Katolikus gimnázium, Szombathely, 1921

lésével egységes eljárásokat állapítottunk meg az oktatásra és nevelésre. A tanulóknak az iskolán kívül való munkájára és viselkedésére nézve sok figyelemre méltó adatot szolgált­­atott a szállásfelügyelettel megbízott tanár. Tapasztalatain­­kat közöltük a szülőkkel és helyetteseikkel, akik ebben az iskolai évben is sokszor jöttek el az igazgatóhoz és az egyes tanárok fogadó óráira. Megtartottuk a VkM.-től előírt szülői értekezleteket is, melyeknek célját helyesen ismerték fel a szülők, amint általános érdeklődésükből láthattuk. Az első ilyen értekezlet okt. 23-án volt. Ezen az igazgató a szülői ház­­nak és iskolának a nevelésben való egyöntetű eljárásának szükségességéről, a nevelés főbb elveiről, a fiúgyermekeknél különös figyelmet érdemlő testi és lelki megnyilvánulásokról beszélt, majd a szülőkkel közösen állapította meg az intézeti tánciskolai tanfolyam idejét és egyéb körülményeit. Simonffy Jenő helyettes igazgató a cserkészet nevelő hatásáról szólt, Vadász Norbert szállásfelügyelő tanár pedig a tanulók ottho­­náról és napirendjéről értekezett. A második szülői érte­­kezlet május 25-én volt. Ezen az* igazgató a szülők kívánsá* gára a pályaválasztásnál figyelembe veendő körülményeket fejtegette, Dr. Novák Béla tanár pedig rámutatott a tanuló önállóságát veszélyeztető instruktortartás következményeire. A tanulmányi állapot hátrányára szolgál az a körülmény, hogy sok tanuló jön idegen intézetből és nehezen törődik bele az új intézet viszonyaiba. Az általános drágaság a ta­­nuló ellátásában és kellő gondozásában szintén érezteti ha­­tását. A lakásviszonyok nehézsége mindig több tanulót kény­­szerít arra, hogy az iskola székhelyén kívül eső otthonából járjon be, ami erkölcsi szempontból sem veszélytelen. Fegyelmi és tanulmányi szempontból egyaránt rossz hatását érezteti az iskolával az utca mozgalmassága, az ifjúságnak a könnyelműségre való általános hajlandósága. 5. Érettségi vizsgálat. Az érettségire jelentkezett 41 ta­­nuló közül az osztály vizsgálat alapján érettségire mehetett 38. Az írásbeli érettségi vizsgálat tételei voltak: A magyar irodalomból: Eötvös munkássága. Fejtegetés irói elve alapján: „A költészet kedves játékká aljasul, ha a kor nagy érdekeitől különválva nem a létező hibák orvoslása után törekszik. Szeretetünket azonban csak az érdemli meg, kinek az Isten szívet adott, hogy embertársai szenvedését megérthesse“. A kidolgozás eredménye: jeles 10, jó 14, elégséges 13, elégtelen 1. A latin nyelvből: Tibulli Elég. I. 10. fordítása. A kidolgozás eredménye: jeles 5, jó 14, elégséges 15, elégtelen 4. A matematikából: 1.­ Egy kerékpáros a sík úton 25 DTM, dombnak fel 15 dombról le 30 sebességgel haladt. Az

Next