Tanácsok Lapja, 1957 (8. évfolyam, 1-22. szám)

1957-02-12 / 1. szám

JVmt. rruM/fr. flop jelent meg fontosabb rendelet? A termelői pálinkafőzés 5. sz.) Olvasóink kívánságának te-­állapodást köthessenek. (T. K­­szünk eleget, amikor e szá­munktól kezdve, új rovat ke­retében — lapunk terjedel­méhez mérten — röviden is­mertetünk néhány fontosabb jogszabályt. Kérjük olvasóin­kat, hogy ha valamely jogsza­bály iránt közelebbről érdek­lődnek, forduljanak a helyi ta­nács V. K.-hez, ahol szívesen átadják tanulmányozás végett a közlöny keresett példányát. Az ismertetett jogszabályok végén zárójelbe tett (T. K.) rö­vidítés a Tanácsok Közlönyét jelenti.­szabályozására vonatkozó 107.­­ 1957. P. M. számú utasítás a­­ termelők részére azt a kedvez-­­­ményt nyújtja, hogy saját termésű gyümölcsből, szőlőtör­kölyből és borseprőből, hektoli­terfokonként 45 forint szeszjö­vedéki adó ellenében, éven­ként összesen tíz liter pálin­kát főzhetnek a hatósági főző­ben, kizárólag saját céljaikra. Az ily módon főzött pálinka­mennyiséget tehát a termelők teljes egészében megtarthat­ják. (T. K. 4. sz.) A szabálysértési bizottságok felállításának elhalasztását mondja ki az 1957. évi 6. sz. törvényerejű rendelet, s egy­ben lerögzíti, hogy e kérdésről később kiadandó jogszabály­ban történik intézkedés. (T. K. 5. sz.) A munkanélkülivé vált dolgo­zók vasúti kedvezményéről szóló kormányhatározat alap­ján a Máv igazgatósága tájé­koztatót tett közzé. A kedvez­mény az átszervezés során munkanélkülivé vált dolgozók munkakeresésének megköny­­nyítésére szolgál és a lakóhely­től számított 100 km-es körzet­ben, heti kétszeri oda-vissza utazásra jogosít, az alábbi táb­lázatban feltüntetett áron: A megrónt utazási kedvez­mény visszaállítását rendel el az 1004/1957. (I. 8.) kormányrendelet a szolgálatot teljesítő közalkalmazottak szá­mára, 1957. április 1-i hatály­sal, (T. K. 2 .sz.) A kisipari szövetkezetekről szól a kormány 1010/1957. (I. 22.) sz. határozata, mely lerög­zíti a szövetkezetek önállósá­gának elvét. A jogszabály ki­mondja, hogy a szövetkezeti ipar az eddigieknél jóval na­gyobb szerepet kap a népgaz­daság életében. Ehhez az állam megad minden anyagi és pénz­ügyi segítséget. Az állami szer­vek — intézkedéseik meghoza­talánál — kötelesek az önkor­mányzatot figyelembe venni és nem hozhatnak olyan ren­delkezést, amely ezt sértené. A határozat felsorolja, hogy a különböző állami szervek, mely esetekben végezhetnek ellenőrzést a kisipari szövetke­zetekben. A kormány elismeri a szövetkezeteknek azt a jogát, hogy közgyűlési határozattal maguk állapítsák meg a jöve­delemelosztás módját és mér­tékét. (T. K. 4. sz.) A magánkisipar fejlesztésével foglalkozik az 1010/1957. (I. 26.) sz. kormányhatározat, mely lé­nyegesen megjavítja a kisipa­rosok anyagellátását, csökkenti az adójukat, stb. A határozat lehetővé teszi, hogy a kisipa­rosok közületek részére, pályá­zati felhívás és nyilvános ár­lejtés alapján, minden megkö­töttség nélkül vállalhassanak munkát és áruszállítási meg-Megjelent a T. K. G. számá­ban. A mezőgazdasági ingatlanok tulajdoni és használati viszo­nyainak rendezésére, a magán­­személyek által megszerezhető földterületekre, stb. vonatkozólag több fontos jog­szabály jelent meg a T. K. 7. számában. E jogszabályok ma­gyarázatával lapunk több cik­kében is foglalkozunk. Menettérti jegy ára 1... ... a személyvonat­ fa-kilométer pados kocsiján forintban 1—20 19,20 21—40 23,80 41—60 36,— 61—80 45,60 81—100 56,80 1 Mártírokról és meghurcoltakról • meggyilkoltakról és megse-­­­besítettekről kell megemlé­keznünk ebben, az októberi tragikus események óta megjelenő első számunk-­­ ban. VB-elnökökről és tit-­­­károkról, tanácsi dolgozók­ról, akiknek életükbe ke­rült, akik súlyos atrocitáso­kat szenvedtek el, mert a legnehezebb napokban helytálltak, dacolva az el­lenforradalmárok eszeve­szett dühével. Mert kiálltak a nép állama mellett és tántoríthatatlan hűséggel szolgálták tovább a nép ügyét, minden fenyegetés ellenére. Meg kell emlékez­nünk a meggyilkolt Kala­­már József csepeli VB-el­­nökről, meg kell emlékez­nünk Lados Mihályné kis­pesti VB-elnök férjéről, aki 15 lövést kapott és most is élet-halál közt vívódik. De meg kell emlékeznünk mindazokról a városi vagy falusi tanácsi dolgozókról is , hisz annyian vannak, hogy nevük felsorolása egész lapot tenne ki —, akik nem hagyták cserben az ellenforradalmárok fe­nyegetése ellenére sem azt a lobogót, amelyre feles­küdtek. Szomorú kötelessé­günknek teszünk eleget, amikor most, újra megjele­nő lapunk első számában meghajtjuk a kegyelet zászlaját emlékük előtt és hősies kiállásukat példa­ként állítjuk a tanácsi dol­gozók elé. Két hír Szolnokról . A szolnoki VB a legközeleb­bi tanácsülés elé a lakáskérdés enyhítésére érdekes javasla­tot terjeszt. Egy városi épület­elemgyártó üzem alapításáról lenne­­szó, mely cementből és salakból épületelemeket olyan olcsón gyártana, hogy egy ki­sebb lakóház építési költsége 35 000 Ft-ot nem haladna meg. A Szolnoki Háziipari Szövet­kezet elhatározta,­­hogy sző­nyegszövő részleget állít fel, ahol mintegy 1­50 elbocsátott dolgozót lehet majd foglalkoz­tatni. Előkészületek az esetleges árvíz elhárítására Több térképet és műszert kérnek a vízügyi szakemberek Az elmúlt tavasszal a du­nai jeges árvíz hosszú ideig nem pótolható károkat oko­zott. Falvakat öntött el az ára­dat, házak sokasága omlott össze, termőföldek kerültek víz alá. Csupán Bács-Kiskun megyében 20—25 000 hold föl­det borított el a kiöntött Duna. Mi a helyzet most, egy év múlva? Milyen intézkedések születtek azóta az esetleges újabb dunai jegesár megelőzé­sére, milyen feladatok várnak a tanácsokra a károk kivédé­sében? Ez a gondolatcsoport volt az alaptéma azon az értekezleten, amelyet Dallos Ferenc elvtárs, a Bács-Kiskun megyei tanács vb-elnöke vezetett. A kecske­méti megbeszélésen részt vet­tek a járási vb-elnökök és elnökhelyettesek, a Budapesti és Bajai Vízügyi Igazgatóság kiküldöttei, a rendőrség és a honvédség megbízottai: Jobb szervezeti és műszaki felkészülés Az értekezleten megjelentek mérleget készítettek az egy év eseményeiről. A szakembe­rek megállapították, hogy műszaki és szervezeti téren előrehaladás történt. Törőcsik Gyula, a Budapesti Vízügyi Igazgatóság műszaki vezetője, mérnök, számos adatot sorolt fel ennek bizonyítására. 1. A Dunán jégfigyelő-szol­­gálat működik az igazgatóság­hoz tartozó dunai részen. 2. A honvédség alakulatai készen állnak az esetleges jég­robbantásra. 3. Az igazgatóság gépi fel­szerelése gyarapodott. 4. A tavalyi rongálódásokat nagyrészt helyreállították, de elmaradás mutatkozik a véd­vonalak teljes biztonságú ki­építése terén. Az elmúlt évi legnagyobb árvízszinthez ké­pest a védőgátak magassága nem éri el az 1 méteres szin­tet, helyenként 80—40 cm ma­gas. Kétségtelen, népgazdasá­gunk egy év alatt sokat köl­tött a védőtöltések biztonságo­sabbá tételére, de a teljes biz­tonság megvalósítása hosszú évekre terjedő munka és sok­­százmilliós beruházást kíván. 5. Az árvízvédelmi felszere­lések kiegészítése megtörtént, csupán rőzse és karó kiterme­lése van folyamatban. 6. A Budapesti Vízügyi Igaz­gatóság mérnökei a kijelölt dunaszakaszokat bejárták, alaposan ismerik feladatukat. Tovább is mentek, szükség esetén igénybe veszik a Víz­gazdálkodási Tudományos Ku­tató Intézet és a Nyíregyházi Vízügyi Igazgatóság árvízvé­delemben jártas mérnökeinek segítségét, a felsőtiszai sza­kaszról pedig 20 gátőr, csupa tapasztalt szakember jön a du­nai szakaszra, ha szükség mu­tatkoznék. A Bajai Vízügyi Igazgatóság részéről Kiss György főmér­nök számolt be a tervszerű fel­készülésről. Elmondotta, hogy az igazgatóság több géppel gyarapodott, de nem áll ren­delkezésükre szádpalló és ezt a TÜZÉP-től sem kaphatnak. Mintegy 4,5 millió forint beru­házás kellene még a földmun­kálatok teljes befejezéséhez az igazgatós­ághoz tartozó dunai részen. A tanácsok felkészülése Monori F. Dezső elvtárs, a Bács-Kiskun megyei tanács igazgatási osztályának vezető­je ismertette a tervezetet a dunamenti községek felkészü­léséről a kiürítésre, mentésre , esetleges jegesár idejére. Sipos Béla mérnök, a Buda­pesti Vízügyi Igazgatóság szakcsoportvezetője elmondot­ta, hogy az elmúlt évben a du­­navecsei járási tanács minta­szerűen szervezte meg a köz­erő mozgósítását. A tanácsta­gok saját körzetükben tevé­kenykedtek, ők riasztottak, ők vezették a munkacsapatokat (közerőt). Javasolta, hogy hasonló módon szervezzék meg a munkát mindenütt, mert a helyszínnel ismerős vezető job­ban tud irányítani, fegyelmet tartani. A részvevők általában he­lyeselték a javaslatot, egyben leszögezték: egy gazda, egy irányító kell minden munka­csapat élére és ez olyan em­ber legyen, aki erős­kezű, szé­leslátókörű, tapasztalt. A tanácsok feladatai Az esetleges jegesár elhárí­tásának előfeltétele a taná­csok hathatós közreműködése. Milyen feladatokat kell ellát­­niok a tanácsoknak? 1. Rájuk hárul a közerő (munkacsapatok) toborzása, megszervezése, elhelyezése, élelmezése. 2. A felszerelések: zsákok, szerszámok átvétele, kiosztá­sa, nyilvántartása. 3. Helyben található árvé­delmi anyagok: rőzse, kukori­caszár, karó és általában fa­anyag készenlétbe helyezése, nyilvántartása. Ezeket térítés ellenében veszik igénybe árvíz esetén.­­ 4. Szükséges, hogy a taná­csok keressék és tartsák a kapcsolatot a vízügyi szakem­berekkel és szervekkel. További teendők Általános kívánság volt a megbeszélésen: több térképre és műszerre van szükség. Igénylik a vízügyi szakembe­rek és a tanácsok. 20 perc a kormány titkárságán He­rmactira csökkentett apparátus “ Sürgős teendők a tanácsszervek osszályán ■ v­élemények a hatáskörök növeléséről A Parlament folyosóin a megszokott, szinte ünnepélyes csend. Az utunkba kerülő ajtók mögül azonban árulkodó hangok szűrődnek elő: telefoncsörgés, beszélgetések zaja, írógép kattogása... A forradalmi munkás-paraszt kormány titkárságának egyik igen fontos hi­vatali részlege az, ahol éppen járunk: a ta­nácsszervek osztálya. Tekintettel arra, hogy az elmúlt hónapok eseményei bizonyos mértékig akadályozókig hatottak a helyi államhatalmi és államigazgatási szervek működésére, min­denképpen érthető az a lázas tevékenység, amelyet a tanácsszervek osztályán tapaszta­lunk. Nehéz lenne felsorolni mind­azt, ami jelenleg az osztály munkatársait foglalkoztatja, az azonban leszögezhető, hogy a korábbinak mintegy harmadá­ra lecsökkent apparátus is hathatósan tudja segíteni a ta­nácsok munkáját. Milyen kér­désekről folyik hát szó a ta­nácsszervek osztályán? Egy­néhány különösen figyelemre méltó közülük... A forradal­mi munkás-paraszt kormány természetesen csakis akkor tá­maszkodhat teljes bizalommal a végrehajtó bizottságokra, ha azok működését nem gátolják különböző időközben odakerült ellenforradalmi elemek. Már­pedig az októberi-novemberi események alatt nem egy ilyen eset fordult elő, amelyek rendezése — a törvényesség követelményeinek megfelelően — halasztást nem tűrő felada­ta az osztálynak is. A másik igen lényeges kérdés, amely jelenleg a munkatársakat fog­lalkoztatja: a tanácsok és munkástanácsok viszonya. Mint ismeretes, a kormány nemrég igen fontos határoza­tokat hozott a különböző kisa­játításokkal kapcsolatos prob­lémák rendezéséről, a földvá­sárlásról és örökösödésről, a földhasznosításról, valamint egyéb, a falu lakosságát közel­ről érintő kérdésekről. Az osz­tályra ezen a téren is nagy fel­adatok hárulnak, amennyiben hathatós segítséget kell adnia a tanácsoknak e határozatok minél megnyugtatóbb végre­hajtásához is. A tanácsszervek osztálya ezenkívül már most azon fáradozik, hogy erős első­fokú községi közigazgatás épülhessen ki mielőbb, s ily­­módon a falusi lakosság a helyszínen intézhesse el ügyeit, ami sok kellemetlenségtől mentesíti majd. (Ennek egyik lépése, hogy már ismét a köz­ségi tanácsnál kezelik az adót.) Széleskörű érdeklődésre tarthat számot a titkárságnak a tanácsok hatáskörének nö­velésével kapcsolatban eddig kialakult álláspontja is. Erre­­ vonatkozóan Varga András elvtársat a titkárság tanács­­szervek osztályának vezetőjét kérdeztük meg. — A kormánynyilatkozat le­szögezi — mondta elöljáró­ban Varga elvtárs —, hogy nö­velni és fokozni kell a taná­csok hatáskörét. A kormány­­nyilakozat alapján a kormány­program kidolgozása most van folyamatban, éppen ezért igen hasznos lenne, ha ezen té­mák felett egészséges vita ala­kulna ki az érdekelt szakem­berek é­s vb.-vezetők között. Bizonyos kérdésekben nekünk már vannak elképzeléseink. Ezután néhány kérdést tettünk fel Varga elvtársnak, melyekre az alábbi válaszokat kaptuk. Lehet-e a tanácsoknak több jogot biztosítani a lakásépítés és elosztás terén? — Úgy gondolom, sok kér­désben bebizonyították taná­csaink, hogy alkalmasak na­gyobb feladatok elvégzésére, így ebben a kérdésben is. Vé­leményünk az, hogy a kolónia­építkezések kivételével a la­kásépítésnél sokkal nagyobb hatáskört kell adni a tanácsok­nak, a lakáselosztást pedig tel­jesen az ő hatáskörükbe kell utalni. Hogyan gondolják a vá­­rosi és községi tanácsok gazdálkodási feladatainak bő­­vítését? — Véleményünk szerint csökkenteni kell a megyei vb.­­ok vállalati gazdálkodási fel­adatait. Például meg lehetne szüntetni a megyei temetkezési vállalatot, e feladatot a köz­ségek, illetve a városok saját hatáskörükben lássák el. A kommunális szolgáltató jellegű feladatokat egészükben a vá­rosoik, községek hatáskörébe kell adni, ahol pedig az cél­szerű, e feladatokat költségve­tési gazdálkodó szervek útján kell ellátni. A vendéglátóipart illetően helyes lenne újból megengedni, hogy a községek­nek saját kocsmájuk legyen, ezt legcélszerűbben bérbeadás útján lehetne hasznosítani, vagy saját kezelésben tartani. Ш Lehet-e nagyobb hatás­kört adni a tanácsoknak a közlekedési feladatok terü­letén? — Igen. Az összes helyi köz­lekedési vállalatokat a taná­csok kezelésébe kell adni, így például a helyi autóbusz vál­lalatokat. Nem helyes az, hogy az egymástól néhány ki­lométerre lévő Ráckeve—Ma­kád—Lórév autóbuszjárat mi­nisztériumi kezelésben van. Véleményünk szerint a TEFU vállalatokat is megyei kezelés­be kellene adni. Időszerű az útfenntartó vállalatoknak az átadása is. Csaknem minden megyei vb. felveti ennek szük­ségességét. Hogyan lehet szorosabbá tenni a tanács alá nem tartozó vállalatok és a tanács közötti­­kapcsolatot? — Szükségesnek tartjuk, hogy e vállalatok anyagiakkal járuljanak hozzá a tanácsok költségvetési kiadásainak fe­dezéséhez, hiszen a vállalatok dolgozói a tanács hatáskörébe tartozó területen élnek és a tanácsnak kell gondoskodnia a kommunális és szolgáltató jel­legű igényeik kielégítéséről. Ugyanakkor a tanácsoknak se­gíteniük kell a munkástaná­csokat működésükben, mely­nek formáit sürgősen ki kell dolgozni. m Ы Csalj: rövid ideig tartózkodtunk a kormány titkárságának tanácsszervek osztályán, de megállapíthatjuk: tanácsi szerve­ink nincsenek magukra hagyva ezekben a nehéz hetekben. Akiknek az ő gondjuk rendezése jutott feladatul , igyekeznek is legjobb tudásukkal helytállni. A szakszervezet elsősorban érdekvédelmi szerv legyen Írta: Halter Lajos, a Magyar Közalkalmazottak Szabad Szakszervezetének elnöke A Közalkalmazottak Szak­szervezetének októberi III. kongresszusa széleskörűen fog­lalkozott mindazokkal a prob­lémákkal, amelyek az állam­­igazgatási és ezen belül a ta­nácshivatali dolgozókat érdek­lik. A szakszervezet elnöksé­gének 1956 november 19-i fel­hívása célul tűzte ki az állam­­apparátusban a státus­rend­szer kidolgozását és bevezeté­sét, az 50 százalékos vasúti kedvezmény visszaállítását, a kiküldetés és külszolgálat kü­lönbségének megszüntetését, az étkezési hozzájárulások egységesítését a különböző ál­lamigazgatási szervekben stb. Közel három hónap telt el az elnökségi felhívás óta, de az aránylag rövid időszak fi­gyelembevételével, máris be­szélhetünk eredményekről. A forradalmi munkás-paraszt kormány visszaállította az 1952-ben megvont vasúti ked­vezményeket. Igaz, hogy a rendelkezések még hiányosak, de az aktív közalkalmazottak már élhetnek a visszaállított kedvezményekkel. A szakszer­vezeteknek most az a feladata, hogy megtörténjék ezek to­vábbi kiterjesztése is a család­tagokra, a nyugdíjasokra és az SZTK dolgozóira. A szakszervezet már évek óta harcolt a kiküldetés és a külszolgálat közötti bürokrati­kus különbségtétel megszünte­téséért, így többek között számtalanszor kifogásoltuk a magánszállás címén elszámol­ható összegek alacsony voltát. A szakszervezet határozott ál­lásfoglalására ez a kérdés is megoldódott. A közszolgálati bérhelyzet is nagyon sokszor foglalkoztatta a különböző szintű szakszerve­zeti értekezletek részvevőit. A rádió és a lapok már hírül ad­ták, hogy a szakszervezet ja­vaslata alapján kidolgozás alatt áll a közszolgálati státus­rendszer, amelynek fő alapvo­nása, hogy a munkában eltöl­tött évek száma és a szakkép­zettség jelentős szerepet fog játszani a bérek nagyságában. Az államapparátusban az elmúlt évek során talán a leg­nagyobb hibaként jelentkezett az a tény, hogy nem volt biz­tosítva a dolgozók stabilitása. A szakszervezet álláspontja: ki kell dolgozni az államigaz­gatás területére a közszolgála­ti pragmatikát, amely a Mun­ka Törvénykönyvének elvi alapján állva, a közszolgálat specialitását szem előtt tart­va szabályozza a munkaügyi kérdéseket. Tisztában vagyunk azzal, hogy sokan bizalmatlanok az államigazgatásban a szakszer­vezeti mozgalommal szemben, mert nem mindig nyújtott megfelelő védelmet az állam­igazgatási dolgozóknak. An­nak a néhány fontos kérdés­nek a tárgyalása, amelyet a fentiekben felsoroltunk, zálo­ga annak, hogy a szakszerve­zet megtalálta azokat az új módszereket, amelyek biztosí­tékát nyújtják annak, hogy el­sősorban érdekvédelmi szerv legyen. Helyiipari főosztály alakult a Könny­­űi­pari Minisztériumban A megszűnt Város- és Köz­séggazdálkodási Minisztérium Helyiipari vagy Tanácsipari Főosztálya a Könnyűipari Mi­nisztériumba olvadt be, illetve ennek a minisztériumnak a ke­retében megalakult a helyiipa­ri főosztály, amelynek létszá­ma egynegyede az előzőnek. A főosztály felügyeletet gyakorol a tanácsok ipari osztálya fe­lett. A KIOSZ és az OKISZ nem tartozik közvetlenül a főosztály alá, azonban állami felügyele­tet gyakorol felettük. Nem tesz mást, mint elkészíti a kisipar­ra és az állami helyiiparra vo­natkozó közgazdasági számítá­sokat. Ami ezen túlmegy, az a tanácsok hatáskörében marad, viszont a tanácsok is leadnak bizonyos hatásköröket a vál­lalatoknak. Ami az iparenge­délyeket illeti, még másodfo­kon is a tanács dönt: a főosz­tály csak döntőbíróként fog­lalkozik a kérdéssel, ha má­sodfokon sem tudtak végleges döntést hozni. TANÁCSOK LAPJA 3

Next