Szolnok Megyei Néplap, 1964. október (15. évfolyam, 230-256. szám)

1964-10-09 / 237. szám

Világ proletárjai egyesüljetek. ( A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS Lill XV. évfolyam, 237. szám. Ara SO fillér Üresjárat nélkül a­z őszi szállítási hullá­mot biztosan állta a szervezettség gátja. A fu­varozásra váró árumennyi­ség nagy részét sikerült gyorsan, gazdaságosan, mi több késedelem nélkül ren­deltetési helyére továbbíta­ni. Most lélegzetvételnyi idő sincs annak mérlegelé­sére mi a siker titka, mert a negyedik negyedévi fel­adatokról kell halaszthatat­lanul beszélni. Év végéig ugyanis egy millió tonná­nál több mezőgazdasági és ipari terméket, fogyasztási cikket kell elszállítani. Ezt az óriási programot csak akkor lehet maradék­talanul teljesíteni, ha a szállítás szervezettségén to­vábbra is javítanak, s az eddigi munkából leszűrhető jó tapasztalatok általánosan elterjednek. Először is a rakodásról kell szólnunk. Úgy gondol­juk ezzel kapcsolatos a leg­több tennivaló. A lényeg az, hogy mind szerződés szerint, mind anélkül az útra küldött gépkocsik rakodá­sát meg kell gyorsítani. A célszerűség azt diktálja hogy a mázsánkénti állásidő ne haladja meg az 1,8 percet. Ez nemcsak az áru gyor­sabb fel- és lerakását jelen­­ti, hanem azt is, hogy az átvételi és feladási időt csökkenteni kell Ma még sok helyen azt tapasztalni — s ezt a menetlevelek is mutatják —, hogy a gép­járműveik megrendelés sze­rint pontosan érkeznek a fuvarozta­tóhoz, viszont csak egy-két óra múva kerül sor a rakodásra, más esetben az átvételre. Ezt semmi­képpen nem szabad meg­engedni, mert minden el­veszett perc drága, minden megtakarított perc jelentős haszon. Örvendetes, hogy ezt a szemléletet a termelőszövet­kezetekben és állami gaz­daságokban egyre jobban igyekeznek magukévá ten­ni. Például a tiszaföldvári Lenin Tsz-ben és a Csorbai Állami gazdaságban kitű­nően előkészítették a szál­lítást A szervezettség ezentúl abban is kifejeződhet és eredményt hozhat, ha a járművek kétirányú terhe­lése megvalósul. Erre most jó lehetőség van. A negye­dik negyedév során 66 ezer tonna cukorrépát szál­lítanak közúton a gyárba Ez annyit jelent, hogy ugyanennyi árut lehetne a termelőszövetkezetekbe, ál­lami gazdaságokba szállíta­ni. Elsősorban a szuper­foszfát és a takarmánysze­let jöhet számításba. Ezen­felül több pótfuvarra és tartalékárura van szükség, mint eddig volt. Más vál­lalatok is lehetnének olyan kezdemény­ezőek, mint az építőipar, téli átszállítást kí­nált fel például Csataszög­re, ahonnan cukorrépát hoznak be a gépkocsik. Jó ideig tehát nem lesz egy­irányú terhelés. De maguk a termelőszövetkezetek is ezen legyenek, segítsék ez­zel is a szállítási feladatok elvégzését. Mint ahogy a vasárnapok kihasználása is jó szol­gálatot tehet. Az utóbbi két alkalommal 544 gépjármű­vet foglalkoztattak, a park 59 százalékért esténként körülbelül 6000 tonna árut mozgattak meg, amelyből kétezer tonna műtrágya volt Az előzetes igénybe­jelentéseket alapul véve október 11-én vasárnap szinte a teljes gépjármű­­park fuvarban lesz. Ha ez valójában megtörténik, ak­kor kizárólag a jó szerve­zésnek köszönhetjük. Le­gyen így, de maradjon ez az eredmény a mérőé. Meg lehetett csinálni egyszer, akkor lehet másodszor is, sőt a csúcsidőben minde­­nik vasárnapon... és szom­baton. Mert ez hiányozna még a teljességihez. Egy millió tonna áru fantasztikus mennyiség, s az autóközlekedési vállalat egyedül nem birkózik meg szállításával. Az eddig jól bevált gyakorlatot kell foly­tatni a jövőben is, hiszen a vállalatok, közületek át­lagosan napi 30 gépkocsit ajánlottak fel közhasznú fuvarozásra. E járművekre most még inkább szükség lesz. A harminc kocsi kell, kevesebb nem elég­­hatóbb, annál jobb. Ha már itt tar­tunk, az szintúgy kedvező lenne, ha a közületi jár­művek elérnék azokat a gazdaságossági mutatókat, amelyekkel az autóközleke­dés dolgozik. Gondolunk itt az 58 százalékos raksúlyki­használásra, az állásidőre. Viszont annak nem szabad előfordulni, hogy a közüle­tek által felajánlott gép­kocsikat hazaküldjék azzal, hogy nincs rájuk szükség. Erre volt precedens az elő­ző negyedévben. Fontosnak tartjuk, hogy — bár ez már többször el­hangzott a megyei szállí­tási bizottság ülésén — a terítő és zöldáruszálítás szervezettségén javítsanak, gyorsítsák meg a rakodást, tegyék lehetővé az éjszakai szabadkapacitás kihasználá­sát azzal, hogy abban az idő­ben is átveszik az árut az üzletekben. E­­gy millió tonna áru el­­szállítása nagy fele­lősséget ró a közlekedés munkásaira. Nemcsak azok­ra, akik a kormány mögött ülnek, rakodnak, irányíta­nak, szerveznek, hanem azokra is, aik árut ajánla­nak fel. Csak a két fél szo­ros és jól szervezett együtt­működésétől várhatunk eredményt. ír P A Minisztertanács ülése A kormány Tájékoztatási Hivatala közli: A Minisztertanács csü­törtökön ülést tartott. Meg­hallgatta és jóváhagyta a csehszlovák párt- és kor­mányküldöttséggel folyta­tott tárgyalásokról szóló beszámolót A belkereskedelmi mi­niszter tájékoztatta a kor­mányt a Szovjetunió keres­kedelmi szervezetének ta­nulmányozására kiküldött delegáció tapasztalatairól és a szovjet kereskedelmi szervekkel folytatott tár­gyalásokról. A Miniszter­tanács a tájékoztatót tudo­másul vette. A kormány megtárgyalta a vízügyekről szóló tör­vény tervezetét és úgy ha­tározott, hogy az ország­­gyűlés elé terjeszti. A Minisztertanács ezután napi ügyeket tárgyalt. 1 \5<r Emberekkel, gépekkel teli a határ A munkás ősz dandárjá­ban járunk. Emberek és gépek nehéz próbatétele ez, de megy a munka. Feketéi­nk a föld, hogy újra zöl­düljön szerte a jászsági, kunsági, tiszazugi falvak határaiban. Kevés az ember Jászkiséren . Huszonhét-huszonnyolc gépünk dolgozik a környék termelőszövetkezeteiben — nyilatkozik a Jászkiséri Gépállomás igazgatója. — Ez változik, mert előfor­dul, hogy több termelő­­szövetkezet nem tud embe­reket biztosítani a gépek­­re. A tatajerőkészí­tésban 14 szántótraktorunk dolgo­zik kettős műszakiban. Je­lenleg a vetésben 9 gép vesz részt. Kiemelkedően jól dolgo­zik a helyi Alkotmány Tsz­­ben, az Alkotmány brigá­dunk. Nyolcszázhetven hold búza elvetéséből derekasan kiveszik a részüket. Szedik az almát Fegy­verneken Telefonhívásunkra a fegyvernek! Vörös Csillag­ból a főkönyvelőhelyettes jelentkezett. • A jövő szombatra a vetésterület 70 százalékán földbe kerül a mag. A múlt hét csütörtökén kez­dődött meg az almaszüret. Már szállítunk a HUN­­GAROFRUCT-nak is bel­földi ellátásra is. Későn kezdtek Kunszent­­máámt­onban A kunszentmártoni Zal­kában tegnap jöttek össze a brigádvezetők megbeszé­lésre, ahol az addig vég­zett munkáról is beszámol­tak. A főkönyvelő még a meg­beszélés előtt tájékoztatott bennünket: — 1900 hold a vetéster­vünk, eddig a tény 559 hold. A munka időbeni el­végzése érd­ekében a 12 szántógépünk mellett a ra­kodásban és szállításban is megszerveztük a kettős mű­szakot. Az utóbbi azért fontos, mert a kukorica után felszabaduló területe­ken vetünk. Megkezdtük 82 alma és szőlő szüretet, az előbbit 16, az utóbbit e**­­­dig 30 holdem. Kihalt a kertészet Szolnokon Mire beköszöntöttek az első deres reggelek, a ker­tészet végzett a betakarí­tási munkákkal — jelen­tette a szolnoki Lenin Tsz főagronómusa. — Utoljára a paradicsom került le. Jól halad a kukoricaszörés, 861 holdból 450-et letörtünk. Ezzel párhuzamosan végez­zük a silózást két géppel. Szedjük és szállítjuk a cukorrépát 150 holdról. A leszedett terményt nyolc gép szállítja folyamatosan. Az elvetett gabonaterü­le­­tünk 1400 hold, a 2077 hold tervvel szemben. Ezt a munkát 23-án fejezzük be. Közepes rizstermés Palotáson — 594 holdról learattuk a rizst. Eredmény: jó kö­zepes termés. A búzavetés jó ütemben halad, az 1857 hold vetés­­területből 158 hold hiány­zik még. Ennek befejezésé­vel a gépek nagy részét a rizsföldek szántására állít­juk rá — mondotta a Pa­­lotási Állami Gazdaság fő­agronómusa. „Forrponton“ a nagy vegyipari beruházások munkálatai Megkezdi próbaüzemét a TVK nitrogén­műtrágyagyára és a szolnoki harmadik kénsav­­gyár • Nagyszabású bővítéshez fognak Péten Az év utolsó negyede döntő szakasza a második ötéves terv nagy vegyipari beruházásainak. Most dől el a beruházók és a kivitelezők igyekezetén, pontos együttműködésén, hogy a kiemelt műtrágya- és mű­­anyagipari beruházások elérik-e az év végére terve­zett készültségi fokot és az előirányzatnak megfele­lően lépnek-e be a termelésbe. Noha számos nehéz­ség, főleg építőipari kapacitáshiány tornyosul az év végi munkák elé, a Vegyipari Tröszt biztatónak ítéli a nagy beruházások helyzetét. A Tiszai Vegyikombinát műtrágyagyárának folya­matos üzempróbája néhány nap múlva megkezdődik. Az utolsó negyedévi üzem­­behelyezési időszak másik „forrpontja” a Tiszamenti Vegyiművek, ahol a száz­ezer tonna kapacitású új kénsavgyár jut el hamaro­san a termelési próba meg­kezdéséhez. Bár a lengyel gyártmányú berendezések egyes darabjai még nem érkeztek meg, ezért a sze­relés némileg késik­, fáznak benne, hogy hamarosan be­fejezhetik a munkát és nem lesz akadálya az utolsó ne­gyedévi próbaüzem meg­kezdésének, ami biztosíté­ka annak, hogy a jövő év­ben már rendszeresen ter­meljen a gyár. A lengyel berendezésű új üzem már harmadik kénsavóvára lesz Szolnoknak, folyamatban van Szolno­kon az új szuperfoszfát műtrágyagyár további feltáró berendezésekkel való­­ bővítése. Itt is nagy­mértékben az utolsó ne­gyedévi előrehaladástól függ, hogy a gyár a jövő év végén kibővítve termel­hessen. A műtrágyagyártás fej­lesztéséhez tartoznak azok a beruházások is, amelyek ugyancsak most érkeztek fontos szakaszukba, a bor­sodi Vegyi Kombinát nit­­rigén üzemében. Ez már harmadi bővítése a TVK műtrágyagyárának, mégpe­dig évi 100 000 tonna kapa­citású, új típusú, úgyneve­zett karbamid műtrágyát előállító üzemmel. Az új gyárban készülő karbamidműtrágya 44 százalékos hatóanyagú lesz. A nagyszabású műtrágya­ipari fejlesztés új szakasza kezdődik a negyedik ne­gyedévben Péten is, ahol a következő hónapokban fognak hozzá a nitrogén­­mű bővítéséhez. A péti gyárat, amely jelenleg na­ponta száz tonna ammónia előállítására képes napi 500 tonna ammónia feldol­gozására teszik alkalmassá. Igen fontos része az utolsó negyedévi beruházá­soknak a BVK berentei műanyag részlegében a kap­rotok­tám üzem építése. A dán ulán-m­űszá­lgy­ártás alapanyagának előállítá­sára szolgáló üzemet az idén kezdték építeni, s jövőre már munkába is akarják állítani. Ezért meg kell gyorsítani szerelését. A Vegyipari Tröszt úgy intézkedett, hogy a TVK műtrágyagyárának elkészültével felszabaduló szerelő­gárdát telepítsék át Berentére, a kaprolaktári üzem szereléséhez. Az át­csoportosítás szeptemberben megkezdődött. <£ o V *Vi «V 1964. október 9., péntek. Szolnokon az Abonyi úton modern benzinkút épül, melynek átadási határideje december ül.

Next