Táncművészet, 2018 (46. évfolyam, 1-4. szám)

2018 tavasz / 1. szám

REFLEKTORFÉNYBEN Büszke vagyok arra, hogy itthon maradtam, itt ért révbe a pályám Péli Nagy Kata interjúja Oláh Zoltánnal Mennyire volt nehéz titokban tartania, hogy Kossuth-díjat kap? Hiszen önnek szóltak előre, csak éppen embargós volt a hír az ünnepig. Néhány héttel az átadást megelőzően érkezett egy hivatalos e-mail a köztársasági elnöki hivataltól, hogy felterjesztettek álla­mi kitüntetésre. Utána hetekig csend volt. Fennállt a lehetősége, hogy jelöltek ugyan, de mégsem kapom meg az elismerést. Meg­próbáltam az örömömet kordában tartani, nem akartam túlságo­san beleélni magam. A díjátadó előtt egy héttel jött a hivatalos levél Áder János köztársasági elnök, Orbán Viktor kormányfő és Kövér László házelnök aláírásával, akik gratuláltak a kitüntetéshez. A hivatalos méltatás így szólt:...a balettirodalom legjelentősebb szerepeit már fiatal korától kezdve kiemelkedő érettséggel meg­formáló, magas szintű művészi munkája, a szakma és a közön­ség körében nemzetközi és hazai szinten egyaránt nagy sikernek örvendő alakításai elismeréseként”. Először csak a telefonomban láttam az értesítést, majd gyorsan bekapcsoltam az otthoni szá­mítógépet. Az a néhány perc olyan izgalomban telt el, hogy el sem tudom mondani. Igyekeztem a feleségemnek is meglepetést okoz­ni a hírrel, este, amikor már mindenki aludt, és némileg lenyugod­tam, csak annyit mondtam: Évi, el kell menni Bocskait varratni! Ez talán olyan izgalmas pillanat lehetett a családja életé­ben, mint amikor a felesége először bejelentette, hogy szü­lők lesznek? Olyan, pontosan. Az esküvőm, a gyerekeim születése és ez a díj egyformán életem legnagyobb pillanatai. Csak néhányszor ada­tik meg ilyenfajta örömmámor. Persze az előadások is felemelik az embert, amikor eltáncolok egy számomra fontos szerepet, le­megy a függöny, óriási a siker, az öltözőben lekerül a jelmez, s az előadás okozta adrenalin még dolgozik bennem másnapig. De az eltűnik néhány nap alatt. Ez a mostani érzés azonban, amit a Kos­­suth-díj váltott ki belőlem, még nagyon sokáig nem fog elmúlni. Hozzáteszem, egy kicsit azért elfáradtunk a készülődésben. Most kezdek visszazökkennni a hétköznapokba. Kellett egy hét, hogy elmúljon a rózsaszín köd. Ha valaki Bocskai-viseletet ölt magára, az mindig nagyon szoros kötődést és elköteleződést jelez. Mehetett volna öl­tönyben is. Valóban, egy öltöny is nagyon elegáns, de nem annyira különleges. Büszke vagyok arra, hogy itthon maradtam, itt ért révbe a pályám. A Parlament kupolatermébe úgy éreztem, ez a megfelelő öltözék. Az Operaház is hasonlóan impozáns, egyazon korszak épí­tészeti remeke, a táncművészet szentélye. Ez azért annál több. Sokszorosa annak, mint amikor kimegyek a színpadra a tapshoz. Kimondták a nevem, és elkezdték sorolni, hogy ki is vagyok s miért kapom az elismerést. Utána nehéz volt felállni a helyemről. Nagyon nehéz volt, nem is tudom, miért. Ott voltak a feleségem mellett a szüleim is. És hát, bevallom őszintén, utána sírtunk is. Amikor önöknél családi összejövetel van, mondhatni az egy négyzetméterre jutó szakmai díjasok száma kiemelkedő. Mi­lyen érzés egy ilyen közegben létezni? A hétköznapokban nem érzem ennek a hatását, de ha bármilyen szakmai véleményt kell formálni, vagy ha egy alakításról beszélge­tünk, igenis érezhető, hogy mindenki ért hozzá. Építő vélemények, segítő mondatok hangoznak el. Díjak ide vagy oda, nagyon nagy A MAGYAR NEMZETI BALETT TÖRTÉNETÉBEN OLÁH ZOLTÁN VOLT AZ ELSŐ ÉTOILE 2013-BAN, KÉT ÉVVEL KÉSŐBB ISMÉT AZ LETT AZ OPERAHÁZBAN 17 ÉVE DOLGOZÓ ELSŐ MAGÁNTÁNCOS PÁLYÁJA CSÚCSÁN, IDÉN MEGKAPTA A MAGYAR KULTÚRA MŰVELÉSÉNEK ÉS ÁPOLÁSÁNAK EL­ISMERÉSÉÉRT JÁRÓ LEGMAGASABB MAGYAR ÁLLAMI KITÜNTETÉST A KOSSUTH-DÍJAT IS. Fotó: Andrea P. Merlo 4 I 20 I 8. tavasz I t'ö'Í1'G

Next