Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-05-30 / 43. szám

az illy igen bölcs ifjú, az idő’ becsés, annyira nem is­meri , hogy azt rész iskolában tölti inkább el, mint sem honi maga’ tökéletesítésére szentelné; mert az il­­lyennek, ki saját ereje által képezheti magát, iskolára, ’s tanítóra szüksége nincs, még is négy, öt évet abban elvesztegetni, philosophiájának nem nagy becsületére vá­lik. „De hogyan is tanulnának olly prof’essoroktól ’s a’t., ki tanítványa előtt elakad, még pedig könyvben akad­ el. Ha ezt Erényi szórul szóra akarja értetni , igen nagy próbára tette­ ki az olvasó közönség’ hitét: mert könyv­ben elakadni, s még úgy is alig tudni kigázolni, ez annyit tesz, mint olvasni nem tudni; illy képtelenséget pedig a’ legroszabb akarat sem hihet­ el olly férfiak felől, kik a’ tudományok’ csaknem minden ágiban, a’ régi ’s újabb literaturákban jártasok, ’s kik, mielőtt Miskolczra hivat­tak, már másutt nevelők és tanítók voltak.­­ Ha pedig azt akarta mondani, hogy az ő képzelete szerint egyik vagy másik tanító talán nem egészen beavatottja az általa ta­nított egyik, vagy másik tudománynak, úgy meg kellett gondolnia, hogy egy embernek öt, hat féle tudományt tanítani nem könnyű feladat, és kevés ember van olly talentummal m­egáldatva, hogy minden tudományban egy­aránt jártas lehessen ; ennek az individuum nem oka , az igazgatóság sem , és pedig azon egyetlen egy csekély oknál fogva, mert módja nem lévén minden tudományr­a külön cathedrát állítani, kénytelen többeket egy által taníttatni. — A’ tanítókkali társalkodódról feljebb volt már szó. „Van, úgymond, ollyan is közöttük, ki megkívánja ta­nítványból, hogy után, útfélen süveglevéve beszéljen vele (ssic !) —a’ philosophus az ezt tanítóval.“ — Lám! lám! mint megfelejtkezik a' búskomor csak egy kis rövid ér­tekezésben is saját állításb­ól! azt monda feljebb : „nem tanittatik a' reform iskolákban az illendő magaviselet, ’s itt azért neheztel, hogy a’ philosophus , — kinek tehát már azt tudnia kellene — Hiedelem’ szabályira figyel­meztetik. — De „le is huzatják philosophus uramat, ’s jó t3tőt vágatnak rá“ Itt is elhallgató az értekező, hogy nem a’professorok, hanem az iskolai tanács — ’s épen nem a’ philosophust, mint a' világgal elhitetni akarná, hanem az olly, magárul megfelejtkezett negédes ifjat, kinél a’ philosophia’ légy véréi , az intések 's erkölcsi okok foganatlanok valónak ; ’s valljon nem ezt cselekszi­k a’ Consessus a' cath. iskolákban is ? Én ugyan a’ bot-rend­szernek barátja nem vagyok, de mind a’ mellett is két­ségbe merem vonni, ha választás engedtetnék a’ kicsapás és megvágatás között, 10 szülő közül valljon találkoz­nék , csak egy is, ki romlani indult fijának visszatartóz­­tatására — mint végső segédeszközt nem inkább az utób­bit választaná? — Ünnepeken a’ templom’ ajtainál ülést, mi azonban tapasztalatom szerint jobbadán abból áll, hogy némelly ifjak az ajtóhoz közeli székekben fognak helyet, én is megszüntethetőnek hiszem , ’s megszüntetendőnek reményiem *); de mind a’ mellett meg kell jegyeznem, hogy Erényi úr költői nagyítást engedett megának itt is. Mert soknak nem engedé­ meg a’sors, fényes és gazdag családból születhetni,de a’szegénység senkinek szégyenére nem válhatik, ’s az illyenek természetesen mások’ sege­­delmiből, adakozásiból neveltetnek. — Vannak illyenek minden vallás-felekezetüek közt, s az úgynevezett can­­talást mindenütt feltalálhatni.— Azért látták pedig szük­ségesnek elődink a’ diákot persely mellé állítani, hogy kiki lássa , mellyik többek közül a’ diákok’ perselye, 's azért nem lehet a'jótéteményt az ott álló, vagy ülő diák’ kezébe adni, mert az e'kint begyült segedelem az egész *) oskola’ nagyobb ifjai közt — mint feljebb érdekelve van — kiosztandó — „Az elemi osztályon kezdve föl, 5 évig diákok, az iskolában növekedtek tanítanak; minden év­ben 4 közülök , ’s mondhatni, hogy itt legjobban föly a’ tanítás“ — emberfej, és lényak! ugyan mikép adhat valaki, ki magának írói nevet affectál, ugyanazon lény­nek illy ellenkező attribútumokat: a’ tudatlan, könyvben is elakadó, ügyetlen nagyobb tanító? ’s hogy képezhet magánál ügyesbeket? ’s a’szolgalelkű ifjúban hogy ke­letkezhetik dicséretre vágy, ’s nemes becsületérzet? fogja­­meg, a’ ki megfogni képes. — Ezek’ megválasztatása is nemcsak gonddal történik, hanem tanításuk­ egész esz­tendejében élénk gond fordittatik reájok, mint feljebb megjegyeztük, úgy hogy bátran elmondhatni: mikép az alsóbb osztályokban is magok a’ felsőbb tanítók tanúnak a’ diákok által. — Nem is az lesz tanító, ki annak kö­vetkezik ; van példa, hogy azok elmellőztettek , ’s minden­kor is el fognak mellőztetni, kik alkalmatlanok reá.— Hogy pedig az ifjú jobban tudná, mint az igazgatóság, mellyik osztály’ tanítására alkalmatos­ ? azt Erényi úr maga is aligha meggyőződése szerint hiszi. A gyerme­keknek fél év vagy évnegyed múlva más oskolába vite­lét én részemről nem tapasztaltam; de ha találkozott vagy találkozik illy szülő, nagy kérdés: kié a’ hiba? azt egyenesen az oskolára vagy annak igazgatóságára tolni akarni, még­is kissé elsietett ítélet­tétel. Mert ha Franklin Benjámin­, Milla tábornok’, Milos herczeg’, s több ilyek’ életleirásait megolvassa vala Erényi, ugy nem tartaná lehetlenségnek, hogy borbélyból ’s csőszből is válhatik jó tanító, ha iskolába jővén elébb az arra megkivántató ismereteket magának megszerzé. — Ezzel bevégzem , talán kissé hosszassá is vált elő­terjesztésemet ; a’ tárgya’ nagy közönség­ ítélete előtt áll; itélje­ meg: igaz-e a miskolczi oskolának Erényi által kiküldött sírjához­ közelítése? itélje­ meg : összefér e a’ há­­ladatosság’ erkölcsi kötelességivel , gyalázatot hárítani akarni azon iskolára, mellyben neveltettünk? Ítélje­ meg: valljon egy erkölcsi testület,illy mardosó megtámadtatása nem az illendőségnek, sőt nem azon törvényeknek, mel­­lyek egyeseknek úgy, mint egész testületeknek becsületét védik, nyilványos letapodása­­? Legyen egyszersmind ugyanazon tisztelt Közönség nyugodtan, bár mit kiabáljon is Erényi - hogy a’ miskolczi eklézsia mind azt, mit oskolája’ java kíván, változtatás’ ’s újítva jobbítás’ útján el fogja ugyan követni, — a­ mint éljen most is munkálat alatt vannak némelly változtatások — de annak gyakorlati jólléttét észképi ábrándozásoknak feláldozni sohasem fogja. — Gurus ,Miskolczról• TÖRTÉNETI EST VIGALOM. Nincs még itt az idő, hogy az utóbbi véres hábo­rúk’ történeteit nagy apai beszélyek , v. históriai regé­nyek gyanánt használhassuk. Meleg részvéttel hallgatjuk folyvást a’ tudósításokat amaz eseményekről, mellyek e’ háborúkra adának alkalmat Nemrég némi társaságban valók, hol egy középkorú úr, bizonyos estvigalomrul vagy is báli­ul neszélt, mellyben 1815ben Párisban részt ven. Beszéde olly igen érdekesnek tetszék, hogy minden körülményre pontosan figyeltem,’s hazajövetkor azt legott papirosra jegyzem. Közlöm azt az olvasókkal, előrebo­­csátván, hogy én itt az elbeszélőt magát hagyom szólani: ISZSdik évi jul. vége felé a’ hires Waterlooi csa­tatér-látogatásból Párisba érkezvén, látni kívántam a’ férfiakat, kik kivittük ama’ jeles győzelmet, melly meg­érkeztem után mintegy 14 nappal a szövetséges hatal­mak’ kezébe juttató Francziaország­ fővárosát. 8.­ John Malcolm barátomtól, ki Indiában Wellington herczeg fegyverestársa volt, megtudtam, hogy ez kétnap mulva **) Ez iránt az­ ifjak mért soha sem folyamodtak; csupán egy adott be valami levelet, mellynek midiin illetlen kifejezésire , tanítója ak­él fi­gyelmessé tétetett, azt önkint visszakérte.

Next