Állami Kanizsai Orsolya leánygimnázium, Szombathely, 1918
2 Iskolánk tanári testülete megnyugvással állapítja meg, hogy a proletár-diktatúra tévtanai tanuló ifjúságunknak szellemi és lelki életére és hazafias érzelmére semminemű káros befolyást nem gyakoroltak. A szovjet kormány az iskolai rendtartást is kikezdte, egyebek közt az évi „Értesítők“ megjelenését is beszüntette. Ezért jelenik meg most, iskolánk fennállásának harmadik évében, II. értesítőnk. Az 1919/20. tanév beszámolója ez, mely egyúttal az előbbi, 1918/19-iki tanév főbb mozzanatait is magában foglalja. Mint a titokzatos fátyollal letakart szaiszi szobor, úgy áll előttünk átláthatatlanul sűrű homályba burkolva állami életünk jövő alakulása és ennek központjában: a magyar nemzeti kultúra. A nemzeti társadalomnak gyökeres és tartós megújhodása elsősorban az új nemzedék nevelésétől függ. A tanításnak és nevelésnek ezentúl olyannak kell lennie, mely valláserkölcsi alapon hazafias érzelmű és az élet követelményeit ismerő ifjúságot nevez társadalmunknak és nemzetünknek. Sajnos, hogy e két fontos tényező tárgyalását, a hely szűke miatt, csak igen rövidre kell szabnom. Az új irányú iskola egyik fő feladata lesz, hogy a magyar vonatkozásokat minden tantárgy tanításába beleszője úgy, hogy ezek a tanulót mindenkor magyar voltára figyelmeztessék. " írasson a Magyar Tudományos Akadémia hozzáértő íróval oly hazafias szellemű könyvet, mint a minő G. Bruno könyve: „Le tour de la France par deux enfants.“ Elzász-Lotharingia elvesztése után készült ez a mesterien megírt könyv; 1909-ban érte 352. kiadását. Jellegzetes bélyege, hogy a szívhez és észhez egyaránt szól. Előszavának egyetlenegy mondatát idézem csak: „En groupant ainsi toutes les connaissances morales et civiques autour de l’idée de la France, nous avons voulu présenter aux enfants la patrie sous ses traits les plus nobles, et la leur montrer grande par l’honneur, par le travail, par le respect profond du devoir et de la justice.“*) Az ilyen magyar vonatkozású olvasókönyv nyomán a tanulóifjúság, állandó érdeklődés mellett, könnyen megismerné szép hazánkat, faj- és hazaszeretet gyúlna ki fiatal lelkében és felébresztené benne azt a forró vágyat is, hogy hazánk elvesztett területeit, a búzatermő Délvidéket, kincses Erdélyi és történeti emlékeinkben oly gazdag Felsőmagyarországot igyekezzék visszaszerezni. Megtanulná belőle azt is, hogy a visszaszerzett területeket az eddiginél több hozzáértéssel és nagyobb szeretettel kell majd a megmaradt hazai földhöz kapcsolnia, magyarrá tennie. *) Így csoportosítva az összes erkölcsi és polgári ismereteket Franciaország eszméje körül, a gyermekeknek a hazát legnemesebb vonatkozásaiban akartuk bemutatni, hogy lássák nagyságát a tisztesség, a munkaszeretet, a kötelességtudásnak és igazságosságnak mély megbecsülése révén.