Tanácsok Lapja, 1961 (12. évfolyam, 1-24. szám)
1961-01-12 / 1. szám
A tanács maga határoz üléseinek napirendjéről Testületi vezetés ... A választott szerv valóságos szerepe... E kérdésekre keressük, kutatjuk a választ, a módszereket, eszközöket, melyek a megoldásban előbbre visznek. Egy ilyen módszerre bukkantunk Szolnok megyében. A régebbi gyakorlat Talán kizárólagosan „technikai" problémának tűnik, hogy az egyes napirendi pontok anyaga hogyan kerül a választott testület elé, ki és hogyan határozza meg az előterjesztések témáját — mégis sok múlik ezen. Mert megtörténhet a demokratizmus látszólagos sérelme nélkül, hogy a kényes és kényelmetlen kérdéseket gondosan elkerülik, azok nem jutnak a testület elé. Államrendünk szerint a hatalmi szerv a tanács. De a hatalom gyakorlása egyszeriben formálissá válik, ha a tanácsnak meg kell elégednie azzal, amit a végrehajtó bizottság, illetve a gyakorlatban a vb-vezetők eléje terjesztenek. Évek hosszú során át az volt a gyakorlat Szolnok megyében is, hogy a megyei tanács tagjai csak az ülés előtt néhány nappal, a meghívóból értesültek arról, milyen napirendet javasol a végrehajtó bizottság. Bár a tanácsülés elején feltették ugyan a kérdést, elfogadja-e a tanács a napirendet, de ki és mikor mondott erre nemet? Vita nélkül, kiegészítés nélkül jóváhagyták. Mit is tehettek volna mást? Előterjesztés nélkül, előkészítés nélkül érdemben megvitatni semmilyen témát sem lehet. Tehát a tanács határozhatott, de csak a vb által meghatározott kérdésekről. Program egész évre Ezen a gyakorlaton változtattak most. A tanács múlt évi novemberi ülésén egész éves programot vitatott meg és fogadott el. Ez a program tartalmazza a tanács ez évi öt ülésének napirendjét, s intézkedik az előterjesztések megfelelő előkészítéséről is. Mi ennek a módszernek az előnye? Mindenekelőtt az, hogy a tanács, a választott szerv előre meghatározza, milyen témájú napirendeket fog megvitatni, tehát maga dönt üléseinek napirendjéről. Az éves program lehetővé teszi, hogy az állandó és külön e célra alakított ideiglenes bizottságok részt vegyenek az előterjesztések elkészítésében, illetve kontroll-jelentést terjesszenek a testület elé. Ez azután az állandó bizottságok munkájának megélénkítését, a tanácstagok bevonását eredményezi. A munkaprogramot minden tanácstag megkapja. Így már azelőtt tájékozódhat, készülhet a felszólalásra, kialakíthatja saját véleményét, mielőtt a meghívót és az előterjesztés írásos anyagát megkapja. Nemcsak az önbírálatot hallgatják... Ez a szervezeti-technikai, módszer a demokratizmus megvalósításának, fejlesztésének fontos eszközévé válhat. Hogy ez milyen mélyreható változás lehetőségét rejti magában, azt bizonyítja az ez évi első ülés napirendi pontja is: „Jelentés a megyei tanács végrehajtó bizottsága tevékenységéről." Máskor és máshol is szerepelt már hasonló előterjesztés, de ezt a végrehajtó bizottság készítette. Természetesen a tanácstagok elmondották észrevételeiket, megjegyzéseiket, de az előterjesztésnek, a vitának és a határozatoknak is elkerülhetetlenül korlátokat szabott az, hogy a végrehajtó bizottság maga vizsgálta meg saját tevékenységét. Most e jelentés elkészítését a megyei tanács egy ideiglenes bizottságra bízta. Természetesen minden attól függ majd, hogy e bizottság mennyire tudja átlátni, átfogni a vb szerteágazó tevékenységét és hogyan tudja azt mérlegre tenni. A bizottság gondos összeállítása mindenesetre biztató. A bizottság elnöke a megyei pártbizottság munkatársa, tagjai: két városi párttitkár, két tömegszervezeti vezető, orvos, tanár, üzemi munkás és két apparátusbeli, olyanok, akik a saját „bőrükön” érzik a végrehajtó bizottság munkájának eredményességét és fogyatékosságait. Az ily módon készülő előterjesztés — ha célját eléri — lehetőséget ad arra, hogy a bírálat mélyrehatóbb, lényegbevágóbb legyen, s a tanács a valóságban is érvényesítse a végrehajtó bizottság feletti hatáskörét. Bármi is lesz azonban ennek az előterjesztésnek, a bizottság munkájának az eredménye , a kezdeményezés igen figyelemre méltó. A munkaterv szerint a februári ülés további négy előterjesztését három héttel az ülés előtt az illetékes állandó bizottságok vitatják meg és ők készítik el a határozati javaslatot is .Ugyanezen az ülésen két állandó bizottság számol be, az egyik egy konkrét feladat végrehajtásáról, a másik pedig általános tevékenységéről. Ebből is láthatjuk, hogy az ülés előkészítése az állandó bizottságok és tanácstagok sorát mozgatja meg. Ezenkívül ugyancsak ekkor választanak két ideiglenes bizottságot, az egyik a Szolnok megyei Tanács államhatalmi tevékenységét vizsgálja majd meg, a másik pedig a megyei tanács vb. igazgatási osztályának munkáját. Az egyoldalúság ellen Hasonló szellemben változott a végrehajtó bizottság munkaterve is. A terv — ahogy azt a jogszabály előírja — negyedéves. De már az előkészítése is jóval szélesebb körre támaszkodik, mint azelőtt. A napirendre javasolt témák összeállításában a szakigazgatási szerveken és az elnökhelyetteseken kívül részt vesznek a Hazafias Népfront, a Nőtanács, a KISZ és az állandó bizottságok elnökei is, észrevételeket, megjegyzéseket fűznek a programhoz. A javaslat csak mintegy kéthetes előkészítés után kerül a végrehajtó bizottság ülése elé. Tehát semmiképpen sem csak a szakigazgatási szervekre támaszkodnak az üléseken szereplő témák öszszeállításában. S ugyanez a törekvés érvényesül az előterjesztések elkészítésénél is. Például a január 24-i vb-ülésen a művelődésügyi osztály ad jelentést a művelődési otthonok tevékenységéről. A végrehajtó bizottság kontroll céljából felkéri a megyei művelődésügyi állandó bizottságot, hogy vizsgálja meg a jászberényi járás művelődési otthonainak tevékenységét és erre támaszkodva, mondja el véleményét a művelődési otthonokban folyó munkákról az ülésen. Vagy: március 28-án a Törökszertmiklós Városi Tanács végrehajtó bizottságának (Folytatása a 3. oldalon) . Szegeden tavaly előtt kezdték építeni a mihálytelki bölcsödét , tavaly épült meg hozzá a köralakú fektetőhelyiség is. A lakosság 160 000 forint értékű munkát adott elkészítéséhez TÉLI ESTÉK Sok hasznos elfoglaltságot nyújt a zalaegerszegi városi művelődési ház. Tizenkilenc fiatal a rajz művészetével ismerkedik. A képzőművészeti szakkört Trimmel Gyula nyugdíjas rajztanár vezeti. A legifjabbak tánccsoportja a megyei versenyre készül. A botfai általános iskola úttörői vígan ropják a táncot, mindnyájan remélik, hogy elsők lesznek. ЛЛЛО ЛЛМММ/ИЛлЛл Gyöngyös: Készül a városfejlesztési terv... mezőgazdaság területén is új Rajt Miklós vb-elnök. A városi tanács végrehajtó bizottsága ezekben a napokban állítja össze Gyöngyös 1961. évi városfejlesztési tervét, amelyet a február 12-i tanácsülés elé terjeszt. Ez a terv magában foglalja mindazt, amit a város fejlődése szempontjából az 1961-es év jelenteni fog. Nemcsak azt, hogy mit akarunk építeni, hol tervezünk új járdákat, parkokat, utakat, hol javítjuk a közvilágítást stb. , hanem azt is, hogy milyen módon lehet a rendelkezésre álló forintokat a lakosság társadalmi munkájával gyarapítani, a helyi lehetőségeket teljes mértékben kihasználni. Szó lesz ebben a tervben sok mindenről még, hiszen a város az új esztendővel a útra lépett, a város dolgozó parasztsága egységesen a szocialista nagyüzemi gazdálkodást választva, négy termelőszövetkezetbe tömörült. Ez a városban új helyzetet teremtett, tehát a tanácsnak is új feladatokat kell az 1961. évi tervébe célul tűznie. Mindenekelőtt a dolgozó parasztok körében a szervezés során felkeltett érdeklődést és munkakedvet kell a tanács tagjainak ébrentartaniuk, segítve ezzel a politikai és gazdasági megszilárdítást. Máris érezzük, hogy válaszfalak dőltek le, s akik tegnap még alig láttak túl a portájuk kerítésén, azok ma már közéleti emberek, tsz-vezetőségi tagok, küldöttek vagy egyszerű tsztagok, de mindenképpen érzik, hogy egy nagy közösség tagjaivá váltak, s egyre több szerepet vállalnak és feladatot kérnek a közösség életéből. A tanács 1961. évi terve számol ezzel, s ezért merész célokat tűz kia lakosság kommunális, szociális és kulturális igényeinek fokozottabb kielégítése érdekében. A tervek szerint több mint 3 kilométernyi új járdát, 4 kilométernyi új utat építünk ,, több százezer forintot fize ítünk a közvilágítás fejlesztésére. A város új lakótelepén a korábban elmaradt járulékos beruházásokat kétmillió forint befektetésével pótoljuk, több ezer négyzetméternyi területet parkosítunk és befejezzük a Sas tói camping építését. Mindehhez félmillió forintnál nagyobb értékben a lakosság társadalmi munkájára számítunk. Szeretnénk előbbre lépni abban is, hogy az állami feladatok megvalósítása a tömegek bevonásával történjék. ( Folytatása a 2. oldalon) AZ Ш ESZTENDŐ ‚ MINDIG ÚJABB CÉLO- KAT, ÚJ TERVEKET HOZ * MAGÁVAL. MOST, JA- NUÁR ELSŐ NAPJAI- BAN MEGKÉRDEZTÜNK » NÉHÁNY VÁROSI ТА- ^ NÁCSOT: MIT TERVEZ- J NEK 1961-RE? HOGYAN KEZDTÉK AZ ÚJ ÉVET? › !