Szózat, 1923. március (5. évfolyam, 48-73. szám)
1923-03-01 / 48. szám
Takarékosságot az egész vonalon Tisztában kell lennünk a trianoni szerződés által teremtett helyzettel. Meg kell tanulnunk lemondani az élet minden vonatkozásában, mert jöhet egy olyan idő, amikor már nem a saját takartunkból leszünk kénytelenek lemondani. A kiadásokat minden vonalon apasztani kell. A mostani költségvetésben huszonöt milliárddal vannak előirányozva a kiadások. Ezz összeg azonban csak részben kerül kiadásra a mostani esztendőben. Ami az államadósságok állagát illeti, teljes számszerűséggel nem állhatna elő. Több elintézetlen kérdés van még. A három előtti adósságunk hárommilliárd korona békebeli paritás alapján számítva és ugyancsak békebeli paritásra számítva 61,4 milliárd a háború alatti adósságunk. Ez azonban tényleges képet adósságainknak összességéről nem ad. A háború előtti állami adósságok terhe a mai koronaértékben négyszázmilliárdot tesz ki. A békeszerződésből eredő terhek és hátralékok Angliával, Franciaországgal, Belgiummal és Törökországgal szemben 170 milliárdot képviselnek, kétségtelen azonban, hogy ez az összeg az időközi barátságos érintkezés és összeköttetés révén csökkenni fog. A tisztviselőkérdés rendezése Másik jelentékeny tétele a költségvetésnek a közalkalnazottak természetben való ellátása, aimt a lisztellátással együtt 24 milliárdot tesz ki. Ebben nincs beeszámítva az a haszon, amit erre a célra az exportvámokból és a vámsabonából kapunk. A megterhelés azonban olyan nagy, hogy ebben az irányban tovább kell folytatnunk a leépítést, amit a múlt esztendőben már megkezdtünk. Szükségleteinket nagyrészben vásárlás útján kellett fedeznünk, ami azt jelentette, hogy általános drágulás következett be. Olyan feltételeket kellett teremtenünk éppen a természetbeni ellátás terén, ami nem fogja előidézni az általános drágulást az állam vásárlásai révén. Ami az egyéb termézetbeni ellátást illeti, a köztisztviselők részére fenn kell tartanunk, mert ez biztosítja életi standardjuk bizonyos stabilitását. Nagyon fontos kérdésről van itt szó, úgy, hogy szám-beli adatokat is fel kell tárnom. Összesen 1 280.000 állami alkalmazott van. Ebből tulajdonképpen kétszázezer tisztviselő természetbeni el-tatásáról kell gondoskodni. — A családi pótlékok megállapításánál is csökentenünk kell a kiadásokat és lehetetlen az is, hogy az állam lássa el az autonóm tisztviselőket —•■'Más eszközzel is kell gondoskodni a tisztviselőterhek enyíntéséről. Korlátozni kell a ■magasabb kvalifikációin fogalmazói alkalmazottak számát, akik megmaradnak, azokat felelősségteljes munkára kell használni. A jövőben egyáltalán ne lehessen túllépni a megállapított százathatárt. Ezzel a tömeggel nem ilyen kis országnak, de egy nagy világbirodalomnak adminisztrációját is el lehet végezni. Meg kell változtatni a tisztviselői státust is. Nem tartható fenn az az állapot, hogy ma már majdnem mindenki miniszeri tanácsos ebben az országban. Egyszerűsíteni kell az illetményeket is öszszevonással. A természetbeni ellátás szükséglete 2—3 milliárdot tesz ki. Ami a nyugdíjazást illeti, az állam terhének csökkentése érdekében intézkedéseket kell tenni. Békeszerződésből folyó kötelezettségek — A békeszerződés végrehajtásából folyó kötelezettségek teljesítésére 5,8 milliárd korona van előirányozva. Tel kell mutatnunk arra, hogy különösen az állami szállításoknál felvetődött szükségletek közül, amelyeket az adott Programm ránk diktál, a szolgáltatás alig lesz a megálló lított határ mértékében kielégíthető. Montja a helyzetünket, hogy állandóan a bankó-présre vagyunk utalva, hogy a szolgáltatásokra fedezetet találjunk. A kivitel fokozása Mindent meg kell tennünk annak biztosítá-sára, hogy kellő mennyiségben külföldi fizetési eszközök álljanak rendelkezésünkre. Ehhez szükséges kivitelünk fokozása.E részletek elsősorban e mezőgazdasági terményeket és különösen az állatállomány állanak rendelkezésünkre, amelyet a gazda a takarmányhiány miatt nem tarthat el, nem a gazdagságunk, brutszm a " szegénységünk folytán kell ennek kimennie. "Az exportra fordítható állatállomány igen nagy részét köti le a reparációs szolgáltatás ésépp ezért minden esetre oda kell hatni, hogy a szolgáltatások legalábbmegfelelő időre kitolassanak. Az egyes tárcák költségvetése , Pénzügyminiszter ezután a kisebb tárcák költségvetéséről szólt. A dunai kikötő építésére 800 milliót irányoztak elő. Franciaország hozzájárulásával 15 millió frank kölcsönt kapnak a kikötő építésére. A külügyminisztérium költségvetése 2,1 milliárdot tesz ki. A belügyi tárca 9,8 milliárdot. Itt főleg a rendészeti szervek költségéig szerepelnek- nagyobb tétellel. A kereskedelmi tárcának 16 milliárd a költségvetése. Ebből iparfejlesztősre 173 milliót fordítanak, a többit ipari szakoktatásra, a szénkormánybiztos- Ságra, az árvizsgáló bizottságra, a kiviteli irodára fordítják. A földmi velésügyi tárca nettó összegben 2,6 milliárddal szerepel. A kiadásokat elsősorban a vízügyi munkálatok és kísérletek emésztik föl, de jelentékeny összeget fordítanak a mezőgazdasági szakoktatásra és a lótenyésztés szükségletei is nagy összeggel szerepelnek. Itt gondoskodnak a földiirtokrendező bíróság költségeiről is. Az igazságügy minisztérium három milliárd koronával szerepel. A pénzügyi tárca költségvetésében igen jelentékeny ráfizetést tétel a Délivasút. Ami az üzemek kiadásai előirányzatát illeti, a kiadás 73 milliárd, a bevétel ellenben csak 49,8 milliárd, úgy hogy a deficit itt 23.2 milliárd. Ez elsősorban az államvasutak üzemének eredménye amely 26.7 milliárd deficittel zárult. Ebből a deficitből azonban 16 milliárd a beruházás, 10 milliárdot tesz ki a szállítási adótétel, amelyet nem itt állítottak be a bevételek közé, tulajdonképpen tehát a Mac költségvetése nem mutat fel hiányt. A posta aránylag nagy jövedelmet mutat fel: 1.6 milliárdot. A postatakarék költségvetésében bizonyos deficit mutatkozik, de ennek különösebb jelentősége nincs. A kultuszminiszteri tárca 8.8 milliárd a költségvetési előirányzattal szemben, amelynek nagy részét jelentékeny beruházások képezik. A művézeti szükségleteket mindenesetre a legmesszebbmenő értékben ki kell elégíteni. az infláció rinti a névracáni életeinket. Legfőbb baj az, hogy az állam állandóan kénytelen a bankóprést igénybe venni, hogy a kiadásokat fedezze. Deflációról beszélni nálunk, sajnos, nem lehet. Lehet arról beszélni, hogy az infláció egészséges infláció-e, vagy egészségtelen. Akik az egészséges inflációt akarják, ami azt jelenti, hogy az infláció révén beruházásokat eszközölhessünk, azok megtalálják mindenesetre a költségvetésben az erre megfelelő alapot, mert költségvetésünk felerésze ilyen egészséges inflációnak az eredménye lesz. A pénz rosszabbodását azonban ez a fedezési mód nem akadályozhatja meg és nem akadályozhatja meg a drágaság fokozását sem. A mi legfőbb célunk ennek a megszüntetése,mert szükségképpen rontja egész gazdasági életünket. A bankjegyek emelkedésével természetesen nemcsak a drágaság emelkedik, hanem újabb és újabb igények jelentkeznek a közalkalmazottak részéről, amit én természetesnek, jogos törekvésnek tartok, azonban meg kell komolyan fontolni, hogy meddig terjedhet a nemzet áldozatkészsége. Harmadik fontos kérdésünk a hadsereg gazdasági kérdése, mely 16 milliárddal szerepel a költségvetésben, ez az összeg azonban nem felel meg a tényleges szükségletnek. A zsoldos hadsereg szisztémája, melyet a békeszerződés ránk kényszerít, míg gon nehézzé teszi a hadsereg fenntartását. Mi békés nemzet vagyunk, békében akarunk élni szomszédainkkal, semmiféle háborús törekvéseink nincsenek.. Külföldi kölcsönre van? Magyarország az egyetlen állam, amely rpifizáció nélkül is nagyon súlyos külföldi haffeffefdss lies monterd. Ha Anglia is kénytelen megegyezést emlegetni a háborús költségektekintetében, mi is megegyezéseket és engedményeket kérünk, mert ezek mellett gazdasági és pénzügyi regenerációról beszélni sem lehet. Szükségünk van tehát olyan kölcsönre és ez irányban nemsokára megtehetjük a kezdő lépéseket, mely nemcsak az államháztartásunk stabilizálását biztosíthatja, hanem külföldi adósságaink rendezését is lehetővé teszi-Az elmúlt nyolc hónap alatt 171 milliárdot vettünk a fegyintézettől igénybe, de vigyáznunk kell, hogy ne menjünk szertelenségekbe. Külkereskedelmi mérlegünk 36 millió aranykorona passzivitást mutat. Látható ebből, hogy a mérleg állandóan javul, ami a behozatal csökkentésére és a kivitelemelésére vezethető vissza. A Devizaközpont szükséges — Én elvileg a teljes gazdasági szabadság álláspontján vagyok. A tilalmi listát egészen el kellene törölni. Az exportlistát revízió alá vesszük és több felesleges tételt töröljünk belőle. Ebben kompromisszumra lesz szükség, de el kell mennünk a legmesszebbmenő határokig. A cél a szabadgazdálkodásra való áttérés.Időnkéntszükség van korlátozó intézkedésekre. A Devizaközpont fenntartására szükség van. Nem tűrhetjük, hogy megrendelt sürgönyökkel kérjenek valutát és más eszközökkel játsza ki a Devizaközpontot. A hitelek rende■ résénél csak a stabil pénz segíthet, de vannak jelenségek, amelyeknél korlátozó intézkedésekre van szükség. Különösen a kosztpénz a beteg közgazdasági élet folyománya. Békében akarunk élni im MA sorosi csütörtön . Csak új bevételek indokolhatnak új kiadásokat A lakásbér kérdésében elhatározó lépésnek kell következnie. A mostani költségvetésben jóval több van előirányozva az építkezésekre, mint a tavalyiban. A gazdasági élet egészségessé tételére vonatkozóan két vélemény alakult ki. Az első azt mondja, hogy elsősorban az államháztartást kell rendbehozni, a másik szerint elsősorban a termelést kell fokozni. Hosszú gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező férfiak közül többen széles, átfogó programmód adtak, de egy sem vállalkozott arra, hogy a maga programmját megvalósítsa. Az egyik részről a termelés fokozását kívánják, tekintet nélkül a bankóprésre, viszont a másik rész kontingentálni akarja a bankjegyforgalmat. Olyan gyakorlati irány kell követnünk, amely a magyar politikai életben megvalósítható. Meg vagyok győződve arról, hogy a társadalom és elsősorban annak vezetője, a magyar parlament meg fogja teremteni azt a közfelfogást, hogy átvergődhessünk a nehéz helyzeten. Legfontosabbnak azt az elvet tartja, hogy nem szabad elhatároznunk semmiféle olyan új kiadás és új terhekvállalását, amelyeknek megfelelő új bevételekrőlnem gondoskodunk. A gazdasági harc, amelyet folytatunk a nemzet életéért, nem emberek harca emberek ellen, hanemy rajtunk kívül álló természeti erők ellen kell küzdenünk és ha ettől a hittől át van hatva mindenki az országban, akkor minden magyar erő egyesülni fog, hogy szolgálja a nagy célt Kérem a beterjesztett javaslatnak nem elfogadását, hanem beható és eredményes kritika alá vonását. (Lelkes éljenzés és taps. A szónokot számosan üdvözlik.) BELPOLITIKA A költségvetés az egységes párt előtt A Keresztény Kisgazda-, Földmíves és Polgári Párt közgazdasági és szociális bizottsága március elsején, este hat órakor ülést tart, amelyen a költségvetéssel fog foglalkozni. Az ülésen Kállai Tibor pénzügyminiszter is megjelenik. A mentelmi bizottság ülése A nemzetgyűlés mentelmi bizottsága Fáy Gyula elnökletével ma délután négy órakor ülést tartott, amelyen Vanczák János nemzetgyűlési képviselő hatrendbeli és Sándor Pál egyrendbeli mentelmi ügyét tárgyalta. A bizottság mind a hét esetben a nemzetgyűlési képviselők mentelmi jogának felfüggesztését hozta javaslatba. Elrendelték, a vizsgálatot Rainprechst mandátuma ügyében A nemzetgyűlés második bíráló bizottsága szerdán délelőtt folytatta a Rainprecht Antel mandátuma ellen beadott petíció tárgyalását. A tárgyaláson Kolmanni Dezső, Rainprecht védője tartotta meg védőbeszédét, majd Hajós Kálmán elnök felhívására dr. Moldoványi Jenő,Rainprecht volt ellenjelöltjének, Bernelák Nándornak jogi képviselője bizonyította, hogy Rainprecht sorozatos törvényellenességeket követett el a választások alkalmával. Királyszentistvánon tragymennnyiségű kárt fizetett a választóknak és izgatott a fennálló társadalmi rend, ellen, amit tizenöt tanú írásos vallomása bizonyít. Ugyancsak tizenöt tanú bizonyítja, hogy Liter községben hatvan ember részére fizetett brrt Kohn és Rosenberg zsidó korcsmárosok igazolják, hogy Rainprecht több helyen itatott. Ezután Patay Tibor intézett néhány kérdést Rainprechthez, majd Maldoványit kérte fel, hogy jelölje meg kik ittak Rainprecht borából. Moldoványi bejelentette, hogy ennek bizonyítása a petícióban magában több helyütt bennfoglaltatik. Ezután a bizottság ítélethozatalra vonult vissza. A bírálóbizottság elnöke kihirdette a bizottság határozatát, amelynek értelmében Rainprecht mandátuma ügyében a bizottság elrendelte a vizsgálatot. A vizsgálat lefolytatásával a bírálóbizottság Patay Tibor képviselőt küldötte ki. Vihar a bajor tartománygyűlésen München, február 28. A tartománygyűlésen a bajor néppárt indítványt nyújtott be arra, hogy az ország élére népszavazással válasszanak önálló elnököt. A szocialisták, demokraták és a parasztpárt szónokai ellenezték a javaslatot. Végül Eisenberger kom- imunista szólalt föl és kijelentette, hogy az államelnök csak a monarchia szálláscsinálója lenne és hazaárulással vádolta meg a néppártot. Erre óriási lárma keletkezett és a néppárt tagjai magukból kikelve tiltakoztak a gyanúsítás ellen. Eisenbergerre Graf néppárti képviselő ülést mért. Az izgalom lecsillapodása után az indítványt elfogadták.