Táncművészet, 2004 (35. évfolyam, 1-6. szám)

2004 / 1. szám

hírek konferencia — Dr. Hiller István, a nemzeti kulturális örökség minisztere a Magyar Táncművészek Szö­vetsége meghívására február 6-án részt vett azon a szakmai konferencián, amelyre mind a szövetség tagjai, mind a szö­vetségbe nem tartozó szak­mabeliek is eljöttek. A külön­féle táncágazatok, társulatok Markó Iván, a Magyar Fesztivál Balett igazgatója a kerekasztal megszervezéséhez ad néhány javaslatot Fotók: Kanyó Béla képviselői, a hazai táncélet gyakorlati és elméleti szakem­berei egyetértettek abban, hogy szükség van a gondok őszinte felvetésére, a problé­mák mielőbbi orvoslására a táncművészet értékeinek megőrzése és e művészeti ág egészséges jövője, továbbfej­lődése érdekében. A miniszter megbízta dr. Schneider Márta helyettes ál­lamtitkárt, hogy a közeljövő­ben létrehozandó „táncművé­szeti kerekasztal" keretében megkezdje a táncművészet helyzetét stratégiai szinten rendező tárgyalássorozatot. Schneider Márta vállalta, hogy még február vége előtt megkezdi a tárgyalásokat és - legkésőbb - egy éven belül lezárja azokat. (Lásd még cikkünket: a 10. oldalon - A szerk.) Kaán Zsuzsa, a Táncművészet című szaklap főszerkesztője a táncelmélet jelentőségéről, a tánc és a média jelenlegi kap­csolatáról beszél bál .— 2004. január 31-én este a pé­­celi Ráday Kastélyban vette kezdetét a 25. Lőrincrévi Bál. Pécel város önkormányzata, a Ráday Klub és a Műemlékek állami Gondnoksága fővéd­nökségével szerveződött a bál, melynek házigazdái teen­dőit Karsai Zsigmond és fele­sége látták el. A meghívón még két ked­ves­ ízes hívogató is szerepelt, amellyel a házigazdák - a lő­rincrévi vőfélyek módjára - bálba hívták a vendégeket. A hangulat érzékeltetése kedvé­ért idézzük az egyiket: „Tisz­teletre, becsületre méltó cím­zett Urunkat és Asszonyunkat hívattatja, szólíttatja énáltalam Karsai Zsigmond urunk és asszonyunk a Ráday Kastélyba lőrincrévi táncházban való részvételre, melyen a kecske­méti Hegedűs Együttes húzza a talpalávalót, kevés ital elköl­tésére, mindnyájunk kedvtelé­sére. " balettpremier Április 23-án a Pécsi Nemzeti Színházban tartja a Pécsi Ba-Í£ill legújabb balettestjének bemutatóját. Az Európai ko­reográfusok estje három egy­­részes koreográfiából áll. A holland Neel Verdoorn alkotta a Figyeljetek egymás­ra (Listen to this Image) című táncművet, amelyet Kun At­tila „7" című kompozíciója követ. A műsor befejező ré­szét a finn Jorma Elő készí­tette­­ Csajkovszkij zenéjére, Egy hangulat (One Cue) cím­mel. Április 24-én és 25-én a Ma­gyar Állami Operaházban mu­tatja be a Magyar Nemzeti Balett Sir Kenneth MacMillan - Liszt Ferenc: Mayerling cí­­mű háromfelvo­násos táncjáté­­kát. A zenei összeállítást és hangszerelést John Lanch­­berg, a londoni Királyi Balett karmestere és zenei vezetője végezte. A díszlet-, jelmez- és látványterv Nicholas Georgia­dis munkája. A budapesti előadás szín­­padraállítója Lynn Seymour, betanító balettmestere David Wall, a londoni ősbemutató két főszereplője. A másik beta­nító balettmester Julie Lincoln, illetve Grant Coyle, aki a balett Benesh-táncírással lejegyzett partitúrája alapján szintén dol­gozik a budapesti társulattal. Rudolf trónörökös szere­pében ifj. Nagy Zoltán, illet­ve - vendégművészként - Solymosi Tamás, Vetsera Mária szerepében Popova Aleszja és Tsymbal Irina mu­tatkozik be. Gillian Freeman szöveg­könyvének alapkérdése: va­jon túlélheti-e az egyén az erőszakos szenvedélyek és a politikai fondorlat közös tá­madását. Hisz bármi vezetett is Rudolf trónörökös és ifjú kedvese, Vetsera Mária 1889. január 30-án, Mayerlingben bekövetkezett kettős öngyil­kosságához, az igazság már valószínűleg sohasem fog ki­derülni. Kenneth MacMillan (1929-1992), a világhírű skót koreográfus, a londoni Royal Ballet volt igazgatója, a balett nyelvén dolgozta fel a törté­netet, melynek főhőse, Rudolf főherceg nem kívánatos, sze­relem nélküli házasság kelep­céjébe esik, politikai intrikába keveredik, és végül morfium okozta vigasz függőségében vergődik. Megrázó erejű szólók és kettősök vezetik a cselek­mény szálát a tragikus végki­fejletig. A darabban a táncmű­vészet és a drámaművészet új minőséget létrehozó, páratlan kifejező erejű formában egye­sül, a néző a táncélmény mel­lett megrázó és felemelő szín­házi élmény részese lesz. S mindehhez Liszt Ferenc muzsikája nyújt sodró erejű, a dráma túláradó érzelmeit áb­rázoló zenei aláfestést. A Mayerling próbavezető balettmesterei: Pongor Ildikó, Szakály György és Gábor Zsuzsa, (lásd: még cikkünket a 17. oldalon) néptáncpremier _ Április 4-én, a Budapesti Ta­vaszi Fesztivál záróakkordja­ként mutatja be legújabb mű­sorát a Honvéd Táncszínház. A kétrészes program első fele- Angelus Iván (a Kortárs Táncszínházi Egyesület elnöke), dr. Schneider Márta h. államtitkár, dr. Hiller István miniszter, Kiss János (a Táncszövetség elnöke, a Győri Balett igazgatója), Novák Ferenc (a Táncszövetség társelnöke, a Honvéd Táncszínház művészeti vezetője) TÁNCMŰVÉSZET • 2004. 1. szám

Next