Szolnok Megyei Néplap, 1964. október (15. évfolyam, 230-256. szám)
1964-10-09 / 237. szám
Világ proletárjai egyesüljetek. ( A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS Lill XV. évfolyam, 237. szám. Ara SO fillér Üresjárat nélkül az őszi szállítási hullámot biztosan állta a szervezettség gátja. A fuvarozásra váró árumennyiség nagy részét sikerült gyorsan, gazdaságosan, mi több késedelem nélkül rendeltetési helyére továbbítani. Most lélegzetvételnyi idő sincs annak mérlegelésére mi a siker titka, mert a negyedik negyedévi feladatokról kell halaszthatatlanul beszélni. Év végéig ugyanis egy millió tonnánál több mezőgazdasági és ipari terméket, fogyasztási cikket kell elszállítani. Ezt az óriási programot csak akkor lehet maradéktalanul teljesíteni, ha a szállítás szervezettségén továbbra is javítanak, s az eddigi munkából leszűrhető jó tapasztalatok általánosan elterjednek. Először is a rakodásról kell szólnunk. Úgy gondoljuk ezzel kapcsolatos a legtöbb tennivaló. A lényeg az, hogy mind szerződés szerint, mind anélkül az útra küldött gépkocsik rakodását meg kell gyorsítani. A célszerűség azt diktálja hogy a mázsánkénti állásidő ne haladja meg az 1,8 percet. Ez nemcsak az áru gyorsabb fel- és lerakását jelenti, hanem azt is, hogy az átvételi és feladási időt csökkenteni kell Ma még sok helyen azt tapasztalni — s ezt a menetlevelek is mutatják —, hogy a gépjárműveik megrendelés szerint pontosan érkeznek a fuvaroztatóhoz, viszont csak egy-két óra múva kerül sor a rakodásra, más esetben az átvételre. Ezt semmiképpen nem szabad megengedni, mert minden elveszett perc drága, minden megtakarított perc jelentős haszon. Örvendetes, hogy ezt a szemléletet a termelőszövetkezetekben és állami gazdaságokban egyre jobban igyekeznek magukévá tenni. Például a tiszaföldvári Lenin Tsz-ben és a Csorbai Állami gazdaságban kitűnően előkészítették a szállítást A szervezettség ezentúl abban is kifejeződhet és eredményt hozhat, ha a járművek kétirányú terhelése megvalósul. Erre most jó lehetőség van. A negyedik negyedév során 66 ezer tonna cukorrépát szállítanak közúton a gyárba Ez annyit jelent, hogy ugyanennyi árut lehetne a termelőszövetkezetekbe, állami gazdaságokba szállítani. Elsősorban a szuperfoszfát és a takarmányszelet jöhet számításba. Ezenfelül több pótfuvarra és tartalékárura van szükség, mint eddig volt. Más vállalatok is lehetnének olyan kezdeményezőek, mint az építőipar, téli átszállítást kínált fel például Csataszögre, ahonnan cukorrépát hoznak be a gépkocsik. Jó ideig tehát nem lesz egyirányú terhelés. De maguk a termelőszövetkezetek is ezen legyenek, segítsék ezzel is a szállítási feladatok elvégzését. Mint ahogy a vasárnapok kihasználása is jó szolgálatot tehet. Az utóbbi két alkalommal 544 gépjárművet foglalkoztattak, a park 59 százalékért esténként körülbelül 6000 tonna árut mozgattak meg, amelyből kétezer tonna műtrágya volt Az előzetes igénybejelentéseket alapul véve október 11-én vasárnap szinte a teljes gépjárműpark fuvarban lesz. Ha ez valójában megtörténik, akkor kizárólag a jó szervezésnek köszönhetjük. Legyen így, de maradjon ez az eredmény a mérőé. Meg lehetett csinálni egyszer, akkor lehet másodszor is, sőt a csúcsidőben mindenik vasárnapon... és szombaton. Mert ez hiányozna még a teljességihez. Egy millió tonna áru fantasztikus mennyiség, s az autóközlekedési vállalat egyedül nem birkózik meg szállításával. Az eddig jól bevált gyakorlatot kell folytatni a jövőben is, hiszen a vállalatok, közületek átlagosan napi 30 gépkocsit ajánlottak fel közhasznú fuvarozásra. E járművekre most még inkább szükség lesz. A harminc kocsi kell, kevesebb nem eléghatóbb, annál jobb. Ha már itt tartunk, az szintúgy kedvező lenne, ha a közületi járművek elérnék azokat a gazdaságossági mutatókat, amelyekkel az autóközlekedés dolgozik. Gondolunk itt az 58 százalékos raksúlykihasználásra, az állásidőre. Viszont annak nem szabad előfordulni, hogy a közületek által felajánlott gépkocsikat hazaküldjék azzal, hogy nincs rájuk szükség. Erre volt precedens az előző negyedévben. Fontosnak tartjuk, hogy — bár ez már többször elhangzott a megyei szállítási bizottság ülésén — a terítő és zöldáruszálítás szervezettségén javítsanak, gyorsítsák meg a rakodást, tegyék lehetővé az éjszakai szabadkapacitás kihasználását azzal, hogy abban az időben is átveszik az árut az üzletekben. Egy millió tonna áru elszállítása nagy felelősséget ró a közlekedés munkásaira. Nemcsak azokra, akik a kormány mögött ülnek, rakodnak, irányítanak, szerveznek, hanem azokra is, aik árut ajánlanak fel. Csak a két fél szoros és jól szervezett együttműködésétől várhatunk eredményt. ír P A Minisztertanács ülése A kormány Tájékoztatási Hivatala közli: A Minisztertanács csütörtökön ülést tartott. Meghallgatta és jóváhagyta a csehszlovák párt- és kormányküldöttséggel folytatott tárgyalásokról szóló beszámolót A belkereskedelmi miniszter tájékoztatta a kormányt a Szovjetunió kereskedelmi szervezetének tanulmányozására kiküldött delegáció tapasztalatairól és a szovjet kereskedelmi szervekkel folytatott tárgyalásokról. A Minisztertanács a tájékoztatót tudomásul vette. A kormány megtárgyalta a vízügyekről szóló törvény tervezetét és úgy határozott, hogy az országgyűlés elé terjeszti. A Minisztertanács ezután napi ügyeket tárgyalt. 1 \5<r Emberekkel, gépekkel teli a határ A munkás ősz dandárjában járunk. Emberek és gépek nehéz próbatétele ez, de megy a munka. Feketéink a föld, hogy újra zöldüljön szerte a jászsági, kunsági, tiszazugi falvak határaiban. Kevés az ember Jászkiséren . Huszonhét-huszonnyolc gépünk dolgozik a környék termelőszövetkezeteiben — nyilatkozik a Jászkiséri Gépállomás igazgatója. — Ez változik, mert előfordul, hogy több termelőszövetkezet nem tud embereket biztosítani a gépekre. A tatajerőkészítésban 14 szántótraktorunk dolgozik kettős műszakiban. Jelenleg a vetésben 9 gép vesz részt. Kiemelkedően jól dolgozik a helyi Alkotmány Tszben, az Alkotmány brigádunk. Nyolcszázhetven hold búza elvetéséből derekasan kiveszik a részüket. Szedik az almát Fegyverneken Telefonhívásunkra a fegyvernek! Vörös Csillagból a főkönyvelőhelyettes jelentkezett. • A jövő szombatra a vetésterület 70 százalékán földbe kerül a mag. A múlt hét csütörtökén kezdődött meg az almaszüret. Már szállítunk a HUNGAROFRUCT-nak is belföldi ellátásra is. Későn kezdtek Kunszentmáámtonban A kunszentmártoni Zalkában tegnap jöttek össze a brigádvezetők megbeszélésre, ahol az addig végzett munkáról is beszámoltak. A főkönyvelő még a megbeszélés előtt tájékoztatott bennünket: — 1900 hold a vetéstervünk, eddig a tény 559 hold. A munka időbeni elvégzése érdekében a 12 szántógépünk mellett a rakodásban és szállításban is megszerveztük a kettős műszakot. Az utóbbi azért fontos, mert a kukorica után felszabaduló területeken vetünk. Megkezdtük 82 alma és szőlő szüretet, az előbbit 16, az utóbbit e**dig 30 holdem. Kihalt a kertészet Szolnokon Mire beköszöntöttek az első deres reggelek, a kertészet végzett a betakarítási munkákkal — jelentette a szolnoki Lenin Tsz főagronómusa. — Utoljára a paradicsom került le. Jól halad a kukoricaszörés, 861 holdból 450-et letörtünk. Ezzel párhuzamosan végezzük a silózást két géppel. Szedjük és szállítjuk a cukorrépát 150 holdról. A leszedett terményt nyolc gép szállítja folyamatosan. Az elvetett gabonaterületünk 1400 hold, a 2077 hold tervvel szemben. Ezt a munkát 23-án fejezzük be. Közepes rizstermés Palotáson — 594 holdról learattuk a rizst. Eredmény: jó közepes termés. A búzavetés jó ütemben halad, az 1857 hold vetésterületből 158 hold hiányzik még. Ennek befejezésével a gépek nagy részét a rizsföldek szántására állítjuk rá — mondotta a Palotási Állami Gazdaság főagronómusa. „Forrponton“ a nagy vegyipari beruházások munkálatai Megkezdi próbaüzemét a TVK nitrogénműtrágyagyára és a szolnoki harmadik kénsavgyár • Nagyszabású bővítéshez fognak Péten Az év utolsó negyede döntő szakasza a második ötéves terv nagy vegyipari beruházásainak. Most dől el a beruházók és a kivitelezők igyekezetén, pontos együttműködésén, hogy a kiemelt műtrágya- és műanyagipari beruházások elérik-e az év végére tervezett készültségi fokot és az előirányzatnak megfelelően lépnek-e be a termelésbe. Noha számos nehézség, főleg építőipari kapacitáshiány tornyosul az év végi munkák elé, a Vegyipari Tröszt biztatónak ítéli a nagy beruházások helyzetét. A Tiszai Vegyikombinát műtrágyagyárának folyamatos üzempróbája néhány nap múlva megkezdődik. Az utolsó negyedévi üzembehelyezési időszak másik „forrpontja” a Tiszamenti Vegyiművek, ahol a százezer tonna kapacitású új kénsavgyár jut el hamarosan a termelési próba megkezdéséhez. Bár a lengyel gyártmányú berendezések egyes darabjai még nem érkeztek meg, ezért a szerelés némileg késik, fáznak benne, hogy hamarosan befejezhetik a munkát és nem lesz akadálya az utolsó negyedévi próbaüzem megkezdésének, ami biztosítéka annak, hogy a jövő évben már rendszeresen termeljen a gyár. A lengyel berendezésű új üzem már harmadik kénsavóvára lesz Szolnoknak, folyamatban van Szolnokon az új szuperfoszfát műtrágyagyár további feltáró berendezésekkel való bővítése. Itt is nagymértékben az utolsó negyedévi előrehaladástól függ, hogy a gyár a jövő év végén kibővítve termelhessen. A műtrágyagyártás fejlesztéséhez tartoznak azok a beruházások is, amelyek ugyancsak most érkeztek fontos szakaszukba, a borsodi Vegyi Kombinát nitrigén üzemében. Ez már harmadi bővítése a TVK műtrágyagyárának, mégpedig évi 100 000 tonna kapacitású, új típusú, úgynevezett karbamid műtrágyát előállító üzemmel. Az új gyárban készülő karbamidműtrágya 44 százalékos hatóanyagú lesz. A nagyszabású műtrágyaipari fejlesztés új szakasza kezdődik a negyedik negyedévben Péten is, ahol a következő hónapokban fognak hozzá a nitrogénmű bővítéséhez. A péti gyárat, amely jelenleg naponta száz tonna ammónia előállítására képes napi 500 tonna ammónia feldolgozására teszik alkalmassá. Igen fontos része az utolsó negyedévi beruházásoknak a BVK berentei műanyag részlegében a kaprotoktám üzem építése. A dán ulán-műszálgyártás alapanyagának előállítására szolgáló üzemet az idén kezdték építeni, s jövőre már munkába is akarják állítani. Ezért meg kell gyorsítani szerelését. A Vegyipari Tröszt úgy intézkedett, hogy a TVK műtrágyagyárának elkészültével felszabaduló szerelőgárdát telepítsék át Berentére, a kaprolaktári üzem szereléséhez. Az átcsoportosítás szeptemberben megkezdődött. <£ o V *Vi «V 1964. október 9., péntek. Szolnokon az Abonyi úton modern benzinkút épül, melynek átadási határideje december ül.