Táncművészet, 1985 (10. évfolyam, 1-12. szám)
1985-01-01 / 1. szám
meséki, az álomvilág szép lovagjaként tűnik fel, biztos, plasztikus emelésekkel. Szabadi Edit hideg, fanyar, csak önmagára figyelő Királykisasszonya méltón bűnhődik büszkeségéért. Érdekes ötlet volt Keveházi Gáborra osztani a Fabábot. Alkati adottságaival, magas termeténél fogva — az eddig megszokott kisebb, törékenyebb figura helyett — egyfajta monstrum fatuskót elevenített meg, akivel bizony nem egykönnyen tud elbánni a Királykisasszony, miután már megunta. Keveházi remek formában táncolt, de épp az ő alakításánál érződött a figura stiláris kettőssége. Az új koreográfia még négy alkalommal került színre. Október 6-án és 7-én bemutatkozott a másik szereposztás is. Metzger Márta rácsodálkozó tekintetű, nagyon érdeklődő, de kellően meseszerű Királykisasszonya mellett Szakály György a határozott, realista gondolkozót képviselte, aki nehezen viseli el a mellőzést, s célul tűzte ki a mohó Királykisasszony megleckéztetését is. A Királyfi figuráját összességében azonban idegennek éreztem Szakály alkatától. Volt Katalin Tündére egyelőre még inkább próbálkozás a szerep mélységével, stiláris követelményeivel. Kimagaslóan jó és virtuóz volt viszont a Fabáb Kováts Tibor megformálásában! A november 6-i és 7-i előadáson újabb címszereplő mutatkozott be: Erényi Béla. Variációjában a kelleténél görcsösebben igyekezett eleget tenni a „fagörcs” elképzelésnek. Az ő alakításában exponálódott a legerősebben, bár a többi címszereplőnél is, hogy a beállított torz mimika és a rettenetesen csúf maszkírozás éppen a mese lényegét teszi kérdésessé, miszerint a fafaragásból a Királyfira hasonlító fabábnak kellene kibontakoznia! A Bartók-est keretében négy alkalommal tűzték műsorra A csodálatos mandarint is. A címszerepet mindegyik előadáson Dózsa Imre formálta meg hullámzó hangulatban, és egyáltalán nem ideális zenei irányítás mellett. Október 6-án és 7-én hosszú betegségéből felépülve végre ismét Pongor Ildikót láthattuk a színpadon. Lány-alakítása egyedülálló: minden megmozdulásából érződik érzékenysége és érzékisége, a sértett és terrorizált utcalány. Egy hónappal két