Táncművészet, 1984 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1984-01-01 / 1. szám

(és itt helyénvalóan!) szétpuk­kad. A kislány a fiú helyett új léggömböt szerez magának, a legényke azonban hoppon ma­rad. Se pajtás, se léggömb! Meglehet, a koreográfus mélyebb gondolatokat kívánt közölni, mint ami a színpadról kiderült. A jelmezekből arra gyanakodhattunk, hogy a lány­ka (színes trikóban, rövid fod­ros fehér szoknyában) a városi vagy modern, a fiú pedig (me­zítláb, kék ingben-gatyában) a paraszti életformát képviseli, s ilyenformán talán(?) a lég­gömb testesíti meg azt a vilá­got, amely után a fiú vágyako­zik. A mozgás azonban már nem karakterizálta a szereplő­ket. A léggömb ötletét kicsit erőltetettnek éreztem, szerepe nem vált igazán világossá. A koreográfia fogalmazás­módja most nem győzött meg az alkotó szándékáról, s hiá­nyoltam a tiszta vonalvezetést és a tömörebb szerkezetet is, pedig ezek többnyire nem ide­genek Kricskovics műveitől. A hagyományápolás tiszte­letreméltó szándéka vezette Simon Antalt a Csobánoiás (r.: Daróczi B. Tamás), a székely betlehemes játékok felújításá­ban. A koreográfus invenció­­zusan fűzte egybe a szokás­rend mozzanatait, táncban és kellékekben gondosan ügyel­ve az etnikus jegyekre. A lát­vány a betlehemi jászolt „épí­tő” legényessel indul, majd a Király vagy ceremóniamester (Guba László) kántálása meg­hirdeti a színjáték kezdetét. A jellegzetes szokáselemek: a pásztorjáték, a bibliai történet, a szertartásos énekek és tré­fás rigmusok mind helyet kap­nak a színjátékban, hogy a fa­lusiak táncmulatsága és a le­gények karácsonyi jókívánsá­ga zárja a kompozíciót.­­ A mű szerkezete világos, a színpadi történések néhol mégis a zsúfoltság érzetét kel­tik. Az egyidejűleg felhangzó szöveg vagy ének, valamint a pásztorok botos padlódönge­­tései olykor zavarták egymást, ezért is érzékelhettük kevésbé a különböző mozzanatok han­gulati árnyalásait. A legszeb­ben megkomponált jelene­tek — Mária a falusi asszonyok között, Jézus szüle­tése - sem tudták igazán át­sugározni a melengető lírát, megteremteni a kellő áhítatot. Kricskovics: Agnus Dei

Next