Társadalomtudomány, 1943 (23. évfolyam, 3-5. szám)

1943 / 3. szám

A SZOCIÁLIS ESZME ÉRVÉNYESÜLÉSE BÜN­TETÉSI RENDSZERÜNKBEN. 1. Annak, hogy a társadalom jogi szervezete , az állam mennyiben felel meg azoknak a feladatoknak, amelyeknek szol­gálata rendeltetését és egyben jogosultságát meghatározza, egyik fokmérője az, hogy az állam mennyiben juttatja érvényre a szabályozása alá tartozó életviszonyok körében a szociális esz­mét. Ez a tétel általánosan el van ismerve s folyományaképen azt az értékítéletet, amely az államnak az emberi művelődés szempontjából megállapítható jelentőségét és nemzeti rendelte­tés betöltésére alkalmasságát meghatározza, főképen ennek az értékmérőnek az alkalmazásával szokták megalkotni. Nem kell bizonyítani, hogy milyen messzeható jelentősége van annak az értékítéletnek, amelyet az állam irányában a szociális eszme szolgálatának szempontjából lehet megalkotni. Nagy szerepe van ennek az értékelésnek az állam belső életében s ennek az értékelésnek az eredményéhez igazodhatik az állam külső, nemzetközi figyelemre méltatása is ; az előbbi vonat­kozásban az államélet egészséges működésének folytonossága, az állam belső szerkezetének fenntartása, az utóbbi vonatkozás­ban — a helyzet alakulása szerint — esetleg az állam léte függ­het ettől az értékítélettől. Logikai és erkölcsi alapon következik ebből az, hogy ennek az igen nagyjelentőségű értékmérőnek határozott tartalmúnak, legalább is emberi viszonyok szerint minél határozottabb tartalmúnak kell lennie. Már­pedig a tapasztalat azt mutatja, hogy alig van az emberi értékek rend­szerében olyan eszmetartalom, amelynek fogalmát annyira egyénien határozzák meg, mint éppen a szociális eszme. El kell ismerni, hogy ebben nagy szerepe van elsősorban magának a szóban lévő fogalomnak. Könnyen elfogadható, hogy kiki ahhoz a célhoz méri a szociális eszme tartalmát, amelynek szolgálatát az állam fő feladatának tekinti. Minthogy pedig az

Next