Táncművészet, 2003 (34. évfolyam, 1-6. szám)
2003 / 1. szám
hírek balett — 2003. március 30-án és április 13-án az Operaházban világhírű sztárvendégek mutatkoztak be a Giselle című romantikus balett főszerepeiben. A címszerepet Alina Cojocaru, Albert grófot Johan Kobborg táncolta. Alina Cojocaru Bukarestben született. Balett-tanulmányait Kijevben kezdte, majd 1998-tól - Prix de Lausanneösztöndíjjal - a londoni Royal Ballet Schoolban, az Angol Királyi Balettakadémián folytatta. Miután megkapta diplomáját, egy évre visszatért Kijevbe. A Kijev Balett együttesében olyan jelentős főszerepeket táncolt, mint Kitri (Don Quijote), Auróra (Csipkerózsika), a Hamupipőke címszerepe, Klára (A diótörő), Swanilda (Coppélia), Odette-Odília (A hattyúk tava). 1999-től a londoni Royal Ballethez szerződött. 2001-től a társulat magántáncosa. 2002 őszén már fellépett Budapesten, mint a Világsztárok az Operaházban című X. Nemzetközi Balettgála sztárvendége, ahol elnyerte a Kritikusok díját. Johan Kobborg Koppenhágában született. A Dán Királyi Balettakadémián tanult, majd a Dán Királyi Balett tagja (1991), magántáncosa (1994). Jelentősebb szerepei: Albert (Giselle), Rómeó (Rómeó és Júlia), Siegfried (A hattyúk tava), Basil (Don Quijote), Ferenc (Coppélia), Lenszkij (Anyegin), Tanár (Genzanói virágkarnevál), címszerep Peter Schaufuss Hamlet című balettjében. Több nemzetközi balettverseny aranyérmese: Nurejev Balettverseny (Magyarország, 1994.), Jacksoni Nemzetközi Balettverseny (USA, 1994.), Erik Bruhn Balettverseny (1993.). 1999-től a londoni Royal Ballet szólistája. Számos világhírű balettegyüttesben is vendégszerepelt. Fellépett a moszkvai Nagy Színház balettegyüttesével, a Milánói Scalában, a Kanadai Nemzeti Balett együttesében, a Nápoly Balett, a Hamburg Balett és a Stuttgart Balett együttesében, turnézott Finnországban és Japánban. 2002 őszén szintén sztárvendége volt a budapesti Világsztárok az Operaházban című gálának. A Pécsi Balett februárban nagy sikerrel vendégszerepelt a finnországi Tamperében, április 11-én új bemutatót tartott, Beszélő testek - Táncképek Európából címmel. A három egyrészesből álló esten Myriam Naisy (Partitions au Patio, Bach zenéjére), a finn Jorma Elő (Red with Me, Chopin zenéjére), valamint a művészeti vezető Egerházy Attila (Beszélő testek, zenei montázsra készített) kompozícióját mutatták be. A Pécsi Balett társulata Keveházi Gábor balettigazgató vezetésével május 20- 30. között hosszabb mexikói turnén vesz részt, amelyen legújabb estjük programját is bemutatják a Quadalahara-i Magyar Kulturális Napok keretében. A turné jelentőségét mutatja, hogy a társulatot dr. Toller László, Pécs Város polgármestere is elkíséri. • A közelmúltban újjászerveződött Debreceni Balett társulata, azaz a Debreceni Csokonai Színház balett-tagozata március 27-én már második produkciójának sajtóbemutatóját tartotta. A színház ezúttal egy program keretében tűzte műsorára Kodály: Székelyfonó című daljátékát és Bartók: A fából faragott királyfi című táncjátékát. A tagozat művészeti vezetője, Szigeti Oktávia ebből az alkalomból Földi Bélát kérte fel a koreográfia elkészítésére. A címszerepet Koncz Lóránt, a Királyfit Svidró Viktor, a Királykisasszonyt Bogdán Petronella, a Tündért Hanták Rita táncolta. néptánc __ A Magyar Állami Népi Együttes február 5-én, a Thália Színházban mutatta be Szerelemtánc című új műsorát. A nagyszabású, kétrészes program premierjét különleges koreográfiai és zenei csapatmunka előzte meg. A „nyitott műhely" koncepciója ezúttal többszörösen is érvényesült. A műsort Mihályi Gábor tagozatvezető irányításával - Farkas Zoltán, Hégli Dusán (a felvidéki Ifjú Szívek koreográfusa), Juhász Zsolt (Duna Művészegyüttes), Könczei Árpád (a Maros Művészegyüttes koreográfusa), továbbá Szilágyi Zsolt és Szabó Szilárd készítette. A zenei anyagot - Kelemen László zenei szerkesztésében - Blaskó Csaba, Agócs Gergő, Gera Attila, Pávai István és Salamon Beáta komponálta. A táncokat a Major és a Galga Zenekar kísérte, és - énekes narrátorként - szerelmes dalokkal Herczkó Ágnes fűzte össze. A látványos tánckaláka címe kétszeresen is kifejezte a „szerelem" gondolatát: egyrészt, mert az est táncai a szerelem színeit idézték, másrészt mert minden alkotó kedvenc táncát hozta-adta a műsorhoz - jelezvén a magyar néptánc iránt érzett „szerelmét" is! • Február 27 - március 1. között az Alba Regia Táncegyesület, a Szent István Király Múzeum, a Fejér Megyei Művelődési Központ és a Pesovár Ferenc Alapítvány megemlékező programsorozatot rendezett Pesovár Ferenc folklórkutató emlékére, halálának 20. évfordulója alkalmából. A munkásságát bemutató kiállítást dr. Lukács László egyetemi tanár, néprajzi osztályvezető nyitotta meg. Levetítették az „Áttáncolt élet" című életrajzi filmet, Viczkó Tibor rendezésében. Szerveztek néprajzi vetélkedőt a 12-18 éves korosztály számára, és megrendezték a „Gyűjtőúton" című kiállítást is, Botos József művészeti vezető megnyitásával. Az emléksorozatot jótékonysági műsor zárta az Alba Regia Táncegyüttes felnőtt, junior és gyermekcsoportjának közreműködésével. A Budapest Táncegyüttes -a hazai táncéletben először - válaszotta új néptáncjátéka témájául az erdélyi Drakulagróf legendáját. A klasszikus Drakula-történettől eltérően - Vincze Zsuzsa szövegkönyve szerint - az ifjú gróf kiéhezett, öreg vámpírrá válik, ha fogytán az energiája. A darabban tehát - a gróf két énjeként - két „Drakula" uralkodik: az öreg (Zsuráfszki Zoltán) és a fiatal (Fitos Dezső). A Dracula bemutatóját március 17-én tartották, Zsuráfszki Zoltán koreográfiájával, Fitos Dezső asszisztensi közreműködésével, Csizmadia Tibor rendezésében. A zenét - a páratlanul gazdag erdélyi népzene dallamvilágából merítve - Rossa László szerezte. (Lásd még: színes képriportunkat a 26-27. oldalon) • A Honvéd Táncszínház legújabb műsorának Foltin Jolán a koreográfusa. A március 21-én, a Thália Színház- TÁNCMŰVÉSZET • 2003. 1. szám