Szocialista Vasútért, 1956. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)
1956-01-02 / 1. szám
7 A VASUTAS PÁRTSZERVEZETEK MUNKÁJÁBÓL ☆ A pártoktatás helyzete és a további feladatok - PROPAGANDISTÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA - Nagy fontosságú értekezletet rendezett a vasút politikai főosztály a pártbizottsági titkárok, agit. prop. titkárok, alapszervezeti titkárok és a különböző oktatási formákon tanító propagandisták számára a Budapesti Pártoktatók Házában. Az értekezleten megjelent Dudás István elvtárs, az MDP KV ágit. prop. osztályaCzimma elvtárs beszámolója elején értékelte a vasútfejlesztés tízéves hősi munkáját, amelynek során a vasutasok erejüket nem kímélve újjáépítették a rombadőlt vasútvonalakat, új felvételi épületeket emeltek, a forgalmasabb vonalakat kettős vágányokkal látták el, növelték a rendezőpályaudvarok befogadóképességét, több helyen automatizálták a biztosítóberendezéseket. A vasút lépést tartott a népgazdaság állandóan növekvő igényeivel és 1938-hoz képest a személyforgalmat közel négyszeresére, a teherforgalmat pedig háromszorosára növelte. A vasút különösen hősi munkát végzett most az őszi forgalom idején, amikor nyolc százalékkal több árut szállított az elmúlt évhez viszonyítva és a harmadik negyedév végéig 0,4 százalékkal túlteljesítette a feszített önköltségcsökkentési tervet . E sikerek elérésében az a több mint 20 000 párttag haladt az élen, akik a gazdasági munkák mellett szorgalmasan részt vettek a pártoktatásokon, eredményesen elsajátították az elmúlt években a marxizmus— leninizmus alapjait és azt gyümölcsöztették nemcsak a politikai felvilágosítás, hanem a szakvonali munka során is. Ezután az előadó hangsúlyozta a marxista—leninista továbbképzés fontosságát, amely alapja annak, hogy sikeresen hajthassuk végre a párt- és kormányhatározatokat. Rámutatott a párt Központi Vezetősége március 4-i határozatának jelentőségére, nak munkatársa, Bogyó Géza elvtárs, a vasút politikai főosztály helyettes vezetője, s a vasút politikai osztályok ágit. prop. osztályvezetői, munkatársai. A tanácskozást Kun Dezső elvtárs, a politikai főosztály propaganda alosztályának vezetője nyitotta meg. Bevezetőjében hangsúlyozta, hogy olyan amely feltárta a jobboldali elhajlás okozta hibákat és megmutatta a továbbhaladás útját. A vasúton folyó propaganda nem minden esetben felelt meg azoknak a követelményeknek, amelyeket a párthatározatok s az előttünk lévő feladatok megköveteltek. A propaganda során a marxizmus—leninizmus egyes tételeit dogmatikusan, nem egyszer a történelmi helyzettől és a gyakorlati feladatoktól elszólatva tanultuk és magyaráztunk. A pártpropaganda megjavításának fontos feltétele, hogy a pártbizottságok és a pártszervezetek ne csak az oktatás szervezeti kérdéseivel, hanem annak tartalmával is behatóan foglalkozzanak. Biztosítani kell, hogy a pártbizottságok és pártvezetőségek rendszeresen értékeljék a pártpropaganda eszmei, politikai és módszertani tapasztalatait és időnként vezetőségi üléseken megvitassák a felvetődő elméleti kérdéseket, mint ahogy megszabja azt a Központi Vezetőség 1953. október 26-i határozata. A pártpropaganda szorosan összefügg a pártmunka egyéb feladataival. Nem lehet jó szervezeti élet, nem folyhat kielégítő népnevelés, nem lehet eredményes a pártonkívüliek tagjelöltekké és a tagjelöltek kommunistává nevelése ott, ahol nem jó a pártpropaganda — hangoztatta az előadó. propagandamunkára van szükség, amely választ ad a felvetődő kérdésekre, amely mozgósítja a párttagokat feladataik jobb végrehajtására. A bevezető után Czimma János elvtárs, a politikai főosztály ágit. prop. osztályának megbízott vezetője tartotta meg beszámolóját, folyt agitáció, amely megmagyarázta volna a marxistáil leninista képzés jelentőségét. A legfőbb hiba, hogy a pártvezetőségek nem hajtják végre a szervezeti szabályzatban is rögzített kötelességüket, amely kimondja, hogy „szervezze és irányítsa a párttagok és tagjelöltek politikai oktatását és ellenőrizze, hogyan sajátítják el a párttagok és tagjelöltek a marxizmus-leninizmus alapismereteit.“ Ugyanez vonatkozik a DISZ-vezetőségek munkájára is. Az oktatás legfőbb hibája, hogy a tanfolyamokon keveset foglalkoznak elvi problémákkal, az elmélet és gyakorlat összefüggéseivel. Az most a feladat, hogy a pártoktatást az egész párttagság ügyévé tegyük. A pártvezetőségek legalább kéthavonkint vezetőségi üléseken és taggyűléseken vitassák meg a pártoktatás helyzetét. A szombathelyi igazgatóság területén, ahol a pártszervezetek ez irányú tevékenysége már megkezdődött, hétről hétre, foglalkozásról foglalkozásra emelkedik a tanfolyamok látogatottsága, s az iskolák politikai színvnala. Ezután Czimma elvtárs, a propagandisták megtisztelő és felelősségteljes pártmegbizatásáról beszélt, majd rátért a propagandamunka feladataira a pártvezetőségek újjáválasztásával kapcsolatban. A politikai továbbképzés alapja a sikeres munkának A tanfolyamok szervrrséről és színvonaláról Ezután Czimma elvtárs a párt- és DISZ-propaganda szervezésében és irányításában elért eredményekről és hiányosságokról beszélt. A pártoktatás előkészítése ez évben jobban sikerült, mint az elmúlt esztendők alatt s ez elsősorban a pártvezetőségek, pártbizottságok, propagandisták jó munkájának köszönhető. Sikerült felszámolni a pártoktatás önkéntességének korábbi liberális értelmezését, megszilárdítani a tanulási fegyelmet. A tavalyi 45 százalékról az idén 63 százalékra emelkedett a pártoktatásban részvevő vasutas párttagok és tagjelöltek aránya. Hasonló fejlődés tapasztalható a vasutas DISZ-szervezetek ez irányú munkájában is. Különösen nagy a fejlődés a politikai gazdaságtan tanulmányozásánál. Míg az elmúlt évben politikai gazdaságtannal a hallgatóknak mintegy 2 3 százaléka foglalkozott, az idén ez a szám 15 százalékra emelkedett. A szervezeti előkészítés sikerei azonban nem jelentik azt, hogy az oktatás területén minden rendben van. Súlyos hiányosságok mutatkoznak egyes helyeken a foglalkozásokon való megjelenésben és a felkészülésben. A politikai iskolákon átlagban a hallgatóknak csak 63, a marxizmus-leninizmus alapjai tanfolyamokon 58, az SZKP I., II. évfolyamokon 65—70, a politikai gazdaságtan I. évfolyamokon 80—85, a II. évfolyamokon és a Magyar Párttörténet tanfolyamokon pedig 85—90 százaléka jelenik meg. Az igazolatlan hiányzások és a hiányos felkészülés okát a pártszervezetek felvilágosító munkájában kereshetjük. A pártvezetőségek a gazdasági feladatok miatt elhanyagolták az oktatással való foglalkozást, nem Ifi jegyvizsgáló munkában ".izs László ifjú vasutas jegyvizsgáló még csak öt hónapja szolgál a Budapesti Elővárosi Vasutak Cinkota állomásán, de máris nagy körültekintéssel és szeretettel végzi fontos munkakörét, a jegyvizsgálást, az utasok tájékoztatását. (Kovács Géza ferv.) SZOCIALISTA VASÚTÉRT Segítsék a propagandisták a vezetőségek újjáválasztását A vezetőségválasztás olyan időben kerül sorra, amikor egész népünk nagy lendülettel kezd hozzá a második ötéves terv első évének megvalósításához. A feladat nagysága megköveteli a pártszervezetek mgerősítését, a kommunisták aktivitásának, helytállásának fokozását, a pártegység további szilárdítását. Miután a vasutas párttagok közel kétharmada részt vesz a pártoktatásban, a propagandisták sokat tehetnek a vezetőségválasztás érdekében is. Segítse elő a propagandamunka az aktivitás növelését, fokozza a kommunista példamutatást, mélyítse a kommunisták felelősségérzetét. Az új pártvezetőségek választását megelőzően magyarázzák a vezetőségválasztás elvi és politikai kérdéseit. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a szemináriumok választási vitaestekké váljanak. Befejezésül Czimma elvtárs hangsúlyozta, hogy tovább kell szilárdítani a tanulási fegyelmet, felelősségre kell vonni a hiányzókat, a pártoktatás problémáit tartsák állandóan napirenden a Pártvezetőségek. A vitában nagyszámban szólaltak fel a különböző oktatási formák propagandistái. Dékány György elvtárs (Miskolc), a marxizmus-leninizmus alapjai tanfolyamról beszélve elmondta, hogy az oktatás színvonalának emelését gátolja az anyagok túlzsúfoltsága, amely miatt nincs elegendő idő az elvi kérdések feldől«»az*«-ra. Szegedi György elvtárs (Debrecen), ismertette, hogy náluk a pártbizottságban oktatási bizottság alakult, akik patronálják a propagandistákat. A hiányzások elleni harchoz a szakvezetők felvilágosító munkája is hozzájárul. Dékány Tibor (Zalaegerszeg), propagandista módszerét ismertette. Amikor a Tanácsköztársaságról beszélgettek, akkor egy 19-es öreg kommunistát, amikor pedig az ellenállási mozgalomról volt szó, egy partizánt hívtak meg a foglalkozásra. így nőtt a szeminárium színvonala és élményanyaggal is gazdagodtak a hallgatók Több propagandista hangsúlyozta az egyéni foglalkozások fontosságát és számokkal bizonyították, hogy a hiányzókkal való elvtársi beszélgetés menynyire növeli a tanfolyamokon való megjelenést, a vita egy része főként két probléma körül csoportosult. Az egyik az volt, hogy tanítsanak-e definíciókat a propagandisták, a másik, hogy feltétlen meg kell-e követelni az irodalom jegyzetelését? Czimma elvtárs zárszavában elmondotta, hogy a definíciókra szükség van, de csak definícióikkal nem lehet az anyagot megértetni. Megállapította, hogy a jegyzetelés a propagandisták számára nélkülözhetetlen, a hallgatókat viszont, főleg az alsóbb oktatásnál, fokozatosan kell a jegyzetelésre rászoktatni, megtanítani. A propagandista tanácskozás Kun Dezső elvtárs zárszavával ért véget. Két propagandista JUKEKELLEN EFITESZ FŐNÖKSÉGNÉL dolgozik Mozga Lajos elvtárs propagandista. Mozga elvtárs két helyen is végzi felelősségteljes pártmegbízatását: Debrecenijén, az I. számú építésvezetőségnél és az újfehértói építésvezetőségnél. Mindkét konferenciáján rendszeresen megjelennek a hallgatók, jó a fegyelem, meghitt a légkör. Hogyan érte ezt el Mozga elvtárs? Minden foglalkozásra lelkiismeretesen felkészül, kijegyzeteli az öszszes irodalmat, sőt legutóbb felkereste a politikai osztályt is, ahol elkérte a Magyar Párttörténet dokumentumainak kötetét. Konferenciájára gondosan vitavázlatot készít és tanulmányozza a javasolt irodalmat is. Mozga elvtárs nemcsak felkészülésben, hanem a hallgatókkal való törődésben is Ugyanilyen lelkiismeretes. Ha valaki hiányzik a szemináriumról, akkor felkeresi, beszélget vele, megmagyarázza az oktatás fontosságát, jelentőségét. Ezért folyik jó munka az általa vezetett szemináriumokon. TISZAFÜRED ÁLLOMÁSON Borbély Kálmán elvtárs a marxizmus—leninizmus tanfolyam propagandistája. Szemináriumán legutóbb 14 elvtársból mindössze nyolcan jelentek meg. Miért? Borbély elvtárs nem készül fel a szemináriumokra és ezért a foglalkozások unalmasak, szárazak, elszakadnak a mindennapi élettől. Borbély elvtárs — aki egyben az üzemi bizottság elnöke is — lebecsüli hallgatóit. Mindössze néhány sor jegyzete van amikor megkezdi a szemináriumot, s ha azt felolvasta, akkor a tankönyvet kezdi lapozgatni, abból próbál magyarázni az elvtársaknak. Úgy gondolja, hogy funkciója akkor is biztosítja a hallgatók előtt tekintélyét, ha azok látják felkészülése ártalmatlanságát. Az oktatásokról való hiányzások az ellenkezőjét bizonyítják. A VASÚT POLITIKAI FŐOSZTÁLY BOLDOG!/1 ESZTENDŐT és sikerekben gazdag, eredményes munkát kíván valamennyi pártszervezetnek, minden kommunistának, a vasút összes dolgozójának Hszengázi Szovjet vasutasok a téli forgalomban Az idei télelő elég változatos időjárással lepte meg a szovjet vasutasokat. Nagy hidegek és váratlan felmelegedések s ennek megfelelően hóviharok, havazások és esők váltogatják egymást. A vasút jó teljesítménye azon múlik főként, hogy az állomások és az egyes csomópontok menynyire tudják teljesíteni a tolatási és vonatösszeállítási terveket. A szovjet vasutakon annál is inkább fontos ez, mert a vasútvonalak nagy részén a nyári menetrendek maradtak érvényben. A szovjet vasutasok tisztában vannak azzal, hogy a tél még csak most kezdődik és fontos, hogy mindig újból és újból utána nézzenek annak, hogy készen áll-e minden téltábornok fogadására. A pecsorszki körzetben már mínusz 35 fok hidegben dolgoznak — de dicséretére legyen mondva a dolgozóknak — ugyanazzal a normával és grafikonokkal, amivel a nyáron munkálkodtak. Különösen jó eredményt értek el a december 11-re virradó éjjel, amikor vonataik 98 százaléka a menettáblázat előírása szerint haladt a vonalon. * Az elmúlt napokban a Szakszervezetek Háza oszloptermében összegyűltek a moszkvai fővonal fiataljai. A komszomolisták nagygyűlésén Csumacsenko elvtárs, a Közlekedésügyi Minisztérium Politikai Osztályának vezetője tartott beszédet. Az összejövetel részvevői végül felhívással fordultak a Szovjetunió valamennyi vasutas komszomolistájához és ifjú vasutasához, hogy még jobban fokozzák munkájukat és álljanak helyt a most beköszöntő zord időjárás viszonyai közepette is a vasúti munkában. Különösen fontos, hogy az ötéves terv utolsó hónapjában helytálljanak és jól kezdjék az új esztendőt. Novoszibirszkből érkezett hír szerint Barnaul körzetében Muravjev mozdonyvezető a dühöngő hóvihar ellenére vállalta, a menetirányító kérésére, hogy két órát behoz vonatja késéséből. Ennek dicséretesen eleget is tett. 1956. január 8. Murmanszk, a sárki éjszakák vasútállomása A Szovjetunió legészakabbra lévő vasúti körlete Murmanszk. A város lakóinak élete elválaszthatatlanul összefonódik a vasút és a vasutasok életével. Innen, a messzi északról, más út nem vezet a külvilágba. Felejthetetlenek a vasútállomásról gyönyörűen észlelhető sarki éjszakák fényei, mikor különböző síkú, alakú és magasságú, a karácsonyfa díszeire emlékeztető gyönyörű színpompás északi fényben fürdik a pályaudvar területe. A nagy távolság ellenére — már 1935 óta — villamosvontatással közlekednek erre a vonatok. Az ENSZ napi Az Egyesült Nemzetek Szervezetének gazdasági és szociális tanácsa már hosszabb idő óta foglalkozik a jelenlegi naptár reformjával. Terv szerint olyan naptárt kívánnának bevezetni, mely negyedévenként egy 31 napos és két 30 napos hónapot tartalmazna. Egy év pontosan 52hétből állna, az egyes negyedéveik ugyanazokkal a napokkal kezdődnének. A hét napjai minden évben havonként ugyanarra a dátumra esnének, tehát például július 1-e mindig hétfő lenne. Ugyanígy az egyes negyedévek és évek munkanapjai is mindig egyenlő számban fordulnának elő. Mireform terve Minden év végén a 365. nap lenne az úgynevezett Világnap, melyet ünnepnapnak nyilvánítanának. A változó ünnepnapokat rögzítenék, ilyképpen az egyes negyedévek és évek közötti összehasonlítás sokkal reálisabb lenne. Ez a vasúti statisztikák, adatgyűjtések és azok értékelése szempontjából egyaránt előnyös lenne. A vasútnál csak a 365. nap okozna egy kis zavart. A vasút ugyanis, mint folyamatos üzem, ezen 1. napon is ellátná feladatát, erre az egy napra tehát külön kellene minden statisztikát és adatgyűjtést feldolgoznia. Vonat a sínek köszörülésére A szovjet vasutasok napilapja, a „Gudok“ december 13-i számú képpel illusztrált cikkben számol be néhány amerikai vasúttársaság kezdeményezéséről, hogy a sínek hullámos kikopása ellen rendszeresen köszörülik a síneket. Ezzel megakadályozzák mind a sínek, mind a gördülőanyag időelőtti romlását. Nemrégiben egy amerikai cég egy speciális vonatot építtetett, amely nyolc csiszoló kocsiból áll. A vonat működésével, a szükséghez képest 0,2—2,5 milliméteres réteget lehet eltávolítani a sínről, és a csiszolókorongokat különböző szögben lehet beállítani. A vonat sebessége nem haladja meg óránként a 3,2 kilométert. Ha ez a sebesség 1,45 km/óránkénti sebességre csökken, a csiszolószerkezetek önműködően a sín fölé emelkednek. A vonatot két személy kíséri, akik megfelelő jelzéseket adnak a váltóknál és keresztezéseknél, vagy más berendezéseknél. Ilyenkor a szerkezetet kikapcsolják. A vonathoz a mozdonyon kívül még egy lakókocsi is tartozik a kezelőszemélyzet számára. A kocsi rádió-leadóállomással van felszerelve. A kisebb javítások elvégzésére pályafenntartási szerszámokat is visz magával. A budapesti igazgatóság válasza a ferencvárosiak javaslatára „A ferencvárosiak figyelemreméltó javaslata“ címmel október 10-i számunkban közöltük a ferencvárosi dolgozók tervezetét a körvasúti kötöttfordák és átállítós gépek nagymértékű ácsorgásának megszüntetésére. A budapesti igazgatóság foglalkozott a javaslattal, s a következőket, közli: Budapest—Ferencváros forgalmi és vontatási dolgozóinak javaslatával nem értünk egyet. A III., V. és VI. számú fordulók a „C“ és „D“ gyorstehervonatokhoz és vonatoktól csatlakozó fordák. Mint ilyenek, nem minden esetben közlekedhetnek teljes terheléssel, miután ezeknek az a céljuk, hogy a budapesti pályaudvarokról továbbítsák a „C“, „D“, valamint a gyorstehervonatokhoz az élő, romló és gyorsárut. Ezeket a fordulókat nem lehet átállítós gépekkel lebonyolítani, mert akkor befolyásolnák a vonali vonatok rendességét, vagy pedig a gyorsan továbbítandó küldemények lekésnék a csatlakozó vonatokat. A VII, IX, X, XIII, XV számú kötött fordák lemondását vagy átállítós géppel történő továbbítását szintén nem tartjuk megfelelőnek, mert a kötött fordák az elegy gyors továbbítását célozzák, az átállítós gépeknek pedig nem az a rendeltetésük, hogy a kötött forda elegyét továbbítsák, hanem a budapesti pályaudvarok egymásközti forgalmában jelentkező többlet elegyet, valamint a kandós vonatok és a „K“-szerelvények elegyét. Már régebben fontolóra vettük, hogy a kötött fordákat megszüntetnénk, de arra az elhatározásra jutottunk, hogy ez nem lenne célravezető, mert a kocsiforduló meglassításával és a budapesti pályaudvarok egymásközti forgalmában nagy elegykésésekkel járna. Arató Károly, az igazgatóság vezetője