Tanácsok Lapja, 1960 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1960-01-14 / 1. szám

»il»^'W\XXWW44VX\4X444X\4\N.4\\4X\V^\\X\4444\X>^^4X4X*4X444XX4-\VV4VX\X4XV\X4X44XV\.44'0£ Jó ízű derűt keltet­tek Kádár elvtárs sza­vai a kongresszuson.­ Ám olyan is lehet valaki, hogy szavát se hallják, udvara vi­szont takaros, kamrá­ja, padlása teli, gyere­kei tiszták, jól tanul­nak, asszonya formás, dalos és habár szíve mint a vaj, házanépe úgy hallgatja, mint­ a kisistent. Ez már ér­dekes. Meghiszem, nem kis dolog, fertály óráig is beszélni a­ gyűlésen, tekintéllyel­ szólni, de hogy az em­­­­berfiának saját asszo-­ nya előtt is szava le­­­­gyen, ahhoz kell a va­­­­lódibb tekintély. Egy-­ szerű ez. Az ismeri­ igazán a gyöngéit is.­­ Tudja, hányadik po-­ hár után vesse meg­­ az ágyat. Aztán, senki s káderlapjára nem ke-­ rül, ha tisztelettel bá- í nik vele otthon, le-­ gényfia, menyecske­­ lánya, holott odake- r rülhetne bátran, mert­­ az ő érdeme. Aki be-­­ csületet élvez család­ j jában, aligha érdem- ; télen rá a brigád élén. !/ Szóval nehéz dolog ! kiismerni, kiben mi­ lakik. Kell pedig, mert ezen múlik, j csaknem minden. A £ békesség is meg a vi-­­ szály is, az, hogy dol- £ goznak-e vagy csak J dolgozgatnak keres- ^ nek-e szépen, élnek-e szé- J pen. Faluhelyen már az öreg- ^ apját is ismerte egyik a másik- ^ nak, együtt iskolások, később^ regruták, néhányan még a Zá- ^ ryok után is együtt járnak, ^ egymás szeme láttára telik éle-^ tűk. Nem titok a község előtt? senki viselt dolga, sem a tér- ^ mészete.­­. Tehát nem lutri. Csak annak az, aki ne szólj ^ szám, nem fáj fejem és sunyit^ és hallgat, lesz, ami lesz, szól nem sok, annyit se szól. No, ha így van, ne sopánkod- ^ jék később, hogy kihúzta a lut- ^ rit. — Solymár — ^ amikor arról beszélt, amilyen brigádvezetőt kifog magának az em­ber, aszerint van vagy nincs létezése a ter­melőszövetkezet­ben. Jó dolog, ha tudják „fent”, hol szorít a ci­pő „lent”. Mert ugye, ki ne akarná a bősé­get, a könnyeket, a több mulatságot, za­vartalanabb örömöt, egyszóval hát a szo­cialista életmódot? Ám mindez még odább egy lépéssel, a brigádvezető viszont mindennapos. Megle­het, hogy az árnyéka elfogja a napot. Le­het, hogy az árnyékos oldal is napfényes lesz tőle, olyan szíves. Embere válogatja. Ám az emberünket magunk válogatjuk. Aztán ki kit válasz­tott, magára vessen. Nem egy ilyen­olyan választó gyűlést megértem már. Hal­lottam különféle jel­lemzést: párthű, kép­zett, fejlődőképes, be­csületes, jó munkát végez. Nem akármi­lyen jelzők, igaz. Mégis hiányzik ezek mellől néhány olyan tulajdonság, amire lakva jön rá az em­ber. Megeshet ugye, hogy va­laki a szemináriumban jeles­kedik, odahaza mégis veri az asszonyt. Ez a szokása. Az is­tennek se szokik le róla. Tiszta sor, maradt az ilyen, nem képzett. Vagy például, párthű ember, az elveiért szí­jat lehet hasítani a hátából, zokszó nélkül tűri, de me­­nyecskézik. Sohse tudni, mi­kor jön rá a hóbortja. Megint másik jó dolgos, de nagyvé­rű, hirtelen ember. Egyre­­másra szentséges és nem kell sok hozzá, hogy a másik any­ját csúfra emlegesse. Kinek kell az? N­ T R 9­ ­i wwwwwwmww---------------------------------------------------­­ Ózd, Miskolc, Salgótarján jövendő éléskamrája Aldebrő parasztsága tehát pontot tett a múlt után. Most a jövő magvát vetik olyan szorgalommal, olyan lelkese­déssel, hogy hallgatni is A tanácstagi beszámolók sikere - Az­ elmúlt­­hetekben a fővá- A XVIII. kerületben nyolc­­ról több kerületében össze- százezer forint társadalmi gyűltek a tanács és a nép­ munkával egészítette ki a la­­frontbizottság vezetői, s meg­­kosság a kerület fejlesztésére vitatták az új év közös teen­ szánt összeget. A népfront jó dóit, munkáját dicséri, hogy a Az új év munkája gazda­­kerületben a múlt év második godott a tanácstagi beszám felében, összesen 9 ezren hall­­molókon elhangzott ötletek­­gatták meg a tanácstagok­kel, ezek alapján állították beszámolóit, közel kétszer össze a kerületfejlesztési tér- annyian, mint az azt megelő­­ve ket­­ző esztendőben. &­0 Tartalom és forma A Szolnok megyei Tanács kezdeményezéséről Az MSZMP VII. kongresz­­szusán a Központi Bizottság beszámolójában, a hozzászólá­sokban egyöntetűen fogalma­zódott meg a helyi államha­talmi szervek önkormányzati jogai bővítésének, az állami élet demokratizmusa erőtelje­sebb kiszélesítésének igénye. Ebből logikusan következik, hogy az elkövetkezendő esz­tendőben megkettőzött gond­dal, körültekintéssel, főleg ala­pos szervező munkával kell valóra váltani, eleven gyakor­lattá fejleszteni a választott testü­letek tekintélyének to­vábbi növelését, operatív irá­nyító, ellenőrző tevékenységük fokozását. Örömmel ragadjuk meg az alkalmat, hogy ezúttal részle­tesen kitérjünk a Szolnok me­gyei Tanács kezdeményezésére és követendő munkamódszer­ként másutt is javasoljuk meg­honosítását. A Szolnok megyei Tanács — ezt mindjárt leszögezhetjük — a pártkongresszus útmutatásainak valóra váltásában nem keres új formákat, csu­pán helyesen alkalmazza az 1954. évi X. törvényt, s ezzel erősíti mindenekelőtt a vá­lasztott testületek, a tanácsta­gok tekintélyét, magabiztossá­gát, s nem utolsósorban tö­megbefolyását A megyei ta­nács — határozata értelmében — a pártkongresszust követő első tanácsülésen széleskörű vitában vizsgálta meg tagjai­nak tevékenységét, a kollektív vezető testület működését. A tanácsülés megtárgyalta: az 1958. évi tanácsválasztások óta a megyei tanács és tagjai hogyan éltek a tanácstörvény­ben biztosított jogaikkal, mi­ként szereztek érvényt a párt- és kormányhatározatok által reájuk bízott feladatoknak. A részletes visszatekintéssel pár­huzamosan a végrehajtó bi­zottság módszereinek bírálata is mindvégig kellő súlyt és hangot kapott. A beszámoló önkritikus hangja egyben ar­ra is utal, hogy a Szolnok me­gyei Tanács V. b. vezetői, tag­jai helyesen vették bonckés alá a választott testülettel kapcsolatban eddig alkalma­zott munkamódszereiket, • ha­dat üzenve az egyoldalúság­nak, a formalizmusnak. A me­gye megváltozott helyzete, szocialista nagyüzemi profilja joggal sürgeti, s igényli a dif­ferenciáltabb vezetést, külö­nös tekintettel a termelőszö­vetkezetek állami irányítására. Szolnok megyében, de má­sutt is késedelem nélkül érvé­nyesíteni kell azt az elvet, hogy a mezőgazdaság szocialista átszervezése, a termelőszövetkezetek meg­szilárdítása és fejlesztése egyetlen pillanatra se kerül­het le a tanácsülések napi­rendjéről. A megyei, a járási, és községi tanácsok a demok­ratizmus jegyében cseleksze­nek, ha üléseiket e napiren­dek elmélyült tárgyalásával, a konkrét szervező munka ta­pasztalataival teszik tartalma­sabbá. Ellenkező esetben nem erősítik, hanem gyengítik a helyi államhatalmi szervek tekintélyét. A tanácsok hatás­körében ma már nem talá­lunk népszerűtlen feladatokat. A termelőszövetkezetek meg­szilárdítása, számszerű fej­lesztése, árutermelésük fel­lendítése a tanácsok legnép­szerűbb feladata. A Szolnok megyei tapasztalatok kézzel­foghatóan bizonyítják, hogy a megszilárdítás, a fejlesztés időszaka alatt is bátran tá­maszkodhatunk a tanácstagok segítségére. Mivel e lehetőséget egy percre sem hagyták kiakná­zatlanul, az 1960-as esztendőt a jól végzett munka örömé­vel köszönthették Szolnok me­gyében a tanácsok tagjai. Ne­mes hivatást teljesítettek, hi­szen valamennyien részesei voltak a jövőt formáló küz­delemnek. S ma milyen meg­nyugtató érzés számukra an­nak tudata, hogy áldozatos, türelmes munkájuk nyomán a megye dolgozó parasztsága elfogadta, magáénak vallja és napról napra érzi a szocialis­ta nagyüzemi mezőgazdaság fölényét. A paraszti tanácstagok ma kivétel nélkül termelőszövet­kezeti tagok. Ez a tény ön­magában is előtérbe állítja, sürgeti a termelőszövetkezeti községek megfontoltabb, messzi távlatokat mérő, dif­ferenciáltabb vezetési stílusá­nak kifejlesztését, a tanácsok, mint az államhatalom helyi szervei, s a tsz-ek, mint ter­melési egységek fokozottabb és szélesebb alapokon nyugvó együttműködését. Dicsérendő, hogy a Szolnok megyei Ta­nács végrehajtó bizottsága, s maga a megyei tanács, az új helyzetnek megfelelően rész­letes elemzéssel vizsgálja, keresi azokat a munkamódszereket, amelyek a tanácstagok helyes gazdasági szemléletének ki­alakításával hatékonyabbá te­szik az államhatalom helyi szervei és a tsz-ek szoros együttműködését. A megyei tanács állásfoglalásában he­lyesen tükröződik az a kívá­nalom, hogy a tsz-ek gazda­sági megszilárdítását és fej­lesztését, árutermelésünk fo­kozását nem szabad egyolda­lúan csak termelési kérdés­ként felfogni. Az állami irá­nyítás alapvető motívuma, hogy a tsz-ek gazdasági meg­szilárdításával egy időben a kulturális nevelés funkcióit sokkal nagyobb hozzáértéssel, megalapozottsággal és lendü­letesebb szervező munkával váltsuk valóra. A párt művelődéspolitikai téziseinek gyakorlati megvaló­sítása során a helyi anyagi erőforrások és eszközök foko­zottabb kiaknázásával sok­oldalúbb szervező munka há­rul a helyi tanácsokra. Ugyanakkor azonban a gaz­dasági szervezés kérdései sem ölthetnek testet a „glo­bális” napirendekben. A konkrét s a tárgyalásra al­kalmas napirendek megvá­lasztásában a tanácsülések, s a vb-ülések akkor érik el a kí­vánt célt, ha az előkészítés nem ötletszerő, ha maguk a tanácstagok is hosszabb ideig, a szakembe­rekkel közösen készülnek fel a tanácsülésekre. Az érdemi döntéseknek csakis ez a mun­kastílus lehet a jövőbeni alapja. A konkrét határozatok konkrét napirendekből szü­letnek, mégpedig oly formá­ban, hogy egy-egy községben, járásban maga a tanács, a vá­lasztott testület veszi sorjá­ban a termelőszövetkezetek vezetésével, gazdálkodásuk megalapozásával összefüggő szervezési kérdéseket, ame­lyek egyenként is igénylik az egyes szakigazgatási szervek, a tanácsok és a vb-k operatív együttműködését, az államha­talom helyi szerveinek, mint kollektív vezető testületeknek segítségnyújtását és hozzáér­tését. A Szolnok megyei Tanács e téren már eddig is nagy lé­pést tett előre. Legutóbbi ülésén is azt tárgyalta: a vég­rehajtó bizottságok ügyköré­ből milyen kérdéseket lenne indokolt átutalni a tanácsok, mint választott testületek ha­táskörébe. Mindez csak kezdeti lépés, hiszen az eddig „meghonoso­dott” gyakorlat még sok for­mális vonást visel magán. A vb és a tanács hatásköre sok vonatkozásban egybeesik. Az állami élet demokratizmusá­nak további fejlesztése, a ter­melőszövetkezetek hatéko­nyabb állami irányítása azon­ban megköveteli, hogy a ter­melőszövetkezetek ügyeinek tárgyalása során egyre több „téma” kerüljön át a vb ha­tásköréből a tanács hatáskö­rébe. Mi indokolja ezt a lé­pést? A tanácsban helyet fog­laló termelőszövetkezeti ta­gok a termelőmunkában és a gazdálkodás megszervezésé­ben szerzett konkrét, gyakor­lati tapasztalataik alapján sokkal átfogóbban, nagyobb vitakészséggel és elemzéssel vehetik vizsgálat alá egy-egy termelőszövetkezet gazdasági és kulturális helyzetét, s ennek alapján igényelhetik az állam­­hatalom helyi szerveitől a támogatás különböző módoza­tait. A tanács tekintélyének, be­folyásának további növeke­dését segítené elő, ha a ta­nácstörvény 6. § 2. bekezdés a) pontja alapján az állami népgazdasági terv keretén be­lül a tanács helyi tervének megállapítását, irányítását és ellenőrzését most már valójá­ban ÍGY történt. (Folytatás az 1. oldalról) a­­ sülésbe. A VB elnöke és tit­okéra megmagyarázták: állás- 0 foglalásukkal a tsz-demokrá- 0 cia legsúlyosabb megsértése- 0 re akarják rábírni a köz- 0 gyűlést, törvénytelen hat­á­­­rozat meghozatalára. A har­­­­madszori agitáció végre si­­­­kerre vezetett. A megválasz­tott brigádvezetők, köztük a fialu legjobb, legmegbecsül­tebb újonnan belépett gazdái 0 is, most már a legnagyobb 0 békesség jegyében keresik­­ fel a brigádok tagjait, hogy­­ megbeszéljék velük a legfon­tosabb tennivalókat. A „ré­­­giek” az „újakkal” közösen 0törik a fejüket, hogyan he­gyezzék el az állatállományt, ^az idén még szétszóródottan ^ művelt kisparcellákat na­­ggyan hasznosítsák úgy, hogy­­ maguknak a legnagyobb jö­­­­vedelmet, a nagy közösség­­^ nek pedig a legtöbb árut­­ biztosítsák. Az if­j év kezdete­i * az Új élet Tsz-ben 0 Aldebrő szorgalmas népe ,ma már nyugodtan, céltuda­tosan készül az Új Életben az fúj, a szocialista életre. Azzal,­­ hogy Aldebrő termelőszövet­­­­kezeti község lett, orvoslást­­­nyer a falu legrégibb sérel­­­­me is. A felszabadulás előtti­­ időkben Aldebrő úgyszólván ,a Károlyi grófok birtoka volt.­­ A falu parasztsága csak a­­határokon kívül vehetett föl­­­det. Idáig az volt a helyzet,­­hogy a közeg háromezer hol­­­das területéből közel a fele­g a szomszéd község határá­­­ban feküdt, sőt fekszik még­­ ma is. Feldebrőn, Kerecsen­­yben, Domoszlón, Egerszóláton,­­ Tófaluban, Vécsen közel más-­ félezer hold földje van Al­­­­debrőnek. A járási tanács IVB elnöke a napokban kezd­­­­te meg az egyeztetési tárgya­­l­­ást az érdekelt községekkel. Az egyeztetés székhelye Vécs. Miután az érdekelt közsé­gek mindegyike a szocialist­a gazdálkodás útjára lépett, biztosra vesszük, hogy a já­rás, ha nem is vita nélkül, de meg tudja majd oldani "Az aldebrőiek problémáját, öröm őket. Mik a tervek? Még az idén 25 hold szőlőt ■ telepítenek. Ha azzal elké­­­­szülnek, azonnal hozzáfog­■ nak 15 hold gyümölcsöshöz. " A kedvesen csörgedező Tar­­­­na-patak is „új, reális fel­­­­adatot kap”. A belterjesség, a " több áru termelésének szol­­­­gálatába állítják. Hatalmas ■ területet öntöznek selymes,­­ szelíd vizével, mert nagy­­ tervük van az aldebrőieknek.­­ Eger, Salgótarján, Miskolc, ’ Ózd gyári munkásainak,­­ lakosságának ellátásához sok­­ szőlőt, más gyümölcsöt és­­ zöldféleséget akarnak szállí­tani. No és tejet, tejféleséget­­ is, ötvenezer forint állami hi­­­­telből már lerakták a tehe­■ nészet szerény alapját: a be-­ vitt jószágállományhoz 22 élő­­­­hasi üszőt vásároltak úgy, hogy előzőleg biztosították az elhelyezés előfeltételeit. — Egy esztendő múlva jöj­jenek erre az elvtársak — mondta Smider Mihály elv­társ, pártvezetőségi tag. — Olyat fognak látni, hogy nem egy újságcikk, hanem egy vaskos könyv megírására kapnak kedvet. Én ismerem ezt a népet. Köztük szület­tem, köztük élek. Az aldeb­­rói parasztok még nem kezd­tek olyanhoz, amit be nem fejeztek volna. Vértes József Megfelelő politikai és szakmai képzettség nélkül a tanácsokban dolgozó veze­tők és beosztottak sem ké­pesek elvégezni feladataikat — ennek az elvnek igazsága sokasodó tennivalóink köze­pette kiváltképp nyilvánva­lóvá válik. A tanácsi dolgo­zók túlnyomó többsége ez­zel tisztában is van és min­den kínálkozó lehetőséget megragad arra, hogy elmé­lyüljön az államigazgatás — vagy más, munkaköréhez tartozó szakágazat — tudo­mányában. Ehhez a törek­véshez pártunk és kormá­nyunk minden segítséget megad, így aztán évről év­re százak és százak végzik el sikeresen az államigazga­tási iskolát, a Tanácsakadé­miát, a különböző techniku­mokat és főiskolákat, sőt egy részük egyetemi tanul­mányokat folytat. Nem két­séges tehát: tanácsi dolgo­zóink zöme jó úton halad ahhoz, hogy helytállhasson hivatali munkájában. Alább azoknak a megyei vezetőknek a nevét közöl­jük, akik 1959-ben végezték el az egyetemet. Nevük köz­lésével egyrészt a felsőfokú tanulás nagy fontosságát szeretnénk aláhúzni, más­részt pedig személy szerint is üdvözölni kívánjuk vala­­mennyiüket a hosszú, sok fáradozással járó, de min­denképpen szükséges ered­ményes tanulás után. Dr. Dallos Ferenc, a Bács-Kiskun megyei Tanács VB-elnöke; dr. Varga Jenő, a Bács-Kiskun megyei Ta­nács VB-elnökhelyettese; dr. Katona Lajos, a Győr- Sopron megyei Tanács VB- elnöke; dr. Lendvai Vilmos, a Heves megyei Tanács VB-elnöke; dr. Papp Sán­­dorné, a Heves megyei Ta­nács VB-elnökhelyettese; dr. Tóth István, a Heves megyei Tanács VB-titkára; dr. Nemes Vilmos, a Komá­rom megyei Tanács VB-el­nökhelyettese; dr. Dajka Balázs, a Pest megyei Ta­nács VB-elnökhelyettese; dr. Vigh Dezső, a Tolna me­gyei Tanács VB-elnökhe­lyettese; dr. Bodogán János, a Veszprém megyei Tanács VB-elnökhelyettese; dr. Bojtor György a budapesti IX. kerületi Tanács VB-el­nöke. Összefogás Ópályiban Az ópályi dolgozó­­ parasztok szocialista szerződést kötöttek az MSZMP VII. kongresszusa tiszteletére. A gazdálkodók többsége vállalta a falu ha­tá­rában lévő, régóta elhanya­golt legelő megjavítását. 18 000 forint értékű társadalmi mun­kával lecsapolják az elszapo­rodott vadvizeket. A munka teljes elvégzéséhez a községi tanács is 18 000 Ft-tal járul hozzá a községfejlesztési alap­ból. Még ilyen nagyarányú ösz­­szefogás — ami így megmoz­gatta volna a falu lakosságát — nem volt­ a községben. Új­­szerű a szerződés szocialista, közösségi jellege, s ez talán ösztönző lépés lehet a szocia­lista összefogás további ki­­szélesítésére. Az ópályi dolgozók napról napra érzik a társadalmi kö­zösségi munkában rejlő lehe­tőségeket és fel is használják azokat. Bontják a volt föld­­b­itokos Baráti-féle istállót is társadalmi munkával. E munka értéke a mai napig 12 000 forint. Úgy tervezik, hogy a felhasználható anyag­ból, szintén társadalmi mun­kával, egészségügyi házat épí­tenek, korszerű rendelővel, orvosi lakással. A munkát, fo­lyamatosan végzik. Ez ideig 200-гш vettek benne részt. Még a lányok és az asszo­nyok is dolgoztak, az­ úttörők erejükhöz, mérten segítettek. A községi tanács és a köz­ségi pártszervezet felkészül, hogy az építkezésnél, amely a tavasszal indul meg, még nagyobb tömegeket vonjon be a munkába. Gergely Lajosné levelező, Ópályi HÍREK — Egy év alatt hetven szá­zalékkal nőtt a hévízforrások felhasználása a kertészetek­ben, öt év múlva a jelenlegi területnek több mint kétszere­sén használják a természet in­gyen fűtőanyagát. — A KISPARCELLÁKAT szét­választó barázdák eltűntével 2500 holddal nőtt meg Komárom megye művelhető területe. — A Duna—Tisza-közi va­dászok egyre több nyulat, a Bakony vidéki vadásztársasá­gok pedig egyre több szarvas­húst szállítanak a fővárosi csarnokokba. — A Petőfi-bánya bányá­szainak kérésére hévízi iszapot szállítanak az új gőzfürdőbe. — HAJDU-BIHAR megye jövő évi községfejlesztési tervében közel 110 millió községfejlesz­tési alappal számolnak.­­ A VESZPRÉM MEGYEI Pápakovácsiban korszerű szo­ciális otthont adtak át a na­pokban. Az új otthonban 46 idős, egyedülálló embert jut­tatnak hajlékhoz. Az otthont 24 holdas gyümölcsös övezi, ahol a nyári időszakban ere­jükhöz képest dolgozhatnak a lakók.­­ A NÉPFRONT-ELŐADÁSO­KON több mint 10 ezer hallgató vett részt Békés megyében. a választott testületek állítanák munkájuk középpontjába és szigorúan megkövetelnék, hogy jóváhagyásuk nélkül a végrehajtó bizottság ilyen nagy jelentőségű kérdésben ne hoz­hasson egyedül döntést, s ne kerülhesse meg a választott testületet. Ugyancsak a tanács tekintélyének növekedését gyorsítaná a tanácstörvény 6. § 2. bekezdés c) pontja mara­déktalan érvényesítése, mely úgy rendelkezik, hogy a ta­nács a helyi szükségletek ki­elégítésére vállalatokat léte­sít. Sajnos, ma még sok he­lyütt általános gyakorlat, hogy a végrehajtó bizottságok a törvény m­egkerülésével, a tanács jóváhagyása és be­leegyezése nélkül intézkednek egyes vállalatok megszünteté­sében, s más vállalatok létesí­tésében. A Szolnok megyei vb a tanácsülés jóváhagyása nél­kül terjesztette fel az 1960. évi tanácsi tervet az Orszá­gos Tervhivatalhoz. Az egyik tanácsülésen pedig a tanács állásfoglalására igényt nem tartva mondotta ki a Szolnoki

Next