A testnevelés tanítása, 1970 (6. évfolyam, 1-6. szám)

1970 / 4. szám - Nagy Tamás: Testnevelés "tagozatos" iskolák

Miskolc , 8. sz. Általános Iskola Az iskolában 1969. szeptember elején 29 osztály tanulói — mintegy 7—800 gyerek — 21 testnevelő tanár irányításával olyan kísérletet indítottak el, amilyenre még nem volt példa Magyarországon. A tagozatos osztályok helye és szerepe az is­kolai oktató-nevelő munkában, és a magyar élsport-utánpótlás nevelési rendszerében A tagozatos osztályok tanulóinak „a tel­jes általános iskolai tantervi anyagot kell tanulniuk” — hangsúlyozza az MM-enge­­dély. A testnevelési órák magasabb száma tehát nem az egyéb órák rovására valósul meg. A heti testnevelési órák száma és a tanórán kívüli sportfoglalkozások óraszáma az I. sz. táblázat szerint alakul. I. sz. táblázat A gyerekek a minden osztály számára kö­telező két testnevelési órán kívül tehát még 1—3 órán vesznek részt. Ehhez járul ki­egészítésként az órán kívüli sportfoglalko­zás, melyet az alsó tagozatban játékosan, az általános felkészítés céljából, általában az iskolában tartanak meg. A felső tagozato­sok sportfoglalkozásait pedig már — a ta­gozatos iskola mellé rendelt — sportiskola végzi. A tagozatos osztályok tanulói a kijelölt sportiskola tagjai is egyben, így foglalkoz­tatásukkal az élsport utánpótlását is támo­gatják. A tagozatos iskola teszi lehetővé, hogy a sportra leginkább alkalmas fiatalok közül a tehetségek kiemelkedhessenek, ugyanakkor ezek általános fizikai felkészí­tésének jelentős részét is biztosítják. A ta­nulók sportági kiválasztása — sportágaktól függően — különböző korban történik. Úszásban és női tornában korábban, míg a többi sportágban a küzdősportok és a súlyemelés kivételével — az 5. osztály el­ső félévében irányítják a testnevelő tanárok tanítványaikat a sportiskola különböző szak­osztályaiba. A kötelező testnevelési órák anyagát­­ az általános iskolai tantervre épülő kü­lön tanterv tartalmazza. Már az első év ta­pasztalatai alapján megállapítható, hogy ez megfelel a korszerű oktatás és nevelés kö­vetelményeinek. Jól alkalmazhatók a taní­tás folyamatában a korszerű edzésmódsze­rek, anyag elrendezésében jó egymásra­­épültséget, mozgáskoncentrációt és meg­felelő követelményrendszert tartalmaz. Al­kalmas a tanterv a tanulók értelmi erőinek növelésére és a közösségi szellem kialakí­tására is. A kísérleti tanterv igen nagy szerepet szán a testi képességek fejlesztésének. Az alsó tagozatban az óraszám felét, a felsőben pedig egyharmadát fordítja erre. Konkrét sportági mozgásanyagot csak a felső tago­zatos tanterv tartalmaz. Kivételt képez az úszás, melynek oktatása az első két osztály­ban történik. Szerepel viszont már az alsó tagozatban is az atlétika, torna és labda­játék jellegű foglalkozás, mely a tanulók életkorához mért mozgáskövetelmény által teszi lehetővé differenciáltabb fejlődésüket. A mozgáskoordináció, a kinesztétikus ér­zékelés, a labdaérzék kifejlődését, az élet­kornak megfelelő gyorsaság, ügyesség, erő és állóképesség kialakítását. A tantervi utasítás rögzíti az oktatás módszerét, valamint az értékelés és osztá­lyozás követelményeit. A tanulói teljesít­mény elbírálásában döntő szerepet kap — a folyamatos osztályozás és az ellenőrző gyakorlatokkal történő felmérés mellett — a tanuló önmagához viszonyított fejlődése és aktivitása is. A tanterv anyaga elsősorban az új általá­nos iskolai tantervre épül, de szervesen kap­csolódik a kísérleti, sportági sportiskolai tantervekhez is. Anyagának megtanítása kötelező, mely tanárainktól komoly szak­mai, sportági felkészültséget. szakdidak- Osztály Tanítási óra Összesen I—­. ЗЗ6 III-IV. 448 V-VIII. 5 - II 113

Next