Szózat, 1924. január (6. évfolyam, 1-26. szám)

1924-01-01 / 1. szám

m tűnik egyszerű és világos, amire idáig: a magyar nép fölpezsdül életakaratára, a s­a­­ekmalista fejlődést elősegítő s minket támo­­stotta vi­gtörténelmi tényekre és erőkre s — last not least — a magunk erejére. „Csa­k ne volnátok olyan kevesen'*: lógat­ja­ busán fejüket a passzivitásba zsibbadt fajvédők. Az­ ellenség pedig gúnyosan vigyo­rog: „Egy-két „lelkibeteg“ csupán és mögöt­tük se pénz, se hatalom, se tömegek“. Válaszunk jobbra: nem lehetünk olyan kölcsön, várh­ stívéirr, mumikira a teljes és tökéletes győzelem, olyan diadalmas valóságok és igazságok harcolnak velünk. Válaszunk bakra: ha tudnák, meny­nyien vagyunk valójában, az összekopódó térdek se fogak kísérteties zenéje megremeg­tetné Budapest hatalmas bankpalotáinak ablakait s egyszerre rájönnének fölényeske­­dásük mesterkélt, nevetséges és hiuságos vol­tára s tudatára döberülének, hogy mai ha­talmuk egyszeriben ócska papirossá vará­zsol­ódik és lomtárba’ készül, mihelyt az egész nemzet föltámadó életakarata a maga életé­nek­­föltételeit és biztosítékait kezdi elemi erővel keresni és követelni. Mi fajvédők tehát nem a kormánypárt Programm­jával álltunk szemben, sőt azt jobb kilátások híján, mint gyakorlati és átmeneti munkaprogram­mot, ma is elfogadhatónak és helyesnek ítélj­ük­, hanem azzal a kormány­­nyal, mely ezt a programmot először tettei­ben, később szavaiban is megtagadta. Minél nyilvánvalóbbá vált az eredeti és hirdetett útról való em­e letérés, annál inkább vedlett az egykor kereszténynek és agrárius­nak mondott kormány egyszerűen csak Bethlen-i kormánnyá s a párt maga kisgazda­­pártból Bethlen-párttá. A politikának ez az elszemélyesed­ése magától be kell hogy követ­kezzék mind­ ott, ahol­ többé nem a­s eszmék, célok és elvek közössége tartja együtt az em­bereket: az aránylag legerősebb személyes ereje marad meg mindig a széthúzó szerve­zetek és dekadens közélet utols­ó összetartó abroncsául. Ifa életre termett, sikerrel ke­csegtető, sőt diadalmas lendületű kormány­zati rendszer élén áll egy olyan erős ember, akinek személyisége is lényeges, sőt döntő tényezője a politikai szervezetnek: kiváló szerencse. De haladó, belsőleg bukott rend­szereket a legerősebb egyéniség ereje is csak ideig-amig tarthat életben s csupán arra elég, hogy a haldoklást elnyújtsa. Akinek szeme van, látja: ma a­lkormán­y-­ ban gróf Bethlen Istvánon kívül nincs poli­tikus, csak ez a főminiszter; a pártot egyetem ember akarata irányítja.: a Bethlen Istváné. Nagyatádi Szabó István örülhet, hogy életre­­hivatott agrár­demokrata koncepciójából leg­alább a birtokreform­ot megvalósíthatja: élete nagy művét félti , ezért kénytelen-kel­­letlen vállalja a nagyon szűkre határolt szak­­miniszterséget. Nagy Emil­­a büntetőjogi re­formját félti: elhallgatja hát, bizonnyal ne­héz szívvel, súlyos aggályait a gazdasági és pénzügyi politikában. A többi miniszter szi­gorú politikai utasításra dolgozik. A kor­mánypártból kiszorultak a bajkeverő fajvé­dők, a nemrég még sokszor tarajosodó hullá­mok a pártban elültek, minden megnyilvánu­lásra és akcióra képes ellenvélemény kiölve. Bethlen István elérte azt első látszatra al­kotmányos formák között, hogy az történik Csonka-Magyar­országon, parlamentben és parlamenten kívül, amit ő akar. Bevalthatjuk, hogy form­a szerint mi faj­védők is igy képzeltük gróf Bethlen István Tüzérségét: igazi vezért kerestünk benne, aki a szárakat össze tudja szedni és a sarkantyú használatát is érti. Mi kerestük és mi vár­tuk őt a leg­türelmetlenebbül. De nem arra a feladatra, amelyre odaadta magát, nem a régi dohos magyar álperlamentumnes visszaju­tását vártuk tőle, nem a régi bankókra épített liberális gazdasági rendszer továbbépítését, nem az idegen kézben levő nagytőke további favorizálását, nem a keresztény középosztály rövidlátó pusztulni hagyását, nem a magyar föld minden rendű és rangú népének, a bir­tokosnak és nincstelennek további kiszolgál­tatását szemérmetlen zsidó tőkeérdekeknek nem ezt vártuk tőle, hanem új lendületű és új vonalú magyar politikát, mely a törzsökös magyar faj erkölcsi, szellemi és gazdasági megerősítésén keresztül keresi a jobb és ma­­­gasabb jövőt. Ehhez a feladathoz mi is segí­tettünk volna megadni Bethlen Istvánnak azt a példátlan, ■valójában szinte parlament fö­lötti hatalmat, melynek ma pártjának leigá­zása árán biztos birtokában látszik lenni. De csak ehhez a nagy történelmi­­adathoz. Olyan politikához már nem, melynek egyet­len silány vezérlő eszméje a liberális ország­­bérlők jelszava: a konszolidáció. Mi nem fogunk abba a gyöngeségbe bele­esni,­­mint a mai magyar kormány, mely a maga nélkülözhetetlenségét politikai ellen­feleinek Másfélen, durva és méltatlan le­­gyalázásábanl igyekszik bizonyítani. Mi soha­sem fogjuk kétségb­evonni Bethlen István nagy képességeit, de még jó szándékát sem. Kétségbevonjuk az elhivatottságát. Gróf Bethlen Istvánt erős, rugalmas intel­lektussal, nagy szellemi mozgékonysággal, kiváló taktikai és dialektikai képességekkel áldotta meg a Gondviselés. Politikai felké­szültsége, parlamenti készsége és gyakorlata egyrészt elsőrangú. Tud hallgatni, mint talán senki Magyarországon. De nemcsak eszközeit, fegyvereit, taktikai húzásait tartja titokban, vagy leplezi a legtöbb értelmű megvilágítás­sal, hanem céljait is. Ezen a ponton kerül először az ő egyénisége éles ellentétbe a kor és a helyzet alapvető követelményeivel. Csonka-Magyarország belső és külső helyzete ma világos és határozott célkitűzéseket kiván, nemcsak azért, mert­ minden nagy nemzeti katasztrófa után az első teendő egy nagyvo­nalú újjáépítési terv elkészítése, hanem azért is, mert másképpen nem lehet egy letiport nemzetet, és megnyomorított fajt új hit és re­ménység betlehemi csillagával új élet felé vezérelni. Csakhogy annak az államférfimna­k, aki elhivatottnak érzi magát arra a gigantikus történelmi feldatra, hogy a magyar nemzetet legnagyobb katasztrófájának rézmialmaza alól kiemelje és talpraállítsa, mindenekelőtt magának kell örökösen látnia­ az előtte vilá­­goló betlehemi csillagot. De Bethlen István ezt a világító célt neon látja maga előtt, mert minden kétségtelen nagy tehetsége mellett alig van a történelmi szerepet vivő államférfin a magyar históriában, akiben oly kevés volna az igazi lángészből, mint benne. A lángész elsősorban: elemi erejű intuíció és csa­k má­sodsorban elemi erejű intellektus. A lángész ereje más emberekkel szemben; közvetlenebb, élőbb és teljesebb kapcsolódása a nagy min­den­ség eleven erőihez. A lángész ösztönösen keresi és halálos biztonsággal találja meg életművének nagy célját, elszakíthatatlan a maga betlehemi csillagától. A krrtgesz — művész csak úgy, mint államférfin — villa­­násszerű megvilágosodással jut a maga alap­vető igazságaihoz, nem nehézkes és bizonyta­lan logikai gondolatláncolatok során, müvé­nek anyagát­­ alkotás mohó vágyával szem­léli és müvének koncepciója ébren és álmaiban élettel teljes egészként él idegrendszerének minden rostjában, vérének minden cseppjé­­ben. De vájjon mi a gróf Bethlen István kon­cepciója? Nem halljátok bajtársak a konszo­lidáció kicsi egérkéjének vékony cincogását? Íme ez az egérke a nagy magyar politikai hegyek vajúdásának várható eredménye!... sózzák, a disznó újra a sarc®­yára kerül s viszik a nagy eperfa alá, a melyne­k elálló vastag ágára írass, '/ják fel a kötéllel. A Móri leány alig látsz­ik­­ a nagy kendőből, amelybe az anyja bepólyálja. Ott totyog a fa körü­? s nagyokat felállt: — Fujije! , Fujije! — tudniillik, hogy: „fülik­o“, már­mint a disznónak, amikor re­­tesperik. Most kezdődik a­z igazi bejlúrmunka, a disznó­k szakszerű felnyitása, széttagolása, felaprózna®. A bel­léket vinzik az asszonyok a konyhába, hogy ott alaposam leszedjék róluk a zsiradékot, azután pedig Isiimoasáfe, kitisztítsák. A válogatás arra, hogy vizse­­lyikből lészen kolbász, melyikből hurka már a böllér dolga, aki egyelőre odakint vág, hasít, szekorogaik, lekanyarítja a disznó fejét, szétszedi az egész nagy állatot, külön a zsírnak való szalonnáját, külön a füstölni valókat, meg a finom tojaszalonnát Min­­d«» a mega helyére kerül, tekmösebe, elosztva &a apróléknak valóik, a vereshurka, a májashurika, a tüdöshurka, meg a kolbászok számára, amelyek, szintén többfélék: citromos-, fokhagymáé-, borsos­­kolbász formájában. S ezt mindez a böllérnek kell tudni, megállapítani, megcsinálni, raáialjufcse az asszo­­nyese a zszessaloonát vagdossák kockáikra és araikor készen vannak vele, hozzáfognak az olvasztáshoz, ami az ő dolguk. A böllér készikézre kapott két, kis báliddal csap­kodja, aprítja a töltelékeket és bölcs belátása sze­rint fűszerez. Kunek a titkát mogius csak ő érti. Hiába, nézi azt valaki, au­gssui tudja jó­ megtanulni cjsak úgy »aeanto, különös uitbaágasitáso­k nélkül. Amikor az aprósásaul kedve szerint elkészült, él­tessé­m tefibésí ■ zacc luuiscafen&tö fiwsbiéit, mevácem­ a agros -misszému, rátaszna a csövére a bélkágyót s óvatosul, tempósan, ügyesen tolja bálé a tölteléket, hogy ki no era.karlozawi. Az egész böllérségiek a­ koronája. A kolbász­-, meg a hurkarftlit-is, meg a hozzávalók elkészítés®. A többi mind olyas» ü­gyosság, p­ rui­t «Miki­­» hamar megtanulhat. Sonkát pácolni minden jó hóntesezony tud; a füstülendoket is fókált­ja a kéményt» a garni­­u.\vm; a zsírt ugy­­an a bövér olvasatja k:. etrr * teporídvol msm ő bajlódik. A feladataholás után iga­zába :i as aprólék va­n művész#!». Amikor mikidez m­agvan, akkor a munka nagyja is megvan. Na hogy milyen legyem a jó véreshun­ka, azt még a böllerek közöl is minden tizedik, ha tudja. A­­májas, mag a­­tüdős magától­ értendő. A sokat mnéra celefes nyélbeütes. Ásóik jóformán mindig sikerülnek. Pa a véreshurkia megpróbálja a mesterét alaposan. Annak osm azahed sem sűrűnek leaspá, sem hígnak, sem feketének, ceau nagyon pirosnak, sem gierafivel, asum köleskásiával ke­­veríslik; ebben csak vérais’h az alhat!­ienni, meg a­­bele­való fűszernek, ami az iáét edja. Hát m­íg a kolháscíféle! Az «gésa nagy dúsaiéból e­,* a legtöbéki­­esebb Mtaláló», ha ugyan tökéretes. A disznőhornok p?r­ty BélkttUusbetertje a ko’.b&o, épp u­gy, mint a 3 orjalevaß, a tmmtdkar, a tocsg a frissein sült dis­enőmáj. A kortxnája mégis rotorfeuaoS­ s. kolbász, meg a harts. Hol van még a saalonna, meg a sonta­, vmikor disaiótokie kápolnát eszünk a finom apró­­lékhoz, mag a szüapeceenyéhez. A miikor mieden Vószau van, akkor o­ldawhalmas, mozgalmas r­ap után a disznótoros áldomás k­övet­­kezik. .Akkorra ősi« van mér. IS®áöEBwk a .tanyaS «nomsaédei­ is a jé fifes ssát­emgrs, tudtak róla kü­lönben, hogy Padoséknál ».na disznót ölnek. Erre illők ellátogatni, annak a tuda­tában, hogy kölcsönfenyér visszajár és ha majd őnáluk lé ezen disznóölés, akkor meg Padosék iséz­­nek részt a torban. De­ a­ böllér m­indenü­tt Vadai az ezexsnaster. — Mert tudja, sizomszéd, az olyan ember —i­s mondja Koszi nagyhangún Padosnak, miközben Va­daira mutat —, aki fogat is húz. Igaz, hogy a minap ma is hogy ki nem húzta vele a fejeimet is, de annyi bizonyos, hogy a fogamat kih­úzta. — Egy jó van a dologban, —■ bizonykodik rá Prados — az, hogy mindnyájan egyforma harikát meg kolbászt eszünk, mert miamaennyifinkét Vadai eszmiszád csinálja. Jobban senki «v an is remélhatna. Ebben az egész társaság megregyezik. — Hozom az ujbort — legénykedik Pados —, c­siak üljék körül az aszta­lt, egyszeri is itt lesznek *, kolbászok, meg a hurkák, süti mát­sa anyjuikwi»; hallom, hogy sisteregnek. A főhely az asztalnál a Vadad uram A Ő itt ma a díszvendég. A többi odaül ahova akar. Az asszonyok külsőn maradnak, vagy az asztal végén hasadnak meg, úgy hallgatják a férfiak beszédét. De amikor a kolbászok az asztalra kérelmét,­­riss­­esen mit hallga­tni. Csendben eszesét a szomszédság. Pados egyre kínál és tölt. Ma itt, holnap ott, így csak eltelik a fél Ha jön a terasz, eltűnik a hó, m­egjönnek a vad­­hidak s tel­ gágogják a pusztát A vétóz nehrzs­ec­ilw fa fölötte egyszer csak megszólal a paeahrtm. As még soká lesz. Mait tel van, havas tél, Diessőtóros ád&sst énu&. 1924 JANUAE 1 KEDD

Next