — A „Gudok" cikke — SZOCIALISTA VASÚTÉRT ­ vasutasok szakszervezetének központi vezetősége a szakszervezeti tagságnak, aktíváknak és funk­cionáriusoknak eredményes, boldog új évet kivár. A Uac­MaoUU BiUcUutcsäu December 27-én Salgótarján­ban került sor a Harmadik Békekölcsön első sorsolására. Az Acélgyár gyönyörűen feldíszí­­tett kultúrtermében délután fél négykor kezdet­t forogni a kerék, melyből pirosnyakkendős úttö­rők húzták ki a szerencsés szá­mokat. Ennél a­ sorsolásnál is számos­ vasutas dolgozóra mosolygott rá a szerencse. A boldog nyerők között több olyan vasutas elv­társ is van, aki nagyobb össze­get nyert. Alexai István ka­lauz Budapest, XX., Kossuth­ utcai lakos 50.000 forint boldog tulajdonosa lett december 27-én. A Máv budapesti igazgatósá­gán dolgozó Molnár Mihály elv­­társnak 25.000 forint nyeremény­nyel húzták ki a kövényét. Igen sokan nyertek az Északi Jármű­javító TV-nál is, ahol több mint száz dolgozó került a boldog nyertesek közé. A kihúzott nye­remények összege 30—40.000 d­szá­szosztásán sokezer vasutas kötvényét húzták ki forint között van. Közöttük 15 dolgozó nyert egyenként 500 fo­rintot, 10 dolgozó 1000 forintot, egy pedig 5000 forintot. A Munka­ Vörös Zászló Érdem­rendjével kitüntetett ferencvá­rosi vasúti gócpont dolgozói közül 29-en nyertek összesen több mint 25.000 forintot. Töb­bek között Rácz János vonatkí­sérő 5000 forintot és Újlaki László vona­kísérő 2000 forintot. A vidéki, vasutas dolgozók kö­zül is többen nyertek nagyobb összegeket. Cegléden Szántó József jegyvizsgáló 10.000 fo­rintnak lett boldog tu­ajdonosa, Borbéy István, a MÁV Buda­­pesti Vasútépítő Vállalat rét­­szilasi kirendeltségének dolgo­zója szintén 10.000 forintot nyert. A községben lakó Kiss István pályafennt­artási dolgozó kötvényét ugyancsak 10.000 fo­rint nyereménnyel sorsolták ki. Rajtuk kívül még sokezer vasu­­tats dolgozó nyert a Harmadik Békekölcsön első sorsolásán. Új nagyteljesítményű szovjet mozdony A voroszlovijrádi ,,Októberi Fo­rradalom”­mozdonygyárban megkezdték a nagyteljesítményű I—5—I mozdonyok sorozatgyártását. Képünkön az egyik új mozdony próbaútja előtt. India A Délindiai Vasutas Szakszervezet elnökének újévi üdvözlete a magyar vasutas dolgozókhoz Kalyana Sundaram, a dél­indiai Golden Rock-i Vasutas Szakszervezet elnöke, aki részt vett a Közlekedési, Kikö­tői és Halászati Dolgozók Szakszervezete Nemzetközi Szövetségének budapesti veze­tőségi ülésén, hazatérőben a Szovjetunióban tett látogatást. Moszkvából küldötte el újévi üdvözletét Gábor József elv­társnak, a Hámán Kató-fűtő­ház üzemi bizottsága elnöké­nek címezve. A levélben azon­ban minden magyar vasutas dolgozóhoz szól: „Kérem, fogadja üdvözletei­­met az újévre és tolmácsolja jókívánságaimat a többi elv­­társaknak is a fűtőházban. Hozzon az új esztendő új sike­­­reket a magyar vasutas dolgo­­­zóknak az építés munkájában és békeharcukban Egyesült Államok Eisenhower intézkedése az előkészületben lévő vasutas-sztrájk elhárítására Eisenhower elnök rendkívüli meghatalmazásokkal felruhá­zott háromtagú bizottságot alakított, egymillió amerikai vasutas előkészületben lévő sztrájkjának megakadályozá­sára — jelenti az „MTI“. — A vasutasok tervbevett sztrájk­ja 150 amerikai vasútvonalat érintene. A háromtagú bizottság meg­alakítása azt jelenti, hogy az amerikai reakciós munkaügyi törvény értelmében a dolgo­zók 60 napon belül — tehát amíg a bizottság a vasutasok követeléseiről tárgyalásokat folytat — nem sztrájkolhatnak. Ú Újzéland Súlyos vasúti szerencsétlenség Újzélandban A londoni rádió és a „Reuter Iroda“ jelentése számolt be ar­ról, hogy Újzélandban decem­ber 24-én súlyos vasúti sze­rencsétlenség történt. A Wel­lington és Auckland között közlekedő expresszvonat egy híd beomlása miatt a folyóba zuhant. Újzéland miniszterel­nöke, Holland, a szerencsét­lenség színhelyére utazott, ahol kijelentette: „Félő, hogy a sze­rencsétlenség halottainak szá­ma 164 lesz.“ A jelentések szerint a 267 utas közül még csak 103-at találtak meg. A sze­rencsétlenségtől 20 kilométerre is találtak holttesteket, amelye­ket odáig sodort a folyó. A vo­nat egyik kocsiját három kilo­méterre vitte el a víz. Blazsenov elvtárs újévi levele Mint ismeretes, Födi Sán­dor, a Hámán Kató-fűtőház sztahanovista mozdonyvezetője hosszabb ideje levelezést foly­tat V. Blazsenov elvtárssal, a kiváló, Sztálin-díjjal kitünte­tett szovjet főmozdonyvezető­vel, a Szovjetunió Legfelsőbb Szovjetjének küldöttével. Bla­zsenov elvtárs legutóbb kül­dött válaszlevelében többek között a következőket írja: „Nagy érdeklődéssel olvas­tam legutóbbi levelét. Szívből örvendek az ötéves terv telje­sítésén dolgozó magyar vas­utasok sikereinek. Az ön ál­tal elért figyelemreméltó mun­kasikerekről fűtőházunk egész kollektívájának beszéltem. Minden mozdonyvezető, segéd­mozdonyvezető és fűtő nagy megelégedéssel fogadta a moz­donyok kihasználása és a tü­zelőanyagtakarékosság terén elért eredményeit. Kedves Elvtársak! Ebben az évben alkalmam volt Cseh­szlovákiában, a Német Demo­kratikus Köztársaságban és Finnországban időzni s min­denhol azt láttam, hogy a dol­gozók békére vágynak és meg­kettőzött erővel küzdenek an­nak megszilárdításáért. A vi­lág egyszerű dolgozói tudják, kinek az oldalán van az igaz­ság, és ezért minden erejükkel erősítik a nagy Szovjetunió által vezetett béketábort. Jó érzés tudni, hogy a Magyar Népköztársaság szocializmust építő dolgozói vasutasai, szi­lárdan állnak a béke és a de­­mokrácia táborában. A szovjet vasutasok elé a szovjet kormány és a Szovjet­unió Kommunista Pártjának központi bizottsága új, fele­lősségteljes feladatokat tűzött. Arra vagyunk hivatva, hogy a közszükségleti cikkek és a me­zőgazdasági áruk fennakadás­­mentes, gyors szállítását bizto­sítsuk. A mi csomópontunk kollektívája új termelési tar­talékokat kutat, amelyek fel­­használása biztosíthatja azt, hogy teljes mértékben teljesít­sük szeretett kommunista pár­tunk és a szovjet kormány ál­tal kitűzött feladatokat. Kérem, adja át baráti üd­vözletemet a magyar vasutas dolgozóknak és tolmácsolja jókívánságaimat, amelyekkel sok sikert kívánok az új terv­évhez fűzőháza egész kollek­tívájának és minden magyar vasutas elvtársnak. F­ranciaország Francia vasutasok az indokínai béke helyreállításáért Herriot, a francia nemzet­­gyűlés elnöke Lyonban foga­dott egy vasutas-küldöttséget, amely az indokínai háború be­fejezését sürgető petíciót nyúj­totta át neki. Herriot a küldöttség kérdé­seire válaszolva kijelentette: neki is az a véleménye, hogy Indokínában békét kell terem­teni, Franciaország ismét sú­lyos katonai vereséget szenve­dett és most már legfőbb ideje, hogy megkezdjék a tárgyaláso­kat. Herriot a továbbiakban ki­jelentette: egyetért a vasutas delegáció tagjainak azzal a véleményével, hogy az indo­kínai háborúra költött milliár­­dokat a dolgozók szociális kö­veteléseinek kielégítésére kel­lene felhasználni. Herriot kö­zölte a delegáció tagjaival, hogy e véleményüket tudomá­sára hozza majd a kormány­nak. 1954 január 3.

Next