Tanácsok Lapja, 1962 (13. évfolyam, 1-24. szám)

1962-01-11 / 1. szám

ZÁRSZÁMADÁS ELŐTT­ ­ гШ Gyula, a tiszaföld­­vári községi tanács vb­­elnöke és Bódi Ferenc, a földvári Lenin Termelőszö­vetkezet elnöke (nemrégiben még a községi tanács vb­­elnöke) a múlt év decem­ber kilencedikének délelőtt­jén nagy izgalommal ültek Juhos Gyula tsz-főkönyvelő szobájában. A főkönyvelő, te­nyerével eltakarva, írt le egy számot az előtte levő papírra, azt pedig a fő­könyv alá rejtette. Pár perc múlva kopogtak az ajtón. A barátságos „tes­­sék”-re Tóth János bácsi lépett be, az ősz magtáros. Nyugodtan, tempósan paro­­lázott mindenkivel, majd le­ült a főkönyvelővel szemben. Aztán megszólalt a főköny­velő: — János bácsi, mennyi bú­za van a magtárban? — Hát amennyit a leltá­rozó brigád összehozott — volt a válasz, és már nyúlt is a zsebébe, a kockás füze­tért közben bejöttek a „bú­za-brigád” tagjai is. — Nos, János bácsi — mondta Juhos főkönyvelő — maga nem mond semmit. A végeredményt leírja egy pa­pírra. Aztán majd meglát­juk . . Tóth János magtáros elő­­kapart a zsebéből egy kö­­römhossznyi ceruzát kité­pett egy lapot a pepitából, és leírt rá egy számot. Le­felé fordítva az íróasztalra tette. A főkönyvelő maga elé húzta a papírt, a sa­játját amire az előbb írt nagy titokban. Szíve heve­sebben dobogott, tán ettől lett olyan tiszta a szeme, az arca. — János bácsi — fordult az öreghez a főkönyvelő —, s maguk is, a felmérő bri­gád tagjai, mondják meg igaz hitükre: váltottam-e szót magukkal a mérés alatt? — Nem! — jelentették ki egyhangúan. A főkönyvelő ezután Bus­ Gyula tanácselnök és Bódi Ferenc tsz-elnök elé tolta a két papírt. Azok megnézték, és összemosolyogtak. Az egyikről ezt olvasták: 44 vagon 87 mázsa. A másikról, a magtárosé­ról, ugyancsak 44 vagont, 78 mázsát... Mindannyian tudták, a megengedett háló sokkal ma­gasabb, mint a mutatkozó 9 mázsa... A főkönyvelő, kénytelen-kelletlen bár, még csak fogadta valahogy a vb­­elnök és a tsz-elnök gratu­lációját, de Tóth János, a Lenin magtárosa szinte sér­tődötten mondta: — Hát mit gondolnak az elvtársak?... * Ú­gy kezdődött az egész, hogy 1961 februárjában a közgyűlés határozatot ho­zott, ha 20 fillérrel is de többet fognak osztani, mint amennyit egy hónappal az­előtt a tervközgyűlésen jóvá­hagytak. E mögött az országos vi­szonylatban is igen tisztes­séges eredmény mögött az ésszel és szívvel kutató, jó­­akaratú ember világosan lát­ja: a felhasznált munkaegy­ségeket jó szándékkal el­végzett, kemény munka fe­dezi, és annak kézzelfogható eredménye: a szállított áruk sokasága. Ez hozza össze azt a 3 milliónál csak alig kevesebb különbséget, ami végső fokon munkaegységenként csaknem 5 forintot jelent a Lenin Tsz szorgalmas tagságának. Mind a vezetőség, mind a tagság tisztában van vele, oszthatnának, illetve kaphat­nának többet is, ha nem gondolnának a jövőre. De gondolnak! 1962-ben a szö­vetkezet már a saját lábán akar megállni, 1 millió fo­rint körül tartalékolnak, rész­ben azért, hogy az 1961-es 8,80-nal szemben 1962-ben 13 forintot oszthassanak előleg­ként a munkaegységekre. A zárszámadást előkészítő, izgalmakban bővelkedő na­pokban derült ki, hogy a Lenin felzárkózott Szolnok megye legjobb termelőszö­vetkezetei mellé. 1961-ben elérték, hogy az 1 holdra eső bruttó jövedelmük meg­haladta a 3000 forintot, és Ezt a határozatot — mond­ta az előterjesztő tsz-tag — „saját becsületünk érdeké­ben kell meghoznunk, még­pedig azért, mert az eddig eltelt esztendőkben mindig kevesebbet kaptunk, mint amennyit beterveztünk.. Az egész tagság nevében felszólaló parasztember igaz­ságot tolmácsolt. Most, a nagy számadás eldőlte előtt néhány nappal már világo­san megmutatkozik: a be­tervezett 27 forint 42 fillér helyett 32 forintnál inkább többet, mint kevesebbet fog­nak osztani a tiszaföldvári Leninben! Miért? ezzel megvetették az alap­ját az 1962-es jó esztendő­nek. S a Lenin kitűnő segí­tője Busi Gyula elvtárs, a tiszaföldvári vb-elnök! Más segítséget nem is igényelnek a tsz-beliek a zárszámadás­hoz, tervkészítéshez, így az­tán a földvári tanács há­rom kitűnő szakembere olyan termelőszövetkezetbe mehetett segíteni a zárszámadás előtt, amelynek nincs a Leninéhez hasonló adminisztratív gár­dája. A zárszámadások és terv­­készítések j­egyében folyt le az az értekezlet, amelyet a Szolnoki Járási Tanács vb január 3-án tartott Ezen az értekezleten látták el útba­igazítással azt a 19 tanácsi szakembert, akik azóta már a termelőszövetkezetekbe mentek, és ott is maradnak mindaddig, amíg a... nagy munkák be nem fejeződnek. Az első csoport a legjob­ban rászoruló községekbe: Tisza­jen­őre, Besenyszögre uta­zott Remélhetőleg, jó munká­juk ezúttal is a szövetke­zetek erősödését szolgálja majd, csakúgy, mint az egész esztendőben. Vértes József ЯЬШ zföldül előtt Beszéljenek erről a számok: a Növénytermelési terv 6 204 000 forint, teljesítés 7 879 000 forint, vagyis 127 százalékos tervteljesítés.­­ Állattenyésztési terv 4 308 000 forint, teljesítés 5 600 000 forint, vagyis 130 százalékos tervteljesítés. többi községében már nem. A községi munka másik gyenge területe a határozatok végrehajtásának megszerve­zése. Mivel a végrehajtás meg­szervezése felületes és ered­ménytelen, a testületi szervek­nek többször vissza kell tér­niük olyan napirendek tárgya­lására, amelyekben előzőleg már megfelelő határozatokat hoztak, csak éppen ezeket nem hajtották végre. A Békés megyei tanácsok munkája — azon túl, hogy a községi tanácsok minden irá­nyú tevékenységét meg kell ja­vítani —, elsősorban megyei és járási szinten, s főleg két fon­tos területen szorul támoga­tásra: 1. a testületi munka szerepé­nek növelésében, 2. a vezetés, illetve irányítás megjavításában. A tsz-ek irányítása Az elmúlt két év során ki­alakultak azok az alapvető módszerek, amelyek alapján a vb-k vezetői a tsz-ek állami irányítását és megszilárdítását végzik. Nem alakult még ki azonban, hogy milyen legyen a testületek szerepe a tsz-ek irá­nyításában. Vannak ugyan kezdeményezések, amelyek ar­ra szolgálnak, hogy a tsz-ek te­vékenységét a testületek elé vigyék, ezek azonban még nem általánosan elterjedt mód­szerek. Leggyakoribb a tsz-ek beszámoltatása a tanács vagy a vb előtt. Ez azonban elég for­mális, mivel a beszámolót a tsz vezetői készítik és a leg­többször minden ellenőrzés nélkül elfogadják ezt. Ritkább eset, amikor egy-egy tsz ter­vét vagy az egész gazdaságpo­litikát hosszabb időre megha­tározó távlati, perspektivikus terveket tárgyalnak testületek előtt. A felsőbb tanácsi szer­veknek e téren is segíteniük kell a testületi munka kibonta­kozását. A Békés megyei tanácsok munkájának leggyengébb te­rülete az emberek tudatának átformálását, a kulturális ne­­velőmunkát irányító tevékeny­ség. Különösen akadozik ez a munka a községi tanácsoknál. A vb-vezetők idegenkednek az ilyenféle napirendek tárgyalá­sától, általában a kulturális élet irányításától. A falusi ér­telmiség különböző rétegeinek összefogásáért is keveset tet­tek. Legtöbb esetben csak az iskolaigazgatót és a tsz-ek 1—2 agronómusát tekintik olyan ér­telmiségi elmnek, akiket be le­het vonni a tudatformáló, kul­turális nevelő munkába, s így komoly segítségtől fosztják meg magukat. De nemcsak a községekben, hanem a járásoknál is van probléma a művelődésügy irá­nyításával. Mutatja ezt az is, hogy az ilyen tárgyú napiren­dek a járási vb-knél — 1960- hoz viszonyítva — 1961-ben kö­zel egyharmadára csökken­tek. Van olyan járás is, amely két éve nem tárgyalt ilyen napirendet (a békési járás). Segítséget — a helyszínen igen fontos kérdés a vezetés megjavítása is. Általánosan el­fogadott és alkalmazott mód­szer az alsóbb tanácsok vb­vagy tanácsülés előtti beszá­moltatása, ahol az alsóbb ta­nácsi szervek jelentése alap­ján széleskörűen vizsgálják azok tevékenységét. Csak az a hiba, hogy a vizsgált alsóbb ta­nács vezetőinek munkamódsze­reit, tevékenységét, emberi magatartását nem értékelik kellően. Ugyanez előfordul a szakigazgatási szervek munká­jának értékelésénél is. Nagyon fontos része tehát a vezető-irá­nyító munkának a helyszíni ellenőrzés és segítés. Sokat ja­vult ez az utóbbi két év folya­mán, de még mindig vannak alapvető hiányosságok. Nem elég differenciáltan foglalkoz­nak az egyes vezetőkkel. Ko­moly hiba az is, hogy egy-egy megyei, járási vezető csak a maga munkaterületén, szakte­rületén tevékenykedik és nem mint általános hatáskörű vb­vezető lép fel az alsóbb taná­csoknál. A vezetés megjavításának elengedhetetlen feltétele, hogy a vezető beosztásokban arra alkalmas káderek legyenek. Megállapítható, hogy Békés megyében nem használták ki kellően a nagy­községek adta lehetőségeket és nem mindig a legalkalmasabb kádereket vá­lasztották ki vezetőknek. Ter­mészetesen a jó kiválasztás mellett szükség van a felsőbb tanácsi szervek vezetési mód­szereinek, nevelő munkájának megjavítására is. Segíteni le­het a szakmai és politikai kép­zettség emelésével is. Ennek érdekében a megyei pártbizott­ság az eddiginél fokozottabb mértékben küldi pártiskolára a községi vezetőket. Összefoglalva tehát elmond­ható, hogy a meglevő problé­mák ellenére is sokat fejlődött a Békés megyei tanácsok mun­kája az utóbbi két és fél év alatt. Ehhez nagyban hozzájá­rult, hogy az egyes pártszer­vezetek és a tanácsok közötti kapcsolat általában jó, elvtár­­sias. Békés megyében a taná­csok pártirányítása szilárd ala­pot ad a magasabb színvonalú tartalmasabb munkához. Nem­rég a Békés megyei Pártbizott­ság megtárgyalta a tanácsok tevékenységét és megfelelő határozatokat hozott, melyek minden bizonnyal nagy segít­séget fognak jelenteni az egész tanácsi tevékenység további javításában. Biztosítéka ennek az is, hogy a megyei vezetők közötti viszony ma már — sok­kal inkább, mint két évvel ez­előtt — az egymás iránti biza­lomra, elvtársi megbecsülésre épül. Mocsai Ferenc­ék A vezetés módszertani kérdései Tartsuk tiszteletben a nép politikai jogait s minket folytatólagosan kö­zöljük, örvendetesen gyarapszik azoknak a tanácsi vezetők­nek a száma, akik diplomát, oklevelet szereznek. De nem szabad elfelejteni, hogy ez bármilyen szükséges és fon­tos, önmagában nem elegen­dő, ezzel csak egy részét tel­jesíthetjük a vezetők iránt támasztott követelményeknek. A jogászi, mérnöki, tanári, közgazdászi diploma még nem képesít a vezetésre. A vezetés — külön szakma, sőt túlzás nélkül állíthatjuk —, tudomány, melynek mód­szertanát tanulni, tanulmá­nyozni kell. És sajnos egyete­meinken, főiskoláinkon kevés gondot fordítanak erre. Bi­zony sokszor megtörténik, hogy ha fiatal mérnökök irá­nyító munkakörbe kerülnek, szakmájukat értik, jó szakem­berek, de képzetlen és gyen­ge vezetők. Az irányítás tu­dományára elfelejtették taní­tani őket. Joggal tehetjük fel a kér­dést: vajon a tanácsi, az ál­lami apparátusban mikor és milyen mélyrehatóan foglal­koztunk a vezetés tudomá­nyával? Az őszinte válaszból kivé­tel nélkül mindenütt csak ugyanaz lehet a következte­tés: meg kell szervezni a ve­zetés módszertanának rend­szeres tanulmányozását min­den megyében, minden já­rásban az állami munka minden ágában. A tanácsi vezetés kulcskér­dése: a kollektív és az egy­személyi vezetés összehango­lását úgy, hogy a választott testületek ténykedése ne csak formális maradjon, ne csak fejbólin­tás­ra, „szentesítésre” korlátozódjék, hanem valósá­gossá váljék és senki se há­ríthassa személyes felelőssé­gét a tanácsra vagy a végre­hajtó bizottságra ne bújhas­son a kollektíva mögé a kér­­dőrevonás elől. Dab­os elvtárs előadásában először a számok tükrében elemezte a megye testületi szerveinek működését.­­ A tanácsok üléseinek csak 4 százaléka maradt el. Bár ez számszerűen nem sok, mégsem tűrhetjük, mert ebben a 4 százalékban olyan község is akad, ahol ebben az esztendőben ötször nem tar­tották meg a tanácsülést. A megjelenés 65 százalékos aránya már megyei átlagban is kevés. S ez utal arra, hogy a kol­lektív vezetés megvalósításá­ban milyen sok még a teen­dőnk: a távolmaradó tanács­tagok nyilván nem érzik fe­lelősségüket, nem látják, nem tapasztalják, hogy jelenlétük szükséges, nem tartják ma­gukat a vezetés részeseinek. Hozzátehetjük: valószí­nűleg nem teljesen alaptala­nul gondolkodnak, éreznek így. Nem érdektelen a napi­rendek témáinak számszerű összevetése sem. — A községi, városi taná­csok elé terjesztett összes napirendek 36 százaléka fog­lalkozott mezőgazdasági, 16 százaléka pénzügyi, 8 százalé­ka községfejlesztési, 7 száza­léka egyéb gazdasági kérdé­sekkel. Tehát a tanácsok a napirendek 57 százalékát szentelték gazdasági kérdé­sek megvitatására. Ez egyma­gában jó dolog, hiszen a jövő építése megköveteli tőlünk, hogy behatóan foglalkozzunk gazdasági kérdésekkel. Annál nagyobb baj, hogy az előter­jesztéseknek mindössze 12 százaléka tárgyalt szociális vagy kulturális problémákat. A társadalmi tulajdon védel­mének kérdésére pedig csak egyetlen százaléknyi figyel­met szenteltek. Ez az összevetés jelzi a feladatot is: a taná­csok tevé­kenységének sokkal sokolda­lúbbá kell válnia, jó néhány tanács ülései még ma is egyhangú „őrlőmalmok", a napirendek, előterjesztések önmagukat ismétlik, s nem tudnak lépést, tartani a roha­nó, száguldó élettel, az át­alakuló falu problémáival. Ha a testületi szervek mun­kájáról beszélünk nem szo­rítkozhatunk csupán a taná­csok ténykedésére. Bács me­gyében vizsgálták a terme­lőszövetkezetek közgyűléseit és vezetőségi üléseit is. — A megyében, részben határozatképtelenség, részben az összehívás hiánya miatt. 421 közgyűlés, a közgyűlések 23 százaléka maradt el. 994 tervezett vezetőségi ülést nem tartottak meg, az összes ülé­sek 22 százalékát. És mi kö­vetkezik abból, ha a kollek­tív testületek jogát csorbítjuk vagy félredobjuk? A paran­csolgatás, az utasítgatás, a helytelen döntés, mely gyen­gíti a munka hatékonyságát, gyengíti a szövetkezetet. S ha a közgyűlési határozatok számszerű megoszlását néz­zük, a termeléssel mindössze 45 százalék foglalkozik. A többi személyi és más konk­rét egyedi ügyre vonatkozó. Ez az arány rossz, mert el­terelődik a tagok figyelme a termelőmunkáról és nem tel­jesíti a közgyűlés a nevelő funkcióját sem. Sok a tör­vénytelen határozat is, a me­gyében 10 százalék, de ezen­­belül a halasi járásban a ter­melőszövetkezeti határozatok 60 százaléka sért jogszabályt vagy törvényt. Természetesen bármilyen ta­nulságos, mégsem elegendő csupán e számok tanulmányo­zása, tüzetesen, behatóan vizsgálni kell a kollektív ve­zetés tartalmi elemeit is. A legfontosabb elemek egyike a nép politikai jogai­nak tiszteletben tartása. Enél­­kül semmiképpen sem be­szélhetünk kollektív vezetés­ről. Márpedig a kollektív ve­zetés hiánya, a kollektivitás elvének megsértése rendsze­rint az emberek lebecsülésé­re, semmibevevésére vezethe­tő vissza. A XX. és a XXII. kongresszus a személyi kul­tuszból fakadó hibák és bű­nök tanulságai elég határo­zottan figyelmeztettek erre.­­ A kollektív vezetés érvé­nyesítése megóvja az appará­tust a szakmai szűklátókörű­­ségtől biztosítja munkájuk­ban a politikai irányelvek ér­vényesítését, az összhangot a különféle szakigazgatási szervek tevékenységében, va­lamint a központi és a helyi érdekek érvényesítésében. A cinko­­ási szer­vek nem támaszkodnak elég­gé az alsóbb tanácsokra, a végrehajtó bizottságokra. Ez ükröződik abban is, hogy a kollektív testületek fórumán hányszor és hogyan tárgyal­­ák meg a szakfeladatokat. Mennyire igaz! S mennyi­be szeretik az osztályok leg­­alább „lefelé” elfelejteni a tett­es alárendeltséget! — Természetesen a kollek­­ív vezetés csak akkor érvé­­nyesül, ha a tagok felelős, ak­­tív emberek. Ezért nagyon fontos hogy megszerezzék a cél­ső jártasságot az állami munkában. Vajon kellő gondot fordí­­tunk-e erre? S elegendő-e a tanácstagi oktatás? Véget ér­­het-e ezzel a tanácstagok képzése, tudásának gyarapí­tsa? A jártasság, az aktivi­tás a tanácstagok tekintélyé­nek is alapja, de ezenkívül még más is szükséges. — Régen ahhoz, hogy a vá­rosi hivatalba bekerüljön egy segédjegyző, végigkalapolta az összes képviselőtestületi ta­gokat. Mi pedig sokszor még erról is megfeledkezünk, hogy a tanácstagok a dolgozók ál­tal megválasztott, hatalmi jo­gosítvánnyal rendelkező em­berek. Az apparátus köteles a l­egmesszebbmenő, kivételezett udvariassággal rendelkezésére állni a tanács­tagoknak. Nem szabad elfe­lejteni, hogy a tanácstagok tekintélye a lakosság előtt rendszerünk tekintélye is. Ezenkívül: — Vonjuk be a tanácstago­kat a határozatok megvaló­sításába végrehajtásába. Mintegy munkamegosztás le­gyen a tanácsok vezetői és a tanácstagok között. S ezt nem is olyan nehéz megvalósítani, hiszen konkrét feladatokat szívesen vállalnak az embe­rek. A lánc persze tovább fű­ződik: a tanácsi vezetőknek a tanácstagokat, a tanácstagok­nak a választókat kell be­­vonniuk az állami munkába.­­ A tanácstagok fele tett eleget az idén beszámolási kötelezettségének Bács me­gyében. A beszámolókon 117 000 ember vett részt. Ha mindenki teljesíti kötelezett­ségét, ez a szám megkétszere­ződhetett volna. Fogadónapo­kon, családlátogatásokon 97 ezer ember találkozott ta­nácstagjával. Nem rossz ez sem, de ez is legalább meg­kétszerezhető. Tehát sok a teendő még, hogy a kollektív vezetés ér­vényesüljön. De nagyon nagy szükség van rá, mert akkor majd az országos és a megyei határozatok nem „sovány­od­nak le”, mire a községbe ér­nek, hanem gazdagodni­­ fog­nak, gazdagodni a tanácsta­gok, az emberek, a nép ta­pasztalataival. (g. t.) XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX4J i ^ Aranylakodalom í ( ^ - (jólatonfüred, 1961. december 25... A Vasas kultúr- f ! ) ház nagytermében a csillárok ragyogva ontják a ^ ! fényt, pálmák zöldellnek, a bejárattól az ünnepi asztalig £­­ szőnyeg terül, s a KISZ ifjúgárdisták állnak sorfalat. A £ ! nászinduló dallama betölti a termet. 4 Az asztalnál, az anyakönyvvezető előtt áll a megha-­l­í­tott pár: az aranylakodalmukat ünneplő Pintér Gyula­­­­ és felesége, Pintér Gyuláné, Kalter Julianna. Ezelőtt 50 í­­ évvel fogadtak egymásnak hűséget. 4 . Most itt álnak az ünnepi percekben, velük ünnepel­e 1­6 gyermekük, 30 unokájuk, egy dédunokájuk és velük i­s ünnepel a társadalom.­­ Először Sándor Mária vb-titkár, a balatonfüredi £ 1 anyakönyvi kerület anyakönyvvezetője köszöntötte a ked­ £ 1­ves párt virággal, meleg szavakk­al, aztán egymást kö- £ i vették a jókívánságok és ajándékok. 4 Somogyi András, községi párttitkár a pártszervezet '4 nevében, majd a KISZ-fiatalok, a Hazafias Népfront el­­­­­­nöksége, a vöröskereszt, a nőtanács, mind meleg, baráti v. . szavakkal, a tisztelet és megbecsülés hangján köszöntöt- f f ték a kedves házaspárt. _ ^ Az anyakönyvvezető a meghitt ünnepség végén em- ~­í­léklapot nyújtott át az 50. házassági évfordulóját ünnep- ^­2 fő házaspárnak, akik meghatottan köszönték a sok sze- ^ í rető szót, kedves ajándékot. £­­ Az ünnepélyes perceket a vidámság követte: este 7­­ órakor a Borforgalmi Vállalat kultúrtermében valóságos 4 $ lakodalmi vacsorával kedveskedtek az „ifjú párnakf* | £ gyermekeik és unokáik. Csillogott a poharakban a jó ? $ füredi bor, egyik pohárköszöntő a másikat érte. A mu- $ $ zsikusok vonója alól felhangzott Pintér néni, majd Pin- | £ tér bácsi nótája, s ők épp úgy fogták egymás kezét, mint 1­4 ezelőtt 50 esztendővel. Dóka Emánuelné,­­­­ tanítónő

Next