Állami gimnázium, Szolnok, 1873

A tanodának vázlat-története a lefolyt tanévben.­ ­ Az 1873-74-ki tanév, melyet egyrészről reménydus sejtelmek, másrész­ről, a nevelésoktatási eszközök még mindig fönálló hiányainak beszü­ntetketése, és igy a magas tanterv szigorú keresztülvitelére vonatkozó kedvezőtlen kilátás miatt, félelem s mély aggodalmak közt kezdünk meg, fáradalmainkhoz mért eredmé­nyeiben nem mondható épen mostohának. A tanulmányi tevékenység, buzgalom, a jó és nemes iránti fogékonyság, az oktatás-nevelési eszmék élénk méltánylása, a magasztos czél, mely a drága haza Tisza-vidékének reményteljes kis polgárait intézetünk körébe gyűjtő, mind­inkább erősbödésnek indultak­ épen úgy a tanuló ifjúság, mint az érdeklődő kö­zönség érzületében. Az erkölcsi alapok újabban i­s_egyedüli támpontokat ismertettek el*_ az oktatás-nevelés és tanulmányi haladás rendszerében. — A vallás-erkölcsi érzület, daczára a tanuló növendékek nagykárositott kiskorúságának, daczára a fegyelmi szabályok felsőbbségileg eszközlött tágításának, ha nem haladott is, de nem szen­vedett újabb sebek által. Városunk minden magasabb és középszerű műveltséggel biró osztály^ az erkölcsnemesités s az erkölcsi jellemképzés elvét, legszilárdabb alapjául ismerte el^az alapos nevelés- és oktatás czélszerűségének. A nevelés-oktatás közvetlen kezelői között szívélyes egyetértés, testvéri szeretet fontos föladatuk iránti benső érdekeltség s közlelkesedés uralgott. A ta­pasztaltabbak szeretettel szolgáltak^­ aranynál drágább tanácscsal a fiatalabbaknak, ezek közül pedig az erősbely szives támaszt nyujtanak a gyengébbeknek, hogy a közlelkesedéssel szolgált szent ü­gy^ minden egyes munkás keze alatta m­inél bizto­sabb gyarapodást nyerjen, s igy a kölcsönös közlések megtisztiták a gyermekvilág nevelés-oktatásáról­ netán tévesen ápolt fogalmakat, egységre hozák a különböző véleményeket, megismertették egymással,­ a minél hasznosb működés akadályait, s az együtt nyilatkozott vélemények előidézték azt a jót, mi a nevelés-oktatás harmonikus kezelésében egyedül rejlik. A tanuló ifjúság nevelésének, mely kiválólag az algymnasium feladata, harmonikus kezelésében jelentékeny segédkezet nyújtottak az intézetnek ama

Next