Táncművészet, 1990 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1990-01-01 / 1. szám

ígéretek, portrék, estek Rábai-Molnár emlékműsor Elérkezett az ideje, hogy az Ál­lami Népi Együttes vezetői bevált­sák többéves és többször prolon­gált ígéretüket: a társulat október 30-án a két hajdani jeles táncal­kotó felújított, műveivel állt ki a Fővárosi Operettszínház közön­sége elé. Hogyan? - kérdezhetné valaki, főleg a régi tapasztalatok birtokosa­­, Rábai Miklós és Molnár István táncai közös műsorban? Életükben és műveikben valóban erősen különböző szemléletet képvisel­tek, a magam részéről azonban a vállalkozásban nem látok semmi megbotránkozni valót. Legfeljebb azt sajnálom, hogy a kiporciózott egy-egy félidő egyik alkotó életművének teljességét sem világíthatja meg a nyolcvanas évek végének né­zője előtt. És most próbáljuk nosztalgiázás nélkül áttekinteni: mit látott és milyen minőségben az akaratlanul is utókorként szemlélődő publikum. Az előadói minőség kérdése tán egyszerűbb, noha egyenet­lenségekről kell számot adni. A régen hallott teljes zenekarra is áll az észrevétel. Lajtha László darabja, a Soproni képek előadá­sa például az együttes fénykorá­nak legszebb pillanatait idézte: a felkészültség és ihletettség fo­nódott egybe Berki László irányí­tása alatt. A tánckíséretek - pontosabban a tánckarral való együttműködés módjai - már el­viseltek volna további egybefe­gyelmező csiszolást. Gyanítha­tó: a két kar elszokott egymástól az elmúlt három-négy évben. Az énekkarnál, melyet az adott alkalomra feltehetőleg vissza­kölcsönkértek, fordított hatás mutatkozott: az ún. triós számokban a kórus kielégítően helytállt, ellenben a Kállai kettős ének-zenekari előadását jobb lenne elfelejteni. De hát nem is volt nagyon tisztességes ezt a művet egy 27 főre redukált kórussal előadatni: tömörség, csengés, szárnyalás helyett szürke penzum lett Kodály mű­ve. A tánckarnál érdekes helyzet adódott: testületileg a lánykar messze jobban bizonyított preci­zitásban és átélésben, s emiatt pl. a problematikusnak ígérkező Háromugrós hiteles előadást ka­pott. A férfikar sokkal egyenetle­nebb képet produkált, vagyis mintaszerű szólókat (pl. a Négy erdélyi férfitáncban) s meglepő. Szüreten (Magyarossy Zoltán felvételei)

Next