Szolnok Megyei Néplap, 1970. február (21. évfolyam, 27-50. szám)
1970-02-14 / 38. szám
4 r NAPÓRÁK OTTHONÁBAN A krakkói Vajdaság egyik kisvárosában, Jedrzejówban él Mgr. Tadeusz Przypkowski, aki otthonában világviszonylatban egyedülálló múzeumot rendezett be. Gyűjteményében a legkülönbözőbb országokból és történelmi korokból származó, s a legkülönfélébb szerkezetű napórák szerepelnek, szám szerint 480. Több napórát maga a műtörténész házigazda konstruált, akinek másik nagy szenvedélye a konyhaművészet. Ezért a házban egy másik nagy gyűjtemény is van, amely terjedelmben a napórakollekcióval vetekszik: edények, fazekak, serpenyők, merőkanalak, üstök, tálak, s akad közöttük sok értékes, ókori tárgy is. Ez a gyűjtemény korántsem „múzeumi kollekció” a szó hagyományos értelmében, mivel a háziasszony, Stefánia Przypkowska gyakran használja őket, mikor régi lengyel ételkülönlegességek kerülnek a ház asztalára. A jedrzejówi ház kincseinek felsorolását azonban még ezzel sem merítettük ki. Tadeusz Przypkowskinak szép ősnyomtatvány-gyűjteménye is van, közöttük Kopernikusz és Kepler munkáinak első kiadásai. Vannak régi csillagászati műszerei, több új típusú homokóra (lágytojásfőzéshez!), vannak régi fegyverei, gyönyörű éremkollekciója... A jedrzejówi Przypkowski Az öngyilkosság oka Nyugat-Berlinben legutóbb számítógépek segítségével vizsgálták meg az öngyilkosságok okait A vizsgálat célja: a megelőzés. Több mint tízezer esetet vizsgáltak meg az öngyilkosok , amára felállított Orvosegészségügyi Tanácsadó Központ bejegyzései alapján. A szerelmi problémák a húsz éven aluliaknál játszottak fontos szerepet az öngyilkossági indítékok között. Házassági, szerelmi gondok okozták általában az öngyilkosságok 14,3 százalékát. A 10 000 ember közül 3623 forgott olyan komoly veszélyben, hogy ki akarta oltani az életét. Csupán 2,1 százaléka nevezett meg öngyilkossági indítékául anyagi vagy jogi természetű gondokat Nyugat-Berlinben egyébként évente 900 férfi és nő követ el öngyilkosságot. SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP A Fehér Hashoz címzett vendéglő Nem a Fehér Lóhoz címzett Lehár operettben szereplő vendéglőről, hanem a Fehér Ház vendéglőjéről emlékeznek meg a lapok Harald Wilson angol miniszterelnök washingtoni látogatása alkalmából. A Fehér Ház ugyanis operettuniformisba öltöztette az őrségeit teljesítő rendőröket. Az új egyenruhák Nixon elnök javaslatára készültek. Valaha, néhai Theodore Roosevelt elnök idején, a városi rendőrség teljesített őrszolgálatot a Fehér Házban. Nixon elnök ,,katonásabb” őrséget kívánt. Fekete nadrágba és krémszínű zubbonyokba öltöztették a kiszemelt őrséget. Kiadósain ellátták őket aranysújtásokkal és műanyagból készített csákót nyomtak a fejükbe. A Fehér Házban azt mondják, hogy Nixon európai körútján határozta el, hogy új egyenruhába bújtatja őrségét, mert mély benyomást gyakorolt rá az európai államfők palotái előtt őrködő gárdisták uniformisa. Az új egyenruhák bevezetésével a Fehér Ház méltóságát kívánta emelni, és az államkasszából nem sajnált 16 ezer dollárt áldozni erre a célra Wilson miniszterelnököt senki sem kérdezte meg, hogyan tetszenek neki a Fehér Ház őrei, ellenben az Atlanti-óceán mindkét partján gúnyos vélemények hangzottak el. A London Evening News a Lehár operettben szereplő Ruritanda királyságot emlegette, amelyben a kóristák hasonló egyenruhában lépnek a színpadra. A New York Times is operett-uniformisbról cikkezett, mert a krémszínű zubbony és a tornyos csákó, az osztrák császárvilág díszegyenruháira emlékeztet. Gross köztársaság párti képviselő kijelentette: — Erre a behozatalra nem volt szükségünk. Talán még a feszes német díszlépést is bevezetjük majd? Nixon elnöknek tetszik az új uniformis, az új egyenruhába bújtatott tisztek egyike viszont kijelentette: „Teljesítettük a parancsot”. Míg egy másik rendőrtiszt dühösen megtagadta a választ. (U. S. News and World Report — Express) Úszódokkok a Néva-hidak alatt Leningrádnak több mint 600 Néva-hídja van. Építészetileg ezek a hidak igen érdekessé teszik a várost, de a hajózást jelentősen akadályozzák. A hidak megnyitása ugyanis igen lassú művelet, átépítésük pedig rendkívül költséges lenne. Ezért felmerült az az érdekes ötlet, hogy a hidak alatt áthaladó hajók süllyedési szintjét kell megváltoztatni. Ezt a célt szolgálják az úszódokkok, amelyekre a hajók ráfutnak. Ezután az úszódokkot olyan szintre süllyesztik, hogy a hajók szabadon elhaladhatnak a hidak alatt. A tervet szabadalmaztatták. ház Lengyelország-szerte nevezetes. Számos író és költő megfordult itt, s az emlékkönyvben meleg, elismerő sorokkal, versekkel örökítették meg látogatásukat. A ház egyik legnevezetesebb vendége Wladyslaw Broniewski volt. A folyóirat új számának kiemelkedő írása Illyés Gyulának a Pécsett bemutatott Tiszták című drámájához készült előjátéka. Az izgalmas jelenet Montsegur várában játszódik, de nem a múltban, hanem napjainkban, s közvetlenül a jelenből veti föl az egész mű leglényegesebb problémáit. A lírai rovatban Pákolitz István új versei szerepelnek vezető helyen; az övéi mellett többek között Csordás János, Szepesi Attila, Takács Imre és Tónagy Sándor költeményeit olvashatjuk. Bertha Bulcsú interjú-sorozatában ezúttal Tüskés Tiborhoz látogatott. Tüskés Tibor A pécsi irodalom kistükre-sorozat új darabja mellett a kritika problémáival foglalkozó írásával szerepel. Érdeklődésre tarthat számot Végh Antal: Egyedül a kastélyban című riport-drámája és Bertha Bulcsú pályadíjnyertes regényének új részlete. Az irodalomtörténeti tanulmányok közül Gál István gazdagon dokumentált írására hívjuk fel a figyelmet, amely sok eddig elhanyagolt adalékot közöl Babits és Szabó Dezső kapcsolatáról. Bajomi Lázár Endre krónikája a megszokott könnyed stílusban tájékoztat a francia művészeti élet eseményeiről, s a megjelent francia eredetű vagy lágyú művekről: Megjelent a Jelenkor februári száma Űrhajósok — mérték után? A XXI. század űrhajósait „olyan méret szerint kell előállítani”, hogy teljesen alkalmazkodni tudjanak majd egyrészt a hosszú — esetleg több évtizedes — repülésekhez, másrészt azokhoz a feltételekhez, amelyek közé a távoli égitesteken, bolygókon kerülhetnek. Olyan tudósok szájából hallhatjuk ezt a megállapítást, akik azon fáradoznak, hogy megteremtsék a világmindenségben utazó ember, a „világutazó” modelljét. Dr. Haldane angol tudós legújabb kutatásairól nemrégiben az alábbiakban nyilatkozott: ,,Szeretnénk megteremteni az úgynevezett aszeptikus embert, aki minden baktériummal szemben ellenálló. Ennek az embernek nem lennének pórusai és speciális szűrők segítségével lélegezne. „A továbbiakban a következőket mondotta: „Minthogy az elkövetkező évszázadban a Holdon és a Vénuszon kívül más, távolibb bolygók felkeresésére is sor kerül, már most meg kell tervezni„ a jövő speciális űrhajósát”. Az angol tudós szerint például a Jupiter bolygóra, ahol a gravitáció rendkívül erős, olyan embert kell majd küldeni, akinek a magassága 120 centiméter, valamennyi végtagjával tud kapaszkodni, könnyű súlyú, erős izomzatú és magas intelligenciájú. E sajátos vízióval dr. Haldane nem áll egyedül. Dr. Olaf Stapleton, számos fantasztikus mű tudós szerzője például azt állítja, hogy a Jupiter bolygót csak olyan speciális emberfajta tudja elfoglalni, amelynek két felső és négy alsó végtagja van, továbbá a szemét előre tudja tolni a szemgödréből és így nem kell magát felforgatással fárasztania: a fizikai erőkifejtésnek ugyanis a Jupiteren uralkodó viszonyok nem kedveznek. A XXI. századdal foglalkozó tudósok műhelyeiből egyelőre csak szórványos információk érkeznek. A brit tudósokon kívül azonban az effajta kutatások iránt nagy érdeklődés mutatkozik amerikai, francia és olasz tudósok részéről is, pedig nem is olyan régen még ezeket a kutatásokat a túltengő fantázia termékének tartották. Szabadon a csupaszem sztár A székesfehérvári Videoton televízió gyár végszereldéjének két szalagján a közkedvelt „Intereket”, a folyamatos hangolású Intersztárokat és az Interfavoritokat gyártják, amelyeknél gombnyomás helyett tárcsán kell keresni és beállítani az állomásokat. Ezekkel az Interekkel egyaránt vehetők a hazai OIRT, valamint a külföldi CCIR állomások, s van magnó, illetve fülhallgató csatlakozásuk is. PESTI SZÉK... Ha nem lenne kívül a tábla, hogy „Bisztró”, belépve füstös, mocskos kocsmának nézném. Az egyik pultot hatan állják körül. Előttük sörös korsók sorakoznak. És mert valahogy olyan szervezetten isznak ők hatan, mindaddig bámulom a társaságot, míg egyikük meg nem szólít: — Mit nézel, apuskám... Ez itten egy lakásszövetkezet — világosít fel emberem, miközben az egyre növekvő gravitáció miatt görcsösen markolássza az asztal szélét. — Beléphetsz te is pajtás, ha hozod a rundót... — invitál miközben sörgőzös barátai bambán bólogatnak. Féltem a kockázattól, nem vittem a rundót, így hát nem lesz szövetkezeti lakásom a Rózsadombon. ☆ Betértem a Góbé étterembe ebédelni. És mert imádom a lencsét és a birkatokányt, a kettőt szerettem volna összeházasítani. — A tokányhoz a rizs helyett lencsét kérnék — szóltam a pincérnek. — Azt nem lehet, kérem. — hangzott az elutasító válasz. — Miért? — Csak. Nem lehet. — Akkor hozza külön a tokányt és külön a lencsét, majd én összeöntöm. Így már lehetett. És mert a Góbé öreg pincére nagy kópé, fizetéskor a számlán a tokány mellett a rizs ára is ott szerénykedett. És persze a lencséé is. — De uram, rizs nem volt, tehát két forinttal kevesebb. — Mondtam magának, hogy ne variáljon — szólt ingerülten a pincér, majd felkapva a pénzt az asztalról, dühösen elügetett. Mérgében még visszaadni is elfelejtett. — pb — Számok MENNYI JÁR VISSZA? A nőknek mindössze 48 százaléka számolja meg a pénztárnál visszakapott pénzt. A férfiak gondosabbak: 58 százalékuk végzi el ezt a műveletet. VÍZ... A földkerekség vizeinek csak 0,5 százaléka édesvíz, 97,2 százaléka sósvíz. A fennmaradó 2,3 százalék sarki jégmező. CIGARETTA A svájciak évente 16,78 milliárd cigarettát szívnak, ami annyit jelent, hogy egy svájcira naponta 8 cigaretta jut. Repülő autó A vaduzi kiállításon nagy érdeklődést keltett a repülő autó, amely a modern gépkocsi és a helikopter keresztezése. A repülő autó műúton eléri az átlagos 90 km/h sebességet, a levegőben a 160 kilométert. Motorja 260 lóerős, teherbírása a levegőben 500 kilogramm. Sorozatgyártását hamarosan elkezdik. 1970. február 14, Ezerkétszázötven kilométer új vasútvonal A Szovjetunió vasúti hálózata 1970-ben 1250 kilométernyi új útvonallal bővül. Átadják rendeltetésének a Gurjev—Asztrahány (333 kilométer), a Kinyel—Zvezda (Volgán-túli vidék, 109 kilométer) és a Szamarkand— Karai (127 kilométer) közötti vonalszakaszokat. Ezenkívül folytatják — 35 — együttesen 4900 kilométer hosszúságú vasútvonal építését. Ezek közül a legnehezebb a Tyumeny és Szurgut közötti főútvonal, amelyet az a kollektíva épít, amely Szibériában a járhatatlan mocsarakon és szakadékokon keresztül vezető Abakan—Tajset vonalat létesítette. Az acélösvények építőire Kazahsztán és az Ural körzeteiben hárul a legnagyobb feladat. Véglegesen be kell fejezni az Altájt az Urallal összekötő középszibériai fővonal építését. A Kokcsetav és Volodraszk, valamint a Kusztranaj és Urickoje között „tátongó” rés eltüntetése ezen a vonalon már a második közvetlen kijáratot teremti meg Nyugat-Szibériából az Ural felé. Folytatják a dél-szibériai vasút munkálatait is. A Bulgária és a KGST A bolgár gazdasági élet gyors fejlődésének egyik legfőbb tényezője az, hogy az ország részt vesz a KGST- ben. Az elmúlt 20 évben, e szervezet megalapítása óta, a bolgár ipar össztermelése 14- szeresére, a mezőgazdasági termelés több mint kétszeresére, a nemzeti jövedelem pedig ötszörösére növekedett. Bulgária, a KGST-t megalapítóinak egyike gyorsított ütemben szüntette meg azt a különbséget, amely gazdasági élete és a fejlettebb szocialista országok gazdasága között fennállt. Rendkívül rövid idő alatt megteremtette a villamosítás, a vas- és fémkohászat, a gépgyártás és a vegyipar alapvető termelési kapacitását. A Szovjetunió által rendelkezésére bocsátott eszközökkel Bulgária több mint 90 hatalmas kohászati, gépgyártási, vegyipari és energetikai objektumot épített, melyeket aztán szovjet berendezésekkel szereltek fel. Az NDK hatalmas hűtőberendezések, textilüzemek, cement- és cukorgyárak építésében vett részt. Csehszlovákia közreműködésével vízi- és hőerőmű és akkumulátorgyár létesült. Lengyelországból érkeztek a cement- és fafeldolgozó berendezések. A Szovjetunió és Magyarország pedig részt vett az ország új, nagyteljesítményű kalcinált szódagyártásának megteremtésében. Az iparosítás Bulgáriát a szocialista közösség egyenrangú partnerévé tette. Az egy főre eső árucsere tekintetében a KGST országok között a harmadik helyen áll, a Szovjetunió és az NDK mögött. Ez arról tanúskodik, hogy Bulgária nagy részt vállalt magára a nemzetközi munkamegosztásból. A KGST-országokkal való együttműködés lehetőséget ad Bulgáriának arra, hogy sikerrel megoldjon egy sor gazdasági problémát, így például a nyersanyag és piacproblémát is. Jelenleg a Szovjetunióból történő behozatal révén a bolgár ipar 10—60 százalékban olyan deficites Bjeloreck és Csisma állomás közötti hézag (256 kilométer hosszú, nehéz hegyi szakasz), áthidalása 500 kilométerrel megrövidíti a Szibériából a Volga-mellékre tartozó vonatok útját, fölöslegessé teszi, hogy az áruszállítást a Közép-Uralon keresztül kelljen lebonyolítani és közvetlen utat biztosít a magnyitogorszki fémnek nyugati irányba. Közép-Ázsia szempontjából óriási jelentősége van a Kungrad—Bejneu—Makat— Alekszandrov—Gaj útvonal megnyitásának. A forró közép-ázsiai köztársaságokba vezető út ilymódon 600 kilométerrel rövidül meg. A vasút magára vállalja a sűrű mangislaki kőolaj szállítását, amelynek csővezetéken való továbbítása nem kevés nehézséget okoz. És végül a Szovjet-Kelet leggrandiózusabb közlekedési építkezése a bajkál—amuri fővonal, amely Uszty-Kuttól kezdődően a Léna partján, az Amur-menti Komszomolszkig vezet. A vasútvonal 3150 kilométer távolságban vezet a tajgán és nehezen megmászható hegygerinceken keresztül mocsarakat szel át az örök fagy birodalmában, anyagokból is ki tudja elégíteni szükségletét, mint amilyen az olaj, a kén, foszfátok, a faanyagok, a fekete és a kokszolható szén, a vasérc és az alumínium. Bulgária számára nagyjelentőségű ipari termékeinek értékesítése. Csak a gépipar területén a bolgár népgazdaság 270 gép gyártására specializálta magát. Jelenleg Bulgária elégíti ki 90 százalékban a KGST országok igényeit villamos targoncák és emelőgépek gyártásában. Az ország a KGST különböző nemzetközi gazdasági szervezeteinek aktív tagja, így például a közös vasúti kocsiparknak, az egyesített energiaellátási rendszernek, s a csapágygyártás céljából alakult nemzetközi szervezetnek az Intermetall-nak is. Bulgária a Nemzetközi Együttműködési Bank egyik aktív tagja. A fiatal bolgár ipar szívesen cseréli ki tapasztalatait, dokumentációit a többi szocialista országgal. A bolgár tudományos-kutató és tervezőintézetnek legfontosabb tudományos és műszaki kísérleteiket koordinálják a KGST országok hasonló rokonintézményeivel. Különösen értékes a műszaki-tudományos együttműködés a Szovejtunióval. A 11 bolgár minisztérium és a megfelelő szovjet tárcák között közvetlen tudományosműszaki együttműködés során több mint 240 probléma kidolgozása van folyamatban. Bulgária legfontosabb feladatának tartja, hogy hozzájáruljon a KGST tagországokkal való tudományos és műszaki együttműködés kiszélesítéséhez és elmélyítéséhez. A további specializálás és kooperáció, a gazdasági tevékenység összehangolt tökéletesítése a szocialista országok fejlődésének szükséges feltétele és ez a legjobb út nemzetgazdaságuk megerősítésére, a szocialista világrendszer gazdasági erejének további megsokszorozására. 1 BUDAPESTI KIEMELT MUNKÁRA KERESÜNK kőműveseket, segédmunkásokat (15 éves kortól is) kubikosokat, ácsokat, kompa rit brigádokat is felveszünk. Állandó budapesti munka, teljesítménybér, étkezés munkaruha. ÁPRILIS 4. KTSZ. Budapest, VIII., Auróra u. 23., Munkaügy. szállás,