Társadalomtudomány, 1943 (23. évfolyam, 3-5. szám)
1943 / 3. szám
A SZOCIÁLIS ESZME ÉRVÉNYESÜLÉSE BÜNTETÉSI RENDSZERÜNKBEN. 1. Annak, hogy a társadalom jogi szervezete , az állam mennyiben felel meg azoknak a feladatoknak, amelyeknek szolgálata rendeltetését és egyben jogosultságát meghatározza, egyik fokmérője az, hogy az állam mennyiben juttatja érvényre a szabályozása alá tartozó életviszonyok körében a szociális eszmét. Ez a tétel általánosan el van ismerve s folyományaképen azt az értékítéletet, amely az államnak az emberi művelődés szempontjából megállapítható jelentőségét és nemzeti rendeltetés betöltésére alkalmasságát meghatározza, főképen ennek az értékmérőnek az alkalmazásával szokták megalkotni. Nem kell bizonyítani, hogy milyen messzeható jelentősége van annak az értékítéletnek, amelyet az állam irányában a szociális eszme szolgálatának szempontjából lehet megalkotni. Nagy szerepe van ennek az értékelésnek az állam belső életében s ennek az értékelésnek az eredményéhez igazodhatik az állam külső, nemzetközi figyelemre méltatása is ; az előbbi vonatkozásban az államélet egészséges működésének folytonossága, az állam belső szerkezetének fenntartása, az utóbbi vonatkozásban — a helyzet alakulása szerint — esetleg az állam léte függhet ettől az értékítélettől. Logikai és erkölcsi alapon következik ebből az, hogy ennek az igen nagyjelentőségű értékmérőnek határozott tartalmúnak, legalább is emberi viszonyok szerint minél határozottabb tartalmúnak kell lennie. Márpedig a tapasztalat azt mutatja, hogy alig van az emberi értékek rendszerében olyan eszmetartalom, amelynek fogalmát annyira egyénien határozzák meg, mint éppen a szociális eszme. El kell ismerni, hogy ebben nagy szerepe van elsősorban magának a szóban lévő fogalomnak. Könnyen elfogadható, hogy kiki ahhoz a célhoz méri a szociális eszme tartalmát, amelynek szolgálatát az állam fő feladatának tekinti. Minthogy pedig az