TETT, 1978 (2. évfolyam, 5-8. szám)

1978 / 5. szám - Lélek és tudomány

■■ " *. ...................... ’­­ Számunkra, kik hivatásból foglalkozunk az emberek lelki problémáival, a­­ lélek majdnem tapintható, kézzelfogható valóságnak tűnik. A lélek beleágyazódik az egyén életrajzába — vagyis magatartásába és törekvéseibe, álmaiba és terveibe, embertársaihoz való viszonyulásába, sikereibe és kudarcaiba. A lélek a személyiség meghatározó kritériuma, elidegeníthetetlen egye­di tartozéka. A konkrét pszichikai jelenségek, a lélekhez kapcsolódó problémák megkívánják a fogalom elméleti megközelítését, hozzávetőleges, vázlatos meghatározását. Ugyanis a­­műkedvelő pszichológusoknak, „lélekszakértőknek“ a mi­nősítés ebben az értelemben a legpozitívabb, hisz idesorolom mindazokat, akiknek mestersé­­ge nem kötődik közvetlenül az emberi játék tu­­­dományos vizsgálatához — nincs szükségük a pszichikum bonyolult, több vetületű korszerű definíciójára. A lélek meghatározásaiban érvé­nyesülő legfontosabb szempontoknak és krité­riumoknak ismerete — ezek pedig közérthetően, a tudománynépszerűsítés színvonalán is fölvá­zolhatók — ellenben hozzátartozik a m­ai em­ber általános műveltségéhez, s jogos igénye, tudatos vagy ösztönös törekvése mindazoknak, ■aVk nyugodtan állíthatják: „vagyok", s hogy „tudatában vagyok annak, hogy létezem ". Ha elfogadjuk a régi görögök óta meggyöke­resedett fölfogást, hogy az ember a világ ösz­­szes dolgainak mértéke, akkor a róla­ megalko­tott kép, bármennyire szerény szemlélet kiala­kítása megkívánja belső életének megvilágítá­sát, tisztázását mind a normalitás, mind az el­mebetegségek viszonylatában, vagyis mind a lé­lektan, mind a pszichiátria szemszögéből. A fel­vetődő kérdések — miként a lehetséges vála­szok is — egy, az emberről alkotott korszerű szintézisben sűrűsödnek, amelyet a különböző­sítanak meg. Mindazok, akik fürkésző kíváncsi­sággal és tétova tanácstalansággal néznek szembe, a „ki vagyok?“ kérdéséve­, vagy ma­gukra vállalják a „mi célom a világba?“ fele­lősségének súlyát, tulajdonképpen lelkük, pszi­chikumok természetét kívánják megismerni.­­ Néhány olyan gondolatot kísérelek meg az alábbiakban vázlatosan kifejteni, amelyekről bő­vebb, részletesebb formában, az orvossá­gtéves diáknemzedékeknek szoktam beszélni. Abból in­dulok ki általában, hogy az ember — hasonlóan egyes „magasabbrendű“ állatokhoz — pszichi­kai lény. Pszichikumról ugyanis a szó nagyon ál­talános értelmében is b­écjelzi­k, módon az embert „mint az állatvilág tagját" jellemzi. Az idegrendszer jelző szerepéről van szó, amely csodálatos lehetőségeket kínál pél­dául a jövőkutatás számára. Ahogy Pavlov ku­tyáinak a csengőszó jelezte a táplálék érkezé­sét," egy idő után f­olymnátot "általánosítva elképzelhető, hogy egy adott eseménysor­­ eseményének megtörténte valójában az utolsó, az­­ esemény bekövetke­zését jelezze. Nagyon gazdag kísérleti anyagra támaszkodva a magasabb idegtevékenységnek ezt a tulajdonságát előrevetítésnek nevezzük, s a lelkiség meghatározása fontos, funkcionális té­nyezőjének tartjuk. A jelenben élünk, de a jö­vőbe nézünk. Az okok a múltban gyökereznek azonban a közeli vagy távolabbi jövőben rög­zülő célok felé törekszünk. Lelki igényünk a jo-A rSeSmufo psSikilla leg­­gasabbrendűen szervezett anyag — az agy — sajátos tulajdonságának tekinti, amely gondola­ti síkon tükrözi a valóságot. Ez a meghatáro­zás a tudományok állandó fejlődése követ­keztében szüntelenül gazdagodott, árnyaltabbá, pontosabbá lett. Az agy természetesen ma is, számunkra is a pszichikum elengedhetetlen, bio­lógiai természetű feltétele. Ma ellenben nem elég — még ha naiv, egyszerűsítő törekvések hajlanak is erre — csupán azt állítani, hogy a pszichikum az agy produktuma. Napjainkban kum genézisének (születésének) helye. Az álla­tokra és az emberekre egyaránt vonatkoztatható ez utóbbi képlet; az állatok s az ember lelkivis­s eltérések, különbségek szichikuma faji megha­­ter lelki élete társadés­ig» Jól’ meghatározott­­|ti, hogy — ha az ideg­­macska, bármilyen kör* |||mndenképpen macs­­ig farkassá stb. Az ál­­lődésének útja azonos. Nem­­válhatnak, nem miként azt Berzsenyi oly mm azonban férfifelődévágóan mások” Az em­ber konkrét létkörülményeitől függően bármivé válhat. Még Emberré is! . . . Számos történetet ismerünk például az úgynevezett „farkasembe­rekről“, akiket farkascsordák neveltek fel. Ezek a biológiailag az emberi fajhoz tartozó lények, lelkileg farkasokká váltak. Farkasokként reagát­­lórel viselkedtek, ragadozók módjára szerez­ték be és fogyasztották el táplálékukat. A tár­sadalmi közösségbe, az „emberek fogságába" visszatérve sem váltak teljes értékű emberekké. A körülményektől függően tehát az ember ha­amely a lelket mennyei ajándéknak, a halha­tatlanság zálogának tekintette . . . Az ember pszichikuma, az állatokétól eltérő­­ en, csak akkor születik meg, ha az agyat meg-

Next