Társalkodó, 1835. január-december (4. évfolyam, 1-104. szám)
1835-02-14 / 13. szám
13dik szám 1835. társalkodó. Pest, február’ 14-én NEVELÉS ’s NEMZETI MŰVELŐDÉS. (Vége) E’ rosznak kiirtására, gyönge véleményem szerint, leghatóbb sikerrel munkálnánk nevelési rendszerünk’ jobbításával. — Mindenre születik az ember; azért ha valaki kitűnő tudományi férfi, jeles szónok ’s több eff., nem következik, hogy sikeres nevelői igazgató is legyen. A’ Fő-tanács állítana fel, az ország’ külön részeiben, nagyobb ’s kisebb-rendű tanitót képező iskolákat, mellyekben azok taníttatnának, kik magokat , hajlandóságiknál fogvást, nevelői pályára szánták , ’s minden üres tanítói széket ez illy iskolákban végzett alkalmas tárgyakkal töltene be maga a’ nevelői Fő igazgatás. — Nevetséges és czéllal ellenkező divat az, melly nálunk eddigien a’ tanítók’ választatásában uralkodik, melly szerint ha valamelly falubeli iskolatanító meghal, jőjön bár honnét egy garabonczás diák ’s mutasson bizonyságlevelet, hogy Corneliuszt, Phaedruszt (Cicero már sok) valaha magyaráztatni hallotta, diadallal állíttatik az üres székbe. — Kézikönyvekül véleményem szerint, legalkalmasbak azok volnának, mellyek nem kérdések ’s feleletekben , hanem szabad folyamatban adnák elé a’ bennök foglaltató tudományt. A’ kérdéses és feleletes kézikönyvek tunyaságra szoktátják a’ tanítót, ki ez apró szakaszkákból alkalmat vesz magán könnyíteni , úgy, hogy minden felvilágítás ’s észreadás nélkül hagy ki tanítványinak azokból egyet vagy kettőt memorizálásra. Innét születik az értelem nélküli tanulás és tudás, ezer káros és veszedelmes következményivel. Czélszerűbbnek látszik ezért, valamennyi kézikönyvet kérdések ’s feleletek nélkül készíttetni, ’s a’ tanítónak tisztül adni , hogy a’ tudományt , mellyet tanít , többször ugyan azont tanitványi előtt elmondván, ajkárul tanultassa meg azokkal. — „Minden felekezetbéli ’s mindkét nemü gyermekek köteleztetnének, —csak egyedűl testi vagy lelki betegségben nem, — hatéves koruktól kezdve folyvást a’ tizenharmadikig kizárólag, iskolába járni.“ Kik a’ szülők közül ebben ellenkeznének , kényszeríteni lehetne őket, részint polgári hatóságok’ ereje, részint illyforma más rendelet által, melly szerint a’ házasulandó ifjak, kik bizonyságot nem tudnának mutatni a’ törvényes iskolai hat év’ tanulásban töltéséről, össze ne köttetnének. A’ fensőbb ’s alsóbb rendű iskolai felügyelők’ tiszte lenne , minden év’ kezdetén fölhivatni azon szülőket, (kikeresvén az anyakönyvekből azok’ neveit) kiknek gyermekei a’ törvényes iskolát kezdő, azaz hatodik évet elérték, ’s ezeket tüstént, haladék nélkül iskolába hozni parancsolnák ’s kényszerítenek. Az iskolákat illy formán lehetne, csekély gondolkozásom szerint,osztályozni.Nemzeti osztály, nyelvtudományi osztály és fensőbb tudományi osztály. A’ nemzeti osztályt tennék minden falusi, ’s a’ városokban is a’ kezdő, iskolák. Ezen iskolákban járna minden gyermek a’ törvényes iskolai évek alatt, hatodik éves korától a’ tizenharmadikig. Tanulmányaik : olvasás, írás, természettudomány, földleírás röviden, haza-ismeret szélesebben, rövid törvény- ’s alapos vallástudomány, éneklés, ésszel ’s irássali számvetés, némelly hasznos kézi mesterség elméletei, mindennemű közlekedési ’s törvényes levelek’ írása; szerdán ’s szombaton délutáni szün-órákon, a’ tanító’ felügyelése alatt czélirányos testgyakorlatok. Valamennyi magyarhoni gyermeknek végezni kellene az iskolák’ ezen osztályát, ’s minden tizenkét évet átugrott növendéknek , legyen bár idővel kanász vagy pusztacsősz, gyökeres ismeretinek kellene lenni ez előszámlált tanulmányokban. Ezen osztályát az iskoláknak bevégezvén, elhagyhatnák az iskolai tanulást azok , kik kézi mesterségre, földnevelésre ’s több elt. mennek, ’s a’ nép’ alsó osztályát teendők. De ezeknek minden vasárnapon egy két órát kellene adni ezentúl is még azon tanulnányokból, mellyek tudása emberi ’s polgári létünkre igen hasznos; minők: rajz, számvetés, gazdálkodás, erkölcstudomány’s többillyes. A’nemzeti osztályból átlépnének azok, kik tudományos hivatásra menendők, a’ nyelvtudományi osztályba. Itt lehetne a’ pálya négy év. Tanulmányok: a’ hazai nyelv’ tudományos és mélyebb isméretet német, latin ’s ha úgy tetszenek, görög nyelvek; bővebb világ- ’s haza is méret, bővebb földleírás, mesterségesb számvetés, rövid világ ’s hazai történetek, vallás, észfogalom ’s itélet-kifejtés, költészet, ékesszólás. — A’ fensőbb tudományi osztályba vitetnének az előbbeni osztályt bevégzett növendékek. Ezen osztálynak az emberi ’s társas élet többnemű kivanatai szerint szét kellene ágazni: papi, jogtudományi, orvosi, nevelőket képező, erőművészi , földmérői, katonai, színészeti