Táncművészet, 1979 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1979-01-01 / 1. szám

alkalmazásával amire példa különben bőven mákra, ezek mintha kimaradnának a korszerű­látható­­södés folyamatából. A jövőben követendő elvek és alkotói mód­szerek kutatását a társadalomban és a balett fejlődésében végbement változások egyfor­mán előírják számunkra. A múlt századi ro­mantikus balettel szemben, melyet esztétikai ideáljában viszonylag egységesnek tekinthe­tünk, napjainkra a művészeti ág igen erős vál­tozásokon ment keresztül mint ezt dr. Köllinger frappánsan összegezte: „a mai koreográfiának már nincs semmi közös vonása a klasszikus balett felépítésével (pas de deux-ben adagio, variációk, kóda stb ), s megszűnt az a viszony is, amely korábban a divertissement és a pas d' action-ok között állt fenn." A változási folyamatokról szólva Je. Szuric rámutatott, hogy az alkotói szemlélet korszerű­ségének következménye, az adott gondolati tartalom kifejezése korszerű eszközökkel. Az utóbbiakat vizsgálva úgy vélte, nemcsak a ba­lett lexikájában (mozdulati szókincsében) kö­vetkezett be az idők során igen jelentős válto­zás, hanem a dramaturgiájában is, s általában a megformálásban. A szovjet balett alakulását ismertetve különösen két mozzanatot emelt ki. Egyrészt egyfajta komplexitás van kialakuló­ban, amely a színpadi eszközök egyenjogúsá­gán alapul (újabban a díszlettervezők szerepe válik e folyamatban jelentőssé), másrészt mű­faji fejlődésként kialakul a pszichológiai drá­ma, s ezzel egyidejűleg eltávolodunk a balettek korábban megszokott elbeszélő jellegétől. Saj­nálatát fejezte ki ugyanakkor, hogy - a koráb­bi fejlődési szakaszokkal ellentétben - a kore­ográfusok mintha most kevesebb figyelmet fordítanának a népi-nemzeti elemekre és sor-Történelmi, tartalmi és formai okok alapján Dienes Gedeon terminológiai tisztázásra tett javaslatot, amikor a baletten belül a klasszikus balett és a modern balett megkülönböztetését szorgalmazta, annak alapján, hogy az előbbit a maga tradícióival zárt rendszernek és művé­szetnek tekinthetjük, az utóbbit pedig nyíltnak. A modern balett azonban, melynek képviselői közé Alvin Ailey, Béjart vagy Robbins szemé­lyét is besorolja, nem azonosítható a modern tánc (modern dance) ágazatával, amely első­sorban Martha Graham mozdulatvilágával fémjelezhető, vagy mellette Humphrey műkö­désével és a Denishawn iskolával. A modern balett és a modern tánc nem azonosítható, mint ahogy a balett két nagy - klasszikus és modern - ága is két majdnem heterogén terü­letet ölel fel.­­ A felsorolt három mellett még a színpadi néptánc és a távolkeleti táncok kate­góriáját tekinti a színpadi táncművészet szá­­montartandó ágainak. Guszev professzor már a februári találkozóra tűzött ki feladatokat egy sor új kérdésével. „Mi a korszerű koreográfia? Melyek a sajátossá­gai? Hiszen jelenleg nem tudunk olyan sajátos jegyet megnevezni, aminek alapján megmond­hatnánk, hogy »ez a koreográfia korszerű vagy sem«. Mi mint hivatásosok valahol helyesen értelmezzük egymást. Nem keverjük össze a Giselle-t Béjart munkáival. De egyelőre nem tudjuk »hivatalosan« megállapítani, hogy mi az a modern koreográfia,­­ pedig ez feltétlenül szükséges. Ugyanúgy, mint ahogy feltétlenül szükséges tudni, megérteni, hogy milyen a ko­reográfia tervezésének, felépítésének logikája". XX. századi változások Újabb kérdések 2

Next