Katolikus gimnázium, Szombathely, 1924
jellemzi. A sok irányban való foglalkoztatás a rendes órákon kívül és a kitartó szorgalom hiánya ennek fő okai. A tanulókat egyénenként erre sokszor figyelmeztettük és a szülőket s helyetteseiket is tájékoztattuk észleleteinkről. Akárhány tanuló több időt szentel a sportnak, cserkészetnek s más kedvenc foglalkozásának, mint a rendes tárgyakból való készülésnek. A vidékről, még a távolabbiról is, vasúton, kocsin vagy gyalog bejáró tanulóknak a száma évrőlévre emelkedik. A nehéz megélhetési viszonyok és magas szállásdíjak ezt érthetővé teszik. Tanulás és fegyelmezés szempontjából ennek rossz hatása mindjobban érezhető. Az intézetben működő Mária-kongregáció, cserkészet és más iskolai egyesületek jótékony hatása az ifjúság fegyelmezésére,, erkölcsi nevelésére kétségtelenül megállapítható. Nagy körültekintéssel és gondos időbeosztással kell azonban működésük határát megállapítani, mert különben elvonják a tanulót tulajdonképeni munkájától. Az ifjúság fegyelmezettsége és általános magatartása megfelelt a követelményeknek. Súlyos megtévelyedések egyes tanulók részéről, sajnos, az idén is fordultak elő. Két V-ik osztályú tanulót ki kellett zárnunk az intézetből, mivel idegen lakásba behatoltak, onnan ennivalót és pénzt vittek el. Ügyük tárgyalásánál védelmül azt hozták fel, hogy ők hasonló dolgokat olvastak kézbe került könyvben. 5. A szülőkkel és megbízottaikkal való érintkezés. Örvendetes tényként állapítható meg,, hogy iskolánk és a szülői ház között a kapcsolat eléggé bensőséges. Szülők és megbízottaik elég gyakran jönnek el az igazgató és tanárok fogadóóráira, érdeklődnek gyermekeik magaviselete és tanulmányi előmenetele iránt, tanácsot kérnek kétes esetekben és dicséretes őszinteséggel elmondják az esetleg otthon észlelt hibákat is gyermekeikről. Viszont az iskola is teljes jóindulattal, de leplezetlen őszinteséggel tájékoztatja a szülőket gyermekeik erkölcsi és tanulmányi állapotáról. Ezzel a kölcsönös megértéssel a legtöbb esetben tudunk is segíteni a bajon, ahol mutatkozik. Iskolai ünnepségeinken mindig szép számmal vesznek részt a szülők, megbízottaik és az iskola munkája iránt érdeklődők, sőt a maguk részéről is meghoznak minden áldozatot, hogy lélekemelővé, tanulságossá és meleggé tehessük ez alkalmakat. A tanárok közül többen szállásukon és otthonukban is meglátogatták diákjainkat, hogy az iskola közvetlen tapasztalattal is tudomást szerezzen a tanulók magatartásáról az iskolán kívül. Általános és alkalomszerű nevelési és tanítási kérdések megbeszélése a szülői értekezleteken történik. Ilyen értekezlet három volt a lefolyt iskolai évben. Az elsőn, nov. 30-án, Vágner Alajos tanár a tanulók művészi érzékének s különösen a zenei érzéknek