Szocialista Vasútért, 1956. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1956-01-02 / 1. szám

7 A VASUTAS PÁRTSZERVEZETEK MUNKÁJÁBÓL ☆ A pártoktatás helyzete és a további feladatok - PROPAGANDISTÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA - Nagy fontosságú értekezletet rendezett a vasút politikai fő­osztály a pártbizottsági titká­rok, agit. prop. titkárok, alap­­szervezeti titkárok és a külön­böző oktatási formákon tanító propagandisták számára a Budapesti Pártoktatók Házá­ban. Az értekezleten megje­lent Dudás István elvtárs, az MDP KV ágit. prop. osztálya­Czimma elvtárs beszámoló­ja elején értékelte a vasútfej­lesztés tízéves hősi munkáját, amelynek során a vasutasok erejüket nem kímélve újjá­építették a rombadőlt vasút­vonalakat, új felvételi épülete­ket emeltek, a forgalmasabb vonalakat kettős vágányokkal látták el, növelték a rendező­­pályaudvarok befogadóképes­ségét, több helyen automatizál­ták a biztosítóberendezéseket. A vasút lépést tartott a nép­gazdaság állandóan növekvő igényeivel és 1938-hoz képest a személyforgalmat közel négyszeresére, a teherforgal­­mat pedig háromszorosára nö­velte. A vasút különösen hősi munkát végzett most az őszi forgalom idején, amikor nyolc százalékkal több árut szállított az elmúlt évhez viszonyítva és a harmadik negyedév végéig 0,4 százalékkal túlteljesítette a feszített önköltségcsökkentési tervet . E sikerek elérésében az a több mint 20 000 párttag ha­ladt az élen, akik­ a gazdasági munkák mellett szorgalmasan részt vettek a pártoktatásokon, eredményesen elsajátították az elmúlt években a marxizmus— leninizmus alapjait és azt gyü­­mölcsöztették nemcsak a poli­tikai felvilágosítás, hanem a szakvonali munka során is. Ezután az előadó hangsú­lyozta a marxista—leninista továbbképzés fontosságát, amely alapja annak, hogy si­keresen hajthassuk végre a párt- és kormányhatározato­kat. Rámutatott a párt Köz­ponti Vezetősége március 4-i határozatának jelentőségére, nak munkatársa, Bogyó Géza elvtárs, a vasút politikai főosz­tály helyettes vezetője, s a vasút politikai osztályok ágit. prop. osztályvezetői, munka­társai. A tanácskozást Kun Dezső elvtárs, a politikai főosztály propaganda alosztályának ve­zetője nyitotta meg. Bevezető­jében hangsúlyozta, hogy olyan amely feltárta a jobboldali el­hajlás okozta hibákat és meg­mutatta a továbbhaladás útját. A vasúton folyó propaganda nem minden esetben felelt meg azoknak a követelmé­nyeknek, amelyeket a pártha­tározatok s az előttünk lévő feladatok megköveteltek. A propaganda során a marxiz­mus—leninizmus egyes téte­leit dogmatikusan, nem egy­szer a történelmi helyzettől és a gyakorlati feladatoktól elszó­­latva tanultuk és magyaráz­tunk. A pártpropaganda megja­vításának fontos feltétele, hogy a pártbizottságok és a pártszervezetek ne csak az oktatás szervezeti kér­déseivel, hanem annak tartalmával is behatóan foglalkozzanak. Biztosítani kell, hogy a párt­­bizottságok és pártvezetőségek rendszeresen értékeljék a párt­propaganda eszmei, politikai és módszertani tapasztalatait és időnként vezetőségi üléseken megvitassák a felvetődő elmé­leti kérdéseket, mint ahogy megszabja azt a Központi Ve­zetőség 1953. október 26-i ha­tározata. A pártpropaganda szorosan összefügg a pártmunka egyéb feladataival. Nem lehet jó szervezeti élet, nem folyhat kielégítő népnevelés, nem le­het eredményes a pártonkívü­­liek tagjelöltekké és a tagje­löltek kommunistává nevelé­se ott, ahol nem jó a pártpro­paganda — hangoztatta az előadó. propagandamunkára van szük­ség, amely választ ad a felve­tődő kérdésekre, amely moz­gósítja a párttagokat felada­taik jobb végrehajtására. A bevezető után Czimma Já­nos elvtárs, a politikai főosz­tály ágit. prop. osztályának megbízott vezetője tartotta meg beszámolóját, folyt agitáció, amely meg­magyarázta volna a mar­xistáil leninista képzés je­lentőségét. A legfőbb hiba, hogy a pártve­zetőségek nem hajtják végre a szervezeti szabályzatban is rögzített kötelességüket, amely kimondja, hogy „szervezze és irányítsa a párttagok és tag­jelöltek politikai oktatását és ellenőrizze, hogyan sajátítják el a párttagok és tagjelöltek a marxizmus-leninizmus alap­ismereteit.“ Ugyanez vonatko­zik a DISZ-vezetőségek mun­kájára is. Az oktatás legfőbb hibája, hogy a tanfolyamokon keveset foglalkoznak elvi problémák­kal, az elmélet és gyakorlat összefüggéseivel. Az most a feladat, hogy a pártoktatást az egész párttagság ügyévé te­gyük. A pártvezetőségek leg­alább kéthavonkint vezetőségi üléseken és taggyűléseken vi­tassák meg a pártoktatás hely­zetét. A szombathelyi igazga­tóság területén, ahol a párt­­szervezetek ez irányú tevé­kenysége már megkezdődött, hétről hétre, foglalkozásról foglalkozásra emelkedik a tan­folyamok látogatottsága, s az iskolák politikai színvnala. Ezután Czimma elvtárs, a propagandisták megtisztelő és felelősségteljes pártmegbiza­­tásáról beszélt, majd rátért a propagandamunka feladataira a pártvezetőségek újjáválasz­­tásával kapcsolatban. A politikai továbbképzés alapja a sikeres munkának A tanfolyamok szervr­rséről és színvonaláról Ezután Czimma elvtárs a párt- és DISZ-propaganda szervezésében és irányításában elért eredményekről és hiá­nyosságokról beszélt. A párt­oktatás előkészítése ez évben jobban sikerült, mint az el­múlt esztendők alatt s ez első­sorban a pártvezetőségek, pártbizottságok, propagandis­ták jó munkájának köszönhe­tő. Sikerült felszámolni a pártoktatás önkéntességének korábbi liberális értelmezé­sét, megszilárdítani a tanulá­si fegyelmet. A tavalyi 45 szá­zalékról az idén 63 százalékra emelkedett a pártoktatásban részvevő vasutas párttagok és tagjelöltek aránya. Hasonló fejlődés tapasztalható a vas­utas DISZ-szervezetek ez irá­nyú munkájában is. Különösen nagy a fejlődés a politikai gazdaságtan tanulmányozásá­nál. Míg az elmúlt évben po­litikai gazdaságtannal a hall­gatóknak mintegy 2­ 3 száza­léka foglalkozott, az idén ez a szám 15 százalékra emelkedett. A szervezeti előkészítés si­kerei azonban nem jelentik azt, hogy az oktatás területén minden rendben van. Súlyos hiányosságok mutatkoznak egyes helyeken a foglalkozá­sokon való megjelenésben és a felkészülésben. A politikai is­kolákon­ átlagban a hallgatók­nak csak 63, a marxizmus-le­­ninizmus alapjai tanfolyamo­kon 58, az SZKP I., II. évfo­lyamokon 65—70, a politikai gazdaságtan I. évfolyamokon 80—85, a II. évfolyamokon és a Magyar Párttörténet tanfo­lyamokon pedig 85—90 száza­léka jelenik meg. Az igazolatlan hiányzások és a hiányos felkészülés okát a pártszervezetek felvilágosí­tó munkájában kereshetjük. A pártvezetőségek a gaz­dasági feladatok miatt el­hanyagolták az oktatással való foglalkozást, nem Ifi jegyvizsgáló munkában ".­izs László ifjú vasutas jegyvizsgáló még csak öt hónapja szol­gál a Budapesti Elővárosi Vasutak Cinkota állomásán, de máris nagy körültekintéssel és szeretettel végzi fontos munkakörét, a jegyvizsgálást, az utasok tájékoztatását. (Kovács Géza ferv.) SZOCIALISTA VASÚTÉRT Segítsék a propagandisták a vezetőségek újjáválasztását A vezetőségválasztás olyan időben kerül sorra, amikor egész népünk nagy lendülettel kezd hozzá a második ötéves terv első évének megvalósítá­sához. A feladat nagysága meg­követeli a pártszervezetek mgerősítését, a kommunis­ták aktivitásának, helyt­állásának fokozását, a pártegység további szilár­dítását. Miután a vasutas párttagok közel kétharmada részt vesz a pártoktatásban, a propagan­disták sokat tehetnek a veze­­tőségválasztás érdekében is. Segítse elő a propagandamun­ka az aktivitás növelését, fo­kozza a kommunista példa­mutatást, mélyítse a kommu­nisták felelősségérzetét. Az új pártvezetőségek választását megelőzően magyarázzák a vezetőségválasztás elvi és po­litikai k­érdéseit. Természete­sen ez nem jelenti azt, hogy a szemináriumok választási vi­taestekké váljanak. Befejezésül Czimma elvtárs hangsúlyozta, hogy tovább kell szilárdítani a tanulási fegyel­met, felelősségre kell vonni a hiányzókat, a pártoktatás problémáit tartsák állandóan napirenden a Pártvezetőségek. A vitában nagyszámban szó­laltak fel a különböző oktatá­si formák propagandistái. Dé­­kány György elvtárs (Miskolc), a marxizmus-leninizmus alap­jai tanfolyamról beszélve el­mondta, hogy az oktatás szín­vonalának emelését gátolja az anyagok túlzsúfoltsága, amely miatt nincs elegendő idő az elvi kérdések feldől«»az*«-ra. Szegedi György elvtárs (Deb­recen), ismertette, hogy náluk a pártbizottságban oktatási bi­zottság alakult, akik patronál­ják a propagandistákat. A hiányzások elleni harchoz a szakvezetők felvilágosító mun­kája is hozzájárul. Dékány Ti­bor (Zalaegerszeg), propagan­dista módszerét ismertette. Amikor a Tanácsköztársaság­ról beszélgettek, akkor egy 19-es öreg kommunistát, ami­kor pedig az ellenállási moz­galomról volt szó, egy parti­zánt hívtak meg a foglalkozás­ra. így nőtt a szeminárium színvonala és élményanyaggal is gazdagodtak a hallgatók Több propagandista hangsú­lyozta az egyéni foglalkozások fontosságát és számokkal bi­zonyították, hogy a hiányzókkal való elvtársi beszélgetés meny­nyire növeli a tanfolyamokon való megjelenést, a vita egy része főként két probléma kö­rül csoportosult. Az egyik az volt, hogy tanítsanak-e definí­ciókat a propagandisták, a másik, hogy feltétlen meg kell-e követelni az irodalom jegyzetelését? Czimma elvtárs zárszavában elmondotta, hogy a definíciókra szükség van, de csak definícióikkal nem lehet az anyagot megértetni. Meg­állapította, hogy a jegyzetelés a propagandisták számára nél­külözhetetlen, a hallgatókat viszont, főleg az alsóbb okta­tásnál, fokozatosan kell a jegyzetelésre rászoktatni, meg­tanítani. A propagandista tanácskozás Kun Dezső elvtárs zárszavá­val ért véget. Két propagandista JUKEKELLEN EFITESZ FŐ­NÖKSÉGNÉL dolgozik Mozga Lajos elvtárs propagandista. Mozga elvtárs két helyen is végzi felelősségteljes pártmeg­bízatását: Debrecenijén, az I. számú építésvezetőségnél és az újfehértói építésvezetőség­nél. Mindkét konferenciáján rendszeresen megjelennek a hallgatók, jó a fegyelem, meg­hitt a légkör. Hogyan érte ezt el Mozga elvtárs? Minden fog­lalkozásra lelkiismeretesen felkészül, kijegyzeteli az ösz­­szes irodalmat, sőt legutóbb felkereste a politikai osztályt is, ahol elkérte a Magyar Párt­­történet dokumentumainak kö­tetét. Konferenciájára gondo­san vitavázlatot készít és ta­nulmányozza a javasolt irodal­mat is. Mozga elvtárs nemcsak fel­készülésben, hanem a hallgat­­­ókkal való törődésben is Ugyanilyen lelkiismeretes. Ha valaki hiányzik a szeminári­­umról, akkor felkeresi, beszél­get vele, megmagyarázza az­­ oktatás fontosságát, jelentősé­gét. Ezért folyik jó munka az általa vezetett szemináriumo­kon. TISZAFÜRED ÁLLOMÁ­SON Borbély Kálmán elvtárs a marxizmus—leninizmus tan­folyam propagandistája. Sze­mináriumán legutóbb 14 elv­­társból mindössze nyolcan je­lentek meg. Miért? Borbély elvtárs nem készül fel a sze­mináriumokra és ezért a fog­lalkozások unalmasak, szára­­zak, elszakadnak a mindenna­pi élettől. Borbély elvtárs — aki egyben az üzemi bizottság elnöke is — lebecsüli hallga­tóit. Mindössze néhány sor jegyzete van amikor megkez­di a szemináriumot, s ha azt felolvasta, akkor a tankönyvet kezdi lapozgatni, abból próbál magyarázni az elvtársaknak. Úgy gondolja, hogy funkciója akkor is biztosítja a hallgatók előtt tekintélyét, ha azok lát­ják felkészülése­­ ártalmatlan­ságát. Az oktatásokról való hiányzások az ellenkezőjét bi­zonyítják. A VASÚT POLITIKAI FŐOSZTÁLY BOLDOG­­!/1 ESZTENDŐT és sikerekben gazdag, eredményes munkát kíván valamennyi pártszer­vezetnek, minden kommunistának, a vasút összes dolgozójának H­­szengá­zi Szovjet vasutasok a téli forgalomban Az idei télelő elég változatos időjárással lepte meg a szov­jet vasutasokat. Nagy hide­gek és váratlan felmelegedé­sek s ennek megfelelően hó­viharok, havazások és esők váltogatják egymást. A vasút jó teljesítménye azon múlik főként, hogy az állomások és az egyes csomópontok meny­nyire tudják teljesíteni a to­­latási és vonatössze­állítási terveket. A szovjet vasutakon annál is inkább fontos ez, mert a vasútvonalak nagy részén a nyári menetrendek maradtak érvényben. A szovjet vasutasok tisztá­ban vannak azzal, hogy a tél még csak most kezdődik és fontos, hogy mindig újból és újból utána nézzenek annak, hogy készen áll-e minden tél­­tábornok fogadására. A pecsorszki körzetben már mínusz 35 fok hidegben dol­goznak — de dicséretére le­gyen mondva a dolgozóknak — ugyanazzal a normával és grafikonokkal, amivel a nyá­ron munkálkodtak. Különösen jó eredményt értek el a de­cember 11-re virradó éjjel, amikor vonataik 98 százaléka a menettáblázat előírása sze­rint haladt a vonalon. * Az elmúlt napokban a Szak­­szervezetek Háza oszlopter­mében összegyűltek a moszk­vai fővonal fiataljai. A kom­­szomolisták nagygyűlésén Csumacsenko elvtárs, a Köz­lekedésügyi Minisztérium Po­litikai Osztályának vezetője tartott beszédet. Az összejöve­tel részvevői végül felhívással fordultak a Szovjetunió vala­mennyi vasutas komszomolis­­tájához és ifjú vasutasához, hogy még jobban fokozzák munkájukat és álljanak helyt a most beköszöntő zord idő­járás viszonyai közepette is a vasúti munkában. Különösen fontos, hogy az ötéves terv utolsó hónapjában helytállja­nak és jól kezdjék az új esz­tendőt. Novoszibirszkből érkezett hír szerint Barnaul körzetében Muravjev mozdonyvezető a dühöngő hóvihar ellenére vál­lalta, a menetirányító kérésé­re, hogy két órát behoz vonat­ja késéséből. Ennek dicsérete­sen eleget is tett. 1956. január 8. Murmanszk, a sárki éj­szakák vasútállomása A Szovjetunió legészakabbra lévő vasúti körlete Mur­­m­­anszk. A város lakóinak éle­te elválaszthatatlanul összefo­nódik a vasút és a vasutasok életével. Innen, a messzi északról, más út nem vezet a külvilágba. Felejthetetlenek a vasútállomásról gyönyörűen észlelhető sarki éjszakák fé­nyei, mikor különböző síkú, alakú és magasságú, a kará­csonyfa díszeire emlékeztető gyönyörű színpompás északi fényben fürdik a pályaudvar területe. A nagy távolság elle­nére — már 1935 óta — villa­mosvontatással közlekednek erre a vonatok. Az ENSZ napi Az Egyesült Nemzetek Szer­vezetének gazdasági és szociá­lis tanácsa már hosszabb idő óta foglalkozik a jelenlegi nap­tár reformjával. Terv szerint olyan naptárt kívánnának be­vezetni, mely negyedévenként egy 31 napos és két 30 napos hónapot tartalmazna. Egy év pontosan 52­­hétből állna, az egyes negyedéveik ugyanazok­kal a napokkal kezdődnének. A hét napjai minden évben havonként ugyanarra a dátum­ra esnének, tehát például jú­lius 1-e mindig hétfő lenne. Ugyanígy az egyes negyedévek és évek munkanapjai is min­dig egyenlő számban fordulná­nak elő. Mi­reform terve Minden év végén a 365. nap lenne az úgynevezett Világnap, melyet ünnepnapnak nyilvání­tanának. A változó ünnepna­pokat rögzítenék, ilyképpen az egyes negyedévek és évek kö­zötti összehasonlítás sokkal reálisabb lenne. Ez a vasúti statisztikák, adatgyűjtések és azok értékelése szempontjából egyaránt előnyös lenne. A vas­útnál csak a 365. nap okozna egy kis zavart. A vasút ugyan­is, mint folyamatos üzem, ezen 1. napon is ellátná feladatát, erre az egy napra tehát kü­lön kellene minden statisztikát és adatgyűjtést feldolgoznia. Vonat a sí­nek köszörülésére A szovjet vasutasok napilap­ja, a „Gudok“ december 13-i számú képpel illusztrált cikk­ben számol be néhány ameri­kai vasúttársaság kezdeménye­zéséről, hogy a sínek hullámos kikopása ellen rendszeresen köszörülik a síneket. Ezzel megakadályozzák mind a sí­nek, mind a gördülőanyag idő­­előtti romlását. Nemrégiben egy amerikai cég egy speciális vonatot építtetett, amely nyolc csiszoló kocsiból áll. A vonat működésével, a szükséghez ké­pest 0,2—2,5 milliméteres ré­teget lehet eltávolítani a sín­ről, és a csiszolókorongokat különb­öző szögben lehet beállí­tani. A vonat sebessége nem haladja meg óránként a 3,2 ki­lométert. Ha ez a sebesség 1,45 km/óránkénti sebességre csök­ken, a csiszolószerkezetek ön­működően a sín fölé emelked­nek. A vonatot két személy kí­séri, akik megfelelő jelzéseket adnak a váltóknál és kereszte­zéseknél, vagy más berendezé­seknél. Ilyenkor a szerkezetet kikapcsolják. A vonathoz a mozdonyon kívül még egy la­kókocsi is tartozik a kezelő­­személyzet számára. A kocsi rádió-leadóállomással van fel­szerelve. A kisebb javítások el­végzésére pályafenntartási szerszámokat is visz magával. A budapesti igazgatóság válasza a ferencvárosiak javaslatára „A ferencvárosiak figyelem­reméltó javaslata“ címmel ok­tóber 10-i számunkban közöl­tük a ferencvárosi dolgozók tervezetét a körvasúti kötött­fordák és átállítós gépek nagy­­mértékű ácsorgásának meg­szüntetésére. A budapesti igaz­gatóság foglalkozott a javaslat­tal, s a következőket, közli: Budapest—Ferencváros for­galmi és vontatási dolgozóinak javaslatával nem értünk egyet. A III., V. és VI. számú fordu­lók a „C“ és „D“ gyorsteher­­vonatokhoz és vonatoktól csat­lakozó fordák. Mint ilyenek, nem minden esetben közleked­hetnek teljes terheléssel, miu­tán ezeknek az a céljuk, hogy a budapesti pályaudvarokról to­vábbítsák a „C“, „D“, vala­mint a gyorstehervonatokhoz az élő, romló és gyorsárut. Eze­ket a fordulókat nem lehet át­­állítós gépekkel lebonyolítani, mert akkor befolyásolnák a vo­nali vonatok rendességét, vagy pedig a gyorsan továbbítandó küldemények lekésnék a csat­lakozó vonatokat. A VII, IX, X, XIII, XV szá­mú kötött fordák lemondását vagy átállítós géppel történő továbbítását szintén nem tart­juk megfelelőnek, mert a kö­tött fordák az elegy gyors to­vábbítását célozzák, az átállí­­tós gépeknek pedig nem az a rendeltetésük, hogy a kötött forda elegyét továbbítsák, ha­nem a budapesti pályaudvarok egymásközti forgalmában je­lentkező többlet elegyet, vala­mint a kandós vonatok és a „K“-szerelvények elegyét. Már régebben fontolóra vet­tük, hogy a kötött fordákat megszüntetnénk, de arra az el­határozásra jutottunk, hogy ez nem lenne célravezető, mert a kocsiforduló meglassításával és a budapesti pályaudvarok egymásközti forgalmában nagy elegykésésekkel járna. Arató Károly, az igazgatóság vezetője

Next