Új Néplap, 2011. május (22. évfolyam, 101-126. szám)

2011-05-23 / 119. szám

2 Áldás lehet a jó szomszédság Rossz szomszédság: török átok. Azt hiszem, Arany János sorai nem csak a 19. század­ban, de most a 21. században is megállják a helyüket. Ahogy a közelmúltban az Új Néplapban is olvastam, bizony rendszere­sen előfordul, hogy szomszé­dok rossz viszonyban vannak különböző tevékenységek mi­att. Túl korán fúr, kalapácsol, pihenőidőben vágja a füvet a kertszomszéd, kiabálnak a gyerekek, unokák. Akadnak települések, ahol egyfajta sza­bálykönyvben foglalják össze, mit mikor lehet tenni. Azt gon­dolom, hogy ez nem hoz meg­oldást. Véleményem szerint a lényeg az alkalmazkodásban rejlik. Nem szabad megsértőd­ni, ha valamit szóvá tesz a szomszéd, amennyiben tu­dunk változtatni kell az esetle­gesen „jól” bevált szokásun­kon. A minap nekem is szóvá tette a mellettem lakó, hogy a házamról leváló vakolat éppen az ő cserepes virágaira hullik. Bevallom, nem is tudtam a problémáról, de nem sértőd­tem meg, hanem megbeszél­tük, hogy orvosolni fogjuk a bajt. A férjem két nap múlva rendbe is tette a házfalat, mi pedig a szomszédasszonnyal azóta is jókat beszélgetünk, jó viszonyban maradtunk. Ne gondolja senki, hogy ez­zel „prédikálni akarok”, de lát­szik, így is meg lehet oldani. Ugyan mi értelme haragban lenni azzal, akivel nap mint nap találkozunk? Sosem lehet tudni, mikor leszünk egymás­ra utalva. Éppen ezért én azt mondom, mindenkinek en­gedni kell bizonyos mérték­ben, alkalmazkodjunk egy­máshoz. A jó szomszédság ugyanis igazi áldás lehet... SIMON G.-NÉ, SZOLNOK Várjuk Olvasóink írásait az unneplap@axels.hu, vagy az ol­­tanne.szundi@axelspringer.hu e-mail címre. LEVÉLCÍMÜNK: ÚJ NÉPLAP SZERKESZTŐSÉGE 5001 SZOLNOK, MÉSZÁROS L. ÚT 2' k TÜKÖR Egyre több olyan pályael­­hagyásos baleset törté­nik, melyek okára nem lehet közlekedéstechnikai magyarázatot adni. Dr. Pataky Csaba törökszent­miklósi ügyvéd, közleke­dési szakjogász meggyő­ződése szerint ezen ese­tek egy része visszavezet­hető a mobiltelefonnal va­ló „bíbelődésre”. Egy sváj­ci szakember egyenesen kitiltaná a járművekből a maroktelefonokat. Németh Gergő A közelmúltban a törökszent­miklósi szakjogász részt vett egy németországi nemzetközi konferencián, ahol az egyik elő­adásban felmerült, hogy a jár­művekből teljesen száműzni kellene a mobiltelefonálást.­­ A berni Peter Hehlen, a Svájci Baleset-megelőző Tanács elnöke meglehetősen nagy port kavart „Telefonálás a gépkocsi­­k­ban, mint baleseti kockázat” cí­mű előadásával, ami minden­képp gondolatébresztő volt — említette meg Pataky Csaba. — Azt mondta, hogy hiába a mobil­­telefonok szabályos használata, ha a balesetveszély nem kizáró­lag a készülék kezelése miatt, hanem érzelmi, pszichológiai okok miatt is keletkezhet. Az au­tóvezető telefonálás során bár­mikor kaphat egy rossz hírt csa­ládi tragédiáról, vagy üzleti ügy­ben, ami nem várt reakciókat válthat ki, emiatt az útra és a közlekedési viszonyokra sem tud majd kellő figyelmet fordíta­ni. Azt is előrevetítette, hogy a jövőben egyre több lesz a gépko­csi, így még telítettebbek lesz­nek az útjaink, ezért valamikor majd a közlekedés biztonsága érdekében a gépkocsiból törté­nő telefonálást meg kellene tilta­ni. Nem tudom, hogy a gondolat az Európai Unió tagállamaiban, köztük hazánkban milyen fo­gadtatásra talál. Közlekedési szakembereknél érdeklődtünk, látnák-e megala­pozottságát egy hasonló kezde­ményezésnek. - Személy szerint túlzónak tartanám a mobiltelefonok eset­leges kitiltását a járművekből - felelte érdeklődésünkre Bara­bás László autós oktató, az egyik szolnoki autósiskola vezetője. - Mindenkinek a saját képessége­it kell ismernie, hogy tud-e veze­tés közben telefonálni, vagy ilyen esetekben inkább meg kell állnia. A vezetőt sok külső hatás éri, ami elvonhatja a figyelmét, így ha beszélget a mellette ülő utasával, vagy zenét hallgat. Iga­zából nem is a telefonálás a baj, hanem az, hogy sokan írnak SMS-t, illetve a névkereséssel bíbelődnek, miközben másod­percekre nem is figyelnek oda az útra. Bana Bélának, a Magyar Autó­klub megyei elnökének vélemé­nye szerint tudomásul kell ven­ni, hogy a vezetés közbeni tele­fonálás fizikai és pszichikai hát­rányt okoz a vezetőnek. Úgy vé­li, hogy a mobilozással kapcso­latos, 1996-ban született szabá­lyozás szövegén kellene több he­lyen is pontosítani, például a fel­sorolásból kimaradt járműkate­góriákkal bővíteni. Szerinte a szabálysértőket a jelenleginél szigorúbban kellene szankcio­nálni, s egy komolyabb propa­gandával és kutatási eredmé­nyekkel alátámasztani, hogy mi­lyen hatásai vannak a vezetés közbeni mobilozásnak. Érdemes áttekinteni a jelenle­gi helyzetet a mobilozással kap­csolatban rendőrségi szempont­ból. Idén július 1-től a közigazga­tási bírság alá tartozó szabály­szegések köre megváltozik. A je­lenlegi szabályozás szerint (amely június 30-ig érvényes) aki nem használja a biztonsági övét, a bukósisakot, a gyermek­biztonsági rendszereket és me­net közben kézben tartott mobil­­telefonnal közlekedik, az köz­­igazgatási bírsággal sújtható. Jú­lius 1-től a biztonsági öv kivéte­lével a másik három szabálysze­gés visszakerül a szabálysérté­sek hatálya alá, a közigazgatási bírságok köre három új szabály­szegéssel egészül ki, így július 1-től a helyszínen is bírságolha­tó közigazgatási szabálysértések a következők: a biztonsági öv mellőzése, gyorshajtás, tilos jel­zésen áthaladás és az ittas veze­tés. A menet közben mobilozók (ugyanúgy, mint 2009 augusztu­sa előtt) büntetőpontot is kapnak majd, ha lebuknak. A bírságok összegei június 30-ig minden bi­zonnyal maradnak a régiben. Ésetet is követelhet a mobilozós özlekedés Egy svájci szakember száműzné a maroktelefont az autókból Dr. Pataky Csaba Számtalan veszélyhelyzetet idézhet elő vezetés közben a telefonkészülék, mert a beszélgetés elvonhatja a sofőr figyelmét. Képünk illusztráció. Vezetés közbeni mobilozásért kiszabható büntetési tételek Lakott területen belül 10 ezer forint Lakott területen kívül 15 ezer forint Autóúton, illetve autópályán 20 ezer forint FORRÁS: MRFK Telefonálhatunk vezetés közben szabályosan is­ ­ A menet közben kézben tar­tott mobiltelefon, illetve annak használata szabálytalan — tud­tuk meg Veres Évától, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószol­gálatának munkatársától.­­ Amennyiben valaki mobiltartó­val vagy kihangosítóval, illetve járművével szabályos helyre le­parkolva használja a készülé­ket, az a szabályoknak megfe­lelő. Ha valaki az utóbbi eset­ben szabálytalan helyre parkol és úgy telefonál, tiltott helyen történő megállás szabálysérté­se miatt számíthat bírságra. ÚJ NÉPLAP-2011. MÁJUS 23., HÉTFŐ >; GYORSSZAVAZAS a Ön hogyan szabályozná a vezetés közbeni telefonálást? Szavazzon honlapunkon ma 16 óráig: * SZ0U0N.hu W A szavazás eredményét a holnapi számunkban közöljük. Országos főzőverseny. Fegyverneken szombaton tartották a Vili. Országos Diák-Gulyásfesztivált. A sporttelepen a főzés mellett szórakoztató programokkal várták az érdeklődőket és a résztvevőket. A képgalériát keresse a SZ0U0N.hu hírportálon. Nem hagyományos. Halkolbász Fesztivált rendeztek a Szolnoki Főiskola Campusa előtt a Tiszaligetben. A rendez­vényen halkolbásztöltő verseny­ is volt. Jótékonysági koncert. A Szolnok-Tisza Rotary Club a vártemplom orgonájának a felújítására jótékonysági hangver­senyt rendezett szombaton. Felvételünk a tiszafürediek műso­rának egy pillanatát örökítette meg. Képgaléria: SZ0U0N.hu Te szedd! Szombaton a megye több településén gyűjtötték az elszórt hulladékot. A témával bővebben a csütörtöki zöld oldalon foglalkozunk.

Next