Társalkodó, 1835. január-december (4. évfolyam, 1-104. szám)

1835-05-23 / 41. szám

igyekeznek tenyészteni. De valljon—kérdezik talán — egy megnemesített tenyésztvény nem ér-e többet, mint egy közönséges? Az emberiség gyorsan halad­­elő, ’s a’ ki nem akar hátramaradni ’s végre elha­gyatva állani, annak ezen általán­os iparhoz kell csatlakoznia. Mehet-e valaki, bármivel foglalkozzék, előre, ha tökéletesebb valamit nem csinál, mint azelőtt? Egy egészen nemes gyapjutenyésztvénynek még min­dig kétannyi ára van, mint előbb, ’s ez valóban még sokáig igy marad. — Egyébiránt, csak valljuk­ meg őszintén , a’ gyapjúnak eddigi magas ára mindenkor szembetünőleg alábbszállhat, ’s a’ juhtenyésztés még is több hasznot hajtani, mint a’ mezei gazdaságnak sok más ága, — előre bocsátván, hogy azt ollynemü különös balesetek nem érendik, mint a’ közelebb le­folyt években. Ilvekben pedig, mint láttuk ’s ma is látjuk, a’ veszteséget a’ magasabb gyapjuár ismét tű­rhe­­tőleg kiegyenlíti. (E.*) MÉG NÉHÁNY SZÓ A’ DUNA-HAJÓZÁS KÖRÜL. A’ folyó évi T­á­r­s­a­­­k­o­d­ó’ 33dik számában Gr. Széchenyi István következő állításomat vévé czáfolás alá: „Személyesen most a’ fekete-kapus szirtek há­ny­atásával foglalatoskodik , mi a’ kormány által hatha­tósan pártoltatik. Múlt octoberben a’ Jelenkor által közlött tudósítás, hogy csak mostan vétetett ész­re kivihetlensége sőt kártékonysága ezen vállalatnak , nagy benyomást tett az országban. De rögtön ezután egy török Ingenieur megjelente , s így látszik , megint mindent rendbehozott, mert a’ következő közlésben sem a’ kiv illetlenség sem a’ kártékonyság többé nem jön érintve, hanem a’ község a’ munkának örvendetes előmeneteléről tudósítaték.44 Már az olvasó közönség iránti tiszteletem is úgy hozza magával, h­ogy azon 33. számban felhozottak­ra , mennyiben a’ dunahajózást illetik, e’ helyen fe­leljek. Az említett állításomra ez adott alkalmat. A’ múlt esztendei Társalkod­ói 88dik számában ez olvasta­tott többek között: „Ha tehát — mint első csak fel­színű dunai utazásomban a’ fekete tengerig szinte ma­gam is hittem — le lehetne is szállítni a’ Dunát, szirtek közti tágítása és az izlasi és vaskapui sziklák kihányatása által, úgy hogy Budapest közt hat láb­bal esnék a’ viz, az hazánkra nézve nem haszon, ha­nem kimondhatatlan kár lenne; mert csak közönsé­ges, és nem e’ folyó évi, szárazságban is kiűszne­k a’ fél ország. De ez szerencsénkre — mert mentek va­gyunk minden kisértet unszolásitul, mellyek félre ve­zethetnének— lehetetlen, és általányosan nincs ha­talmunkban — viz dolgában — megrontani a’ hazat. — Mostani szárazságban tisztán láthatni, hogy több mint 6 keresztgáton esik át az egész Duna Berzaszkától Skela­gladováig. Már feltéve, hogy a’ némi helyeken 80 Öl szorosságu, és itt ott 1000 ISO öl magasságú meredek sziklák nem gátolják a’viz folyását, de a’ keresztgátok kihányatásával Pestig felhathatna a’ viz esése, milly munka vihetné azt végbe? Csak a’ Vas­kapu szélessége több 700 ölnél, hossza mintegy 1000 öl. Egy koczka (cubic) öl kihányatására kell szinte 180 löve­s, azaz 100 napi munka egy embernek; 1000 ember tehát — ha nb. mindig hozzá is férhetne — 60 napi munka után egy öl szélességre és annyi mély­ségre készítne a’ Dunának helyet, 700 öli szélességé­ben. Ez egy adat után mindenki felszámolhatja: bir­­hat-e illy viz-leszállítói munkát nemzetünk? — De, mint mondám, illy munka inkább káros mint hasz­nos lenne , és azért lehetetlenségen fennakadni nem, sőt — sok divergentiáink miatt — örülni kell.44 — Már ez azt teszi- e, a’ mit én mondottam, t. i. hogy „csak most vétetett észre kivihetlensége sőt kártékonysága ezen vállalatnak44 minden olvasni tudóra hivatkozom. Hogy pedig ez „nagy benyomást tett az országban“ az is közönségesen tudva van; de természetes is, mert hiszen épen ellenkezőjét fog­lalta magában annak, mit az ország a’ grófz tudó­sításai következésében várt. Feszülten nézvén a’jövő értekezés elébe, a’ 95dik szám elején azt olvasom: „Mig Oláhországban nézém magam körül — addig Vásárhelyi Pál, Berzaszkától kezdve vagy ezer embert állít a’ Duna medrébe, ’s a’ gőz­hajókra nézve olly kedvetlen vizárlás által felette ked­ve­ltetvén , legalább is annyi sziklákat puskázott ki, mellyel Pestnek minden utczáit bátran kétszer is ki lehetne kövezni. És annyira mutatkozik ezen időt hasz­nált munkáknak foganatja, sikere, hogy azon eléggé nem örülhetni.44 Ezen állítás csak úgy látszott nekem az előb­bivel megegyezhetőnek, ha talán megint valami új felfedezés adta elő magát ezen olly szövevényes tárgy körül, valamint az néhány hetek előtt a’ szárazság következésében történt; de egyébre nem akadhattam az egész tudósításban, mint a’ grófnak azon értekezé­sére: „Néhány nap előtt egy török udvari biztos ér­kezett ide , velem minden akadályt személyesen meg­szemlélendő 44 — továbbá, miután a’ töröknek e’ tár­gyú százados „pangó systemája 44 szó alá vétetett, hoz­zá adatik, hogy a’ túlpartiaknál az idei szárazság ked­­vezőleg munkálódott, és „a’ török biztos is lehető legjobb időben jött.44 — Végre mondatott: ,,Lehetet­len , hogy a’ török udvar reformatiói szellemében végre néhány száz ezret ne költsön valami akadály el­hárítására nagy haszonnal.44

Next