Állami Kanizsai Orsolya leánygimnázium, Szombathely, 1943

I. Fábián Gyuláné Biczó Ilona. Fábián Gyuláné Biczó Ilona r. tanár a tanév elejével megvált intézetünktől. A múlt év márciusában megrendült egészségi állapota miatt orvosa tanácsára betegszabadságot kért s az új tanévben már meg sem kezdte a munkát, nyugdíjaztatását kérte. Budapesten született és ott is szerezte meg az érettségit, a VI. ker. áll. Mária Terézia leánygimnáziumban. M­­vészi hajlamai már abban az időben jelentkeztek. Az akkori felsőbb leányiskola kép­viselte 1908-ban Magyarországot a londoni nemzetközi rajzkiállítá­son, és ott Biczó Ilona VIII. o. növendék két rajzával dicséretet nyert. Mint a művészeti és mértani rajzból képesített középiskolai tanár, először a sárvári polgári iskolánál működött. Onnan helyezte át a VKM. 1917. őszén az akkor újonnan létesült szombathelyi leány­­gimnáziumhoz. Ettől kezdve munkás élete összeforrott iskolánk éle­tével. Az intézet fokozatosan nyolc osztályúvá fejlesztésével a tanári testület is mindig jobban bővült. Új kartársak jöttek, de nem mind­nyájan vertek itt gyökeret, sokan más iskolához kerültek, hogy megint újaknak adják át helyüket. Néhányan meg is haltak közülük. Az állandóan változó, cserélődő tanári karban a legelsők közül Fábián Gyuláné már csak másodmagával ünnepelhette most két éve az intézet fennállásának negyedszázados évfordulóját. Fábiánné Biczó Ilona kartársunk mintaképe a szerényen, csend­ben dolgozó magyar asszonynak. Amellett, hogy gondos háziasszony és családanya, pontos, kötelességtudó, szívvel-lélekkel munkálkodó tanár. A rendes munkát növendékeitől­­is megköveteli. Gondosan ügyel a tiszta, csinos kiállításra, és következetes szigorúságával rendre és pontosságra neveli a leányokat. Istentől ihletett művész nemcsak az alkotásban, hanem abban is, ahogy megtanítja növen­dékeit a helyes szemléletre, hogy meglássák a szépet a természet­ben, vagy egy-egy művészi alkotásban. A tanulók munkáiból ren­dezett kiállítások anyagát mindig nagy gonddal állította össze. Ügyelt arra, hogy a sikerültebb rajzok, szebb kézimunkák kellően érvénye­süljenek, hogy ezáltal fokozza a növendékek ambícióját. Napokig dolgozott, rendezgette a rajzokat, hogy minél szebb, művészibb képet nyújtson a munkák összessége a szemlélőnek.

Next