Szocialista Vasútért, 1956. július-október (12. évfolyam, 27-42. szám)

1956-07-02 / 27. szám

Határidő előtt tizenegy nappal Pusztamonostor állomás dolgozói első félévi mennyisé­gi és minőségi tervüket a vál­lalt 9 nap helyett határidő előtt 11 nappal, június 19-re teljesítették. Az élüzemcím elnyerése attól füg , hogy a normáltétel tényezőt teljesíte­ni tudjuk-e negyedévi vi­szonylatban. Sajnos, az időjá­rás miatt erre nem sok a re­ményünk, mert a zöldáru szál­lítás a tavalyihoz mérten cse­kély. Nem tudjuk mire vélni, hogy feletteseink ragaszkod­nak a normáltétel tényező fenntartásához, hiszen ez nem fejezi ki a­ dolgozók mun­kához való viszonyát, hanem az időjárás szeszélyeit. Már­pedig az időjárás elég szeszé­lyes. Állomásunk munkáját ál­landóan nehezíti Hatvan állo­más forgalmi szolgálattevői­nek lelkiismeretlen szolgálat­tétele. Hatvan állomás szolgá­lattevői számtalan esetben az engedélyezett száz tengelyre kérnek engedélyt, de a vona­tot bemondás nélkül túlten­­gelyel küldik. Több ízben pa­naszt tettem már emiatt igaz­gatóságunknál, de orvoslást nem kaptam. (Pintér Lajos ál­lomásfőnök leveléből). VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK A VASÚTI FŐOSZTÁLY ÉS A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK HETILAPJA XI­. ÉVFOLYAM, 27. SZÁM, Ars 40 fillér 1956. JÚLIUS 2. BETARTOTTÁK ÍGÉRETÜKET .A Hivatalos Lap 31. száma közli a máso­dik félévi versenyfeltételeket. A félév kezde­tén nyomatékosan felhívjuk erre a szolgála­­ti vezetők figyelmét, mert a végrehajtási uta­sítás a múlthoz képest változást is hoz. Vál­tozás például, hogy a „kiváló dolgozó“ és a ,,szakma kiváló dolgozója cím elnyerésének teljesítményi szintjeit ezentúl a helyi adott­ságok figyelembevételével a szolgálati veze­tők az üzemi bizottsággal közösen tartoznak megállapítani, kivéve a Vilia X. csoportú állomásokat. A szolgálati vezetők az ÜB-vel karöltve a szakszolgálatonkint meghatározott feltételek alapján haladéktalanul állapítsák meg a szinteket és ismertessék azokat a jú­­ liusi termelési értekezleteken. A dolgozókat úgy mozgósítsák, hogy júliusi, illetve vasutas­napi és egész harmadik negyedévi vállalásai­kat ezeknek a szinteknek figyelembevételé­vel tegyék meg. Közli a Hivatalos Lap az új élüzemfeltéte­­leket is. A szolgálati vezetők törekedjenek ar­ra, hogy a harmadik negyedévi vállalások az új élüzemfeltételekre épüljenek. A szolgálati hely harmadik negyedévi vállalásainak terve­zetét a júliusi tervismertető értekezleteken minél alaposabban ismertessék, hogy széles­körű vita kerekedjen fölötte és a vitából ala­kuljanak ki a dolgozók és a szolgálati hely vállalásai. Debrecen állomás sikerei az építési anyagok és a zöldáru szállításában Debrecen állomás dolgozói a második negyedévben nagy igyekezettel fogtak hozzá a télen elmaradt építési anyag­­szállításhoz és a zöldáru fu­varozásához. Ez kezdetben elég nehezen ment, mert le­maradás volt a menetrendsze­rinti indításnál és a fajlagos kocsimozgatásnál. Ezeket a hibákat a forgalom és a ke­reskedelem dolgozói a vonta­tással közösen megbeszélték és elhatározták, hogy nemcsak pótolják a lemaradásokat, ha­nem túl is teljesítik a ver­senyfeltételeket. Ez sikerült is, ennek eredményeként első félévi tervüket június 24-én befejezték. Egyénileg kiemelkedő telje­sítményt ért el ifj. Sipos Im­re népköztársasági érdem­éremmel kitüntetett állomási irányító, aki jó szervező és irányító képességével 108 szá­zalékos átlagos terhelési telje­sítményt ért el és az állomási versenyben első lett. Szép eredménnyel dicskedhet Var­ga Sándor rendelkező forgal­mi szolgálattevő és Szentesi Mihály kocsimester is. Már harmadik hónapja tartják a kiváló dolgozó szintet és az állomási párosversenyben ko­csikifutásnál első helyezést értek el 116 százalékos telje­sítményükkel. (Czeglédi Sán­dor leveléből). Fed 65.5 pont, 3. Pécs 60 pont, 4. Miskolc 57 pont, 5. Debrecen 44.5 pont, 6. Szom­bathely 43 pont. A budapesti igazgatóság munkájának fokozatos megja­vításával az év elején elfog­lalt ötödik, majd negyedik helyéről áprilisban második helyre nyomult fel, most pe­dig az első helyre került. Szak­­szolgálatai közül a vontatás az első, a forgalmi, a távközlő és biztosítóberendezési, valamint anyagszerkezelési szolgálata második helyen, pályafenntar­tási szolgálata a negyedik, kereskedelmi szolgálata pedig az ötödik helyen áll. Szabó István kocsilakatos kétszeres kiváló dolgozó, minőségi javí­tással segíti a nagykanizsai futóház kocsiműhelyének munkáját. (Kovács Géza felv.) A dorogiak is beváltották szavukat Dorog fűtőház dolgozói is vállalták annak idején az éves terv határidő előtti teljesíté­sét. Adott szavukat eddlen be is váltották, mert a féléves terv teljesítésénél előnyre tet­tek szert. A kocsijavító mű­hely első félévi tervét június 15- re teljesítette. A tervben 4060 munkaegység szerepelt, ők 4626.81 munka''n‘`sérte‘ *­l­­jesítettek. Zámbó István, Hor­váth István, Nagy Árpád, Göndöcs Lajos voltak azok fő­ként, akik jó munkájukkal hozzájárultak a sikeres terv­­teljesítéshez. A mozdonyjavító műhely 16- ra végzett féléves tervével. Ebben a munkában Kedves Károly esztergályos, Kőhalmi János lakatos jártak elől. A vontatási személyzet száz­­d­egy tonnakilométer tervét 15-én, kilométertervét már 6-án, széntervét 20-án fejezte be és a hónap hátralévő részé­ben megtakarított szénnel to­vábbította vonatait. Csiffári Károly mozdonyvezető és fű­tője, Pócsföldi Imre százelegű­­tonnakilométer tervüket 145 százalékra teljesítették. Há­­nyel László mozdonyvezető Balázsi Gábor fűtővel 131 szá­zalékot ért el ennél a ténye­zőnél, a szénmegtakarításban pedig 128 százalékot. (Páva Mihály leveléből). Budapest az igazgatósági verseny élén Az igazgatóságok versenyé­nek májusi eredménye a kö­vetkező: 1. Budapest 67 pont, 2. Sze- Miskolc és Békéscsaba vezet a csomóponti versenyben Az áprilisi és májusi gön­gyölített eredmények alapján a csomóponti verseny helye­zési sorrendje a következő: I. csoport: 1. Miskolc 98 pont, 2. Komá­rom 95 pont, 3. Rákosrendező 89 pont, 4. Szolnok 88 pont, 5. Hatvan 88 pont, 6. Debre­cen 79 pont, 7. Dombóvár 74 pont, 8. Rákos 70 pont, 9. Bu­dapest-Ferencváros 65 pont. II. csoport: 1. Békéscsaba 95 pont, 2. Pécs 93 pont, 3. Szeged 93 pont, 4. Győr 92 pont, 5. Szom­bathely 92 pont, 6. Nyíregyhá­za 90 pont, 7. Pusztaszabolcs 83 pont, 8. Celldömölk 79 pont, 9. Székesfehérvár 63 pont. HARCOLJUNK A BÜROKRÁCIA ELLEN ! A Minisztertanács határo­­zata az állami szervek munkájának egyszerűsítéséről és megjavításáról biztosítja az utat ahhoz, hogy a vasutas dolgozók konkrétan belekap­csolódjanak a vasút munká­jának egyszerűsítésébe. S hogy dolgozóink így tesznek, azt bi­zonyítják a szakszervezeti taggyűléseken elhangzott hoz­zászólások és javaslatok is, melyek figyelmeztetik a veze­tőket, hogy elérkezett az ide­je az ügyvitel egyszerűsítésé­nek. A vasutas dolgozók több­sége, nap mint nap hősiesen harcol a vasút terveinek ma­radéktalan teljesítéséért. Jog­gal hallatják hát szavukat­ a munkájukat gátló bürokra­tikus intézkedések, felesleges utasítások miatt. Igen helye­sen látják és saját bőrükön érzik, hogy a vezetés a Minisz­tertanács határozatának alap­ján mielőbb lényeges szerve­zeti és ügyviteli tökéletesítésre szorul. Szakszervezeti Bizottságunk­hoz már a Minisztertanács fel­hívása előtt is érkeztek olyan javaslatok, melyek a szerve­zeti és ügyviteli munka meg­változtatására irányulnak. Eze­ket a javaslatokat korábban mi sem fogadtuk a XX. kong­resszus szellemében. 1 e­gyre több olyan vasutas dolgozó van, aki jól látja a vasút centralizmusának bü­rokratikus eltorzulását és érzi azt, hogy a túlzott centraliz­mus és bürokrácia eddigi ál­landó növekedése megköti sok ember, különösen a vezetők kezét, akadályozza a helyes munkastílus kialakulását. A túlzott centralizáció nagymér­tékben csökkenti szolgálati he­lyeink vezetőinek felelősségét és jogkörét. Ennek következ­tében nem hoznak, vagy nem hozhatnak a személyi felelős­ség elve alapján érdemi dön­tést egyszerű ügyekben sem. A szolgálati vezetők gyakran panaszkodnak — jogosan — olyan intézkedések miatt, me­lyek a már folyamatban levő munka derekán érintik őket. A módosító rendeletek, a fi­­gyelőlapok tömege miatt a ki­fejtett energia, áldozatos mun­ka és pénz sokszor kárbavész. Számtalan példát lehetne felsorolni arra vonatkozóan, hogy a bürokrácia miként és hogyan veszélyezteti a vezetők önállóságát és szinte lehetet­lenné teszi az egyéni felelősség kialakulását. Az egyszerűsítést figyelembe véve a dolgozók besorolását a szolgálati főnök végzi. A debreceni igazgató­ságnál mégis a II. osztály so­rolta be — név szerint — a nyíregyházi pályafenntartási főnökség anyagelszámoló dol­gozóit. Az újításoknál is mintegy kísérő jelenség a bürokrácia. Jelenleg a javaslatokat igazga­tóságonként és vállalatonként újítási naplóban naplósorszám alatt tartják nyilván. Ezeknek a nyilvántartott javaslatoknak a főosztályra érkezés után a következő az útjuk. A javas­lat a szakosztály-nyilvántar­tóba kerül, ott újból iktatják, postázzák az újítási megbízott­hoz, ahol a javaslatot ügyirat­köpenybe helyezik és így már két számon fut a javaslat. A szakosztályi újítási megbízott az iktatóból kapott javaslato­kat a szakosztályok osztályai­hoz továbbítja, szintén a nyil­vántartón keresztül. Ezt az il­letékes osztály számszerűit bevezeti és kiadja az alosztály­nak, ahol szintén egy könyvbe bevezetik, majd kiadják a cso­portvezetőnek, aki továbbítja az előadónak. Az előadó be­jegyzése után a javaslat ugyanezen az úton indul visz­­szafelé. Másik példa: A vasúti ko­csik vonóhorog vezetékére öt külön szabványlap készül. Há­rom a személykocsikra, kettő a teherkocsikra. Az öt szab­vány helyett elegendő lenne kettő — egy a teherkocsikra, egy a személykocsikra. Elma­radhatna három javaslatkészí­tés, tárgyalás és adminisztrá­lás, ügyirat és kisügyiratok stb. Mindezek mellett mint­hogy egy lapon volna vala­mennyi vonóhorog vezeték elő­írása, egyszerűbbé tenné a szabvány használatát is. A dolgozók ügyeivel való foglalkozás is nem egy­szer a bürokrácia útvesztőjébe kerül. Erre is egy példa: A keleti tömb balatonalmádi üdülőjében 1955 végén az emésztőgödröket kitisztították. A munkát elvégző dolgozó a számlát eljuttatta a Keleti pályaudvar üzemi bizottságá­nak. De mivel az ÜB-nek pén­ze nem volt, átadták a szám­lát egy főosztályi dolgozónak, aki a számlát eljuttatta az il­letékes előadóhoz. Az előadó, aki a szociális, gazdasági ügyek intézésének egy részével fog­lalkozik, átadta a számlát a főkönyvelőségen az üdülők pénzügyeivel foglalkozó elő­adónak. A számla talán még ma is valamelyik fiókban nyugszik és a munkát elvégző dolgozó, akinek a türelme jo­gosan elfogyott, Rákosi elv­társhoz írt panaszos levelet. A számla benyújtása után hat hónappal a levelet a vasúti politikai főosztály titkárságán keresztül a vasúti főosztály szakszervezeti bizottságához küldték. A szakszervezeti bi­zottság megállapította, hogy az ügy a főosztályi szakszer­vezeti bizottságot közvetlenül nem érinti, mert 1956 január­tól a balatonalmádi üdülőt át­adták a Keleti tömbnek. Kezd­tük keresni a számlát. Meg­állapítottuk, hogy a számla itt is volt, ott is volt. A Központi Vezetőség levelét elküldtük az első számú előadóhoz azzal a megjegyzéssel, hogy határidőre adjon választ a politikai főosz­tálynak. A határidő lejárta után személyesen kellett utá­najárni, hogy mi van a számo­­lóval. Több tárgyalás és egy értekezlet után közölték, hogy a számla elveszett. Ezért le kellett utazni Balatonalmádira és szégyenkezve bevallani, hogy a bürokrácia útvesztőjé­ben a számla eltűnt és meg­kérni a 76 éves dolgozót, hogy szerezzen be még egy számlát, hogy jogos követelését az ille­tékesek kifizethessék. Sok más példából is meg­­­állapítható, hogy a túl­zott központosítás túlszerve­­zésre mutat. Sok esetben pár­huzamosság tapasztalható az anyagellátásban, az anyagellá­tási igazgatósági, a szakosztá­lyi, az igazgatósági, a beszer­zési főnökségi, valamint a kül­­szolgálati helyek anyagrészle­geinek munkájában. Ezzel ak­tatologatás, a papírmunka hi­hetetlen megnövekedése jár, ami biztos út az egyéni fele­lősség elkenéséhez. Néhány olyan problémát ve­tettem fel, melyek még világo­sabbá teszik a vasutas dolgo­zók tömegei előtt a vasút bü­rokráciájának egyes vonásait. A vasúti főosztály szakszer­vezeti bizottsága aktivistáival, minden erejével a legmesz­­szebbmenően fogja támogatni a Minisztertanács határozatát és ezúton fordul felhívással a vasúti szolgálati helyek dolgo­zóihoz és szakszervezeti akti­vistáihoz, hogy tapasztalataik­kal segítsék a vasúti ügyviteli munka színvonalának emelé­sét. A túlzott centralizmus és a bürokrácia elleni küzdelem egyik hathatós eszköze a de­centralizálás, az ügykörök, a hatáskörök megfelelő kialakí­tása, azok rögzítése. A decent­ralizálás a bürokrácia mini­mumra való csökkentése csak úgy következhet be mind­annyiunk javára, ha az irányí­tó szervek a minisztériumtól kezdve, az egyszerűsítést vég­rehajtják, ha gondoskodnak a külszolgálati szerveink ön­állóságának erősítéséről. Meg kell állapítani, hogy kik fele­lősek egy-egy­­ feladat elvég­zéséért, mert csak így lehet a munkát számonkérni, a végre­hajtást hatékonyan ellen­őrizni! Az ügyek tologatása, a fele­lősség áthárítása megszüntet­hető. Minden vasutas dolgozó egyéni érdeke és megtisztelő feladata segíteni pártunkat és kormányunkat a bürokrácia és a túlzott centralizmus ellen fo­lyó munkában, az államigaz­gatási munka színvonalának emelésében. Horváth Károly a vasúti főosztály szakszervezeti bizottságának elnöke Rendezték az alacsonykeresetű vasutas dolgozók fizetését Amint ismeretes, a Minisz­tertanács rendeletet hozott az alacsonykeresetű dolgozók fi­zetésének emeléséről. A fize­tésrendezés 1956 június 1-én lépett életbe. Eszerint a dol­gozók legalacsonyabb havi ke­resete 650 forint. A vasúton 6000 dolgozót érint a rendel­kezés. A minisztertanácsi rendelet végrehajtásának szabályozá­sa másként történik a vasúton, mint az iparban. Nálunk a dolgozók fizetése rangfoko­­zati és munkaköri bérből te­vődik össze. Ez annyit jelent ebben az esetben, hogy vala­mennyi államvasúti havibéres dolgozó munkaköri bérét, — akik rendszeres prémiumban vagy kilométerpénzben nem részesülhetnek és a besorolás szerinti munkaköri bérük nem éri el a 460 forintot, — ezen­túl 460 forintra kell felemelni. A rangfokozati bér összege változatlan marad. Ez viszont annyit jelent, hogy hosszabb vasúti szolgálattal rendelkező dolgozóink keresete megha­ladhatja a 650 forintot, ameny­­nyiben ez a rangfokozati bér különbözőségéből adódik. Egy váltótisztító felemelt munka­köri bére 460 forint. Ha az il­lető a V. 15. rang­fokozat sze­rint 260 forintot kap, össze­sen most 720 forint illetmény­ben részesül. A havidíjas dolgozók közül a fizetésemelés érinti a lám­pakezelő, kihordó, váltótisztí­tó, állomási tisztogató, sorom­póőr, gépkocsi árukísérő, iro­dasegédező, gépíró, konyha­lány, értesítő, felszolgáló, kéz­besítő, éjjeliőr, kapus, lakta­nya-ügyeletes és még néhány hasonló munkakörben foglal­koztatott dolgozót. A munkaidő szempontjából azonos elbírálás alá esik a magasabb munkaidővel dolgo­zók munkaköri bére. Tehát 460 forintos munkaköri bér al­kalmazható a 12124, vagy 24/24 órás szolgálatot teljesítő dolgozóknál is. A rangfokozati bér nem nyer alkalmazást például a Vasúti Tudományos Kutató Intézetben, a vasúti techniku­mok, nevelőintézetek, napközi otthonok stb. létszámába tar­tozóknál. Itt,­­ amennyiben rendszeres prémiumban nem részesülnek és a jelenlegi ke­resetük nem éri el a 650 fo­rintot­­, a munkaidő nagysá­gától függetlenül az új kere­set 650 forint. A MÁV Utas­ellátó Vállalatnál azok a prémiumos, illetve jutalékban részesülő dolgozók kapnak fi­zetésemelést, akiknek eddigi alapbére nem érte el a 600 fo­rintot. Ezek alapbérét 600 fo­rintban állapították meg. A pavilonkezelők biztosított ju­taléka — havi 210 órai fog­lalkoztatás esetén — 600 fo­rintra egészül ki. A prémiumban nem része­síthető, valamint darabbér­rendszerben nem foglalkoztat­ható órabéres dolgozóknál — amennyiben órakeresetük nem éri el a 3,10 forintot — az órabér 3,10 forint. Az órabéreseknél a jelenleg érvényben levő bér­tételek nem változnak meg, a különbözetek a 3,10 forintra történő kiegészítésnél jelent­­­keznek. A megemelt fizetéseket el­ső ízben a június havi zárfize­tésnél, július 14-én folyósítják. Hogy a fizetésemelés mit jelent a dolgozóknak, arról beszéljen néhány kiragadott példa: Győri Margit és társai kenyeresek az Utasellátónál. Személyenként 190, Mangi La­­josné felszolgáló és társai 76, számos kosaras és takarítónő 60—100 forint közötti emelést kaptak. Az Építési Géptelep­nél a segédmunkások 160 fo­rinttal, a gépkezelők 40—120 forinttal kaptak többet. Bán Sándor, a szegedi Vasanyagja­­vító segédmunkásának fizetése 143, a MÁV Hídépítő segéd­munkásainak bérezése 120, Asztalos Sándor és segédmun­kás társainak fizetése a Deb­receni Járómű­javítóban 143 forinttal emelkedett, hogy csak egy-kettőt említsünk a többezer érdekelt dolgozó kö­zül.­­ A Minisztertanács rendele­­tét dolgozóink a legmesszebb­­menően helyeslik. Ez a bér­rendezés 1956-ban csak első állomása az olyan irányú in­tézkedéseknek, amely a vas­­utas dolgozók megelégedését, életszínvonaluk tényleges eme­lését szolgálják. Salgótarján-külső állomáson dolgozik Ladóczky Tibor rádiótávirász már öt esztendő óta látja el a rádiótávirászi szolgálatot példa­mutatóan. (Kovács Géza felv.)

Next