Szolnok Megyei Néplap, 1982. március (33. évfolyam, 51-76. szám)

1982-03-26 / 72. szám

Ára: 1.40 forint SZOLNOK MEGYEI VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! 5—6. oldal Az anyaságot nem lehet átruházni 4. oldal A rádió és televízió jövő heti műsora Megkezdődött az országgyűlés tavaszi ülésszaka Tegnap délelőtt 10 órakor a Parlamentben össze­ült az országgyűlés tavaszi ülésszaka. Legfelső állam­­hatalmi testületünk tanácskozásán részt vett Losonczi Pál, a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának el­nöke, Kádár János, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának első titkára, Lázár György, a Minisztertanács elnöke. Ott voltak a Magyar Szocia­lista Munkáspárt Politikai Bizottságának más tagjai, a Központi Ellenőrző Bizottság elnöke, a Központi Bi­zottság titkárai, valamint az Elnöki Tanács és a kor­mány tagjai. A budapesti külképviseletek több veze­tője és tagja a diplomáciai páholyokban foglalt helyet. Apró Antal, az országgyűlés elnöke nyitotta meg az ülésszakot. Bejelentette, hogy az országos választá­si elnökség benyújtotta az időközi választásról szóló jelentést, amelyet a parlament jogi, igazgatási és igazságügyi bizottsága tudomásul vett, s a választási jegyzőkönyv alapján megvizsgálta a Fejér megyei 1. sz. választókerületben megválasztott Szalai Gyula országgyűlési képviselő megbízólevelét. A bizottság megállapította: a megbízólevél a törvényben előírt feltételeknek mindenben megfelelt, ezért javasolja a képviselő igazolását. Az országgyűlés az országos vá­lasztási elnökség jelentését tudomásul vette, és Sza­lai Gyula országgyűlési képviselőt igazoltnak jelentet­te ki. Ezt követően az országgyűlés tudomásul vette az Elnöki Tanács jelentését a legutóbbi ülésszak óta al­kotott törvényerejű rendeletekről, majd elfogadta az ülésszak tárgysorozatát: 1­ Az igazságügy-miniszter beszámolója a jogal­kotás helyzetéről. 2. A művelődési miniszter beszámolója a közmű­velődésről szóló, 1976. évi V. törvény végrehajtásáról. 3. Interpelláció: A napirendnek megfelelően dr. Markója Imre igazságügy-miniszter emelkedett szólásra- Dr. Markója Imre beszámolója Az igazságügy-miniszter bevezetőben szólt történel­münk legutóbbi negyedszá­zadáról, arról az útról, me­lyet megtettünk a szocialis­ta törvényesség helyreállítá­sa, megszilárdítása és fej­lesztése érdekében. Szocialista jogrendünk a legutóbbi igazságügy-minisz­teri beszámoló óta eltelt több mint egy évtizedben nagyarányú átalakuláson ment keresztül — mondotta. — A jogalkotási programok teljesítése hasznosan segítet­te és segíti pártunk és kor­mányunk politikai célkitűzé­seinek érvényesítését. Az egyik meghatározó je­lentőségű célkitűzés az álla­mi élet sokoldalú fejlesztése, demokratizmusának növelé­se, közigazgatási rendsze­rünk korszerűsítése és egy­szerűsítése volt. Ez a tevé­kenység a jövőben is aktív lesz. Az 1985-ig terjedő idő­szakban többek között olyan fontos kérdésekkel kívánunk foglalkozni, mint a válasz­tási rendszer tökéletesítése, demokratizmusának elmélyí­tése, vagy az alkotmányos elvek­­ érvényesülését szolgá­ló garanciarendszer tovább­fejlesztése. Folytatódik a közigazgatás korszerűsítésé­re és egyszerűsítésére irá­nyuló munka. A bűnüldözést és igazságszolgáltatást illető­en szintén további jelentős témák kerülnek napirendre. A másik nagy jelentőségű politikai és kodifikációs cél­kitűzés a népgazdaság to­vábbi fejlődésének elősegí­tése, s ezen belül a gazdál­kodás jogi kereteinek meg­újítása. Változatlanul napi­renden levő feladat — mon­dotta a miniszter — a gaz­daságirányítás komplex to­vábbfejlesztése. A jogi sza­bályozások közül a legna­gyobb volumenű az új mun­­munka törvénykönyv előké­szítése lesz. Bizonyos kor­rekciókra sor kerül a szö­vetkezeti joganyagban is, s az igazságügyi szervek fog­lalkoznak a szerződési és a felelősség­i rendszer fejlesz­tésével, az ezekhez, vala­mint a tisztességtelen gaz­dálkodás elleni eredménye­sebb fellépéshez szükséges jogi eszközök kimunkálásá­ban. Dr. Markója Imre az ál­lampolgári jogok érvényesü­léséről, s ezen belül az em­beri jogok kérdéséről szólva kijelentette: a Magyar Nép­­köztársaság részese az embe­ri jogokkal kapcsolatos min­den, az ENSZ égisze alatt kötött nemzetközi szerződés­nek, s azokhoz a legtöbb esetben olyan tőkés orszá­gokat megelőzve csatlakoz­tunk, amelyek napjainkban szívesen bírálják és rá­galmazzák a szocialista or­szágokat. Joggal állapíthat­juk meg, hogy hazai jogunk — alkotmányunk alapján — az esetek többségében jóval fejlettebb színvonalon sza­bályozza az emberi jogok kérdését, mint amilyenek a nemzetközi szabályozások normái. Az emberi jogok ér­vényesítésének gyakorlata pedig nálunk elvszerű és következetes. A továbbiakban arról be­szélt az igazságügy-minisz­ter, hogy a lezajlott és a most folyó nagyarányú kodi­fikációs reformmunkával megteremtjük a fejlett szo­cialista társadalom építésé­nek korszerű jogi alapjait. A jogszabály-előkészítés és a jogalkotás demokratizmu­sáról szólva mindenek előtt az országgyűlés törvényhozó tevékenységét emelte ki. Egyetértett az országgyűlés bizottságaiban elhangzott ja­vaslatokkal, hogy fontos tár­sadalompolitikai vagy gaz­daságpolitikai problémák Dr. Antalffy György (Csongrád m., 9. vk.), a sze­gedi József Attila Tudo­mányegyetem rektora, az or­szággyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságának titkára, a napirend bizott­sági előadója elmondotta, hogy a bizottsági üléseken a képviselők egyetértettek ab­ban: jogalkotásunk általános politikai célja a társadalom szocialista vonásainak erősí­tése. A jogszabályalkotásban fokozottan kell számítani a társadalmi közreműködésre. A jogot olyannak kell al­kotni, hogy azt az egész la­kosság megérthesse. Ebben mindenekelőtt a jogszabály szerkesztőinek kell előljár­niuk. Dr. Nezvál Ferenc (Bp., 14. vk.) nyugalmazott mi­niszter hangsúlyozta: vál­toztatni kell azon a gyakor­laton, hogy egyes miniszté­riumok nem készítik elő kel­lően a jogszabályi döntései­ket, nem vizsgálják meg, készülő szabályozásaival, azok fő irányaival a döntés előtt a parlamenti bizottsá­gok előzetesen megismer­kedhessenek és az ezekkel kapcsolatos véleményeiket, javaslataikat elmondhassák. A demokratizmus fejleszté­sének egy másik nagy lehe­tősége — folytatta dr. Mar­kója Imre — a fontosabb jogszabálytervezetek társa­dalmi és szakmi megvitatá­sa. A túlszabályozásról szólva rámutatott: a hatályos ma­gyar joganyag valóban ter­jedelmes, ez azonban még nem jelent feltétlenül túl­szabályozottságot. Elsősor­ban szemléletbeli problé­mákról van szó. Egyesek a jog szerepét túlbecsülik, má­sok az adott feladat megol­dásában csupán a jogi sza­bályozásra gondolnak. Je­lentős szerepet fog játszani a jogi túlszabályozottság megszüntetésében, a jog­anyag rendezésében és átte­kinthetővé tételében a kor­mánynak az az elhatározá­sa is, amely előírta a jog­szabályok korszerű számító­­gépes nyilvántartási rend­szerének megteremtését. Az igazságügy-miniszter beszámolóját vita követte, vajon megvannak-e a vég­rehajtásnak az anyagi, sze­mélyi feltételei. Szólt arról is, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani a jogszabályok végrehajtásának ellenőrzé­sére. Rendi Tiborné (Győr-Sop­­ron m., 2. vk.), a Richards Finomposztógyár művezetője utalt a jogpropaganda, a rendszeres és differenciált jogi felvilágosítás jelentősé­gére, majd elmondta: jó gyakorlat az, hogy a jelen­tős jogszabályok tervezetét társadalmi vitára bocsátják. Klnbuzai Miklós (Somogy m., 6. vk.), a siófoki Novem­ber 7. Tsz elnökhelyettese a termelőszövetkezeti törvény­ről és " annak végrehajtási rendeleteiről megemlítette, hogy ez a jogszabály olykor az események után kullog. Ezért sem lenne haszonta­lan, ha mind nagyobb sze­repet kapnának a szövetke­zetek önszabályozó törekvé­sei. Többek véleményének adott hangot, amikor úgy fo­galmazott, hogy törvényeink, rendeleteink legyenek vilá­gosak, egyértelműek. Sándor Dezső (Borsod m., 15. vk.) az edelényi Nagy­községi Közös Tanács elnö­ke méltata azt a tényt, hogy társadalmunk dinamikus fejlődését 10 év alatt 55 tör­vény megalkotása, illetve módosítása segítette. Ugyan­akkor hiányolta, hogy a mi­niszteri beszámoló nem fog­lalkozott a jogalkalmazás helyzetével, eredményeivel és gondjaival. Dr. Markója Imre — napi­rendi zárszóként — a vita egyik fontos t­anulságaként megemlítette: ma már vilá­gosan látszik, hogy a szocia­lista építés során növekszik a szocialista állam és jog szerepe. Nem szabad azon­A művelődési miniszter bevezetőben kiemelte: a közművelődési törvény to­vábbra is időszerű, öt esz­tendővel ezelőtti meghozata­lakor is hosszabb időszak számára szánták, iránymu­tatásul. Azon a felismerésen alapult, hogy a társadalmi­gazdasági fejlődés előreha­ladtával mind nagyobb sze­repet kap a kultúra. Nem­csak a harmonikus és teljes élet, a gazdasági haladás is csak akkor lehetséges, ha a kultúra színvonala emelke­dik. Az okok, amelyek a közművelődési törvény meg­hozatalát szükségessé tették, ma ugyanúgy fennállnak, mint öt évvel ezelőtt. Sőt, bizonyos vonatkozásban még erőteljesebben érvényesül­nek. A m­inisz­ter hangsúlyozta: a kultúra fejlődése nemcsak az anyagi rá­fordítástól függ, hanem a szellemi beruhá­zástól is. A jelen helyzet éppen arra ösztönöz hogy egyre inkább a szellemi erőikre, a lakosság már ki­alakult művelődési igényére, a kulturális élet belső fej­lődéséből adódó lehetősé­gekre építsünk. A kultúra nem szűkíthető le a műveltség terjesztésére, közvetítésére. Fontos felada­ta a szocialista életmód, életforma és magatartás ki­alakításának segítése, a szo­cializmus eszméivel és cél­jaival való értelmi -érzelmi azonosulás elérése, a közös­ségi szellem, a cselekvő erő fejlesztése, a kultúra de­mokratizálásának folytatása. E tevékenységiben jelentősek a változások az állami irá-ban sem túlbecsülni, sem alábecsülni ezt a szerepet. Szólt arról, hogy adminiszt­ratív korlátok nem akadá­lyozzák — ha szükséges — a jogszabályok megváltozta­tását, erre akkor kerül sor, ha a gyakorlati tapasztala­tok bizonyítják, hogy erre szükség van. A miniszter ki­tért Sándor Dezső képviselő bírálatára: az észrevétel jo­gos — mondta — hozzátéve: a jogalkotást és a jogalkal­mazást valóban dialektikus egységben kell szemlélni. Az Országgyűlés az igaz­ságügy-miniszter beszámoló­ját, valamint a felszólalá­sokra adott válaszát jóvá­hagyólag tudomásul vette. Ezt követően az Országgyű­lés a jogi, igazgatási és igaz­ságügyi bizottság javaslata alapján határozatot hozott a jogalkotásról, nyitás rendszerében: létre­jöttek a művelődési, közmű­velődési bizottságok, a mi­nisztériumok is megterem­tették ágazatuk közművelő­dési irányításának alapvető feltételeit, s a kormányzati munka átfogó korszerűsíté­sének részeként e célt szol­gálja az 1980-ban létrejött Művelődési Minisztérium.­­ A közművelődés szerepé­ről Pozsgay Imre elmondot­ta: mind szélesebb körben hódít az a felfogás, mely szerint az oktatási-nevelési intézmények alapvető köz­­művelődési feladata a mű­veltség megalapozása és fej­lesztése ,s jelentős eredmény az iskolázás lehetőségének kiterjesztése. A gondok kö­zül az egyik legjelentősebb (Folytatás a 3. oldalon.) A­ képviselők felszólalása Pozsgay Imre beszéde Dr. Markója Imre igazság­ügy-miniszter beszél (Tele­­fotó — KS) Pozsgai Imre művelődési miniszter beszédét mondja (Telefotó KS) Megkezdődött az országgyűlés tavaszi ülésszaka. Képünkön­ tanácskozik a parla­­ment (Telefotó — KS)

Next