TETT, 1989 (13. évfolyam, 49-52. szám)
1989 / 49. szám - A tanulás
A tanulás azok közé a tevékenységek közé tartozik, amelyek nélkül az élet elképzelhetetlen. Nincs olyan ember — de még talán olyan állat sem —, aki ne tanulna gyakorlatilag világrajötte pillanatától utolsó lélegzetvételéig, szándékosan, tudatosan, illetve észrevétlenül, úgy, hogy közben meg sem fordul a fejében, hogy ő most éppen tanul, így tanul meg ülni, állni, járni, enni, beszélni, közlekedni, viselkedni a családban, az iskolában, a munkahelyen, így sajátítja el az éppen korszerű, kötelező ismereteket stb. stb. Külső és belső ösztönzők hatására, a mindennapi élet megkövetelte ritmusban, úgy, hogy egy modellt utánoz, vagy úgy, hogy maga épít egy modellt, de tanul szünet nélkül, egyfolytában, mert csak így képes alkalmazkodni szűkebb vagy tágabb környezete megannyi állandó és örökösen változó adottságához. Sőt még azt is meg kell tanulnia, hogy nemének megfelelően — nőiesen vagy férfiasan — viselkedjék, de még tanulni is meg kell tanulnia ahhoz, hogy élete viszonylag zökkenőmentes lehessen. Nem véletlen tehát, hogy a tanulásnak könyvtárnyi irodalma van, foglalkoztak vele biológusok, etológusok, anatómusok, pszichológusok, pedagógusok stb. stb., igyekeztek feltárni azokat az idegfolyamatokat, amelyek, a tanulás alapját képezik, tanulmányozták a memória természetét, a tudatos tanulásra ösztönző motívumokat, a szervezett, intézményesített tanulás-tanítás megannyi problémáját. És még folytathatnánk a felsorolást, de talán fölösleges, mert még ezzel sem tudunk eleget róla, nap mint nap újabb és újabb kérdésekbe ütközünk, melyekre nem találunk megnyugtató választ. Ez indított arra, hogy a tanulást válasszuk mellékletünk témájául, s igyekezzünk, munkatársaink segítségével, a tanulás problémájának több szempontú megközelítésével, a különböző tanulási elméletek bemutatásával, a legújabb kutatási eredményekkel közelebb hozni olvasóinkhoz ezt a bonyolult folyamatot. Kitérünk olyan kérdéskörre is, mint a személyiségalakulás és a tanulás kapcsolata, a tanulási képesség változásai, a társadalmi tanulás és még számos, feltehetőleg mindenkit érdeklő elméleti és gyakorlati kérdésre, ami hozzásegít saját magunk és általában az ember jobb megértéséhez.