Katolikus gimnázium, Szombathely, 1922

­ Az ifjúság testületileg vett részt a városnak fogadalmi kör­menetén Szt. Flórián tiszteletére és az úrnapi körmeneten. A keresztjárónapi és Szt. Márk-napi ájtatosságok az intézet­ben voltak. Halottak napján gyászistentiszteletet tartottunk az intézetben, ezután az ifjúság a tanárok kíséretében ki­vonult a temetőbe a háborúban elesett hősök emlékünnep­ségére. IV. Károly király halálának évfordulóján tartott gyász­istentiszteleten testületileg vett részt az ifjúság. Okt. 14-én városunkba érkezett Schioppa Lőrinc c. érsek, Magyarország apostoli nunciusa. Fogadására testületileg vo­nult ki az ifjúság. Nagybányai vitéz Horthy Miklós kormányzó úr , fő­méltósága dec. 12-én jött városunkba. Fogadására testüle­tileg vonult ki az ifjúság. Részt vett az ifjúság azon az ünnepségen is, melyet az Orsz. Menekültügyi Hivatal helybeli kirendeltsége diáknap, címén nov. 5-én tartott városunkban. Kárpáti Kelemen ny. tank. kir. főigazgató, volt intézeti igazgató, temetésén is testületileg vett részt az ifjúság. A tanulók jótékonycélú gyűjtéséből 18.500 K jutott a József-szanatóriumnak, 10.000 K a Zsófia-szanatóriumnak, 10.083 K a Vakok Orsz. Egyesülete helybeli fiókjának, 2000 K-t kapott a Horthy-féle akció annak a tánckoszorúcskának jövedelméből, mely az intézeti tánctanfolyamnak befeje­zése volt. 4. Tanulmányi és fegyelmi állapot. A Rendtartásban előírt értekezleteken behatóan foglalkoztunk a tanulók tanul­mánya előhaladásával és fegyelmi viszonyaival. Hasonló meg­beszélésekre állandó alkamul szolgált a tanárok együttélése. A szállásfelügyelő tanár látogatásai most is sok értékes meg­figyelést és tapasztalatot nyújtottak az értekezleteknek meg­beszélésére. A rendes órákon kívül való iskolai elfoglaltságok, rend­kívüli órák, ifjúsági körök és egyesületek gyűlései, játékdél­utánok, cserkészet stb., jó nevelő hatással vannak ugyan az ifjúságra és az iskolához kötik a tanulót az előadásokon kí­vül is, de sokféleségük már alig enged időt a tanulónak a komoly elmélyedésre. Ha ezek mellett a tanulót még otthon is külön órákra fogják, a túlterhelés veszélye alig kerülhető el. A tanulás eredményeiben és a viseletben egyaránt érez­teti káros hatását az a körümény, hogy a nehéz megélhetési viszonyok miatt mindig többen lesznek a vidékről bejáró tanulók. Ugyancsak nagyon érezhetők az elszakított terüle­tekről való beköltözések és a szülők gyakran előforduló át­helyezése miatt történő iskolaváltoztatások bénító hatása. A nagy drágaság, az anyagi viszony­ok eltolódása, az a körülmény, hogy a jövőről való gondoskodás bizonytalan és úgyszólván céltalan, rossz nevelő hatással vannak a tanulókra. Nem tudják kellőkép értékelni, megbecsülni és okosan hasz­nálni a rendelkezésükre bocsátott pénzt. Az a szomorú eset fordult elő iskolánkban, hogy egy­ vidékről bejáró I. osztályú

Next