Szózat, 1922. augusztus (4. évfolyam, 174-199. szám)

1922-08-01 / 174. szám

mt AUGUSZTUS 1 Kum, bevághatják, hogy tévedtek. Amíg Garami Ernő Bécsben a Jövő című lapot fenntartja és ebbe olyan stílusban h­at az ország ellen, amilyenben írnak, nem vagyok hajlandó vele szóbaállni. (Élénk he­­lyeslés és taps jobbfelöl­és a középen.) — Magyar­or­szágon n­incs száműzetés. Magyar­­országba mindenki hazajöhet. Nincs akadálya an­nak, hogy bárki hazajöjjön, de azok nem jönnek haza, akik érzik magukról, hogy bűnösök, akik tud­ják magukra , hogy ha hazajönnek, itt az ügyész vár reájuk. ■— Ezt azonban én meg nem változtatha­tom, mert szabadságlevele­ arra, hogy Ma­­gyarország ellen külföldön propagandát csináljon, senkinek ki nem állítok. (He­lyeslés jobbfelől és a középen.) Az amnesztia kérdése : "Azt követelte tőlem a szociáldemokrata párt, hogy nyissuk ki a börtönöket és terjesszük ki az általános amnesztiát azokra is, akikre eddig nem terjesztettük ki. Kérdem, miért fáj önöknek újból a kommunisták feje? Hiszen önök a kommunisták­kal semmi közösséget nem akarnak vállalni, hát ez­zel a követeléssel miért vállalnak újra közösséget? — A kisbű­nösök mind kiszabadultak, mert az amnesztiarendelet úgy intézkedett, hogy azok, akik olyan bűncselekményeket követtek el, amelyek öt évn­él hosszabb szabadságvesztés-büntetést nem vonnak maguk után, szabadon eresztendők. Az igazságügyminiszter úr most olvasta fel a Számada­­­tokat, amely bizonyítéka annak, hogy 27.000 am­­­­nesztia adatott ki. Ugyancsak ez az amnesztia-ren­delet biztosítja azt is, hogy azok, akik hosszabb időre ítéltettek el, amennyiben érdemesek rá, am­­nesz­tiában részesülhetnek s részesült egyik is másik is közülök. .Am­ikor az egyik oldalon a 27.000 vörös cselekmény amnesztiába részesült, a másik oldalon felháborodnak afelett, hogy kénytelenek voltunk a másik oldalon még százat sem kitevő számban egyeseket szintén amnesztiában részesíteni, olyano­kat, akik bizonyos jogren­dellenes bűntényeket kö­vettek el, tisztán azért, mert elhitték magukról, hogy ők vannak hivatva az országban a jogrendet helyreállítani. Miféle igazságérzet az, amely az egyik oldalon 27.000 amnesztiával nem elégszik meg, a másik oldalon ellenben azt kiálltja: feszítsd ke­resztre azt a 70 embert. Quod um­ justum, alteri aequum — mondja a latin közmondás. Ha önök nem értik meg a kiengesztelődés politikáját, akkor ne beszéljenek kiengesztelődésről. Egész Európában kivételes ha­talommal kormányoznak . Áttérek azokra, amiket a szociáldemokrata­párt a kivételes hatalom és a közszabadságok tekin­tetében mint követelést fölállítottak. Önök beszédeik­ben újból a kivételes hatalomnak a­zonali megszün­tetését kérik. Én a magam részéről ismételten ki­jelentem, hogy semmi sem áll távolabb a kormánytól, mint az a törekvése, hogy ok nélkül és céltalanul a kivételes hatalmat meghosz­­szabbítsa, különösen most, mikor kötelezettséget vállalt arra vonatkozólag, hogy hat hónapon belül megszünteti, illetőleg a kivételes rendelkezéseket megfelelő tör­vényjavaslatokkal pótolja. Szeretik a kivételes ha­talmat úgy feltüntetni, mint magyar specialitást, pedig Középeurópában majdnem mindenütt meg­van. Nem akarok Románia, vagy Szerbia példájára hivatkozni, mert ezek Balkán-államok, amelyek kultúra tekintetében hátrább állanak, mint mi, de rá kell hogy mutassak, hogy ezekben az államokban ostromállapot, cenzúra­, internálás, bebörtönzés s más olyan rendszabályok vannak, melyek nálunk nincsenek meg. Hivatkozni akarok Németország példájára és hivatkozni akarok CsehoSzlovákia példájára, ahol a szociáldemokraták vannak ural­mon, ahol mindenesetre önök szerint is demokrati­kus uralom van és ahol igenis megvan a kivételes hatalom. Németországban a kormánynak igen szé­leskörű és a mienknél sokkal messzebbmenő kivé­teles hatalom áll rendelkezésére, mely nem is a há­ború idejéhez, hanem általánosságban a rendkívüli állapotokhoz van kötve. Itt több olyan jog is érintve van, amely a magyar kivételes hatalom révén nem érinthető.­­ Hasonló a helyzet Cseh­o-Szlová­kiában. A régi Felső-Magyarországon, az úgynevezett Szlo­­venszkó területen a régi magyar kivételes hatalom­ról szóló törvényes rendelkezések voltak érvényben egészen a békeszerződés ratifikálásáig. A ratifikálás után ezeket a magyar törvényeket hatályon kívül helyezték és az egész állam területére szóló hatállyal új törvényt hoztak a kivételes hatalomról, amely nemcsak a háború idejére szól, de — ép úgy mint Németországban — a rendkívüli állapotok idejére. Ez a törvény ennélfogva sokkal szigorúbb a mienk­nél. A hírlapoknál előzetes cenzúra van, azokat be­tilthatják, még­pedig nem is a miniszter, hanem már maga a zsupán. A postacenzúra szintén életben v­an és a statárium rendkívüli veszély címén bármi­kor elrendelhető, az egyesülési és gyülekezési jog erősen korlátozva van és a lehető legszigorúbb in­ternálás fennáll. Nem áll tehát az, mintha ez ma­gyar specialitás volna. Sajnos, egész Európában olyanok a viszonyok, hogy a kormányok kénytelenek a kivételes hata­lomra appellálni, mert e nélkül nem volnának ké­pesek teljesíteni azokat a feladatokat, amelyek rá­juk vannak bízva. Ha van is egy hatalom Közép­­európában, ez Ausztria, ahol a kivételes hatalom ismeretlen fogalom, ne irigyeljük ennek a helyzetét, mert abban az államban, ahol a kormány kivéte­les hatalmát egyetlen pártnak és a naptömegek­nek kivételes hatalma helyettesíti, ott a polgári sza­badság sokkal rosszabbul van biztosítáta, mint azokban az államokban, ahol a kormányok ugyan kivételes hatalommal bírnak, de ez a kivételes ha­talom egyfelől parlamentáris ellenőrzés alatt át­, másfelől törvényes szankcióval bír. (ügy van! ügy van! a jobboldalon.)­­ Meggyőződésem szerint azonban elveszti ez a követelés komolyságát, ha olyan alakban jelent­kezik, hogy ugyanakkor, amikor itt a plénumban a képviselő urak, a kivételes hatalom azonnali meg­szüntetését követelik, ugyanakkor, talán még ugyanazok a képviselők is, az egyes bizottságokban ár­maximálást, rekvirálást, lakásrendeletszigorítást és Isten tudja miféle követeléseket terjesztenek elő, amelyek csakis a kivételes hatalom alapján eszkö­­zölhetők. (Taps a jobboldalon.) Lehetséges a revízió az elbocsá­tott tisztviselők ügyében . Még három konkrét panasszal kell foglal­koznom, amelyet a szociáldemokrata párt hozzám intézett. Az egyik panasz az, hogy nem engedtük meg a vasutasoknak a szakszervezeti szervezkedést, hogy betiltottuk a „Vasutas“ című lapot és hogy a villamosvasutasok szervezkedése még ma is ne­hézségekbe ütközik. Végre a harmadik panasz az, hogy a kommunista cselekmények miatt elbocsátott tisztviselők ügyének revízióját a kormány a maga részéről lehetetlenné teszi. A kormány nem hajlandó ma sem ahhoz hozzájárulni, hogy a vasúti alkalmazottak szakszervezet alapján szervezked­hessenek. (Helyeslés a jobboldalon.) E tekintetben a törvény a következőket mondja (Olvassa).: ...Az alkalmazottak körében bár­milyen egyesületet és intézményt, a jótékonycilú szövetkezeteket is ideértve, csak a kereskedelemügyi miniszter előzetes engedélyével szabad alapítani. Az alkalmazottak nem lehetnek olyan egyesületek tag­jai, amelyeknek törekvései haza, vagy nemzetelle­nesek, vagy amelyeknek törekvései a kereskedelem­ügyi miniszter megítélése szerint a vasúti szolgá­im érdekeivel össze nem egyeztethető." Szószerint ugyanez van benne a szolgálati radtartásban­­. Még 1808. évi október 18-án Szterényi József báró, akkori kereskedelemügyi miniszter tiltotta meg a vasúti alkalmazottaknak a szakszervezetbe való belépést, tehát mindenesetre olyan kormány tagja, mely­ kormánnyal szemben a reakciónak gondolata fel nem vehető. Mi ezt az állapotot örököltük és azon az állásponton vagyunk, hogy az államvasutak körében a fegyelem és a kötelességteljesítés szempontja oly nagy fontossággal bír, hogy veszé­lyesnek tartanák, ha itt a szervezkedésnek azokat a módjait, amelyek talán privát üzemekben semmi veszéllyel nem járnak, megengednék és lehetővé ! címűk.­­ Ami a villanyosvasutak alkalmazottainak szervezkedésé illeti, itt a kormány kilátásba helyez­te, hogy ezt a szervezkedést engedélyezi. Itt azon­ban a nehézségek más­ helyen állanak elő. A szak­­szervezet ideiglenes vezetősége elkészítette ugyan a Magyarországi Villamos- és Helyiérdekű Vasutak Alkalm­izottainak Országos Szövetsége alapszabály­­tervezetét és azt jóváhagyás végett be is mutatta. Kénytelen vagyok azonban rámutatni, hogy a szo­ciáldemokrata szakszervezet azokat a feltételeket, amelyek mellett a keresztényszocialista szakszerve­zet működik, a maga részéről elfogadni nem volt hajlandó. Ha az egyik szakszervezet működni ké­pes amellett az alapszabály mellett és a kormány­nak olyan ellenőrzése m­ellett, amelyet a kormány szükségesnek tart, akkor nem látom be, hogy ez a másik oldalon hasonlóképen miért ne volna lehetsé­ges. Arra kérem a képviselő urakat, hassanak oda, amennyiben tényleg súlyt helyeznek arra, hogy ez a szervezkedés lehetővé váljék,­­hogy azok a ténye­zők, akik eddig mereven elzárkóztak az elől, hogy a kormány az alapszabályokba oly változtatásokat eszközöljön, amelyek az ellenőrzést tényleg lehetővé teszik, azokat szintén elfogadják és abban a perc­ben nem tesznek nehézségek.­­ Nem emlékszem, melyik képviselő úr tette szóvá, hogy a kommunista magatartás miatt elbo­csátott tisztviselőkkel sok helyen igazságtalansá­got követtek el és hogy az eljárásokat revízió alá kell venni. Bátor vagyok e tekintetben azt a fölvi­­lágosítást adni, hogy folyó évd február hó 20-án minisztertanácsi határozat hozatott, amelynek meg­felelően én azután az összes re­szortminisztereket hivatalos átiratban értesítettem, hogy ilyen reví­zió lehetséges, sőt ott, ahol a miniszter a maga ré­széről meggyőződik arról, hogy akár igazságtalan­­ság, akár pedig olyan vétség, vagy mulasztás for­dult elő, hogy nem vették figyelembe a tanúk val­lomásait, vagy akár magának a vádlottnak kije­lentését, az ilyen revízió lehetővé tétessék. Nem­ áll meg tehát az, amit a képviselő úr felpanaszolt. " A miniszterelnök kritikája a liberális ellenzékről — Ezzel áttérek a liberális párt kritikájára. Kassai képviselő úr azt mondja, hogy mi felülről csináltunk forradalmat és államcsínyt követtünk el, mert törvényellenesen adtuk ki választójogi ren­dele­tünket és ebben a rendeletben megfosztot­tuk választópolgáraink tekintélyes részét a vá­lasztójogától, meghamisítottuk a nemzet szabad akaratát a választásoknál és ezáltal ugyan többsé­get létesítettünk a parlamentben, de ez a többség és ez a parlament nem­ munkaképes, mert nélkü­lözi azt az erkölcsi presztízst, amelyre minden parlamentnek szüksége van, ha azt kívánja, hogy az általa hozott törvényeket a nép széles rétegei magukra nézve kötelezőnek elismerjék.­­ Hosszú okfejtés ez, amely bizonyos pre­misszákból indul ki. Ezekkel a premisszákkal kü­lön kell foglalkoznom, mert ha ezek megdőlnek, megdől az a következtetés is, amit belőlük levon­nak. Itt van mindenekelőtt az, hogy törvényelle­nesen bocsátottuk ki választójogi rendeleteinket. Én azt hiszem, ez a kérdés a nagy nyilvánosság előtt már teljesen tisztázva van. A képviselő úr nem tudott egyetlenegy új argumentumot sem a maga álláspontja mellett fölhozni, hacsak nem­ nevezem új argumentumnak azt, amikor azt mond­ta, hogy Pollner egyetemi tanár nekik adott iga­zat. Már­pedig még ebben az esetben­­sem áll a dolog úgy, mint ahogy azt a képviselő úr mondta, mert Pollner csak annyit mondott, hogy vagy a Friedrich-féle rendeletet, vagy az 1913-as Tisza­fáré választójogi törvényt kell alkalmazni. Én azt hiszem, Kassai képviselőtársam nem köszönte volna meg nekem, ha én Pollner tanácsát követve, az 1913. évi választójogi törvényt alkalmaztam volna.­­ Foglalkozni akarok még a jogfosztás kér­désével is, mert ezzel már több más képviselő úr is előállott. Igaza lenne a képviselő úrnak abban az­ esetben, ha mi oly szűk választójogot statuál­tunk volna, amely tényleg az állampolgárok te­kintélyes részét megfosztotta volna választójogától

Next