Tangazdaság, 1984 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1984-01-01 / 1. szám

Hasznos tudnivalók az illetményföld juttatásról Mint köztudomású, 1983-ban alapvetően megváltoztattuk gaz­daságunkban az illetményföld - juttatás rendszerét. Növeltük a dolgozók részére járó földterület mértékét, ugyanakkor csökken­tettük a gyermekek száma után járó juttatást. 1983-b­an az illetmény­terület mértéke 230,65 ha volt, az 1982. évi 225,54 hektárral szemben. Lényeges módosítás volt még, hogy az igényelhető burgonyate­rület mértékét 1440 négyzetmé­terről 2000 négyzetméterre emel­tük. Gazdaságunk az almaterü­letet Csikésk­aposon és Meleghe­gyen, míg a burgonya- és kuko­ricaterületet Újfehértón biztosí­totta. Az elmúlt évben lényeges vál­tozás nem történt az illetmény­­föld összetételét illetően. Az ös­­­szes területhez viszonyítva az alma 55 százalék, a burgonya 18 százalék, míg a kukorica 27 szá­zalék volt­ az év elején A kukoricaterületet benyújtott igény­hez képest módosította az a tény, hogy az évközben kilépő dolgo­zók járandóságukat — igényük­től függetlenül­— csak kukorica­­területben kaphatták meg, me­lyet készpénzre számoltunk át. Kollektív szerződésünk rész­letesen előírja, hogy aki illet­ményföldjét almában, vagy bur­gonyában kéri, annak a betaka­rítás során olyan értékű munkát kell végeznie, amely fedezi az év közben az illetményföldre fordított kézi munkának az el­lenértékét.­­ Az elmúlt évben mind az el­végzendő munka mennyiségével, mind a minőséggel gondok vol­tak. Az illetményalma szedésénél nagymértékben romlott a mun­kafegyelem. A dolgozók által le­szedett alma minősége nem érte el a kívánt szintet. Emiatt sor került leminősítésre is. Azokkal a dolgozókkal szemben, akik többszöri figyelmeztetés ellenére sem szedték nagyobb gondosság­gal az almát, a jövőben élni fo­gunk az almailletményből törté­­­nő kizárással, melyre kollektív szerződésünk is lehetőséget ad. A burgonya-illetményföldet igénylőknek a válogatás során kellett eleget tenniük betakarí­tási kötelezettségeiknek. Ezen a területen sok dolgozó nem tett elegett kötelezettségének. Akik egyáltalán nem dolgoztak, azok­tól teljes egészében megvontuk a burgonya-illetményföldet és já­randóságukat kukoricának pénz­re számított értékével elégítettük ki. Akik csak részben teljesítet­ték, azok a teljesítés arányában részesültek az igényelt burgo­­nya-illetményföldből. Gazdaságunk az illetményföld­­juttatási rendszerben változást nem tervezett. A jogosultság fel­tételei és a járandóság mértéke változatlan. Nem változik a mű­velési költség megtérítésének formája és mértéke sem (alma 1,50 Ft/m2, burgonya 1,— Ft/m2, kukorica 0,80 Ft/m2). Az első ha­vi részletet a februári, míg az utolsó havi részletet a november havi fizetésből vonjuk le. Gazdaságunk a burgonya- és kukorica-illetményföldet válto­zatlanul az újfehértói kerület­ben jelölte ki. A csikóslaposi al­máskert ebben az évben selejte­zésre kerül, ezért dolgozóink ré­szére az Ilona-tanyán alma-illetményföldet és Meleghegyen biztosítjuk. A jövőben minden vonatko­zásban nagyobb fegyelmet vá­runk el dolgozóinktól. Most fo­lyik az 1984. évi nyilatkozatok kitöltése. Ebben az időben kell számba venni a lehetőségeket, felmérni az erőket, hogy kinek milyen erőforrás áll rendelkezé­sére a betakarítási időszakban. Az elmúlt évben is több dolgo­zónk lemondott az almaillet­ményről, hivatkozva a szedési­ nehézségekre. Kérjük dolgozóinkat, a nyilat­kozatokat nagy figyelemmel, pontosan töltsék ki, és az abban foglaltaiknak maradéktalanul tegyenek eleget. Ezzel kiküszö­bölhetők az év közben, főleg az elszámolás idején felmerülő problémák jelentős része, s ak­kor mindenki megelégedéssel ve­heti kézbe megérdemelt járan­dóságát. Gerda László munkaügyi osztályvezető Ülést tartott a pártbizottság December 21-i ülésén az üze­mi pártbizottság két napirendet tárgyalt. Az első napirenddel kapcso­latban, melynek témája a terme­lés pártirányításának helyzete és további feladatai volt, heten fej­tették ki véleményüket. A hoz­zászólók valamennyien elmond­ták az eddigi eredményeket és az e téren jelentkező fogyaté­kosságokat. Egyetértettek a to­vábbi feladatok­­ meghatározásá­val és azok következetes, gya­korlati megvalósítására hívták fel a figyelmet. Második napirendként szemé­lyi ügyekre került sor. A pártbi­zottság Gönczi Gézát, a gazda­ság igazgatóját pb- és vb-tagsá­­ga meghagyása mellett felmen­tette titkári funkciójából. Egy­hangúlag választotta meg Vágó László elvtársat, aki eddig az MSZMP járási bizottságán vég­zett elismerésre méltó munkát. A pártbizottság új titkárának ezúton is gratulálunk és sok si­kkért kívánunk! Az új lakcímbejelentésről Többen érdeklődtek a lakcímek be­jelentésével kapcsolatosan, mert úgy tudták, hogy a bejelentés rendje megváltozott. Helyes volt a felvetésük, mert ja­nuár 1-től kezdődően új rendelkezés lépett életbe, ami egyszerűsítette az eddigi kitöltési­­ előírásokat. A rendelkezés szerint az állandó lakóhelyre történő beköltözést, ille­tőleg az onnan történő kiköltözést a tanács népességnyilvántartási fela­datokat ellátó szakigazgatási szervé­nél kell bejelenteni, az állandó lak­cím változását követő 48 órán belül. Kérdés, hogy minden esetben a ta­nácsnál kell a bejelentést megtenni? Nem, két olyan eset van, amikor a bejelentést a rendőrségen kell meg­tenni : — az egyik esetben akkor, ha a lakcímváltozás bejelentése a személyi igazolvány érvényesí­tésével vagy cseréjével egy idő­ben válik szükségessé; — a másik esetben akkor, ha a be­jelentő véglegesen külföldön kí­ván letelepedni. Nemcsak az állandó, de az ideig­lenes tartózkodási hely is bejelenté­si kötelezettség alá esik akkor, ha — az állandó lakóhely fenntartása mellett — munkavégzés, tanulás, üdülés, gyógykezelés, látogatás, egyéb ok miatt az illető más helyen, mint az állandó lakóhelye harminc napnál tovább tartózkodik. Felvetődik, hogy a bejelentéseket milyen időn belül kell megtenni? Mint láttuk, az állandó bejelentés 48 órán belül teendő. Az ideiglenes lak­címet pedig a beköltözést követő 30 napon belül kell jelenteni, míg a ki­költözést a kiköltözéskor, de legké­sőbb 43 órán belül. Fontos tudnivaló, hogy egy időben csak egy ideiglenes lakcím tartható fenn. De ez is csak akkor, ha az­ il­letőnek állandó bejelentett lakóhelye van. Tudnunk kell azt is, hogy az ál­landó lakóhely megváltozását az új lakóhely szerint illetékes szakigazga­tási szervnél kell bejelenteni. Ugyan­csak itt kell a bejelentést megtenni az ideiglenes lakóhelyre vonatkozó­an is. A lakcímet és annak változását személyesen kell bejelenteni. Kivé­tel a személyes bejelentés alól a be­tegség vagy egyéb ok miatti akadá­lyoztatás. Ha a lakcímváltoztatás a család több tagját érinti, abban az esetben a bejelentést az egyik családtag is megteheti a többiekre vonatkozóan. A 14 éven aluli gyermeket a törvé­nyes képviselője jelenti be. Az új­szülött első lakcímének bejelentését a születést bejegyző anyakönyvve­zető teljesíti. A lakcímet ,,BEJELENTŐLAP”-on kell bejelenteni. Az új jelentőlap kitöltése jóval egyszerűbb, mint a megelőzően használatos űrlapok vol­tak. A most rendszeresített lapokat egy példányban, nyomtatott nagy­betűkkel, kék tintával vagy írógépen kell kitölteni. Ha a helység neve, az utca neve, a ház száma megváltozik, vagy te­rület-átcsatolás következik be, ab­ban az esetben bejelentést nem kell tenni, mert a lakcímváltozást az il­letékes szakigazgatási szerv hivatal­ból bevezeti az igazolványba. Fentiekből is kitűnt, hogy a lak­címbejelentések milyen nagy mér­tékben korszerűsödtek és egyszerűb­bé váltak, hiszen az eddigi nyolcfaj­ta, több szelvényből álló bejelentő­lapok helyett egyszelvényes a jelen­­tőlap. Eddig több mint 100 rovatot tartalmazó bejelentőlap helyébe lé­pő új mindössze tíz rovatot tartal­maz. Az új jelentőlapokat január 1-től a postahivataloknál lehet megvásá­rolni. Segít a jogsegélyszolgálat A szakszervezeti jogsegélyszol­gálat a tangazdaságunkban 1977. január elsején alakult meg, hét éve működik a szakszervezeti bizottság irányításával. Segíti a dolgozókat ügyes-bajos dolgaik­ intézésében,­­ de segíti a tangaz­daságot is, mert a munkából tá­vol töltött idő csökkent. Ezek a tények igazolják azokat az elképzeléseket, ame­lyet az MSZMP KB fogal­mazott meg 1974. március 19-i határozatában: a jogsegélyszol­gálat nagymértékben hozzájárult a törvényesség megszilárdításá­hoz, erősítette a dolgozók jogi biztonságát és mindennek ös­­­szességében emelkedett az ügy­intézés színvonala is. A jogsegélyszolgálat feladata, hogy lehetőleg minden ügyben segítséget nyújtson a hozzá for­dulóknak. Elsősorban munka­ügyi kérdésekben ad segítséget. Jogi képviseletet is ellát, ha a dolgozónak ilyen irányú igénye merül fel, mint pl. gyermektar­tás, szülőtartás stb. érvényesítése esetén. Kivételesen házassági bontóperben is elláthatja a kép­viseletet. A szerződéskötések a dolgozó személyes érdekeit érintik, bo­nyolult és felelősségteljes mun­kát jelentenek. Éppen ezért ilyen esetekben csak korlátozott mér­tékben működhet közre a jogse­gélyszolgálat és csak akkor, ha a dolgozó személyi körülményei, a szerződés tárgya indokolják. A jogsegélyszolgálat létreho­zásakor az eredeti cél a munka­ügyi viták és a vállalaton belüli egyéb problémák csökkentése volt. Az évek múlása azt mutat­ja, hogy a dolgozók sok egyéb, nem munkaügyi témákban is igénybe vették a jogsegélyszol­gálatot. Ez arra enged következ­tetni, hogy a dolgozók és a vál­lalat közötti viták csökkentek az elmúlt évek során, amit az alábbi kimutatás is érzékeltet. Az 1977-es kezdő év és az 1983- as év téma szerinti csoportosítá­sában a százalékos arány mu­tatja, hogy ez a tendencia nem csak tangazdaságunkban, de or­szágosan jelentkezik. A jogsegélyszolgálat tevékeny­ségi köre felöleli az egész jog­területünket. Sokoldalú, nagy felkészültséget igénylő szolgálat. Nagyon jelentős, hogy a tangaz­daságunk jogsegélyszolgálati ügyintézői nagy szakmai ismere­tekkel rendelkeznek és az élő joggal a legszorosabb kapcsolat­ban álló dolgozóink. Munkaügyi, társadalombiztosítási ügyeink, de az államigazgatási témáink is legtöbbször összefonódnak a tangazdaság ügyeivel. Említettük, hogy a jogsegély­­szolgálat segíti a tangazdaságon belül a munkaügyi viták békés elintézését. Más esetekben vi­szont éppen az lehet a jogse­gélyszolgálat kedvező szerepe, hogy a dolgozót felvilágosítja jogairól és ő érvényesíti azt, amelyet különben nem ismert volna. Bizonyos meghatározott ese­tekben a jogsegélyszolgálat per­beli képviseletet is elláthat. A Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi Kollégiuma állásfoglalása sze­rint a dolgozónak írásban kell képviseletével megbízni a jogse­gélyszolgálatot. A jogsegélyszolgálatot a tan­gazdaság minden dolgozója igénybe veheti (nyugdíjas is). De segítséget kaphat a meghalt dolgozó hozzátartozója is, a meghalt dolgozó munkaviszo­nyából eredő igények érvényesí­téséhez. Ha a férj és a feleség is tan­gazdasági dolgozó és egymással szembeni vitás ügyeikben mind­ketten a jogsegélyszolgálathoz fordulnak, akkor az intézés so­rán ellentétes érdek jelentkezik. Ellentétes képviseletet pedig szolgálat nem láthat el egyazon a ügyben. Ilyen esetekben a szak­­szervezeti bizottság dönti el, hogy ki kaphat jogsegélyszolgá­lati segítséget. Igen nagy a jelentősége an­nak, hogy a jogsegélyszolgálat ingyenes. A dolgozók, akik a szolgálatot igénybe veszik, sem­minemű térítést nem kell hogy fizessenek, semmiféle juttatást nem kell adniuk, ami sok eset­ben jelentős anyagi megterhelés­től óvja meg őket és ezen kívül sok felesleges utánjárástól is mentesít. Az elmúlt 1983-as évben, ha­sonlóan az eddigi évekhez is, a jogsegélyszolgálatunkat biza­lommal vették igénybe dolgozó­ink, mi pedig vitás és panaszos ügyeikben igyekeztünk érdeke­iknek megfelelően a legmes­­­szebbmenően eljárni. Dr. Beleznay József, a jogsegélyszolgálat vezetője Témakörök 1977 1983 Munkajog 39,4 18,3 Társadalom­biztosítási 13,4 10,3 Államigazgatási jog 24,4 46,0 Családjog 6,3 1,4 Polgárjog 11,0 12,8 Egyéb ügyek 5,5 11,2 összesen: 100,0 100,0 Munkásból — munkairányító Nem csak a felszabadulás utá­ni „fényes szelek” nemzedéke szolgáltat példát munkáskarrier­re, napjainkban is adott a lehe­tőség. S aki teszi a dolgát, töb­bet ad, mint az átlag — nem ma­rad elismerés nélkül. Az alig 30 éves Majoros György eddigi éle­te legalább­is ezt igazolja. Az általános iskolát befejezve, a gyümölcstermesztő és faiskolai munkával ismerkedett a szak­munkásképzőben. Az akkori me­zőgazdasági technikum tangaz­dasága szolgáltatta a gyakorlatra a lehetőséget. Jó szakemberek kezébe került, akiktől nem csak a növények, de az emberek be­csülését is megtanulta. Amikor 1968-ban szakmunkást vizsgázott, természetesnek tartotta, hogy a tangazdaságban dolgozzon. Bak­­sa János bácsi keze alatt vált igazán szakemberré. A két-há­­rom hektáros faiskola igazi bi­zonyítási lehetőséget kínált, s Majoros György jól használta ki az alkalmat. A katonaévek ugyan elszállították fái, növé­nyei társaságából, de Nyírtelek (itt volt katona) nem volt olyan távol, hogy ne szemlélhette vol­na szinte rendszeresen az élet alakulását. Felettesei arról győződhettek meg, hogy lehet rá számítani. Háromévi fizikai munka után megbízást kapott a Pap-tanya 36 hektáros almájának irányításá­ra. Nem volt mindegy, hogy az évenkénti 100—150 vagon almát milyen áron, milyen minőségben állítják elő. A növényvédelmi munka rendkívüli jelentőségű. Kora nyártól almaérésig ez a legfontosabb munkája. Ősszel 30—40 almabetakarító tevékeny­ségét irányítja. Házasságkötésük jubileumára készülnek. Fiúk 8, lányuk 5 éves. Az itteni munkák után a kótaji lakás körüli tevékenység várja. Lassan befejeződik az építkezés, és a velejáró herce­hurca. A gaz­­dász ember viszont már a jövő­re gondol. A ház körüli kertben megterem a családnak szükséges zöldség s van gyümölcsfa is. Kell a pénz az új kocsira, hiszen 1984- re megérkezik az újabb Skoda. Majoros Györggyel december végén beszélgettünk, műen megfogalmazta: Egyértel­mű évet zár. Egy kicsit restellkedett, hogy a mezőgazdasági techni­kumban még csak a harmadikig jutott el. Magabiztosan serény­kedett a faiskolai áruda termé­kei között is, mint a leltározók egyik vezetője. A nyírteleki fa­iskoláiban mér végeztek az év végi leltározással, s ezt követő­en még az erdészethez is elláto­gatnak. Sokrétű munkát végez­nek, ami hoz­zájárul ahhoz, hogy helyes kép alakuljon ki a gazdál­kodásról irányítókban és beosz­tottakban. Évek óta bevonják ebbe a munkába, s megbízói tud­ják, nem kell csalódniuk. A mun­kásból lett munkairányító helyt­áll. Majoros György

Next